Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5519
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja S202 »

JarkkoN kirjoitti:
pera8x kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Dieselin vs. bensamoottorin väännöstä:

Kiihtyvyyteen vaikuttaa kuta kuinkin kolme asiaa: Pyörille tuleva teho, pyörien pito ja kiihtyvyyttä vastustavat voimat.
Teho on vääntö kertaa kierrosluku. Kiihtyvyyden kannalta on sinänsä aivan sama, tuotetaanko teho ison väännön
ja pienten kierrosten yhdistelmällä vai pienen tehon ja isojen kierrosten yhdistelmällä. Koska dieselöljy palaa
hitaammin kuin bensiini, bensiinimoottori voi käyttää paljon korkeampia kierroksia ja saada tehoa pienemmillä
vääntölukemilla.

Dieselissä vääntökäyrä on yleensä tasainen, eli tehoa saadaan paljon laajalla kierrosalueella. Jos vääntöalue on
kapea, sen voi korjata vaihteiston pykäliä lisäämällä.

Iso vääntö vaatii paksummat ja painavammat osat (esim. voimansiirtoakselien mitoitus riippuu vain väännöstä,
ei tehosta) ja samaten dieselmoottorin toimintaperiaate vaatii paksut osat. Dieselmoottoriset autot tuppaavat siksi
olemaan painavampia kuin bensiinimoottoriset. Lisäksi painavat autot mieluusti varustetaan taloudellisella dieselmoottorilla.

Tavallisessa katuajossa käytetään pieniä kierroksia ja vääntävä diesel tuottaa silloinkin paljon tehoa.
Auto tuntuu tehokkaammalta kuin se onkaan. Ohutvääntöinen bensiinimoottori voi tuntua paljon heikommalta,
mutta kiihtyy, kun käytetäään riittävästi kierroksia. Tästä hyvä esimerkki on 300-24, joka ei juuri väännä,
mutta auto liikkuu hyvin kun antaa moottorin kiertää. Moottoripyöristäkin tämä ilmiö on tuttu.

Painava auto ei lähde paikaltaan niin hyvin kuin kevyt, koska massa vastustaa nopeuden muutosta.
Moottoritiellä kovassa vauhdissa ilmanvastus hyydyttää autoa, jolloin massan suhteellinen merkitys
kiihtyvyyteen vähenee. Tästä syystä painava ja tehokas auto voi kiihtyä moottoritiellä vikkelämmin
kuin paikaltaan kiihdytys antaisi olettaa.

Painavassa autossa lisäkuormakin vaikuttaa suhteellisesti vähemmän kuin kevyessä, mikä puoltaa painavan
dieselin valintaa poliisiautoksi verrattuna kevyempään, yhtä kiihtyvään autoon.

muuten hyvin, mutta tarkotit ilmeisesti tossa vääntöä, vaikka kirjotit tehoa? elikkäs tämä kohta: Kiihtyvyyden kannalta on sinänsä aivan sama, tuotetaanko teho ison väännön
ja pienten kierrosten yhdistelmällä vai pienen TEHON ja isojen kierrosten yhdistelmällä.
Juuri näin, korjasin tämän sekoilun.
Mitäs korjattavaa tuossa on? TEHO on se millä se auto kiihtyy ja sitä voi tuottaa suurella väännöllä ja pienillä kierroksilla TAI pienellä väännöllä ja isoilla kierroksilla. Perus fysiikkaa. Noilla moottorin vääntöominaisuuksilla on sitten vaikutusta kaikenlaisiin ohituskiihtyvyyksiin sun muihin mutta teholla se auto liikkuu, ja nykyisissä bensaturboissa on aikas laajat tehoalueet verrattuna matalakierros suoraruikkaridieseliin.
S124 300TE
W124 300D
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

S202 kirjoitti: Mitäs korjattavaa tuossa on? TEHO on se millä se auto kiihtyy ja sitä voi tuottaa suurella väännöllä ja pienillä kierroksilla TAI pienellä väännöllä ja isoilla kierroksilla. Perus fysiikkaa. Noilla moottorin vääntöominaisuuksilla on sitten vaikutusta kaikenlaisiin ohituskiihtyvyyksiin sun muihin mutta teholla se auto liikkuu, ja nykyisissä bensaturboissa on aikas laajat tehoalueet verrattuna matalakierros suoraruikkaridieseliin.
Korjattava oli tässä lauseessa, boldasin virheellisen sanan löytämisen helpottamiseksi:
Kiihtyvyyden kannalta on sinänsä aivan sama, tuotetaanko teho ison väännön ja pienten kierrosten yhdistelmällä vai pienen tehon ja isojen kierrosten yhdistelmällä.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja D-MB »

Kylmänraudanseppä kirjoitti:Harva vakio passatti tosiaan ohittaa hyvällä ohjelmalla olevaa V 6 CDI eemeliä (+330 Hp/700 Nm...), kun ensin eemelin ohjelmasta on 250 km/h rajoitin poistettu. Pohjoisen selkosilla ko autoverrokeilla (130 hp etuveto karvalakki passatti <-> 330 hp 700 Nm 4-matic eemeli ) käytännön suorituskyvystä ei taida olla harhakuvitelmia kuin väännöttömiä pentsiininipelejä ihannoivalla (uupuneella) lopelaisella.
Niin siis autobaanalla vääntö on tärkein ominaisuus ja kaksilitraisella dieselissä saati bensakoneella ei ole näissä hommissa paljoa tekemistä. Edes 4 aamuyöllä ei pysty ajamaan pelkästään niin lujaa kuin lähtee vain säännöllisesti joutuu kiihdyttämään rekan tai jonkun muun takaa täyteen vauhtiin. 100sta 250 km/h kiihdytyksissä jäävät kyllä perusvaginat aika käsittämättömästi jälkeen. Jopa uusien Porsche Boxtereiden pitää pitää kierrokset ylhäällä, että pysyvät perässä. Aika monta on saanut yllätettyä ihan pintakaasulla. Mutta hitostako Skodamiehet voivat tätä ymmärtää, jos eivät käy keskieuroopassa ajelemassa.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja D-MB »

LopenUupunut kirjoitti:Enks mä oo aika helmi :D
Varmaan se huumevierotuksessa ollut ja nykyisin vankilassa oleva poikasi on varmasti ihan samaa mieltä, että olet isänä ihan helmi. Parempaa ei voisi ollakkaan. Jos olisit edes kerran ajanut autobahnalla niin voisi ymmärtää, että siellä on myös muuta liikennettä jolla on merkittävä vaikutus laskelmiisi, mutta se varmaankin on helmi-isälle liian vaikea ottaa huomioon.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

D-MB kirjoitti:
Kylmänraudanseppä kirjoitti:Harva vakio passatti tosiaan ohittaa hyvällä ohjelmalla olevaa V 6 CDI eemeliä (+330 Hp/700 Nm...), kun ensin eemelin ohjelmasta on 250 km/h rajoitin poistettu. Pohjoisen selkosilla ko autoverrokeilla (130 hp etuveto karvalakki passatti <-> 330 hp 700 Nm 4-matic eemeli ) käytännön suorituskyvystä ei taida olla harhakuvitelmia kuin väännöttömiä pentsiininipelejä ihannoivalla (uupuneella) lopelaisella.
Niin siis autobaanalla vääntö on tärkein ominaisuus ja kaksilitraisella dieselissä saati bensakoneella ei ole näissä hommissa paljoa tekemistä. Edes 4 aamuyöllä ei pysty ajamaan pelkästään niin lujaa kuin lähtee vain säännöllisesti joutuu kiihdyttämään rekan tai jonkun muun takaa täyteen vauhtiin. 100sta 250 km/h kiihdytyksissä jäävät kyllä perusvaginat aika käsittämättömästi jälkeen. Jopa uusien Porsche Boxtereiden pitää pitää kierrokset ylhäällä, että pysyvät perässä. Aika monta on saanut yllätettyä ihan pintakaasulla. Mutta hitostako Skodamiehet voivat tätä ymmärtää, jos eivät käy keskieuroopassa ajelemassa.
Aivan sama kuinka käsittämätöntä se kiihtyvyys siinä nakuttajassa on, ei näköyhteys katkea siihen mondeon perusleipään oikein missään kiihdytyksessä.
Näitä aikoja voidaan käännellä miten vain mutta ei se ero kummoinen ole. Mutta mistä helvetistä sähkömies asian voisi ymmärtää kun ei koulun penkillä matematiikan tunnilla savolaisessa koulussa ollut.

Dmb, millainen ero kiihdytyksessä on hayabusan ja M5 bimmerin välillä 150-250 välillä?
M5 kiihtynee 0-200 n.13sek ja busa karvan alle 10sek....
Tämä vain esimerkiksi sinulle.
.
Viimeksi muokannut LopenUupunut, Ke 26.09.2012 22:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5519
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja S202 »

No kyllä siinä on molempien laskelmissa jotain huomioon otettavaa :D Sitäpaitsi, sillä teholla se auto liikkuu eikä millään hiton väännöllä. Noissa nykyisissä bensaturboissa on järjestään huomattavasti järkevämmät teho/vääntökäyrät mitä dieseleissä mutta sehän on selvää että jos toisessa on 150 heppaa ja toisessa 250 heppaa että kumpi voittaa kun kaikki otetaan irti. Mutta suomen oloissa nämä mersun molodieselit on aika laiskantöhkeitä tossa 0-120kmh. Ei tarvi kummoinenkaan 1,8 turbovagina olla alla kun lastutetut mersut jää.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

D-MB kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Enks mä oo aika helmi :D
Varmaan se huumevierotuksessa ollut ja nykyisin vankilassa oleva poikasi on varmasti ihan samaa mieltä, että olet isänä ihan helmi. Parempaa ei voisi ollakkaan. Jos olisit edes kerran ajanut autobahnalla niin voisi ymmärtää, että siellä on myös muuta liikennettä jolla on merkittävä vaikutus laskelmiisi, mutta se varmaankin on helmi-isälle liian vaikea ottaa huomioon.
Totuushan on että viimeiset pennisi olet ensimmäiseen kohtuulliseen autoon pistänyt, sen huomaa hehkusta.
Opettele laskemaan, kerää kokemusta autoista ja palaa sitten marisemaan.
Ymmärrän että edellisen suomessa kairaamasi ladan jälkeen mersu on maailman nopein.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5519
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja S202 »

LopenUupunut kirjoitti:
D-MB kirjoitti:
Kylmänraudanseppä kirjoitti:Harva vakio passatti tosiaan ohittaa hyvällä ohjelmalla olevaa V 6 CDI eemeliä (+330 Hp/700 Nm...), kun ensin eemelin ohjelmasta on 250 km/h rajoitin poistettu. Pohjoisen selkosilla ko autoverrokeilla (130 hp etuveto karvalakki passatti <-> 330 hp 700 Nm 4-matic eemeli ) käytännön suorituskyvystä ei taida olla harhakuvitelmia kuin väännöttömiä pentsiininipelejä ihannoivalla (uupuneella) lopelaisella.
Niin siis autobaanalla vääntö on tärkein ominaisuus ja kaksilitraisella dieselissä saati bensakoneella ei ole näissä hommissa paljoa tekemistä. Edes 4 aamuyöllä ei pysty ajamaan pelkästään niin lujaa kuin lähtee vain säännöllisesti joutuu kiihdyttämään rekan tai jonkun muun takaa täyteen vauhtiin. 100sta 250 km/h kiihdytyksissä jäävät kyllä perusvaginat aika käsittämättömästi jälkeen. Jopa uusien Porsche Boxtereiden pitää pitää kierrokset ylhäällä, että pysyvät perässä. Aika monta on saanut yllätettyä ihan pintakaasulla. Mutta hitostako Skodamiehet voivat tätä ymmärtää, jos eivät käy keskieuroopassa ajelemassa.
Aivan sama kuinka käsittämätöntä se kiihtyvyys siinä nakuttajassa on, ei näköyhteys katkea siihen mondeon perusleipään oikein missään kiihdytyksessä.
Näitä aikoja voidaan käännellä miten vain mutta ei se ero kummoinen ole. Mutta mistä helvetistä sähkömies asian voisi ymmärtää kun ei koulun penkillä matematiikan tunnilla savolaisessa koulussa ollut.

Dmb, millainen ero kiihdytyksessä on hayabusan ja M5 bimmerin välillä 150-250 välillä?
M5 kiihtynee 0-200 n.13sek ja busa karvan alle 10sek....

.
Busa menee 0-200 varmaan alle 8sec jos kuski osaa. Se on jo sellasta kiihtymistä johon ei autot pysty.
S124 300TE
W124 300D
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja D-MB »

LopenUupunut kirjoitti:Dmb, millainen ero kiihdytyksessä on hayabusan ja M5 bimmerin välillä 150-250 välillä?
M5 kiihtynee 0-200 n.13sek ja busa karvan alle 10sek....
Helmi-isä ei ymmärrä että kyseessä ei yhäkään ole M5 vaan se perus VAG. Ehkä sun kannattaisi keskittyä enemmän lapsiisi ja vähemmän mersufoorumiin. Siis jo tähän asti olet kertonut, että sinusta 350CDI on yhtä hyvä kuin Skoda ja sinun mielestäsi auto on siirtymistä paikasta A to B. Tämä siis lähes 5000 viestin jälkeen Mersufoorumiin. Tähän on vaikea sanoa mitään.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

S202 kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
D-MB kirjoitti:
Kylmänraudanseppä kirjoitti:Harva vakio passatti tosiaan ohittaa hyvällä ohjelmalla olevaa V 6 CDI eemeliä (+330 Hp/700 Nm...), kun ensin eemelin ohjelmasta on 250 km/h rajoitin poistettu. Pohjoisen selkosilla ko autoverrokeilla (130 hp etuveto karvalakki passatti <-> 330 hp 700 Nm 4-matic eemeli ) käytännön suorituskyvystä ei taida olla harhakuvitelmia kuin väännöttömiä pentsiininipelejä ihannoivalla (uupuneella) lopelaisella.
Niin siis autobaanalla vääntö on tärkein ominaisuus ja kaksilitraisella dieselissä saati bensakoneella ei ole näissä hommissa paljoa tekemistä. Edes 4 aamuyöllä ei pysty ajamaan pelkästään niin lujaa kuin lähtee vain säännöllisesti joutuu kiihdyttämään rekan tai jonkun muun takaa täyteen vauhtiin. 100sta 250 km/h kiihdytyksissä jäävät kyllä perusvaginat aika käsittämättömästi jälkeen. Jopa uusien Porsche Boxtereiden pitää pitää kierrokset ylhäällä, että pysyvät perässä. Aika monta on saanut yllätettyä ihan pintakaasulla. Mutta hitostako Skodamiehet voivat tätä ymmärtää, jos eivät käy keskieuroopassa ajelemassa.
Aivan sama kuinka käsittämätöntä se kiihtyvyys siinä nakuttajassa on, ei näköyhteys katkea siihen mondeon perusleipään oikein missään kiihdytyksessä.
Näitä aikoja voidaan käännellä miten vain mutta ei se ero kummoinen ole. Mutta mistä helvetistä sähkömies asian voisi ymmärtää kun ei koulun penkillä matematiikan tunnilla savolaisessa koulussa ollut.
Dmb, millainen ero kiihdytyksessä on hayabusan ja M5 bimmerin välillä 150-250 välillä?
M5 kiihtynee 0-200 n.13sek ja busa karvan alle 10sek....

.
Busa menee 0-200 varmaan alle 8sec jos kuski osaa. Se on jo sellasta kiihtymistä johon ei autot pysty.
On, mutta me ollaan näitä jonniverran erilaisten autojen kanssa kokeiltu....näköyhteys ei katoa ikinä....
Esim. 100 ja 150 hv prätkien käytännön suorituskyky on yllättävän pieni matkassa mutta mieletön tunteessa....kusiainen ei tunnu menevän minnekään ja tonninen tuntuu pakenevan alta...mutta monella radalla kusiainen on nopeampi tai ajassa on kymmenys tonniselle.

Sotkin muuten varttimailin tuohon busan aikaan....ilman svingin pidennystä ja keulan kasausta ei pääse kuin matalaan ysiin.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

D-MB kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Dmb, millainen ero kiihdytyksessä on hayabusan ja M5 bimmerin välillä 150-250 välillä?
M5 kiihtynee 0-200 n.13sek ja busa karvan alle 10sek....
Helmi-isä ei ymmärrä että kyseessä ei yhäkään ole M5 vaan se perus VAG. Ehkä sun kannattaisi keskittyä enemmän lapsiisi ja vähemmän mersufoorumiin. Siis jo tähän asti olet kertonut, että sinusta 350CDI on yhtä hyvä kuin Skoda ja sinun mielestäsi auto on siirtymistä paikasta A to B. Tämä siis lähes 5000 viestin jälkeen Mersufoorumiin. Tähän on vaikea sanoa mitään.
Tässähän se ongelma oikeasti dmb on, sinulla ei ole mitään käsitystä autoista, prätkistä ja kiihtyvyyksistä ?
Olen sen huomannut, varsinkin kun ajelet 600kmh autobaanaa saattaa veri paeta väärään paikkaan.

.
Opel, "weird lieben autos"....
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja D-MB »

LopenUupunut kirjoitti:Tässähän se ongelma oikeasti dmb on, sinulla ei ole mitään käsitystä autoista, prätkistä ja kiihtyvyyksistä ? Olen sen huomannut, varsinkin kun ajelet 600kmh autobaanaa saattaa veri paeta väärään paikkaan.
Ihan oikeasti olen sinusta huolissani, mene vaikka tapaamaan poikaasi tai joitain. Tai käy ajelemassa autobaanalla niin voit saada oivalluksen. Tämä asia on Vagistien kanssa loppunkaluttu. Mutta hieno tuo Ruotsin poliisin auto on.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja D-MB »

S202 kirjoitti:Mutta suomen oloissa nämä mersun molodieselit on aika laiskantöhkeitä tossa 0-120kmh. Ei tarvi kummoinenkaan 1,8 turbovagina olla alla kun lastutetut mersut jää.
Yhä emme ole puhuneet tuosta vaan 100-250 nopeuksista, mutta jatkakaa vaan. Täällä autobahnalla yhä rekat ajavat sitää 90 km/h ja pelokkaat vagistit 120km/h ja niitten takaa yleensä kiihdytellään.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5519
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja S202 »

Oivalluksen siitä miten ajetaan sellasta vauhtia johonka pitäis olla suihkari? :D Kyllähän sen nyt kaikki tietää että sellanen 350cdi kulkee ja ohi pääsee livakasti mutta älä pety jos joku väännötön bensapeli päättää ajaa susta ohi :wink:
S124 300TE
W124 300D
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja D-MB »

S202 kirjoitti:Oivalluksen siitä miten ajetaan sellasta vauhtia johonka pitäis olla suihkari? :D Kyllähän sen nyt kaikki tietää että sellanen 350cdi kulkee ja ohi pääsee livakasti mutta älä pety jos joku väännötön bensapeli päättää ajaa susta ohi :wink:
En kun kyllä noita Porcheja useampikin on ajanut ohi. Yleensä tosin kiihdytyksessä on saatu aikaa merkittävästi eroa ennenkuin ovat ymmärtäneet laittaa tallan pohjaan. Yhäkään tämä ei ole ongelma kun en käytännössä yleensä paljoa yli 220 aja, kun A7 on yhä kaksi kaistainen ja liittymien kohdalla muuten olisi liian suuri onnettomuusvaara.

Täällä jotain 2 litraisia skodia ostavat vaan ihmiset jotka eivät erityisemmin välitä autoista ja vanhoilla audeilla ajavat lähinnä turkkilaiset. Eivät ne mene - eivätkä pääse ohi. Yhäkään kysymys ei ole ole siitä etteikö bensakoneella voisi ohitaa 350CDItä tai etteikö joku muu valmistaja tekisi nopeampia autoja. Vain persaukinen suomalainen voi vetää perusvagi (lue 2.0tdi) poliisiauto keskustelun siihen, että löytyykö nopeampia autoja kuin 350CDI.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Ihan vaan heittona....

Vag 2.0tdi 100-200 24sek
Mb 350cdi 100-200 18 sek.

Mutta sehän on selvää että kun ajamme hälytysajoa imatralla tämä on merkittävin osio nopeaa perillepääsevää apua....
Dmb, minusta olisi kiva että poliisilla olisi ässä mersuja autoinaan....enkä ole siksi kanssasi vängännyt että pitäisin vaggia parempana autona tai nopeampana...on vaan niin että poliisin ajoneuvojen valintaan vaikuttaa monet eri asiat ja kuten olen maininnut, vetotapakin on varmasti jollain tavalla ollut asiana?.

Oikeasti teholla ei ole poliisin käyttämässä "perus" kalustossa kummoista merkitystä.

Olen muuten melko monta prätkää ja autoa kokeillut elämäni aikana ja myös näiden eroja käytännössä...paperilla kun asiat on niin kovin eri näköisiä. Erot vaan on käytännössä kovin pieniä ennenkuin menemme superautoihin vertaamaan mikraa.

Ja, toivottavasti sait pienet pöksyyn ottaessasi poikani keskusteluun mukaan...valitettavasti olen melko sydämetön tiettyjen asioiden suhteen... :D .
Olen kuitenkin neljä lasta saanut maailmalle ihan kohtuullisesti...toiseksi nuorin kirjoitteli älliä liudan....mitäs sinulta löytyy plakkarista kipinälappujen lisäksi ?

E: eikä noilla kahdella vanhemmalla kovin huonosti mene, tyttärellä pihassa melkein uusi TT ja poika osti juuri uuden A4Q Tdi:n. :D ...perusvaggeja.... :wink:

.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

D-MB kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Enks mä oo aika helmi :D
Varmaan se huumevierotuksessa ollut ja nykyisin vankilassa oleva poikasi on varmasti ihan samaa mieltä, että olet isänä ihan helmi. Parempaa ei voisi ollakkaan. Jos olisit edes kerran ajanut autobahnalla niin voisi ymmärtää, että siellä on myös muuta liikennettä jolla on merkittävä vaikutus laskelmiisi, mutta se varmaankin on helmi-isälle liian vaikea ottaa huomioon.
Huomautukseesi autobahnoilla ajelusta...olisikohan kuvat viime kesältä.? En muista kun joka kesä siellä lomaillut...mutta nuo vuokra-autot on olleet noita kirppuja (ei ole persaukisena muuhun varaa) ja muutama pikkukoneinen mersu.

http://aijaa.com/JdQN7H" onclick="window.open(this.href);return false;
http://aijaa.com/f9UP1z" onclick="window.open(this.href);return false;

Kannattaa tarkkaan katsoa mitä siinä toisessa kuvassa näkyy perässä....nämäkin vedättivät aina tilaisuuden tullen tappiin, minä myös...180 oli kirpun huiput....mutta aatun majalta muncheniin oltiin samaan aikaan.... :D
Että oli niitä ruuhkia...

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Tuossa alla on nyt asiallinen teksti.
Juurikin noin uskoisin poliisillakin olevan järjen käytön hälytysajossa ja noita nopeuksia kuten ohituskiihtyvyyksiä löytyy normi koneisista keskiluokan autoista.

Tottahan jos siviiliin on tarjolla ajettavaksi E350cdi4matik tai vag...lähden mersulla.
Jos taas mersulle annetaan vaihtoehdoksi audilta bensavetoinen veekoneinen (iso) Q lähden sillä luultavasti....

Sinällään kun olen takavetoisuutta tyrkyttänyt syyksi mersun kielteiseen valintaan poliisiautoksi....onhan noita sprinttereitä ambulanssina vaikka kuinka... :think:

.
Viimeksi muokannut LopenUupunut, To 27.09.2012 00:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
OskuV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: La 05.02.2011 01:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja OskuV »

Joo-o. Mielenkiintosia asioita olette liittäneet tähän poliisin ajoneuvokeskusteluun.

Asioita joita minä arvostan hälytysajossa :
-HYVÄT RENKAAT, en tajua miksi näissä säästetään.
-hyvät jarrut
-vakaa ja yllätyksetön ajettavuus (hyviä ja huonoja kokemuksia kaikista vetotavoista, erityishuomio esp:lle ja nelivedon talviominaisuuksille)
-hyvät valot
-loogisesti toimivat hallintalaitteet. Erityisesti jälkiasenteisissa laitteissa usein paljon huonoa sijoittelua
-automaattivaihteet

Poliisin tarpeita en osaa arvioida kun en ole poliisi, mutta uskoisin että maassa jossa poliiseiden määrää vähennetään jatkuvasti ei ole järkevää käyttää sellaisia ajoneuvoa tavallisena "partioautona" joilla rosvoja ei pystytä kuljettamaan. Samoin maijan "toimistotila" on varsin kätevä. Eli jos mun vähäisellä arviointikyvyllä lähden miettimään niin joku transporter tai vito isolla padalla ja nelivedolla voisi olla aika passeli. Molemmat taitaa kulkea suurimmalla moottorivaihtoehdolla lähemmäs 200km/h mikä on jo todella kovaa. Noin verrokkina kerrottakoon etten ole itse koskaan ylittänyt hälytysajossa 160km/h, vaikka potentiaalia olisi ollut ja suoraa tietä olisi ollut edessä. Kovimmat nopeudet on ajettu moottoritiellä kesällä valoisina öinä kun liikenne on hiljainen ja kiire oikeesti iso. Itseasiassa maantiellä tapahtuvassa hälytysajossa ohituskiihtyvyys on huomattavasti tärkeämpi asia kuin huippunopeus "pystynkö ohittamaan tuon rekan tässä, vai täytyykö vielä roikkua perässä ja odottaa että kohdalle tulee turvallinen ohituspaikka..."

Poliisilla on toki perusteltu syy pitää maijoja nopeampaa kalustoa, mm. moottoripyöriä ja ripeämpiä henkilöautoja. Mutta ihan oikeasti, ei niiden tarvitse olla superpyöriä ja superautoja. Ensinnäkin mahdolliset takaa-ajettavat ei todennäköisesti ole sellaisia ja etenkin autojen osalta hinta muodostuu usein esteeksi. Varmasti joku ST Focus tai Octavia RS on ihan riittävän ripeä 99,9% tapauksissa. Toki joku muu auto voi olla paljonkin nopeampi, mutta se saattaa maksaa yhden poliisin vuosipalkan verran enemmän. Ja tosiaan Suomessa poliisiautot on autoveron alaisia kamppeita, se selittää varmaan aika monta valintaa.
1.1.1958 hyväksyessään autoverolain eduskunta ilmoitti ”edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden”.
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3213
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja Hage »

LopenUupunut kirjoitti: E: eikä noilla kahdella vanhemmalla kovin huonosti mene, tyttärellä pihassa melkein uusi TT ja poika osti juuri uuden A4Q Tdi:n. :D ...perusvaggeja.... :wink:
Littyen ei mihinkään mutta etkai juuri sattunut muuttamaan Espooseen erään tietokoneita valmistavan yhtiön toimistotilojen sekä 2 kahden autokaupan lähistölle..?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Ylermiraita
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 421
Liittynyt: Ma 22.11.2010 08:06

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja Ylermiraita »

Mielen kiintoista :clap:

Muutama kysymys pitkä aikaiselle itoolilleni Lopen uupuneelle :?:

Voitko kertoa lisää liikenne paosta...missä se tapahtui ja miksi pakenit poliisia :angel: :mrgreen: :roll:

Missä Suomessa ajoit 260 ja miksi

Miten pojastasi tuli narkki ja mistä rikoksista napsahti kakkua venkulalle :silent: :sick: :shifty:

Tattista vastauksista :geek: :ugeek:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Joo jättäkää minun topic rauhaan tollasesta paskasta kiitos.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Jari Haikara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 351
Liittynyt: To 22.09.2005 20:47

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja Jari Haikara »

.
Viimeksi muokannut Jari Haikara, Pe 28.09.2012 20:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no, ei se vissiin ole kaukaa haettu se mersumiesten maine muiden ihmisten mielessä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto

Viesti Kirjoittaja jarskak »

Sergey kirjoitti:kumpi on mekaanisesti varmempi? keyless go vai avain reikään ja menoks?
Ei tuo mersun avain enää paljon keyless gousta eroa. sopivasti kun pudotat avaimen, niin ajot loppu siihen.

Tuosta kiistelystä mitä tässä lueskelin niin: johtuen suomen järjettömän huonosta teiden kunnosta ja mutkaisuudesta, niin suomen oloissa ohituskiihtyvyys on paljon tärkeämpi kuin 260km/h tai jotain huippunopeus. Suomessa on yhteensä korkeintaan 500 km tietä jossa voi (turvallisesti?) ajaa yli 200 km/h. Tästä johtuen perus TDi skodalla pääsee varmasti suomen oloissa paikasta toiseen ihan minuutilleen samassa ajassa kuin tuolla mersulla, niin hienolta kuin se kuvissa näyttääkin.
Ja kuten tuossa jo joku sanoikin, hyvä ajettavuus ja hyvät renkaat ovat paljon suuremmassa roolissa kuin teho ja vääntö. Mersun ajettavuus ei ole mikään maailman paras, joskin miellyttävää ja mukavaa kyytiä niissä yleensä saa :)
Mun puolesta poliisit saa hankkia vaikka dacioita, jos niitä sitten tuolla tienpäällä näkis suorittamassa sitä tehtävää mitä varten ne on. Nimittäin täällä pohjoisempana on 4 oikein lotossa useemmin kun näkee poliisiauton tienpäällä.
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Niin, ajoin 59heppaisella Fiestalla samaan aikaan tietyn välin mitä paljon tehokkaammalla diesel mersulla. Ennemmin ajettavuus kuin järjetön teho(olihan se mersulla mukavempaakin).

Minun mielestä melko naurettavaa jos pitää mennä henkilökohtaisuuksiin tälläisistä asioista tapellessa.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

multiviri kirjoitti:Niin, ajoin 59heppaisella Fiestalla samaan aikaan tietyn välin mitä paljon tehokkaammalla diesel mersulla. Ennemmin ajettavuus kuin järjetön teho(olihan se mersulla mukavempaakin).

Minun mielestä melko naurettavaa jos pitää mennä henkilökohtaisuuksiin tälläisistä asioista tapellessa.
Noo, pienellä provolla keskusteluun saadaan värikkyyttä.
Palstalla on minun lisäkseni useita joiden kirjoitisten rivinvälit pitää osata lukea oikein.
Jos otetaan toinen automerkki keskusteluun mukaan ja huomattavasti tehottomampi, ei sillä välttämättä tarkoiteta että se olisi parempi tai nopeampi...mutta asiahteys saattaa löytyä puolivälistä, esim.E200 tai 220 cdi saattaaisi jo olla aivan soiva peli suomessa...tosin tässä tullaan nelivedon puuttumiseen koska edelleen uskon ja olen tietävinäni että suomen poliisi ei kalustoonsa ota jokapaikanhöyläksi takavetoista ajoneuvoa, ainoastaan erikoistapauksessa. Vaikkakin muissa hälytysajoneuvoissa takavetoisuutta on paljon, lanssit, paloautot jne.

Jos tarkoitat henkilökohtaisuuksilla minun ja dmb:n keskinäistä vänkäämistä, ei siinä mielestäni ole mitään itseäni häiritsevää omaan suuntaani....sitä en tiedä olenko hänelle tuottanut vastakohta reaktiota. Pieni vinoilu pitää tarkkana ja
hereillä.

Osalle meistä se automerkki ja malli jolla ajamme on yleensä ainoa oikea, merkin vaihtuessa.....jälleen....?
Itse en ole merkkiuskovainen, lähinnä taidan olla valmistusmaauskovainen...johtunee siitä että nähneenä autoja paljon on jonkinlainen käsitys laadusta muodostunut vuosien varrella...minulle laatu ei ole sitä että autoon ei koskaan tulisi vikoja mutta laatu on yleisvaikutelma ohjaamossa ja rakenteissa.

Mitä noihin teho/aika juttuihin tulee...itse olen aina ihannoinut autobahnoja mutta siellä viimeiset neljä kesää lomailleena voin sanoa että melko vähän sillä teholla ja 300kmh huippunopeudella siellä voittaa...ajassa. Mutta tunteessa ja fiiliksessä 110% marginaali on mieltä kohentava. Parhaat kokemukset minulla on prätkällä saksasta, pyörä kun laukkaa aivan toiseen tapaan kuin mikään auto, pyörän kiihtyvyys kun on 200-280 sama kuin cdi mersun (tehokkaankin) 50-100.
Mutta siltin prätkälläkään ei voita kummoisia, ellei aja chostrider tyylisesti henkikultaansa halveksien.

Täällä LU, kuuleeko maailma.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
typeyks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 21.09.2008 19:55
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja typeyks »

Oma vaatimaton näkemys mielenkiintoiseen aiheeseen:

Tässä on nyt keskusteltu, kuinka pieniä nuo aikaerot ovat ja tottahan tuo on. Sillähän ei ole mitään merkitystä normaalille kaduntallaajalle saavutaanko mökille klo 18.00 vai 18.02, mutta tilanne on hieman toinen jos puhutaan virkavallasta, joka menee hälyytykseen esim. puukotus. Kauanko kestää viiltää jonkun kurkku auki? Tuo kaksi minuuttia siinä on pitkä aika.

Siihen en osaa sanoa oikeaa vastausta, millä sinne nopeiten pääsee, mutta olkoon se sitten AMG mersu tai Fiat Punto, niin hyväksyn perustelut sen hankintaan.
Hankala tapaus.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Kukapa haluaisi olla jopa 14 tuntia vuorokaudessa töissä Daciassa? En ainakaan minä. Työmaakonttorina tuo on erinomaisen mukava toosa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

typeyks kirjoitti:saavutaanko mökille klo 18.00 vai 18.02, mutta tilanne on hieman toinen jos puhutaan virkavallasta, joka menee hälyytykseen esim. puukotus. Kauanko kestää viiltää jonkun kurkku auki? Tuo kaksi minuuttia siinä on pitkä aika.
Voi voi, kunpa se olisikin kaksi minuuttia se aika, jonka joutuu odottamaan. Täällä mörön perseessä, missä minäkin asun, saa hädän tullessa odottaa apua puoli tuntia. Tämä puoli tuntia siis siinä tapauksessa, että tuolla "keskuspaikalla" on partioita vapaana. Sittenhän se meneekin ihan toisenlaiseksi, jos tilanne on tuolla aiemmin kuvatunlainen, eli kaikki partiot on muilla tehtävillä kiinni. Sitten onkin aikaa leikata sitä kurkkua auki jo toista tuntia. Se on siinä vaiheessa ihan v.itun sama, kulkeeko se jepariauto sataaneljääkymppiä vai kahtasataa.

Se on hienoa touhua tämä poliisien keskittäminen suuriin taajamiin. Toimii varmasti niille, jotka asuu niissä suurissa taajamissa, mutta muut jääkin sitten käytännössä katsoen kokonaan ilman niitä palveluita.

Edit: Kivahan se varmaan on tuollaisilla Ruotsin poliisin Mersulla ajella, mutta ehkäpä täällä meillä Suomessa olisi ennemminkin syytä pohtia sitä, kuinka saadaan enemmän poliiseja töihin kuin sitä, millä vehkeillä ne niitä töitä tekee...
Viimeksi muokannut Pakardinen, Ti 02.10.2012 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Vastaa Viestiin