200 cdi, piristystä+teoriaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Samaa mieltä Tuikun kans et näillä halpis vehkeillä en kenenkään vieraan autoon lähtis mitään ohjelmallisia muutoksi tekemään ,jos vaikka ecu meneen jumiin ja auto ei lähde käyntiin niin epäilen, että kellään ei ole siinä vaiheessa hauskaa :D

Ainoaksi mahdollisuudeksi jää viedä ecu jollekkin ammatilaiselle joka vaihtaa piirin tai ohjelmoi kunnon laitteilla uuden ohjelman, jota tiedän Karalan joutuneen tekemään.

Harrastepohjalla , kun omaan autoon muutoksia tekee niin ei voi syyttää kuin itseään ,jos jokin menee vikaan.

Sinänsä hyvä et on heränny keskustelua noista ohjelma muokkauksista vaikka kaikki eivät halua antaa kaikkea tietoa yleiseen jakeluun, joka on ihan ymmärrettävää.
Kumminkin moni saa tästä hommasta elantonsa.

Hyviä sivustoja meille harrastelijoille, joista saa hyödyllistä tietoa:

http://www.chiptuners.org/
http://www.checksumm.com/
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

tuikku: jos tuohon cdi maailmaan päättäisi lähteä tutustumaan niin minkälainen aihio siihen olisi hyvä?
CDI moottorisia mersuja on tehty ilmeisesti kymmenisen vuotta, niissä on varmasti eroja?
Jos verrataan esimerkiksi vanhinta ja uusinta 200:sta tai 300sta cdi:tä?

Ahdin, suuttimet, pakosarja, pakoputki ja välijäähdytin on kuitenkin päivitettävä, eli jos niissä on tapahtunut 'kehitystä' niin sillä ei ole ilmeisesti niin väliä
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Sami T kirjoitti:tuikku: jos tuohon cdi maailmaan päättäisi lähteä ...
Rivimoottorit ensimmäisestä viimeiseen ovat lähes identtisiä.
Osat ovat käytännössä samat ja käyvät ristiin, sylintereiden määrä suurimpana erona.
Eemelissä -02 ja C,ssä -03 ruiskutuspaine muuttuu 1350 -> 1600bar.
Mutta sillä ei ole kamalan suurta merkitystä silläkään.
Vanhemmat saa siinä tasoitusta "helpommalla" softallansa, ecu on niissä edc-15.
E- ja C- malleissa myös paljon samoja osia, kumpi korimalli vaan miellyttää enemmän.



Jos lähtisikkin purkamaan sieltä päästä, joka on "huonoin" aihio.
Ja se on varmaankin 200cdi manuaalilla, kuten esim tuo minun autoni.
Siinä on heikoin voimansiirto.
200cdi automaatti taas hinta/laatu/vakiotekniikka - suhteeltaan ehkä paras.
Siinä on taas sama voimansiirto, kun 220cdi,ssä.

270cdi,n tekniikka on monelta kohdin jo konsernin kestävimmistä osista kasattu.
320cdi, ssä ne loputkin osat vaihtuu "parhaisiin".

Jos minulla olisi alussa ollut tämä järki päässä, niin olisin omani ottanut automaatilla.
Mersun automaatit näkyykin olevat tosi lujia ja toimivat ihan kivasti.
Sen, mitä silloin "säästin" ostaessa, on varmasti mennyt jo kytkimiin ja vauhtipyörään, eikä ole vieläkään yhtä kestävä.

Kaikista moottoreista saa kyllä "riittävästi" tehoa, eli sinne ~250hv, ja yli.
Suuremmalla sylinterimäärällä se käy tietty helpommin.
Kun pysyy erossa näistä 200cdi-manuaaleista, niin varmaankaan ei voimansiirtoon tarvi päivityksiä ostaa.

"Kiva" aihio voisi olla vaikka tuollainen "Joskami"- tyylinen CLK 270cdi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

joskami kirjoitti:Samaa mieltä Tuikun kans et näillä halpis vehkeillä en kenenkään vieraan autoon lähtis mitään ohjelmallisia muutoksi tekemään ,jos vaikka ecu meneen jumiin ja auto ei lähde käyntiin niin epäilen, että kellään ei ole siinä vaiheessa hauskaa :D

Ainoaksi mahdollisuudeksi jää viedä ecu jollekkin ammatilaiselle joka vaihtaa piirin tai ohjelmoi kunnon laitteilla uuden ohjelman, jota tiedän Karalan joutuneen tekemään.

Harrastepohjalla , kun omaan autoon muutoksia tekee niin ei voi syyttää kuin itseään ,jos jokin menee vikaan.

Sinänsä hyvä et on heränny keskustelua noista ohjelma muokkauksista vaikka kaikki eivät halua antaa kaikkea tietoa yleiseen jakeluun, joka on ihan ymmärrettävää.
Kumminkin moni saa tästä hommasta elantonsa.

Hyviä sivustoja meille harrastelijoille, joista saa hyödyllistä tietoa:

http://www.chiptuners.org/
http://www.checksumm.com/
Keskustelua,harraste/itse tekemistä koitanut heräteelä,
Joo harraste pohjalta voidan jakaa tietoa mikä itse hankittu vaivalla eri lähteistä/kokeilemalla,kovin moni ei vaan näytä olevan valmis suomessa siihen että laitaa tiedot jakoon

joskamin laittamat linkit näytää olevan hyviä opastus periaatela toimivia foorumeita, saa hyviä vinkkejä ja opastusta kyllä,kun laitta omanvakio ohjelman ja tietonsa mitä saanut selville jakkon ja kommentoitavaksi(esim tyyliin162CC 19x1 torqelimter,turbopressure 155B8 12x8 mikä auto ohjainyksikön ja ohjelmannumero kyseesä,edellä mainitut hw0281010608 ja sw1037351499), noissa kannatta lukea ensin kaikki mahdolinen mitä jo kirjoiteltu/miten homma toimii ensin ennen kun kyselee mitään tai voi vastailu kestääää, chiptuners orgin takana vaikutaa ainakin pari ison tason tekijää millä tuntuu olevan varaa siihen että homma arkipäiväistyy,liekö teehneet joo tarpeeksi tillä,
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kanada
Viimeksi muokannut tuikku, To 18.12.2008 16:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kanada
Viimeksi muokannut tuikku, To 18.12.2008 16:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
SamuliS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 28.10.2004 18:53

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Millaisella mallilla tuleva kansi on?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

SamuliS kirjoitti:Millaisella mallilla tuleva kansi on?
Ei mitään tietoa.
Ei se alunperinkään tainnut ihan jonon keulilla olla.
Siinä on joitain aiemmin aloitettuja volkkareita "edessä".
Haitolla, ... niinkuin tuolla maantielläkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kanada
Viimeksi muokannut tuikku, To 18.12.2008 16:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Huomasin omassa savutuskartassa samantien virheen, kun katsoin tota Mikan tekemää karttaa, nähtävästi sulla on 3 barin mappi kiinni autossa
Onko sulla viimeistä penkitys lappua laittaa näytille olisi mielenkiintoista nähdä.
Näyttäs olevan nostettu vetäviä kierroksia, missä vaiheessa ohjelma rupee rajoittamaan syöttöä. Automaatista ei taida olla noin yksinkertaista nostaa vetäviä kierroksia.
Onko sulla vakio railpaineet ohjelmassa, oletteko kokeilleet eri paineita noitten Amg suuttimien kanssa?

edit. korjattu
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

joskami kirjoitti:Huomasin omassa savutuskartassa samantien virheen, kun katsoin tota Mikan tekemää karttaa, nähtävästi sulla on 3 barin mappi kiinni autossa
Onko sulla viimeistä penkitys lappua laittaa näytille olisi mielenkiintoista nähdä.
Näyttäs olevan nostettu vetäviä kierroksia, missä vaiheessa ohjelma rupee rajoittamaan syöttöä. Automaatista ei taida olla noin yksinkertaista nostaa vetäviä kierroksia.
Onko sulla vakio railpaineet ohjelmassa, oletteko kokeilleet eri paineita noitten Amg suuttimien kanssa?
No joo, mulla on koko ajan toteutunutta syöttöä +50% enemmän, kun sulla, siksi savukarttakin voi olla tuollainen.
Vakioilla suuttimilla varmaan kannattaisi melkolailla vakion kaltaisella yrittää.

Teho ei ole noussut moneen vuoteen.
Eli kaikkea ei vielä tiedetä.
Ohjelma saadaan kyllä taipumaan, miten halutaan ja kaikki osat mitä halutaan saadaan pelaamaan, mutta tehoa ei saada lisää.

Vetävien kierrosten lisääminen on juuri samanlainen homma man. ja aut.
Tekniikassa pitää olla myös tähän potentiaalia.

Minulla syöttöä rajoitetaan koko ajan.
Max taso on jotain ~120milliä, toteutunutta syöttöä.
Max kierrokset on nyt 4800rpm.
Mikä riittääkin, kun ruiskutusaika on niin pitkä.
Pitäisikin ruveta ajamaan uusia suuttimia ohjelmaan "sisään", mutta kun se ohjelman saaminen boksiin sisään tökkii, niin ei voi.
Kun se ei mulla käytä niin kätevästi, kun Mikalla, vaan siinä pitää varautua 20-30 vaihtokertaan, niinkuin ahtimen suurennuksissakin on käynyt.
Suuremmilla, AMG power plussilla pääsen ++150millin todelliseen ruiskutukseen, mikä mulle riittääkin.

Paineita on kokeiltu.
Pienempiä ja suurempia.
1350-1600bar ero AMG,llä on 10hv/syl.
Paineen nostoon ei ole mulla tarvetta.
Ruiskutusta on nytkin vähän liikaakin ilman määrään nähden.
Näillä määrillä pitäisi tehoa olla enemmän.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

tuikku kirjoitti:
joskami kirjoitti:Huomasin omassa savutuskartassa samantien virheen, kun katsoin tota Mikan tekemää karttaa, nähtävästi sulla on 3 barin mappi kiinni autossa
No joo, mulla on koko ajan toteutunutta syöttöä +50% enemmän, kun sulla, siksi savukarttakin voi olla tuollainen.
Vakioilla suuttimilla varmaan kannattaisi melkolailla vakion kaltaisella yrittää.
Sitä vaan et mulla on jäänyt tuo ahtopuolen akseli vakioksi (700-2200mbar)
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

tuikku kirjoitti:No joo, mulla on koko ajan toteutunutta syöttöä +50% enemmän, kun sulla, siksi savukarttakin voi olla tuollainen.
Vakioilla suuttimilla varmaan kannattaisi melkolailla vakion kaltaisella yrittää.

Teho ei ole noussut moneen vuoteen.
Eli kaikkea ei vielä tiedetä.
Ohjelma saadaan kyllä taipumaan, miten halutaan ja kaikki osat mitä halutaan saadaan pelaamaan, mutta tehoa ei saada lisää.

Vetävien kierrosten lisääminen on juuri samanlainen homma man. ja aut.
Tekniikassa pitää olla myös tähän potentiaalia.

Minulla syöttöä rajoitetaan koko ajan.
Max taso on jotain ~120milliä, toteutunutta syöttöä.
Max kierrokset on nyt 4800rpm.
Mikä riittääkin, kun ruiskutusaika on niin pitkä.
Pitäisikin ruveta ajamaan uusia suuttimia ohjelmaan "sisään", mutta kun se ohjelman saaminen boksiin sisään tökkii, niin ei voi.
Kun se ei mulla käytä niin kätevästi, kun Mikalla, vaan siinä pitää varautua 20-30 vaihtokertaan, niinkuin ahtimen suurennuksissakin on käynyt.
Suuremmilla, AMG power plussilla pääsen ++150millin todelliseen ruiskutukseen, mikä mulle riittääkin.

Paineita on kokeiltu.
Pienempiä ja suurempia.
1350-1600bar ero AMG,llä on 10hv/syl.
Paineen nostoon ei ole mulla tarvetta.
Ruiskutusta on nytkin vähän liikaakin ilman määrään nähden.
Näillä määrillä pitäisi tehoa olla enemmän.
Mikan kanssa ollaan väitelty tuosta vetävien kierrosten max. arvosta. Mikan mielestä suoraruiskut kuolee viimeistään 5000rpm (myös commonrail, jossa ei ole ennakko-ongelmaa) ja minä uskon/toivon maksimitehon tulevan siinä n.6000rpm, kunhan palikat on sen mukaiset. Seuraavassa setupissa yritän saada huipputehon n.5500rpm paikkeille, nykyään huipputeho n. 5000rpm.

Omassa kaapissa 99milliä maksimisyöttö ja 350hv, syöttö ei ole edes vielä "tapissaan". 150milliä suoranakussa riittääkin jo mukavan pitkälle. 8)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Sulla on max teho sopivilla kierroksilla.
Sata millä ja 70hv/syl.
Mulla on toteutunut aivan aavistuksen yli sadalla millillä ja ++4000rpm 65hv/syl.
Eli aivan linjassa mennään....

Nyt on tosiaan syöttöjä niin paljon, ettei lisää aivan heti tarvi.
Outoa on, ettei savuakaan juuri ole, tehoa vaan ei tule.
Se häviää jonnekkin, ei ymmärrä....
Mutta liikaa niitä nyt on, selvästi, sen huomaa jo siitäkin, että tälläkin ahtimella vaan vavoin pysyy pakopaineet kurissa max kierroksilla, muutoin ei juuri yli kilon nouse.

Kierrosasiassa olen Mikan kanssa samaa mieltä.
Kierroksia kyllä varmaan saa, mutta tuleeko mukana paaaalljon ongelmia pakopuolelle.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Kaikkihan on suhteellista. Myös ongelmien määrä ;)

Omassa rakkineessa tuli huipputehot 5000-5200 edellisessä kokoonpanossa. Eikä ne siitä hirveästi olleet alaspäin tulossa ennen kun syöttöjä alettiin leikkaamaan 5300 kohdalla.

Itselläni kyllä savuja tuli ihan kotitarpeiksi ainakin penkissä. Ei se tienpäällä edes näyttänyt niin hullulta. 73hp/sylinteri.

Turbiinipuoli oli kyllä vielä vähän virtaavampaa kuin kummallakaan teistä. Eli veto alkoi kolmentuhannen jälkeen :)
diipa daapa...
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Minä en myöskään usko Hatemin tapaan noiden kierrosongelmien ylitsepääsemättömyyteen. Oma kiulu on jo aikoinaan kerran ollut parhaalla vedolla 5-5,5krpm, joten mahdotonta tuo ei ole. Yhdistettynä nykyiseen tietämykseen tuo olisi vetänyt kuuteen asti, se on vissi. Siinä vaiheessa kun palamisnopeuden "raja" saavutetaan, on toki tiedossa pakopuolen ongelmia. Asiaa helpottaa kun syyn tietää etukäteen.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Päivitetäänpäs taas hiukan.

Kannentekijän uusi virtauspenkki on valmis, että eiköhän kohta tule faktaa.
Uudet venttiilinjouset hain veholta.
Osissa on sen verran tapahtunut ~vuodessa muutosta, että imu- ja pakoventtilin jouset on nyt samat.
Koko satsi jousia vaan ~kahdeksan kymppiä, eli ei kannata vanhoja jättää paikoilleen.


Sitten jos jotain sanoisin noista AMG power plussista.
Jos joku vie autonsa muualle, kun Karalalle, niin on avuksi ihan alussa.

1350bar järjestelmissä pääsee oikealle tasolle, kun ajattelee, että syöttöjä on AMG,n vakiokartta + ~20-25%.

1600bar järjestelmissä on vähän enemmän justeeraamista.
Savukartan alapää on vakiona suunnilleen 30-25millin välillä.
Sen voi aluksi tiputtaa puoleen, niin ollaan siinä tasossa, kun alkaa jo menemään savutustestistä läpi.
Yläpäähän ~70millin taso riittää pitkälle, 80 "loppuun" asti.
Eli alussa syötöt tuplaantuu verrattuna vakioon.
Suuremmilla syötöillä ei enää aivan niin paljoa.

Tyhjäkäynnin katkun saa pois joko tyhjäkäyntikartasta ruiskutusta vähentämällä, tai ruiskutus-aika kartasta, vähentämällä aikaa pikkupaineilta ja alle 10millin syötöiltä.

Power plussa ei siis toimi huonostikkaan vakion ohjelman kanssa, mutta muutetulla toimii.
Itsellä on vielä napluu kesken, mutta enää höylätään hienosäätöjä.
Tänä päivänä olen homman aloittanut.
Kyllä ammattilaiset saa nuo helposti toimimaan, kun meikäläiselläkin jo kolmas versio toimii ihan kohti hyvin.
Äänimaailma on ihan ok, kun syötön määrä on lähellä oikeaa.
Vetojakin on kivasti.
Pitää päivänvalossa jatkaa.

Tuntuu ihan kivalta, kun alkaa tulla toisiakin asian harrastajia.
Helpottaa itse kunkin toimintaa monella tapaa...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
panorama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 21.01.2006 18:11
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja panorama »

Salakuvaajamme sai vauhdissa napattua kuvan Tuikun uudesta turboasennuksesta. Eipä olisi Karista uskonut että tällaiseen sortuu. Taitaa olla tavoite ennemmin 400 kuin 300 ?
Kuva
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.

Kanada
Viimeksi muokannut tuikku, To 18.12.2008 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Tuo tyhjäkäyntikäryyttely on aika yleistä myös volkkaripuolella. Ainakin pumppareissa Racejen kanssa joutuu kikkailemaan niiden ruiskutuskarttojen kanssa että saa sen käymään käryttelemättä. Asiasta enemmän tietävät voivat varmaan valaista millä ne käryt saa poistettua. Eli siis vaikka Karala...

Oletkos kokeillut ruiskutuksen aloitusta säätää aikaisemmalle isommilla kierroksilla? Siinä voisi olla yksi konsti millä sitä voimaa alkaisi tulemaan korkeammallakin ;)
diipa daapa...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kanada
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Kannen virtaustuloksia näkyi ilmaantuneen.
Nämä ei tee elämää kyllä yhtään helpommaksi...
Olisi ollut paljon helpompi olla, jos tulokset olisi olleet kohtu kehnoja.

No, usko on luja eikä luottamus horju.
Jos ei kansi auta, niin kokeillaan jotain muuta.
Ilman tuloon tämä puutostauti tavalla, tai toisella liittyy...
Polttoainetta saa kyllä pyttyyn, niin että taivas pimenee.

Tässä kyllä hiljalleen toivoisi, että jostain jo löytyisi jokin syy, olipas se sitten mikä tahansa...

Lainaus on Holy Smokelta.
Marko P. kirjoitti:Perheellisellä, kun ei ole jouluna muuta huvia kuin olla autotallissa, niin tuli mitattua virtausmääriä Tuikun kannesta.

Tulokset olivat jotakuinkin odotettavia ja seurasivat hyin edellisen sivun laskelmia pinta-ala eroista suhteessa volkkarin kanteen.
Eli pakopuolella oli virtauksia ~40% ja imupuolella ~30% enemmän kuin vakio volkkarissa.
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/Tuikk ... _Vakio.pdf

Tässä verrattuna vakioon 8v jakajapumpulliseen ALH kanteen:
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/Tuikku/MB_vs_TDi.jpg

Eli pakopuoli virtaa enemmän kuin bensiinikoneen pakopuoli koneessa josta on mitattu ~800hp.. uskoisin tuon riittävän jo vakio kunnossaankin aika pitkälle.

Hieman näitä tutkaillessaan tuee mieleen, että voisikohan se pullonkaula olla jossain muualla.
Tosin enempää en tällä erää paneudu numeroihin, pitänee kerätä perhe kasaan ja lähteä kehonsiirtimellä sukuloimaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Saman taitaa virrata 6mm nostolla kuin tuo minun kansi 10mm nostolla... Eli tuskin on vika tuossa. Polttoaineen ruiskutus tai ohjelma. Niissä se syy on.
diipa daapa...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, ikävä kyllä nyt samanlaatuisiin päätelmiin tulen itsekin.
Pitää kokeilla näillä suuttimilla, missä kohden tulee raja vastaan.
Vaikka melkein "lopussa" ollaan nytkin.

Voisko joku, vaikka "Mynämäen Antti"- tai joku muu laskea.
Minkä verran pitäisi olla tehoa 4000-4200rpm, jos ruiskutusta on 130milliä?
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

tuikku kirjoitti:.
Voisko joku, vaikka "Mynämäen Antti"- tai joku muu laskea.
Minkä verran pitäisi olla tehoa 4000-4200rpm, jos ruiskutusta on 130milliä?
Tuo ei kuulemma ole sama asia DI vs. IDI. Varmaankin jotain kertoo se, että omassa max. syöttö on 99milliä, eikä syöttö ole vielä tapissaan. Lisäksi ennakot ei toistaiseksi pysy annetuissa, joka taas ei ole CR:n ongelma.

130millä on PALJON. <tahtoo itsellekkin>
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Voisiko tässä kuitenkin olla se raili pumpun virtaus mikä vastustaa? Jos se paine tai virtaus ei riitä ja polttoianeen sumuuntuminen kärsii tuossa 250hp jälkeen niin paljon ettei se enää pala kunnolla.... Tosin siltikkin sen pitäisi kyllä nostaa tehoja edes vähän. Ei tuollainen selvä raja oikein käy järkeen. Eli taas tullaan Winolssiin ja sen koodin tutkimiseen. Joku pommi siellä täytyy olla. 2.5kiloa ja tuo määrä polttoainetta ei vaan voi jäädä tuohon kahteen ja puoleensataan. Jos ei joku pistä jarruja päälle.
diipa daapa...
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

hatemi kirjoitti:Voisiko tässä kuitenkin olla se raili pumpun virtaus mikä vastustaa? Jos se paine tai virtaus ei riitä ja polttoianeen sumuuntuminen kärsii tuossa 250hp jälkeen niin paljon ettei se enää pala kunnolla.... Tosin siltikkin sen pitäisi kyllä nostaa tehoja edes vähän. Ei tuollainen selvä raja oikein käy järkeen. Eli taas tullaan Winolssiin ja sen koodin tutkimiseen. Joku pommi siellä täytyy olla. 2.5kiloa ja tuo määrä polttoainetta ei vaan voi jäädä tuohon kahteen ja puoleensataan. Jos ei joku pistä jarruja päälle.
Pysyn edelleen kannassani. :lol:

No voihan se tosin olla jokin jekku ohjelmassa, mutta jos säädit sen kikottimesi hieman savuamaan kahella baarilla ja sait 250hv, sitten nostit ahtoja puolella baarilla ja näit MAFfista että ilmaa meni enenpi ja silti savu pysyi ja teho ei noussut? Tuossa tapauksessa en näe kuin kaksi vaihtoehtoa, joista imuilman lämpeneminen radikaalisti on varmaan suljettu pois.

16v-kansi ei rajoita tehoja virtaavuudeltaan vielä noissa tehoissa. Toki jonkinlainen swirlin radikaali huononeminen saattaisi olla teoriassa mahdollista, mutta en jaksa uskoa swirlin suureen merkitykseen isoilla kierroksilla. Tietysti on aina hienoa oppia jotain uutta...

No oma kansi tehdään nyt kolmatta kertaa uusiksi, joten taas opitaan jotain uutta. Toivottavasti lopputulos ei ole paljoa nykyistä huonompi...
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Eli vieläkin siis veikkailet niitä venttiilinjousia :) Ei välttämättä huono veikkaus.
diipa daapa...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Pumpun tuottamaa painetta vahditaan ohjelmassa tarkasti.
Tämän lisäksi olen läppärillä ja diaknoosiohjelmalla tarkastanut, että max paine on ja pysyy 1600bar,issa.
Sellainen mahdollisuus tietty on, että anturi näyttää väärin.

Venttiilin jousia on kerran jo jäykistetty - ei vaikutusta.

Näillä nokilla ja suuttimilla ei ole penkissä käyty.
Pitäis kait sitten pyhien jälkeen käydä penkissä pettymässä...
Jospa tuo nyt ei taas, ainakaan paljoa tippunut.

Täytyy kait tässä ruveta uskomaan, että tämä on taitolaji..... ja mulla ei taida sitä olla.
No, jospas sitä kuitenkin hiljalleen oppisi jotain.

Onko ronsulla ruiskutusennakko muuttunut miten suhteessa vakioon ?
Vai kehtaatko tänne kirjoittaa.
Tuntuisi nimittäin, että jos suuri polttoainemäärä kunnolla sumuuntuu, niin puristustahdin aikana se myös imee tehokkaasti lämpöä sylinteristä itseensä -> palaminen jää myöhään ?
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Norsusta en tiedä, mutta edellisessä ohjelmassani oli kovilla kierroksilla jotain luokkaa 22 astetta. Vakiossa 15-16 astetta. Tosin kierrosaluettakin on venytetty vakioon nähden joten sekin vakuttaa lisääntyneeseen tarpeeseen.
diipa daapa...
Vastaa Viestiin