Viton nostajat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vito500tkm kirjoitti:Tuossa on viton turbo ylipainekellolla.
Aivan oikein, ei sinne mitään mokkuloita tarvittu väliin, ne olikin siinä pumpulle menevässä paineletkussa, ne ylipainesuojat :roll:

Ei ole aikoihin ollut tuota vakiokokoonpanoa käsissä niin ei muista edes enää. :wink:

Alipaineohjausturbossa turbon ohjausletku tulee koneen etupuolelta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Eikö 110:ssä ole egr:ää olenkaan? :shock:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vitomies kirjoitti:Eikö 110:ssä ole egr:ää olenkaan? :shock:
Aivan uusimmissa voi olla, vuoden 1997 mallissa ei ole.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Miten kestävä on vesipumppu vitossa, tuli asia mieleen kun katsoo sitä paikkaa mihin se on sioitettu.
Vesipumpun vaihtaminen näytöstäisi aikamoiselta hommalta, sinne koneen ja ahtimen väliin.
Pakosarjan ja ahtimen välistä ei löytynyt tiivistettä lainkaan, onko asia ihan OK?
Ei taida kaikki koneitamot ottaa turboahtimia edes huollettavaksi? :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei tarvita tiivistettä siinä välissä.

Turbot huolletaan turbohuollossa, lds-turbo, pro-turbo, fin-äturbo ja mitä niitä nyt olikaan. Ei taida yksikään koneistamo osata niitä korjata.

Vaida ainakin se termostaatti ja huolella nyt kun se saa tehtyä samalla helposti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Esikammioista yksi lähti auki normaalisti muut piti työstää pirralla ja taltalla pois. Onneksi kierteet säilyi jotakuinkin ehjänä joten enää on saatava uudet holkit menemään vanhoille kirteille.
Onko totta että uudet holkit ovat niin kalliita kuin se asentaja muisteli, noin 25e kpl.
Yksi pakoventtiili oli muita enemmän painunut joten koneistus venttiileille oli paikallaan.
Saako kannentiivisteen liimaamiseen tarkoitettua liimaa varaosaliikkeistä vai mistä se pitää hankkia.
Esikammioiden kierteet oli ihan kelvolliset joten kenen on vastuu jos kuitenkin sattuu ettei asentaja saakaan uusia holkkeja lähtemään oikeille kierteille ja kansi menee pilalle? :shock:
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Vitomies kirjoitti:Miten kestävä on vesipumppu vitossa, tuli asia mieleen kun katsoo sitä paikkaa mihin se on sioitettu.
Vesipumpun vaihtaminen näytöstäisi aikamoiselta hommalta, sinne koneen ja ahtimen väliin.
Pakosarjan ja ahtimen välistä ei löytynyt tiivistettä lainkaan, onko asia ihan OK?
Ei taida kaikki koneitamot ottaa turboahtimia edes huollettavaksi? :)
Tavan korjaamoilla ei ole turbon huoltoon ja korjaukseen tarvittavia laitteita.
Lähin turbospesialisti olla täältä Kainuusta katsottuna.
http://www.turbotekniikka.fi/fi,huolto.php

Iisalmi
Metallisorvaamo Lyytikäinen
Parkatintie 6
74120 Iisalmi
Puh. (017) 822 488
Ottavat vain turbon irrallaan huoltoon.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mitä niille holkeille tapahtui kun niitä irrotettiin ja ne eivät lähteneet irti. Yleensä ne osaavat ottaa ne lämmön avulla irti.

Kyllä ammattimiehen pitäisi osata ne kierteelle laittaa, itse tuskin osaisin :lol:

Kokeileppas hakusanalla sitä VHT copper gasket liimaa, pitäisi löytyä ostopaikka, itse en muista mistä sitä sai.

Ai niin 25 € noinkin isosta osasta kuulostaa halvalta, kun puhutaan Vehon hinnoista. Katos nyt mitä noi pikkuprikatkin on maksanut:

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Kolme holkkia oli hapettunut ja juminut kiinni. Asentaja sanoi että holkki ei kestäisi liiallista vääntämistä ja ehdotti että holkkit katkaistaan ja väännetään pois pesästä.
Onneksi kaveri oli aika näppärä ja poisti holkin paineilmapirralla. Holkki lähti pois suhteellisen siististi mitä nyt pientä syöpymistä oli nähtävissä kierteissä. Harmittaa kun tällä kaverilla ei ollut kokemusta lämmitystekniikasta jos se kerta on hyväksi havaittu konsti.
Holkin paloittelu aiheuttaa aina ylimääräisiä jälkiä kierteisiin. Uusi kansi on kuitenki aika kallis joten kaverit verstaalla suhtautuvat niihin näköjöön aika varovaisesti.
Ihmetyttää vieläkin tuo pakosarjan ja turbon väli kun siinä ei tarvitse tiivistettä, onkohan tuohon olemassa joku selitys?
:)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vitomies kirjoitti:Ihmetyttää vieläkin tuo pakosarjan ja turbon väli kun siinä ei tarvitse tiivistettä, onkohan tuohon olemassa joku selitys?
:)
Tasokoneistetut pinnat, se on tiiviimpi kuin huonosti toimivalla tiivisteellä, joka pettäää aikaa myöden kuumasta. Pienet huodot tukkeutuvat noeasta. Mitä olen katsonut tuota laipan kohtaa niin ei ole vuotanut, vaikka mulla on ollut painetta varmasti viisi baria siinä ahtimen tulossa välillä.

Se saattaapi olla, ettei ammattimiehillä yksikertaisesti ole aikaa irroittaa niitä holkkeja ajan kanssa. Halvemmaksi se kyllä tuleekin kun ei ihmetellä niitä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Vitomies kirjoitti:Saako kannentiivisteen liimaamiseen tarkoitettua liimaa varaosaliikkeistä vai mistä se pitää hankkia.
:
Mihinkä kannentiivisteen vaihdossa liimaa tarvitaan. Itse en ole vielä käyttänyt yhdessäkään kansipahvin vaihdossa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pena kirjoitti:Mihinkä kannentiivisteen vaihdossa liimaa tarvitaan. Itse en ole vielä käyttänyt yhdessäkään kansipahvin vaihdossa.
Kun tuo Viton tiiviste tunnetusti pettää siitä sylinterin ja öljykanavan välistä kun se materiaalivara on jätetty liian pieneksi siinä yliporauksen vuoksi. Sylinterissä on työtahdin aikana kova paine, joka pyrkii painamaan tiivistettä sivusuunnassa. Liimalla yritetään auttaa sitä tiivistettä, ettei se lähde liukumaan sivusuunnassa ja lopulta hajoa. Liimalla estetään myös, ettei öljy liu'u sinne tiivisteen ja kannen/lohkon väliin ja entisestään autoa tuota tiivisteen muljahtamista. Käytetystä tiivisteestä näkee miten öljy on ollut siellä tiivisteen välissä. Liimattu tiiviste ikäänkuin tukee sitä liekkirengasta ja estää sitä muljahtamasta ulos. Kun liekkirengas pettää se loppu tiiviste hajoaa samantien.

Mitä suurempi viritysaste moottorissa on sitä suurempi on tuo paine työtahdin aikana, joka koettelee myös tiivistettä. Eikä unohtaa sovi lämmönnousuakaan, joka ei ainakaan helpota tilannetta.

Niin tämä on vain ihan minun oma teoria eikä perustu mihinkään tutkimukseen tai oikeaan tietoon, eikä myöskään kokemukseen. Kiihdytysajajat käyttävät samaista liimaa parantaakseen kannentiivisteiden kestoa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Kannenpulttien astekiristyksessä kannattaa olla tarkkana. Monasti, jos luottaa astelevyyn niin pulttin kanta ei ole kääntynyt tarvittavaa astemäärää. Jää aina vajaaksi. Pulttien kantaan kannattaa merkata valkoisella maalilla merkit, niin voi tarkemmin seurata kiristysasteita.

Viimeisen asteluvun olen nykyään vääntänyt 10..20 astetta yli ohjearvon. Vain uusilla pulteilla. Kuvittelen ainakin, että tiiviste tulisi tälleen vähän kovemmalle puristukselle ja pitkäikäisemmäksi :roll: .

Pultit kannattaa kiristää hitaasti kiertäen, jotta kannnentiiviste ehtii painua kasaan. Nopealla avaimenväännöllä pulttiin saa vain ylimääräistä venymää. Eri kiristysvaiheiden välillä riittävän pitkät aikavälit, niin tiiviste ehtii muokkautua pintojen väliin.

Eiköhän näillä ohjeilla tule kansipahveista pitkäikäisiä :lol:
Muistaa vain ettei ota viritetyistä koneista viimeisiä tehoja irti.
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Momenteista sen verran että kannen momenttihan oli 15nm/35nm/+90/+90
Nokka-akselin ja nokkapyörän momentti on vielä vähän epäselvä?
Onko kukaan käyttänyt huollossa 200tkm ajetun viton ahdinta?
Olisi kiva tietää mitä sille täytyi tehdä?Oliko syöpymiä, pitikö tasapainottaa, tai jotain?
:shock:
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Turbon kunto on tapauskohtainen. Millä öljyillä ajettu. Onko kovan ajon jälkeen jäähdytetty tarpeeksi, ettei öljy ole palanut laakereille jne. Laakerointi ylensä pettää ja siivet karahtaa kehille. Yleistä viritetyissä vehkeissä.

Muokkaan ja tarkennan vielä
Laakeroinnin kunto se tärkein siinä turbossa.
k.k
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 10.12.2003 10:42

Viesti Kirjoittaja k.k »

Veskolan teoriat on aivan totta. Kannentiivisteet ei mene kerralla rikki, vaan on kulumisen ja väsymisen tulosta. Siitä silmin nähden heikoimmasta paikasta ne yleensä antaa periksi. Ja monesti se on pienestä kiinni, sillä en ole kuullut kenenkään vaihtaneen Volvon 2.0-litraiseen kannentiivistettä, mutta saman moottorin 2.3-litraiseen (isompi poraus) versioon on monikin joutunut vaihtamaan.

Kummalle puolen sitä liimaa laitetaan, vai molempiin? Eikö Viton tiivisteessä ole liimaa valmiina, kuten yleensä sitä on kannen puolella? Siksihän kannen pinnan on oltava täysin rasvaton jopa sormen jäljistä, että tiivisteen liima tarttuu varmasti.

T:K.K
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Turbo on paketoitu ja lähtee huomenna huoltoon!
Imupulen avaus paljasti ahtimen kunnon riittävän selvästi, turbiinin päästä heiluttaessa tuntui noin 1-2mm sivuttais klappi ja päittäisvälystäkin oli jotain 0,5-1,0mm.
Toisin sanoen kkk on aivan laidassa :roll:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sellainen punainen raita kiertää tiivistettä, hieman kohollaan. Tämä siis molemmin puolin. Lieneekö se sitä liimaa ?. Tosin se ei kierrä siinä kriittisessä kohdassa vaan lähinnä koko tiivisteen ympäri ja kapseloi yhden pikkureiän.

VHT copper liima käsketään laittamaan molemminpuolin.

Aika äkkiä väsyi se edellinen tiiviste mun kanssani :lol:

Nokka-akselin ketjupyörä 200d 45 Nm (e250d 20 Nm)
Nokka-akselin laakerikannet: 200d 25 Nm (e250d 15 Nm)

Noita on ilmeisesti alkanut katkeilemaan kun on pienennetty momenttia.

Nokka-akselin asentaminen:
- Moottorin ykkössylinteri puristustahdin YKK
- Voitele laakeritapit ja nokat moottoriöljyllä.
- Asenna nokka-akseli YKK asentoon.
- Varmista pidikelevy osuu oikein nokka-akseliin.
- Kiristä laakerikansien 2 ja 4 pultit tasaisesti vähän kerrallaan ohjetiukkuuteen. Kiristä tämä jälkeen muiden laakerikansien pultit ohjetiukkuuteen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nokan ketjupyörän pulttia on olemassa kahta eri mallia. Pultit on eri kiristysmomenteilla! Valitettavasti minulla ei ole nyt niitä momenttaja tähän laittaa. Muistaakseni toinen vedettiin momenttiin ja toinen momentti +aste. Oikeat momentit löytyi ainakin ex braingears sivuilla olevista mersun ohjeista. Samoten pulttien maksimipituudet(nokkapyörän pultti ja kansipultit).
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuossa e250d täydennysosassa vielä todetaan, että:

"kiristä nokka-akselin ketjupyörän pultit....pultit on aina uusittava kun se on jouduttu irroittamaan"

mutta Viton kirjassapa tuosta todetaan että 25 Nm + 90 astetta.

Onpas aika selkeetä vaikka periaatteessa on samanlainen kone joka paikassa tuolta osin.

Parempi siis hakea veholta juuri siihen sopiva pultti ja vetää tuohon Viton ohjearvoon.

Omassani vedin vanhan pultin fiiispohjalta momenttiin :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Mistä löytyy kampiakselin ykk merkki (OT)? Onko merkki koneessa vai hihnapyörössä.
Nokkapyörässä on pieni merkki (viiva) se täytynee asettaa jonkun merkin kohdalle?
Veskolalla kuva kylläkin koko hommasta mutta saisko tarkennuksen? :roll:
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kammessa: Hihnapyörässä on asteikko ja lohkossa on "viiva".

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0310.jpg
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Turbo huollossa ja kansi vielä pajalla...joutaa kuvaamaan :D
http://kuvablogi.com/nayta/804276/
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Risto Virtala ilmoitti että turbo on huonossa kunnossa ja suositteli vaihto-osan hankkimista.
Sanoi että ilmanputsarin vaihto uuteen oli laiminlyöty ja siitä seurauksena siivet turbossa olivat kuluneet.Vaihto turbossa kaikki nämä tulee sitten kuntoon.
Kansi yhdellä uudella venttiilillä odottaa jo tallissa.
Huomenna ahdin saapuu kotiin ja kasaaminen pääsee käyntiin.
:D
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Vitomies kirjoitti:Risto Virtala ilmoitti että turbo on huonossa kunnossa ja suositteli vaihto-osan hankkimista.
Sanoi että ilmanputsarin vaihto uuteen oli laiminlyöty ja siitä seurauksena siivet turbossa olivat kuluneet.Vaihto turbossa kaikki nämä tulee sitten kuntoon.
Kansi yhdellä uudella venttiilillä odottaa jo tallissa.
Huomenna ahdin saapuu kotiin ja kasaaminen pääsee käyntiin.
:D
Vai oliko laakerointi jo sen verran väljä, että oli siivet ottaneet runkoon kiinni.
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Laakerointi oli kyllä pettänyt mutta ei se vielä runkoon kuitenkaan ottanut.
Tänään vaihtoturbo tuli mutta kasaamista en pääse aloittamaan vielä tänäänkää koska termostaatti jonka ostin varaosa liikkeestä ei ollut sopiva.Termostaatti piti tilata merkkiliikkeestä koska tässä mallissa termostaatti tulee mutkapalikkaan liitettynä mallina.
Kumma että varaosat kirjat näyttää että osa käy mutta ei sitten sinne päinkää!
Vaihtolaturikin tuli laitettua mutta on vielä matkahuollossa.
Turbomies oli laittanut hyvän tiivisteen turbon ja pakosarjan väliin laitettavaksi.
Huomenna ehkä pääsen kasaamaan :D
Avatar
ronksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 13.05.2006 16:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ronksu »

Itse myös hommasin vaihtoturbon kun oli kansi auki, ja turbon mukana tuli semmoinen metallinen tiivistelevy.

Enkä käytänyt erikseen tiivisteliimaa kannessa.Saa nähdä montako
kilsaa pääsee ennen kun taas tussahtaa? kylläkin ihan vakio rousku toi meikän peli.
Kyllä me tästä saadaan,kohan vähän laitetaan!
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Minä olen käyttänyt pakosarjan/turbonliitoksissa jotain volvo raskaankaluston pakosarjan tiivistysainetta. Tarkaa tietoa ei ole mitä se musta pensselillä levitettävä töhnä on, mutta hyvin on pysynyt paikat tiiviinä. Haisee vaan aika pahalle kun ekan kerran käyttää kuumaksi. Mitään liiman tapaista se ei ole. Mitä lie myrkkyä (asbestia?).

Mulla on viton tarvikepahvi kestänyt virisäädöillä nyt 25000tkm. Edelleen on epäselvänä että onko viton kannentiiviste viat olleet vain tehtaan alkuperäisissä pahveissa vai kaikissa pahveissa. Veskolalla meni pahvi mutta siellä taisi olla pakopainetta liikaa pelissä. No, kohta pääsen minäkin testaamaan että kestääkö se pahvi +200hv. 7mm tapit on vaan loppu suomesta, että vielä ei pääse vitoa särkemään :( .

Mitenkäs muuten veskolan vito jaksaa? Talli lienee jo valmis?
Ei kai se vito kovin paha homma ole laittaa kasaan? Normi pahvi vaan paikalleen :idea:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei liene talli valmis...meneillään on kipsilevyjen siirtäminen seinän toiselle puolelle, sen jälkeen ristikoolaus, ja viimeistellään ilmanvaihtokanavat. Sitten sähköputkitukset, tavoitteena tehdä ne joululomalla. Välikattossa menee kanssa mukavasti aikaa ja sitten saisi eristemies tulla puhaltamaan ne eristeet.

Siihen koneeseen ei pysty enää laittamaan normipahvia.

Noita Vitotarinoita, kun alan sitä konetta vaihtamaan, ilmestynee yhdelle toiselle autoaiheiselle forumille. :!:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin