noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

nyt on sitten liimalla töhritty ja kansi asenneltu paikoilleen, kävin vielä aamulla rasvanpoistajalla kaikki liimattavat pinnat läpi ja suojailin ns. herkkiä paikkoja (esikammioiden kärjet kannesta, konetilasta johtoja, jakopäätä ym) liimahan tuntui simppeliltä levitettävältä ja taivaanrannan maalarin tavoin sitä hölväsin osaan jos toiseenkin ja homma sujui kuin tanssi :D KUNNES olin ottamassa noita esikammioiden suojia pois kun piti kantta ruveta mallailemaan paikoilleen, tämä liima päätti lähteä lähes yhtenä klönttinä sen maalarinteippi palasen kanssa irti kannesta kuin nahkaansa luovalta käärmeeltä...hetken aikaa tuijotin tapausta kuuluisana hoo moilasena, oli siis pakko tehdä pikainen päätös sillä liima uhkaavasti kuivui muissa palikoissa...hieman lisää tuoretta liimaa kannentiivisteeseen ja koko roska kasaan niinkuin mitään ei olisi tapahtunutkaan :D POISSA SILMISTÄ, POISSA MIELESTÄ...(ainakin niin kauan kun autoa ei käytetä) :D saas nähdä kuinka sitten käy!

nyt vain tahtoo mietityttää kun jokunen viikko takaperin kaveri purkasi silloin niin vauhdilla tuosta rotjakkeesta tuon moniurahihna, hihnapyörä, iskari+jousi paketin etten tahdo millään enää muistaa miten helkkarissa se oikeen oli tuolla :/

ja hieman meinaa viivästyttää valmistumista myös tuo kaasuvivuston puuttuminen kun siis siirryttiin turbon alkup. imusarjasta vaparin imusarjaan ja ne kun ei ihan oikeen nyt yhteen sovi :D

siinäpä vuodatukset tänään katsotaan paljonko tuhoa ja ihmeitä huomenna saadaan aikaiseksi ;)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minä en ole ikinä laittanut liimaa muualle kuin siihen tiivisteeseen. Kun siihen jos menee jollain sörkkimään niin siitähän tulee hirmunen sotku ja paakkuuntuminen.

Googlen kuvahaulla löytyy (pitäisi löytyä) moniurahihnan reitti ja iskarin paikat yms.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Pouttu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ma 09.02.2009 22:16
Paikkakunta: Lohja/Turku

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Pouttu »

jyrsijä kirjoitti:
nyt vain tahtoo mietityttää kun jokunen viikko takaperin kaveri purkasi silloin niin vauhdilla tuosta rotjakkeesta tuon moniurahihna, hihnapyörä, iskari+jousi paketin etten tahdo millään enää muistaa miten helkkarissa se oikeen oli tuolla :/
voin ottaa omasta kuvat ja tulla kattomaan sen sun kanssa paikalleen?
w209 55 AMG, -04
w124 300CE(CDT?), -89 (om603, ppd 7mm, MPR6164-5)

ex:
w211 280CDI V6 7G, -05
w124 300E-24, -90
w124 200B, -88
w201 2,5 turbodiesel, -89
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

juu no onneksi sitä liimaa nyt kuitenkin löytyy sieltä joka välistä niin ei ainakaan siitä jää sitten kiinni :D ohjeetkin tosin sanoi että levitä liimaa kansipahvin molemmin puolin ja siinä se, mutta katsotaan...aika näyttää kuinka taiteilijan käy ;) mutta pouttu tule ihmeessä piipahtamaan, paikan varmaan tiedätkin, omanlainen maamerkkinsä tämäkin verstas :D aikataulu vaan meinaa pukata nyt hieman päälle kun viikonloppuna pitäisi olla liikenteessä, toivottavasti vaan saa kaikki roippeet nippuun ennen sitä ja autohan pitäisi leimallakin käyttää...päästötesti vaan hirvittää että miten sen saan hoidettua kunnialla :D
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

En oo kyllä kuullu että kukaan laittaisi liimaa suoraan kanteen, siistein ja helpoin kun laittaa pelkkään tiivisteeseen molemmin puolin. Itse laitoin pari ohutta kerrosta että levittyi tasaisesti, sen jälkeen odottelin n.20min ja tyrkkäsin paikalleen.

Tulikos tähän nyt se "veriura" lohkoon? itselle ajoin sen rälläkällä 0.8 laikalla, ei tullut ihan suoraan mutta silti tuli hyvään kohtaan, ei osu liekkirenkaaseen ja jää tiivisteen massaosan sisälle.
W201 250D
W202 250D
Avatar
Pouttu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ma 09.02.2009 22:16
Paikkakunta: Lohja/Turku

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Pouttu »

jyrsijä kirjoitti:juu no onneksi sitä liimaa nyt kuitenkin löytyy sieltä joka välistä niin ei ainakaan siitä jää sitten kiinni :D ohjeetkin tosin sanoi että levitä liimaa kansipahvin molemmin puolin ja siinä se, mutta katsotaan...aika näyttää kuinka taiteilijan käy ;) mutta pouttu tule ihmeessä piipahtamaan, paikan varmaan tiedätkin, omanlainen maamerkkinsä tämäkin verstas :D aikataulu vaan meinaa pukata nyt hieman päälle kun viikonloppuna pitäisi olla liikenteessä, toivottavasti vaan saa kaikki roippeet nippuun ennen sitä ja autohan pitäisi leimallakin käyttää...päästötesti vaan hirvittää että miten sen saan hoidettua kunnialla :D
Juu tuttu paikka kyllä. Jos oot puol 5- 5 paikalla, ni tuun piipahtaan.
w209 55 AMG, -04
w124 300CE(CDT?), -89 (om603, ppd 7mm, MPR6164-5)

ex:
w211 280CDI V6 7G, -05
w124 300E-24, -90
w124 200B, -88
w201 2,5 turbodiesel, -89
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Lainataanpa välillä tätä topiccia omiin (tai auton) ongelmiin. Kertokaapa onko teillä kokemuksia tällasesta vaivasta että kunnon vedossa auto kiihtyy paremmin osakaasulla kuin kaasu pohjassa? :D eli kun otan kunnon kiihytyksen kolmosella tai nelosella ja kierrätän sinne 4000 tienoille kaasu aivan lattiassa ja nostan polinta sentin pari lattiasta niin vetäsee vielä penkkiin ja kiihtyy melko paljon rajummin :lol: pitääkö vaan uskoa että tuo hx35 on liian pieni ja se menee täyskaasulla tukkoon?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

saat hyvinkin uskoa ja eikös se ollu vieläpä 12 pesällä :roll:
w201 om605
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jekku90 kirjoitti:saat hyvinkin uskoa ja eikös se ollu vieläpä 12 pesällä :roll:
No on ja vielä lyhyellä sarjalla :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

hei pikainen AAPUUVA tähän väliin...pumpun alla olevaan motikkaan menee pikkusuodattimelta nafta letku, siitä motikasta mm. lähtee tuonne kanteen siihen vesiputken ympärille pyörähtämään naftaputki joka palaa takaisin tälle motikalle, eli saako sen kierron sinne vesiputkelle poistaa esim letkulla niin että liittää sen naftaputken vain suoraan siihen toiseen ns. paluulinjaan? ei tahdo tuo painekotelo mahtua sitten kirveelläkään muuten, kun ovat vielä suurimman osan matkasta metalliputkea siinä imusarjan alla... :/
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Polttoaineen lämmitin on yleensä ollut tuloletkussa, onkohan siinä letkut alkuperäisesti. No kuitenkin sekä esisuodattimen että lämmittimen voi aivan hyvin jättää pois. Edes kohtuullisilla pakkasilla ei ole ollut ongelmia (-20), kovilla pakkasilla (-32) ongelmia saattaapi tulla, ellei sitten ala lotraamaan dieseliä bensalla.

Yksinkertaisimmillaan:
- tankki -> siirtopumppu -> suodatin -> pumppu -> pumpusta t haara,jolla suuttimen pikkuletkut mukaan -> paluu tankkiin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Se karkea suodatin mulla on ruukannut olla mutta lämmittimen olen jokaisesta autosta poistanut eikä ongelmia ole pakkasella ollut.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

jukkis. kirjoitti:Se karkea suodatin mulla on ruukannut olla mutta lämmittimen olen jokaisesta autosta poistanut eikä ongelmia ole pakkasella ollut.
Sama täällä kun eikös tuo karkeasuodatin suojaa kuitenkin tuota siirtopumppua roskilta, vai onko siellä edes semmosta osaa sisällä joka roskista välittäisi?
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

onhan siellä pumpussa kohtuu visu mäntä ymmärtääkseni (en tosin ole purkanut) ja jos sen väliin menee joku kivi tai metrinen koivuhalko niin kai se hieman ahdistaa :lol:
w201 om605
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Karkeasuodattimen voi sitten laittaa siihen letkuun, paksummilla liittimillä, jos on sellainen käyttöauto. Niitä alkuperäisiä pieniä liittimiä ei juuri kannata käyttää, riippuen nyt vähän taas mistä autosta tai vuosimallista on kyse. Itse olen nyt ajellut pari vuotta (ja 20 000 km) ilman karkeasuodatinta, mutta olen aika tarkka kun tankkaan, autokaan ei ole ihan niin kauhean vanha vielä, että olisi soraa tankissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
mese123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: La 25.09.2010 19:13
Paikkakunta: satakunta

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja mese123 »

morjes

on tullut nyt sellanen ongelma että pumpun ajotus muuttuu ajaessa aikasemmalle. pumppu tällätty 20ennen ja hetken ajelee niin on noin 25ennen, voiko olla mahdollista? kone 605 ja 8mm pumppu
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mitenkähän se noin päin muuttuu. Ketjun kiristyessä voi mennä pari astetta myöhäselle kyllä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ainoa on, että jos ennakon säädin jotenkin jumii, niin sillon ajotus voi jämähtää minne tahansa.
W201 250DT 20V
w201 190E
mese123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: La 25.09.2010 19:13
Paikkakunta: satakunta

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja mese123 »

pera8x kirjoitti:ainoa on, että jos ennakon säädin jotenkin jumii, niin sillon ajotus voi jämähtää minne tahansa.
tämä ollut mielessä kanssa, ennakonsäädin vaihtoon?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos alat sitä ennakonsääditä tutkiin, niin koitappas ekana sillain, että alat vääntään siitä syöttöpumpun käyttörattaan pultista johonkin suuntaan. en muista kumpaan suuntaan se nyt joustikaan, veikkaisin, että aukipäin (huom, vasenkätinen jenka), mutta toiseen suuntaan kun vääntää, niin huomaa selvästi, että joku siellä joustaa, ennenku alkaa voima välittyä kunnolla pultin kantaan. jos toi jousto on takertelevaa, taikka sitä ei ole, niin ennakonsäädin todennäköisesti jotenkin rikki.
W201 250DT 20V
w201 190E
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

noniin, nyt on taas aika päivitellä tänne uutisia...olotila on väsynyt mutta AH NIIN ONNELLINEN kun on taas uljas lankku alla, remontti tuli valmiiksi perjantaina ja autolla on nyt ajeltu noin 600km...kaikinpuolin vaikuttaa pelittävän ilman suurempia ja etenkin uusia ongelmia :D sama vanha bonanza jatkuu edelleen, vaikkei tosin niin pahana kuin ennen, kohta alkaakin olemaan kaikki vaikuttavat osaset vaihdeltu :/ mutta jostain syystä ahtimen herääminen heikkeni huomattavasti tuon rempan jälkeen ja se on se mikä nyt tällä hetkellä eniten harmittaa, muutoksia tosin tuli kuten: vaparin imusarja + painekotelo, uusi lyhyt pakosarja ja adapteri laippa paketti (vanha sarja oli piiiitkää mallia) yms pientä. ennen heräili siinä 3000rpm paikkeilla ja nykyään lähemmäs 4000rpm kuiheilla.

mitenkäs teillä muilla on nuo laitteet heräilleet ja etenkin mitä olisi tässä meikäläisen tapauksessa tehtävissä tuolle ropleemalle????????

niin ja paljastetaanpas vielä nuo kannentiiviste speksit kun sinne viittaavaa kysymystäkin oli ehtinyt tuonne ylemmäs tulla...eli nyt koneesta löytyy om606 peltitiiviste sellaisenaan, eli EI porattuna mallina ja liimalla sotkettuna tietty kuten ylempää voikin päätellä ;)

ainiin ja vielä yksi mieltä askarruttava kysymys, onko teistä joku vaihdellut/tehnyt 124:seen esimerkiksi polyuretaani puslia, valmiina ei tunnu löytyvän mutta tekemällä ilmeisesti onnistuu...vai onko jotain muuta ratkaisua ollut olemassa vai meneekös kaikki peräti vakio kamppeilla?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Raptekilta on saanut hankittua puslasarjoja sekä säädettävää cambertankoa w124 ja vastaavien peräosastoon.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Lainaanpa taas topiccia omiin huoliin :D meinasin nyt laittaa kunnon hukkaportin kun on kunnon tuubisarjakin niin mietin että riittääkö 46mm vai pitäiskö laittaa suosiolla 60mm? Molemmissa on vastapaineohjaukselle mahollisuus mutta se jää varmasti ainakin alkuun laittamatta kun paineet tulee pysymään alle kahden baarin niin eiköhän se kiinni pysy. Tuo holsetti 12 pesällä oli ainakin lyhkäsen sarjan kanssa liian pieni niin riittääköhän tuo pienempi hukkis päästämään maholliset liiat pakopaineet pois vai laitanko isomman? Isompi ahdin on kyllä ostolistalla mutta mennään nyt alkuun tuolla pikkusella.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

Pahoittelen nyt en osaa auttaa siekkistä pulmissaan...

Mutta mutta, nyt tahtoisi olla HÄTÄ...tuosta rotjakkeesta pitäisi pumpun ajoitus tarkistaa / säätää ja en tahdo mistään löytää asiantuntevaa ja suht pikaista apua siihen hommaan...kuka auttelisi ja missä päin??? Rohkeita ilmoittautujia otetaan vastaan :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Luin topiikin pikaisesti läpi, mutta ei osunut silmään mikä pumppu sinne nyt tuli, se ajoitusmerkin asteluku riippuu vähäsen siitä ja jos pumpun teetit niin sen mukana pitäisi olla lappunen jossa asteluku...ja etkös sen juuri laittanut paikalleen :shock: Kyllä tuo ihan kotona itse tehden onnistuu.

No kuitenkin vielä kerran sanoi sairaanhoitaja:
- Käännät kampiakselista kunnes 1 sylinterin venttiilinnokat lähestyvät ylöspäin asentoa, ollaan siis 1 sylinterin puristustahdissa.
- Katsot kampiakselilta milloin asteluku on vaikkapa 24 EYKK
- Avaat pumpun kyljessä olevan 17mm pultin, kampiakselilta kääntämällä katsot milloin siellä tulee merkki (ruuvitaltan pään näköinen) keskelle reikää
- Katsot tarkan asteluvun kampiakselilta. Huom, jakoketju ei saa missään tilanteessa olla löysällä, eli tarvittaessa jarrutat/peruutat nokka-akselilta -> nokka/pumppu/kampi väli on aina kireällä.

Säätäminen:
- Löysäät 3 kpl 13mm pulttia jakokopalta ja yhden pumpun perästä
- Riippuen asteluvusta kallistat pumppua joko lohkoon päin tai poispäin.
- Pyöräytät koneen 2 kierrosta ympäri haluamaasi astelukuun ja tarvittaessa vielä hieman kallistat pumppua siten, että merkki on keskellä.

Tyypillinen asteluku mynän pumpuilla on nykyään 18-20 EYKK ja se löytyy usein myös siitä pumpun kyljestä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

juu siis pumppuun ei ole koskettu minun omistuksessa koskaan, eli on ollut sellaisenaan siellä paikassaan koko ajan...ja siellä on vanha 7mm tasapää mynä pumppu, soittelinkin jo mynälle ja antoivat sieltä asteiksi 16-17 eykk...kävin tuossa mietiskelemään tuota koneen käyttäytymistä josta tuossa ylempänä mm. voivottelin ja myös niitä sulaneita esikammioiden "kuulia", että voisikos osasyyllinen löytyä pumpun ajoituksesta jos on pielessä...

onkos tuossa säätämisessä jotain helposti ryssittävää kohtaa, siis jotain mitä pitää suuresti varoa tai jotain sellasta...? :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei siinä mitään ole kun vain pyörittelee konetta ja katsoo, ei se kovin kaukana oikeasta asteluvusta voi olla kun se kerran käynnistyy. Jos se on liian aikaisella niin sitten hieman myöhemmälle käännät mutta hyvin pieniä muutoksia aina mekaaniseen dieselin pumppuun. Tosiin vanhoissa tuo 16 astetta on passeli, itse sain aikoinaan haarukaksi 15-17 astetta. höh siitähän on jo 9 vuotta :shock:

Pumppua kääntäessä tietysti pitää katsoa, että ruiskutusputket pääsee kääntymään, eli kannattaa löysätä ne liittimet. Pienen muutoksen takia ei kannata edes ottaa putkia kokonaan irti.

Ainoa missä minäkin aina ryssin kun pudotan jonkun työkalun tai mutterin jonnekin käden ulottumattomiin ja sitä sitten metsästetään puoli tuntia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

jep jep...nyt on ennakot tarkisteltu ja oikeastaan syyllinen vetojen puuttumiseen löytyikin jo ennen kuin päästiin edes kunnolla hommiin...painekoteloa irroitellessa purkasin tieltä pois tuota kannelta kiertovesipumpulle menevää vesiletkua ja huomasin että painekotelo on irti imusarjasta 6. pytyn kohdalta (siis se kumiholkki oli karannut pois paikaltaan, kaikki 5 muuta kylläkin nökötti kohdillaan somasti)

tarkisteltiin kuitenkin pumpun ennakko ja todettiin sen olevan se yllä mainittu 16-17 eykk (käytössä oli oikeen veholta lainaan saatu lukitustyökalu) sitten vain kiireen vilkkaan lähimpään varaosaliikkeeseen ostamaan uutta silikoni putkea tuolle painekotelo/imusarja kiinnitykselle, ajatuksena oli lähinnä että tehtäisiin hieman pidemmät niin josko saataisiin paremmin myös kiinnitettyä...varaosaliikkeen myyjänä oli nuori opiskelija poika joka oli syvästi hämillään kun vaadin saada reklamoida kun tämä nuori koltiainen myi minulle ainoana vaihtoehtona semmoista !!!SINISTÄ!!! tuuninki putkea...yritin kyllä vaatia kivun lievittämiseksi edes mustan väristä tuotetta, siinä kuitenkaan onnistumatta... :(

aikamme pajalla tapeltiin jotta saattin painekotelo takaisin paikoilleen ja kaikki muu ohei romu mahtumaan taas takaisin pellin alle. nyt koeajo lenkin jälkeen fiilis on ihan helpottunut, vetoja löytyy vaikkakin kaipailisin vieläkin sitä heräävyyttä alemmas...pakopaineet hieman mietityttää kun huitelevat 0,6-1,0bar yli ahtopaineiden...nousevat kuitenkin tasaisesti ahtopaineiden kanssa.

mutta katsotaan nyt mitä ominaisuuksia saadaan seuraavaksi tuosta esille... :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei ole kerrottu millä ahtimella se on, mutta tuskin se vakioahtimella on kun ST mersu on kyseessä. Pienehköllä ahtimella on ihan normaalia, että pakopaineet on ahtoja reilusti korkeammat, se on hinta aikaisesta heräämisestä. Jäähdytys, varsinkin öljyn, pitää sitten olla kunnossa ja kannattaa varautua että ahtimia"kuluu", se laakerointi ei tykkää kun on kovat pakopaineet.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

siis juu jos en tosiaan ole maininnut niin ahtimen virkaa toimittaa scanian garret ec-1 m67 (oli muistaakseni 9-litraisesta scaniasta kun turbo pajalta kyselin)...mutta sitäpä tässä juuri ihmettelen kun mielestäni heräävyys ei ole niin hyvä kuin pitäisi olla :D mietiskelee ja varovaisesti heräilee siis 3000-4000rpm paikkeilla, jotain ahtopaineeksi kutsuttavaa alkaa siis olemaan mielestäni aivan turhan myöhään...onkos se noin yleismaallisesti hyvä vaiko huono?!?!?!. itselläni kun ei oikein ole muita st mese kokemuksia eikä siis minkäänlaista vertailupohjaa. :(

tarkoitit veskola tuolla öljynjäähdytyksellä ilmeisesti siis moottoriöljyn jäähdytintä et siis ahtimen öljynkiertoa...moottoriöljyn jäähdyttimenä on tuon rotjakkeen oma malli siellä kuskin etupyörän edessä oleva siis, mikäs sinne olisi paras jos vaihtohommiin jossain kohtaa rupeaa? ahtimen öljynkiertoa koitin hieman parannella tuossa koneremontin yhteydessä kun purkailin ja kääntelin niin että saatiin kiertolinja kutakuinkin pystysuoraan.
Vastaa Viestiin