CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Vain vähän on kokemusta siitä kiinankaletosta.
Mutta sen verran kuitenkin, että oman autoni olen kylmäksi sillä saanut.
Kyllä se kuitenkin toimii - ja muutamassa ecussa hyvinkin.
Se, että se kaapeli lukee, ei vielä merkitse sitä, että se myös osaa kirjoittaa - oikein.
Omien kokemuksieni mukaan aiheesta, tuo kaapeli kirjoittaa aina kuten toissa kaapeleissa se "recovery - toiminto".
Siis, mitään varmistuksia ei ole, vaan kirjoitus "väkisellä" aloitetaan ja jos ecu vastaa ja "aukeaa" kirjoitusta varten, niin myös ohjelmaa aloitetaan muuttamaan.
Jos kaapeli ko protokollan osaa ja se on oikein valittu - kirjoitus onnistuu kyllä ihan ok.
Mutta jos jotain, vaikka miten pientä häikkää on matkassa - täysin pieleen menee, eikä kaapeli osaa mitenkään korjata jälkiään.
Auto ei käynnisty.
Olen minäkin tuota käyttänyt, mersun edc-15c5,ssä.
Siinä se on hyvä silläkeinon kun se "varmistele" mitään, vaan väkisellä lukee ja väkisellä kirjoittaa.
Se ecu kun on todella monelle kaapelille tekemätön paikka.
Joitain, muttei läheskään kaikkia, pystyy MPPssällä tekemään, mutta ongelmana on ilmeisesti juuri nuo varmistusajat, kun ecu vastaa ja aukeaa liian hitaasti ja kunnollinen kaapeli tulkitsee sen vitkuttelun virheeksi, eikä rupea tekemään mitään.
Siis, kiinankaletolla voi kyllä lukea ja kirjoittaa ihan "turvallisestikkin", mutta pitää olla varmasti oikea protokolla valittuna ja tietää, että se toimii ko ecussa.
Jos on menossa pieleen - niin varmaan menee ja kunnolla.
Vain vähän on kokemusta siitä kiinankaletosta.
Mutta sen verran kuitenkin, että oman autoni olen kylmäksi sillä saanut.
Kyllä se kuitenkin toimii - ja muutamassa ecussa hyvinkin.
Se, että se kaapeli lukee, ei vielä merkitse sitä, että se myös osaa kirjoittaa - oikein.
Omien kokemuksieni mukaan aiheesta, tuo kaapeli kirjoittaa aina kuten toissa kaapeleissa se "recovery - toiminto".
Siis, mitään varmistuksia ei ole, vaan kirjoitus "väkisellä" aloitetaan ja jos ecu vastaa ja "aukeaa" kirjoitusta varten, niin myös ohjelmaa aloitetaan muuttamaan.
Jos kaapeli ko protokollan osaa ja se on oikein valittu - kirjoitus onnistuu kyllä ihan ok.
Mutta jos jotain, vaikka miten pientä häikkää on matkassa - täysin pieleen menee, eikä kaapeli osaa mitenkään korjata jälkiään.
Auto ei käynnisty.
Olen minäkin tuota käyttänyt, mersun edc-15c5,ssä.
Siinä se on hyvä silläkeinon kun se "varmistele" mitään, vaan väkisellä lukee ja väkisellä kirjoittaa.
Se ecu kun on todella monelle kaapelille tekemätön paikka.
Joitain, muttei läheskään kaikkia, pystyy MPPssällä tekemään, mutta ongelmana on ilmeisesti juuri nuo varmistusajat, kun ecu vastaa ja aukeaa liian hitaasti ja kunnollinen kaapeli tulkitsee sen vitkuttelun virheeksi, eikä rupea tekemään mitään.
Siis, kiinankaletolla voi kyllä lukea ja kirjoittaa ihan "turvallisestikkin", mutta pitää olla varmasti oikea protokolla valittuna ja tietää, että se toimii ko ecussa.
Jos on menossa pieleen - niin varmaan menee ja kunnolla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
moro
Ilmeinen asiantuntija liikkeellä. Siksi kysyn apua. 2000 vuoden 320, ei mitään vikaa penkin mukaan. Käy hyvin, ottaa paljon kierroksia, ei vie öljyä, lämpö yli 80, etec. Mutta häkä yli 4, eikä mene läpi.
Jos lastutettu?, jos väärin?, mitä voi tehdä. Historia ei tiedossa. Miten jatkaisi etsintää?
mikko
Ilmeinen asiantuntija liikkeellä. Siksi kysyn apua. 2000 vuoden 320, ei mitään vikaa penkin mukaan. Käy hyvin, ottaa paljon kierroksia, ei vie öljyä, lämpö yli 80, etec. Mutta häkä yli 4, eikä mene läpi.
Jos lastutettu?, jos väärin?, mitä voi tehdä. Historia ei tiedossa. Miten jatkaisi etsintää?
mikko
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Ei mene läpi minkä ?TENO kirjoitti:moro
Ilmeinen asiantuntija liikkeellä. Siksi kysyn apua. 2000 vuoden 320, ei mitään vikaa penkin mukaan. Käy hyvin, ottaa paljon kierroksia, ei vie öljyä, lämpö yli 80, etec. Mutta häkä yli 4, eikä mene läpi.
Jos lastutettu?, jos väärin?, mitä voi tehdä. Historia ei tiedossa. Miten jatkaisi etsintää?
mikko
katsatuksesta diselistä ei mitata häkää
Otsikossa lukee CDI mikä on = disel
jos kyseesä bensa niin aroista pääteelen katalysaatori puttuu tai on rikki
aloita tarkistamalla se sitten *:rilla mittaus arvoja tutkii varsinkin mitä ilmamassa mittari ja lamdat kertoilee
jos lastutttu niin takisin vakioksi tai fixsaa nykistä ohjelmaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Moro
Olin hätäinen. Tietysti CDI. Mielestäni poika puhui päästöylityksessä nimenomaan häästä?
Tosi korkealle nousevat kierrokset viitannevat lastutukseen?
Jos palattava alkuperäiseen, löytyykö helposti? Mersulta, muualta?
Olin hätäinen. Tietysti CDI. Mielestäni poika puhui päästöylityksessä nimenomaan häästä?
Tosi korkealle nousevat kierrokset viitannevat lastutukseen?
Jos palattava alkuperäiseen, löytyykö helposti? Mersulta, muualta?
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Kun kyseessä on cdi niin tarkista imusarjan läppien toiminta, varsinkin jos savutusta esiintyy ainoastaan korkeilla kierroksilla. Jos savuttelee muutenkin niin voisi olla ahtovuotoa jossain.
Dieseleissä ei mitata muuta kun savutusarvo, sekin vaan kertoo pakokaasun valonläpäisevyydestä.
Imusarjan läppiä käyttävä tanko näkyy siellä imusarjan alla, usein läpät liikkkuvat sen verta nihkeästi että läppien tanko on irronnut niitä käyttävästä sähkömoottorista ja läpät pysyvät kiinni asennossa joka taasen rajoittaa moottorin ilmansaantia erityisesti huippukierroksilla. Pikakorjauksena läpät voi lukita auki asentoon eli vetää tankoa eteenpäin ja lukita siihen esim. nippusiteellä.
Dieseleissä ei mitata muuta kun savutusarvo, sekin vaan kertoo pakokaasun valonläpäisevyydestä.
Imusarjan läppiä käyttävä tanko näkyy siellä imusarjan alla, usein läpät liikkkuvat sen verta nihkeästi että läppien tanko on irronnut niitä käyttävästä sähkömoottorista ja läpät pysyvät kiinni asennossa joka taasen rajoittaa moottorin ilmansaantia erityisesti huippukierroksilla. Pikakorjauksena läpät voi lukita auki asentoon eli vetää tankoa eteenpäin ja lukita siihen esim. nippusiteellä.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Moikka!
Pitkän mersuttoman aikakauden jälkeen uusi työ ja uusi auto houkuttaa. w211 220cdi avantgarde automaatti askilla. Eli se perus 170hp ja 400nm tehoilla.
Mitenkäs lastutus kun karala sekä harinen ilmoittaa sivuillaan että lastulla sais 181 ja 440 tehot mutta voimaa.com ilmoittaa 204 ja 455 tehot
Suosituksia ?
Tosin saattaa olla hankin 280cdi koneella johon saakin huomattavasti houkuttavampia tuloksia mistä vaan.. tosin hintaeroa autoilla on se 5000€. Mutta siihen nyt en niinkään apua sitte tarvitse
EDIT: AI että mikä avatar mulla.. oli kyllä mukava 190E
Pitkän mersuttoman aikakauden jälkeen uusi työ ja uusi auto houkuttaa. w211 220cdi avantgarde automaatti askilla. Eli se perus 170hp ja 400nm tehoilla.
Mitenkäs lastutus kun karala sekä harinen ilmoittaa sivuillaan että lastulla sais 181 ja 440 tehot mutta voimaa.com ilmoittaa 204 ja 455 tehot
Suosituksia ?
Tosin saattaa olla hankin 280cdi koneella johon saakin huomattavasti houkuttavampia tuloksia mistä vaan.. tosin hintaeroa autoilla on se 5000€. Mutta siihen nyt en niinkään apua sitte tarvitse
EDIT: AI että mikä avatar mulla.. oli kyllä mukava 190E
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Tehoista päätellen taitaa tuo 220cdi mitä meinaat olla Delphin ruiskutuksella varustettu. Lastutuksia noihin ei tee kovin moni koska suoraan toimivaa lukulaitetta niihin ei taida olla ja tehojakaan ei niistä taida saada niin paljon kun boschilaisista. Tämä taitaa olla siksi että ohjelmassa on jonkinlaisia rajoja, voimaa.com ilmoittamat lukemat ovat kyllä jos sen tasoisia ettei siellä mitään ylimääräisiä rajoja taida olla jotka haittaisi tehojen ulos ottamista
Muuten tuo 170 heppanen 220cdi on aika kovaääninen moottori muihin cdi-koneisiin verrattuna ja kulutus tuntuu olevan aika korkea...
Muuten tuo 170 heppanen 220cdi on aika kovaääninen moottori muihin cdi-koneisiin verrattuna ja kulutus tuntuu olevan aika korkea...
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Jos se on delphi niin motorbitBraide kirjoitti:Moikka!
Pitkän mersuttoman aikakauden jälkeen uusi työ ja uusi auto houkuttaa. w211 220cdi avantgarde automaatti askilla. Eli se perus 170hp ja 400nm tehoilla.
Mitenkäs lastutus kun karala sekä harinen ilmoittaa sivuillaan että lastulla sais 181 ja 440 tehot mutta voimaa.com ilmoittaa 204 ja 455 tehot
Suosituksia ?
Tosin saattaa olla hankin 280cdi koneella johon saakin huomattavasti houkuttavampia tuloksia mistä vaan.. tosin hintaeroa autoilla on se 5000€. Mutta siihen nyt en niinkään apua sitte tarvitse
EDIT: AI että mikä avatar mulla.. oli kyllä mukava 190E
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Siis diselTENO kirjoitti:Moro
Olin hätäinen. Tietysti CDI. Mielestäni poika puhui päästöylityksessä nimenomaan häästä?
Tosi korkealle nousevat kierrokset viitannevat lastutukseen?
Jos palattava alkuperäiseen, löytyykö helposti? Mersulta, muualta?
Jos oli häkä mistä valliti niin ei muuta kun käy hakemassa leiman sieltä konttorilta lappun ja muistaa pyytää turhasta juoksutuksesta korvausta
Mutta jos se oli K arvo niin 4 on liikaa usein syynä tukkoinen imusarja sen(turhat) säätöläpät
Egr, ahto vuoto
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Sorry mut nyt taitaakin käydä niin että autoksi päätyykin Skoda Octavia RS 2,0 TDI DSG ja kaikilla herkuilla.. katellaan sitte syksyllä uudestaan että mihinkä riittää rahkeet kun tuo 200hp 420nm on koeajettu
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
... Vai ihan kaikki herkut.
Siinäpä on jo kaksi sellaista herkkua jo ihan nimessäkin ...
RS 2,0 TDI ja DSG toinen...
Siemenssin suuttimet ja ecu ja ohjelma ... hiukkassuodatinkin varmaan poistettu.
... Vai ihan kaikki herkut.
Siinäpä on jo kaksi sellaista herkkua jo ihan nimessäkin ...
RS 2,0 TDI ja DSG toinen...
Siemenssin suuttimet ja ecu ja ohjelma ... hiukkassuodatinkin varmaan poistettu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Noh noh kyllä mä tiedän että mersu on parempi auto kuin skoda ja oon mä varmaa ajanu aika monella mersulla enemmän kuin moni tällä foorumilla, mutta 10 000€ erona ja väliaikasena tuo skoda alkuun
Enkä mä tiedä ootsä Tuikku ajanu DSG:llä? musta se pelittää aika kivasti, ja vaihtaa kyllä erittäin nopeasti, toisin kuin perus mersuissa
Enkä mä tiedä ootsä Tuikku ajanu DSG:llä? musta se pelittää aika kivasti, ja vaihtaa kyllä erittäin nopeasti, toisin kuin perus mersuissa
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
OT..Braide kirjoitti:Noh noh kyllä mä tiedän että mersu on parempi auto kuin skoda ja oon mä varmaa ajanu aika monella mersulla enemmän kuin moni tällä foorumilla, mutta 10 000€ erona ja väliaikasena tuo skoda alkuun
Enkä mä tiedä ootsä Tuikku ajanu DSG:llä? musta se pelittää aika kivasti, ja vaihtaa kyllä erittäin nopeasti, toisin kuin perus mersuissa
Ehkä Tuikulla oli "ironia" skodan suuttimia ja tota laatikkoa kohtaa.. luulen näin.
Molemmat mukavia siihen saakka kun pyssyy kunnossa
Mieti asiaa kahden vuoden jälkeen paljon tuo ero silloin on, epäilen et mersussa arvo laskenu vähemmän ja ero noin 15ke..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Se että oisin ostanu ylihintaisen 280cdi auton pitäny sitä vuoden kaks ja myyny 10000€ halvemalla niin siinä vasta vitusti järkeä olisjoskami kirjoitti:OT..Braide kirjoitti:Noh noh kyllä mä tiedän että mersu on parempi auto kuin skoda ja oon mä varmaa ajanu aika monella mersulla enemmän kuin moni tällä foorumilla, mutta 10 000€ erona ja väliaikasena tuo skoda alkuun
Enkä mä tiedä ootsä Tuikku ajanu DSG:llä? musta se pelittää aika kivasti, ja vaihtaa kyllä erittäin nopeasti, toisin kuin perus mersuissa
Ehkä Tuikulla oli "ironia" skodan suuttimia ja tota laatikkoa kohtaa.. luulen näin.
Molemmat mukavia siihen saakka kun pyssyy kunnossa
Mieti asiaa kahden vuoden jälkeen paljon tuo ero silloin on, epäilen et mersussa arvo laskenu vähemmän ja ero noin 15ke..
Faija diilaa noita autoja, on diilannu jo aika monta kymmentä vuotta, joten eiköhän se tiedä mikä on järkevää ja mikä ei.. Se että mä saan edullisesti hyvän pirssin niin kun sen myyn ens vuonna ja saan omat takas ei musta ole huono diili ollenkaa
Toisaalta jos miettii todelliset hinnan alennukset että 35-40k € auton hinta on pudonnut 15k 4 vuodessa (skoda) ja verrokkina sitte 280cdi 2008 hinta pudonnut 30k € niin kummanko hinta on suhteessa pudonnut enemmän Mutta ohan mersu mersu että eihän siitä mihinkää pääse. Hienoja autoja mut tähän tilanteeseen mun oli järkevämpi venaa ens vuotta palaillaan siis silloin!
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Oikeassa on braide.Tuon toisarvoisen asian ,rahan suhteen mutta ne naapurit ei kyllä tule kateelliseksi kun skodalla kurvaat pihaan.Minullakin oli skoda diesel teesgeellä yhen kesän ja naapuri sanoi,että onpa hyvän värinen Corolla
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Lueskelin Boschin diesel-kirjaa (http://www.suomalainen.com/fi/Bosch-Han ... 0837613536" onclick="window.open(this.href);return false;) ja siitä se ajatus sitten lähti... Sen mukaan dieseliä ruiskutetaan uusissa moottoreissa useammassa satsissa sylinteriin. On myös jälkiruiskutus, jolla "räjäytetään" sylinteri tyhjäksi, kun pakoventtiili on auki. Osakierroksilla diesel toimii laihalla niin ilmaa riittää ylimääräisen polttoaineen polttoon. Mitä jos virittäisi tätä jälkiruiskutusta suuremmaksi kiihdytyksen aikana. Tästä seuraisi se, turbolle tulisi enemmän painetta ja se heräisi nopeammin. Toisin sanoen, turbo pyörii suhteessa moottorin läpimenevän kaasun tilavuuteen. Nyt kun tilavuutta suurennetaan työtahdin jälkeen, niin turbo pyörii nopeammin mitä normaalisti.
Olisiko tässä mitään järkeä ja onkohan jälkiruiskutusta käytössä Mersuissa?
PS. Kirjassa on paljon hyvä tietää asiaa. Esimerkiksi imukanavien läppien poisto ei kannata, koska ne pienentävät polttoaineen kulutusta pienillä kierroksilla eli matka-ajossa. Sylintereihin saadaan parempi pyörre, joilloin vähäinen polttoainemäärä sekoittuu ilmaan paremmin ja palaa tehokkaammin.
Olisiko tässä mitään järkeä ja onkohan jälkiruiskutusta käytössä Mersuissa?
PS. Kirjassa on paljon hyvä tietää asiaa. Esimerkiksi imukanavien läppien poisto ei kannata, koska ne pienentävät polttoaineen kulutusta pienillä kierroksilla eli matka-ajossa. Sylintereihin saadaan parempi pyörre, joilloin vähäinen polttoainemäärä sekoittuu ilmaan paremmin ja palaa tehokkaammin.
Esa
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Niin että lisää pakopainetta sitähän meinaa olla muutenkin yli tarpeen[ESA-77] kirjoitti:Lueskelin Boschin diesel-kirjaa (http://www.suomalainen.com/fi/Bosch-Han ... 0837613536" onclick="window.open(this.href);return false;) ja siitä se ajatus sitten lähti... Sen mukaan dieseliä ruiskutetaan uusissa moottoreissa useammassa satsissa sylinteriin. On myös jälkiruiskutus, jolla "räjäytetään" sylinteri tyhjäksi, kun pakoventtiili on auki. Osakierroksilla diesel toimii laihalla niin ilmaa riittää ylimääräisen polttoaineen polttoon. Mitä jos virittäisi tätä jälkiruiskutusta suuremmaksi kiihdytyksen aikana. Tästä seuraisi se, turbolle tulisi enemmän painetta ja se heräisi nopeammin. Toisin sanoen, turbo pyörii suhteessa moottorin läpimenevän kaasun tilavuuteen. Nyt kun tilavuutta suurennetaan työtahdin jälkeen, niin turbo pyörii nopeammin mitä normaalisti.
Olisiko tässä mitään järkeä ja onkohan jälkiruiskutusta käytössä Mersuissa?
PS. Kirjassa on paljon hyvä tietää asiaa. Esimerkiksi imukanavien läppien poisto ei kannata, koska ne pienentävät polttoaineen kulutusta pienillä kierroksilla eli matka-ajossa. Sylintereihin saadaan parempi pyörre, joilloin vähäinen polttoainemäärä sekoittuu ilmaan paremmin ja palaa tehokkaammin.
heräämisen kanssa ei ole yleensä mitään vaikeuksia
läpistä saatava hyöty on sitä luokaa että jos se systeemi on rikki ei kannatta uusia/korjat
ja jos ovat ehjät ei niitä kannatta poistamaan alkaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Tämäpä selvä. Vielä on moottoriopissa aukkoja. Siksipä lueskelen tuota kirjaa, mutta tuossa ei ollut ahtamisesta kuin muutama sivu. Ajattelin, että turboviive johtuu siitä, ettei turbo saa tarpeeksi nopeasti lisää painetta nostaakseen kierroksia.CDI203 kirjoitti: Niin että lisää pakopainetta sitähän meinaa olla muutenkin yli tarpeen
heräämisen kanssa ei ole yleensä mitään vaikeuksia
Olen korjannut ooppelista läpät: Yksi oli irronnut ja tukkinut imukanavan. Loputkaan eivät auenneet kokonaan, kun kanavissa oli öljytöhnää. Kulku muuttui jouhevammaksi.CDI203 kirjoitti: läpistä saatava hyöty on sitä luokaa että jos se systeemi on rikki ei kannatta uusia/korjat
ja jos ovat ehjät ei niitä kannatta poistamaan alkaa
Esa
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Jälkiruiskutukset liittyy käytännössä aina, niin mersuissa, kuin muissakin merkeissä, jollain tapaa sen hiukkaspöntön vaatimiin toimiin.
Vakioautoissa ei oikeastaan kannata koskea.
Se on vähän niinkuin paska rattaassa, näkyy ja haisee, muttei kunnossa ollessaan haittaa menoa.
Jälkiruiskutusmäärät on jo muutenkin melkoiset, johtuen tosiaan siitä, kun niillä lämpöjä nostatellaan - eli ei ainakaan lisää.
Jäli- ja esiruiskutustilanteet liittyy aina johonkin tiettyyn ajotilanteeseen/päästönormiin/käyntiääneen.
Varsinaista max tehoa pyydettäessä moottorilta, ne eivät ole "käytössä".
Aivan uusimmista sovellutuksista en tiedä, kun en ole niitä ohjelmia nähnyt, ei ole kaapelia sellaisille.
Läpillä lisätään virtausnopeutta toisessa imukanavassa, jolloin se "parempi" pyörre on mahdollista saada.
Käytännön merkitystä ei ole.
Merkitys on ihmissilmälle näkymätön, päästönormin täyttyminen.
Jälkiruiskutukset liittyy käytännössä aina, niin mersuissa, kuin muissakin merkeissä, jollain tapaa sen hiukkaspöntön vaatimiin toimiin.
Vakioautoissa ei oikeastaan kannata koskea.
Se on vähän niinkuin paska rattaassa, näkyy ja haisee, muttei kunnossa ollessaan haittaa menoa.
Jälkiruiskutusmäärät on jo muutenkin melkoiset, johtuen tosiaan siitä, kun niillä lämpöjä nostatellaan - eli ei ainakaan lisää.
Jäli- ja esiruiskutustilanteet liittyy aina johonkin tiettyyn ajotilanteeseen/päästönormiin/käyntiääneen.
Varsinaista max tehoa pyydettäessä moottorilta, ne eivät ole "käytössä".
Aivan uusimmista sovellutuksista en tiedä, kun en ole niitä ohjelmia nähnyt, ei ole kaapelia sellaisille.
Läpillä lisätään virtausnopeutta toisessa imukanavassa, jolloin se "parempi" pyörre on mahdollista saada.
Käytännön merkitystä ei ole.
Merkitys on ihmissilmälle näkymätön, päästönormin täyttyminen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
siitähän se osaltaan johtuu näissä ei juuri viivetä ole[ESA-77] kirjoitti:Tämäpä selvä. Vielä on moottoriopissa aukkoja. Siksipä lueskelen tuota kirjaa, mutta tuossa ei ollut ahtamisesta kuin muutama sivu. Ajattelin, että turboviive johtuu siitä, ettei turbo saa tarpeeksi nopeasti lisää painetta nostaakseen kierroksia.CDI203 kirjoitti: Niin että lisää pakopainetta sitähän meinaa olla muutenkin yli tarpeen
heräämisen kanssa ei ole yleensä mitään vaikeuksia
Olen korjannut ooppelista läpät: Yksi oli irronnut ja tukkinut imukanavan. Loputkaan eivät auenneet kokonaan, kun kanavissa oli öljytöhnää. Kulku muuttui jouhevammaksi.CDI203 kirjoitti: läpistä saatava hyöty on sitä luokaa että jos se systeemi on rikki ei kannatta uusia/korjat
ja jos ovat ehjät ei niitä kannatta poistamaan alkaa
Se on selvä että jos on tukeena/jumissa ja sen korjaa niin varmasti on eroa lähtö tilanteeseen,
sitä meinasin että jos ovat rikki ei kannatta korjata vaan poistaa...
(useista poistanut...)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
No, jos tämä jälkipolttovaihe tapahtuu apauttiarallaa kerran kuussa, tai kun moottori (pakokaasut) ei muuten lämpiä tarpeeksi, niin en näkisi, että tällä on oikein mitään käytännön tekemistä "normaalin" ajosuoritteen, pakopaineiden, heräämisen, tai minkään muunkaan senkaltaisen kanssa.
Nämä jälkiruiskutusasiat koskee vaan hiukkassuodatin-autoja ja niitäkin vaan näissä erikko tilanteissa.
No, jos tämä jälkipolttovaihe tapahtuu apauttiarallaa kerran kuussa, tai kun moottori (pakokaasut) ei muuten lämpiä tarpeeksi, niin en näkisi, että tällä on oikein mitään käytännön tekemistä "normaalin" ajosuoritteen, pakopaineiden, heräämisen, tai minkään muunkaan senkaltaisen kanssa.
Nämä jälkiruiskutusasiat koskee vaan hiukkassuodatin-autoja ja niitäkin vaan näissä erikko tilanteissa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Sen verran vielä kiinnosti idea, että piti googlailla... Normaalissa diesel-autossa tätä käytetään tosiaan DPF:n regenerointiin. Rallipuolella bensa-autoissa on antilag-systeemi, jolla mielestäni on sama idea eli polttoainetta poltetaan silloin, kun pakoventtiili on auki, jolloin saadaan suurempikin ahdin herämään moottorin pienillä kierroksilla.
Esa
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
- cortinajet
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: La 29.01.2011 22:06
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Menee vähän ohi CDI vehkeistä, mutta bensakoneissa rallissa pidetään moottorijarrutuksen aikana turbo kiertämässä, tulevaa polkaisua varten, tuolla antilagilla eli jälkipoltolla. Sen toiminnan kuulee siitä kun moottorijarrutuksessa uusi kone paukkuu putkeen saman kuuloisesti kun vanha 80 luvun escortti jossa oli mekaaninen kaasutin ja mekaaninen virranjakaja. Pauke on sama mutta syy aivan eri kun ennen.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Mites onko kukaan foorumilaisista päivittäny tuommoista 350cdi:n softaa?
Tuossa omassa on vielä tuo 231hp versio tuosta moottorista vaikka auto on loppuvuodesta 2010 tehty (C207 kori) jostakin luin et 2011 malleissa olisi tuo 265hp versio ja samalla muuttuis EDC 17.
Ainakaan omat kaapelit ei tunnistanut tuota ecua, vaikka siinä pitäisi olla EDC 16, luultavasti.
Onko kukaan tällä foorumilla lukenu ohjelmaa ulos noista 350cdi moottorisista?
Onhan tuo auto ollut jo vuorokauden pihassa ja lisää paukkuja pitäs saada, tuntuu ihmeellisen laiskallle tuo e-coupe jos vertaa vanhaan clk:hon taikka tuohon vaimon 4-maticciin
Tuossa omassa on vielä tuo 231hp versio tuosta moottorista vaikka auto on loppuvuodesta 2010 tehty (C207 kori) jostakin luin et 2011 malleissa olisi tuo 265hp versio ja samalla muuttuis EDC 17.
Ainakaan omat kaapelit ei tunnistanut tuota ecua, vaikka siinä pitäisi olla EDC 16, luultavasti.
Onko kukaan tällä foorumilla lukenu ohjelmaa ulos noista 350cdi moottorisista?
Onhan tuo auto ollut jo vuorokauden pihassa ja lisää paukkuja pitäs saada, tuntuu ihmeellisen laiskallle tuo e-coupe jos vertaa vanhaan clk:hon taikka tuohon vaimon 4-maticciin
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
-Tuota omaa c 320 cdi:tä yritettiin viime kesänä tuikuttaa, mutta kaapeliluku ei onnistunut.ilmeisesti siinä on sitten ecuna edc 17. Kun karalan sivuilta kattelin ,niin w 204 224hp versiossa on käytetty sekä edc 16 ,-että edc 17 mallia.Tässä autossa tuntuu ainakin olevan mukavasti potkua vakionakin, jos vertaa edelliseen autooni , joka oli väykky e 320 cdi, mutta eihän se lisä koskaan haitaksi ole.
w 211 e55 amg kompressor
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Se onko EDC16 vai 17 selviää varsin helposti ottamalla boxsi käteen ja katsomalla mitä siinä lukee/miltä näyttääkarikuuva kirjoitti:-Tuota omaa c 320 cdi:tä yritettiin viime kesänä tuikuttaa, mutta kaapeliluku ei onnistunut.ilmeisesti siinä on sitten ecuna edc 17. Kun karalan sivuilta kattelin ,niin w 204 224hp versiossa on käytetty sekä edc 16 ,-että edc 17 mallia.Tässä autossa tuntuu ainakin olevan mukavasti potkua vakionakin, jos vertaa edelliseen autooni , joka oli väykky e 320 cdi, mutta eihän se lisä koskaan haitaksi ole.
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Edc 17 boxihan tuossa on.. Mut teho puoleen tulee kohta päivitys, kuhan saadaan tässä kuussa käytyä ekassa huollossa niin kuulemma tekevät päivityksen samalla tuonne ohjainlaitteeseen niin sen jälkeen tehdään toisenlainen päivitys jos saatas tuota teho puoltakin korjattua parempaan suuntaan, jyväskylässä taitaa tuo boxin luku ja kirjoitus onnistua kolmessa paikassa ainakin...
Maailmalla tuosta 350cdi koneesta on järjestäen mitattu vakiona n.250hp ja 540nm.. silti tuntuu hitaalta verrattuna clk:hon ja tuohon vaimon kulkineeseen.
Edit. jos jollain on tuommoisen 350cdi ohjelma niin olisin kiinnostunut siitä..
Maailmalla tuosta 350cdi koneesta on järjestäen mitattu vakiona n.250hp ja 540nm.. silti tuntuu hitaalta verrattuna clk:hon ja tuohon vaimon kulkineeseen.
Edit. jos jollain on tuommoisen 350cdi ohjelma niin olisin kiinnostunut siitä..
karikuuva kirjoitti:-Tuota omaa c 320 cdi:tä yritettiin viime kesänä tuikuttaa, mutta kaapeliluku ei onnistunut.ilmeisesti siinä on sitten ecuna edc 17. Kun karalan sivuilta kattelin ,niin w 204 224hp versiossa on käytetty sekä edc 16 ,-että edc 17 mallia. Tässä autossa tuntuu ainakin olevan mukavasti potkua vakionakin, jos vertaa edelliseen autooni , joka oli väykky e 320 cdi, mutta eihän se lisä koskaan haitaksi ole.
Viimeksi muokannut joskami, Pe 10.02.2012 10:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
-ei siellä suoranaisesti lukenut, mikä edc malli on,mutta tuommoinen numerosarja oli. A642 150 23 34CDI203 kirjoitti:Se onko EDC16 vai 17 selviää varsin helposti ottamalla boxsi käteen ja katsomalla mitä siinä lukee/miltä näyttääkarikuuva kirjoitti:-Tuota omaa c 320 cdi:tä yritettiin viime kesänä tuikuttaa, mutta kaapeliluku ei onnistunut.ilmeisesti siinä on sitten ecuna edc 17. Kun karalan sivuilta kattelin ,niin w 204 224hp versiossa on käytetty sekä edc 16 ,-että edc 17 mallia.Tässä autossa tuntuu ainakin olevan mukavasti potkua vakionakin, jos vertaa edelliseen autooni , joka oli väykky e 320 cdi, mutta eihän se lisä koskaan haitaksi ole.
w 211 e55 amg kompressor
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Joo - eihän se luku onnistunut, enkä päässyt staarillakaan käsiksi.
No, staariin mulla on nyt sille "salasanalle" laskuri, jota en ole sen jälkeen kyllä tarvinnut, eli en tiedä toimiiko.
Toisiin W204-korimalleihin näyttäisi pääsevänkin, eli kaikissa ei ole sellaista suojausta/estoa.
Ei vaan silloin järki sanonut, että olisi ottanut ecun irti ja kokeillut pöydällä lukea/kirjoittaa.
Olisi jäänyt niitä häirötekijöitä välistä pois.
Joo - eihän se luku onnistunut, enkä päässyt staarillakaan käsiksi.
No, staariin mulla on nyt sille "salasanalle" laskuri, jota en ole sen jälkeen kyllä tarvinnut, eli en tiedä toimiiko.
Toisiin W204-korimalleihin näyttäisi pääsevänkin, eli kaikissa ei ole sellaista suojausta/estoa.
Ei vaan silloin järki sanonut, että olisi ottanut ecun irti ja kokeillut pöydällä lukea/kirjoittaa.
Olisi jäänyt niitä häirötekijöitä välistä pois.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5