Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
2.8 niin on varaa olla sitä kuormaakin.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Lanakt kirjoitti:Terve kaikille,
minkälaisia rengaspaineita suosittelette seuraavaan yhdistelmään:
W203 200cdi farmari -06, renkaat: 225/45/17 continental contiviking 2 (nastarenkaat)
1. "tyhjällä" kuormalla (1 hlö) / Rengasliike ehdotti + laittoi 2.3/2.4 bar
2. "täydellä" mällillä (4hlö, kontti täys + suksiboksi) / Rengasliike ehdotti 2.3/2.9 bar
Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii tätä kommentoida!
kuka rengasliike tuollaista suositteli

meillä laitetaan tuollaisiin renkaisiin 2.8-3.0 bar etenkin tuon mallin continentalissa saa olla ilmaa reilummin kun kuluu muuten miten sattuu

kerran on käynyt niin että yks tuli meille töihin ja sano että vähän ravistaa rengaskoko 225/45/17 kysyin millaisia paineita olet käyttänyt 1.8 muuten kuulemma kovat ajaa. eikun pyörät tasapainotus koneeseen ja kaikki vanteet tosi kieroja johtuen vääristä paineita. matalissa renkaissa pitää olla painetta että ei pääse vanteet pohjaamaan isoissa töyssyissä
124 w210 ja w202 purku osaa useampi kymmenen autoa purussa.
w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Jaa että vanteet kieroja sen takia kun renkaissa oli 1.8 bar? 

All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
meneehän ne kieroksi jos liian vähän ilmaa että isossa töyssyssä vanne yltää maahan.
124 w210 ja w202 purku osaa useampi kymmenen autoa purussa.
w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Samalla logiikalla ne menisi solmuun sitten vaikka rengaskoko olisi 195/65R15 ja paineet 1.8bar.
Ei se rengas siitä välistä mihinkään karkaa vaikka pienillä paineilla kuoppaan ajatkin.
Ei 1.8bar vielä mikään tyhjä ole.
Ei se rengas siitä välistä mihinkään karkaa vaikka pienillä paineilla kuoppaan ajatkin.
Ei 1.8bar vielä mikään tyhjä ole.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Minkälaista tietoa foorumilaisilla on renkaiden todellisesta leveydestä?
Esim Falken on kapea rengas niin mitkä merkit kuuluu kategoriaan leveät renkaat?
Esim Falken on kapea rengas niin mitkä merkit kuuluu kategoriaan leveät renkaat?
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
continental, kumho, marangoni, gt radial tai kans olla.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
225 leveiksi merkityt gt radialit on vaikka nokian 205 leveiden vieressä samanlevyiset. ja muutenkin ala-arvoinen rengas.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Ei ole sama logiikka, eli: Ainahan rengas ns.joustaa, ja matalaprofiili ottaa ennemmin maihin kuin korkeampi profiili...eli 3 kiloa ilmaa 45/40 sarjalaisiin...Mulsu kirjoitti:Samalla logiikalla ne menisi solmuun sitten vaikka rengaskoko olisi 195/65R15 ja paineet 1.8bar.
Ei se rengas siitä välistä mihinkään karkaa vaikka pienillä paineilla kuoppaan ajatkin.
Ei 1.8bar vielä mikään tyhjä ole.

ps.jos pehmeyttä haluat, laita 60 sarjalaiset...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Riippuuko se nyt varmasti profiilista, eikä renkaan "paksuudesta" (joka voi olla matalampiprofiilisella renkaalla isompi kuin korkeampiprofiilisella, jos rengas on riittävän leveä)?kari v kirjoitti:matalaprofiili ottaa ennemmin maihin kuin korkeampi profiili
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
ainakin yokohama on leveä rengas mallimerkintään nähden... 265/35 18" yokohama oli leveämpi, kuin joku "korealainen" 285/35 18" (tais olla nangkang) ja n. tuuman leveämpi, kuin roadstone 265...hc3 kirjoitti:Minkälaista tietoa foorumilaisilla on renkaiden todellisesta leveydestä?
Esim Falken on kapea rengas niin mitkä merkit kuuluu kategoriaan leveät renkaat?
muistaakseni myös pirelli on toleranssien yläpäästä tuossa suhteessa (eli leveä kokoonsa nähden)
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Se että vanne ottaisi kiinni johonkin kuopassa vaatisi käytännössä sitä että se rengas siitä edestä väistyisi johonkin.kari v kirjoitti:Ei ole sama logiikka, eli: Ainahan rengas ns.joustaa, ja matalaprofiili ottaa ennemmin maihin kuin korkeampi profiili...eli 3 kiloa ilmaa 45/40 sarjalaisiin...Mulsu kirjoitti:Samalla logiikalla ne menisi solmuun sitten vaikka rengaskoko olisi 195/65R15 ja paineet 1.8bar.
Ei se rengas siitä välistä mihinkään karkaa vaikka pienillä paineilla kuoppaan ajatkin.
Ei 1.8bar vielä mikään tyhjä ole.
ps.jos pehmeyttä haluat, laita 60 sarjalaiset...
Vaikka ajaisit kuoppaan niin että 195/65R15 renkaalla oleva vanne menisi kieroksi, ei se vanne käy kovin lähelläkään sitä kohtaa johon se osuu. jos kävisi, sen renkaan pitäisi käytännössä muljahtaa siitä välistä jonnekin (toiselle puolen vannetta vai senttitolkulla sivulle?).
Se että tunnet vaikka töyssyn ratissa, ei tarkoita sitä että vanne kolahti kuopanpohjaan

All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
no näinpä, mutta eiköhän se nyt o aivan se ja sama kävikö vanne kuopassa vai ei, kieroksi se vetää kuitenkin.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Onko kokemuksia yokohaman kesärenkaista, kannattaako ostaa?
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
No ei tietenkään pelkästään profiilista, mutta jos verrataan samanlaisia leveyksiä...ja kyllä rengas jokatapauksessa ns.kovenee mitä pienempi on profiili, ugh, olen puhunut...tj86430 kirjoitti:Riippuuko se nyt varmasti profiilista, eikä renkaan "paksuudesta" (joka voi olla matalampiprofiilisella renkaalla isompi kuin korkeampiprofiilisella, jos rengas on riittävän leveä)?kari v kirjoitti:matalaprofiili ottaa ennemmin maihin kuin korkeampi profiili

nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
itse ostin viime keväänä takarenkaiksi yokohama AVS Decibel V500 265/35 18" kokoisina ja itse ainakin olin/olen tyytyväinen niihin, todella hiljaiset ja mahtava pito siviili renkaaksi (aika lähellä tuo kyllä jo on ns. semi/katusliksiä...) kulumisesta ei kertynyt kokemuksia kovin paljoa, kun en ajanut kuin muutaman 1000 km ja sitten auto meni "päivitykseen"... mutta ainakaan tuossa parin viikon ajelulla en huomannut vielä mitään kulumista...lassekuu kirjoitti:Onko kokemuksia yokohaman kesärenkaista, kannattaako ostaa?
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Yokohamoja runsaita asentanut ja myynyt, yhtäkään ei joutunut laittamaan takuisiin, nastat pysyivät hyvin ja pidosta ei pahaa sanottavaa. Oikein varteenotettava rengas omassa hintaluokassaan.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
tänää todettiin että Hakkapeliitta nastarenkaasta on kudos irronnut lähes koko renkaan ympärysmitalta. Renkaat vielä kohtuu uudet elikkä toinen talvi menossa. Toissatalvena samalla tavalla hajosi Hakkapeliitan toinen malli. Jos romulaareista saisi ensivuodeksi sitten jo jonkun muun merkkiset renkaat...
koko molemmissa tapauksissa 225/45/17 malliltaan 4 ja 7.
koko molemmissa tapauksissa 225/45/17 malliltaan 4 ja 7.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Kohtuu uudet (käytöltään), mutta mitä sanoo DOT?
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
en osaa sanoa kun auto on eri mantereella omaan sijaintiin suhteutettuna. Eli auto Oulussa ja minä Ålandissa. Mistäs sais tähän hätään korvaavan tuotteen ostettua? Muhoksen Neste?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Eikös Muhoksella toimi Keräsen automaalaamo, sieltä myös renkaat.
S204
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Entäs kesäkumit? 185/65/15 yokohama adrivet saa 300€ alle laitetuna, muutaman kympin halvemmalla sais noita kiinalaisia.Mulsu kirjoitti:Yokohamoja runsaita asentanut ja myynyt, yhtäkään ei joutunut laittamaan takuisiin, nastat pysyivät hyvin ja pidosta ei pahaa sanottavaa. Oikein varteenotettava rengas omassa hintaluokassaan.
Vähän löytyy testejä ainakin suomalaisia yokohama rankaista, mutta kai nuo vähän paremmat on kun kiinalaiset.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Todellakin on parempia kuin kiinalaiset 

All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Morjes, seuraavaa kyselisin. Vito puoltaa vasemmalle vähän ja suoraan ajaessa ratti on siis pikkusen oikealle päin. Vasemmalta palauttaa ajaessa normaalisti mutta oikealta ei, ilmeisestikin joko vasen etupyörä harittaa tai oikea auraa, pystyykö tuon perusteella sanomaan kumpi mättää?
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Minkä kokoisia renkaita pidätte W220:ssä? Pitäisi ensi kesäksi hommata uudet renkaat vanteineen, ja koko mietityttää.. Viimeksi oli 255/35/20, mikä oli aivan liian iso. Olisikohan joku 235 leveä 19" tai 20" ok? Profiili joku 40?
E350CDI&A180CDI
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
jep... yokohama on sellainen premium+ luokan rengas... kallis toki, mutta ei voi kyllä haukkua ominaisuuksia (kesärenkaissa)Mulsu kirjoitti:Todellakin on parempia kuin kiinalaiset
löytyy monesta urheilu/superautosta ensiasennus renkaana

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Auto on W211 ja 18x8 puoli vanteet ois tarkoitus laittaa kesäksi. Rengas ilmeisesti 245/40/18?
Varmaan tulee suht kovan tuntuiseksi org kokoon verrattuna? Miten ois 235/40 ja 255/40? Vanteen ET 30
Vai sama rengaskoko ympäri auton?
T: Jone
Varmaan tulee suht kovan tuntuiseksi org kokoon verrattuna? Miten ois 235/40 ja 255/40? Vanteen ET 30
Vai sama rengaskoko ympäri auton?
T: Jone
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Eikös 245/40R18 ole ihan alkuperäinen koko 211-koppaan? 235/40 on pienempi kehältään ja 255/40 vastaavasti isompi. 265/35R18 käy myös, jos leveämpää haluat.jones50 kirjoitti:Auto on W211 ja 18x8 puoli vanteet ois tarkoitus laittaa kesäksi. Rengas ilmeisesti 245/40/18?
Varmaan tulee suht kovan tuntuiseksi org kokoon verrattuna? Miten ois 235/40 ja 255/40? Vanteen ET 30
Vai sama rengaskoko ympäri auton?
T: Jone
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Jep, arvelin miten ajettavuus jos toi takarengas on leveämpi kuin etu?tj86430 kirjoitti:Eikös 245/40R18 ole ihan alkuperäinen koko 211-koppaan? 235/40 on pienempi kehältään ja 255/40 vastaavasti isompi. 265/35R18 käy myös, jos leveämpää haluat.jones50 kirjoitti:Auto on W211 ja 18x8 puoli vanteet ois tarkoitus laittaa kesäksi. Rengas ilmeisesti 245/40/18?
Varmaan tulee suht kovan tuntuiseksi org kokoon verrattuna? Miten ois 235/40 ja 255/40? Vanteen ET 30
Vai sama rengaskoko ympäri auton?
T: Jone
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Ei ole kokemusta, mutta tehtaaltatkin on tullut autoja joissa takana on 265/35 ja edessä 245/40, joten eiköhän se ole ihan ok.jones50 kirjoitti:Jep, arvelin miten ajettavuus jos toi takarengas on leveämpi kuin etu?tj86430 kirjoitti:Eikös 245/40R18 ole ihan alkuperäinen koko 211-koppaan? 235/40 on pienempi kehältään ja 255/40 vastaavasti isompi. 265/35R18 käy myös, jos leveämpää haluat.jones50 kirjoitti:Auto on W211 ja 18x8 puoli vanteet ois tarkoitus laittaa kesäksi. Rengas ilmeisesti 245/40/18?
Varmaan tulee suht kovan tuntuiseksi org kokoon verrattuna? Miten ois 235/40 ja 255/40? Vanteen ET 30
Vai sama rengaskoko ympäri auton?
T: Jone