Vakio vs. tuning suodatin?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Henri Junkkala kirjoitti: Puhumattakaan että:
And one other issue on performance air filters is that the cotton filters let in considereably more dirt (300-500% more) than stock.
:shock: :shock: :shock:

Kannattaako tuota enää kenenkään edes miettiä vapaavirtaussuodatinta..

Niin no..voihan tietysti olla että joku arvostaa imuääniä hyvinkin korkealle.. :? :lol:
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Ja kun lukee seuraavan lauseen voi todeta, että lika joka menee läpi on koostumukseltaan sellaista ettei se vaikuta kulumiseen...
Filter allows more dust and fine dirt particles into the engine, but general consensus is that this should make no difference to engine wear.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Jani kirjoitti:Ja kun lukee seuraavan lauseen voi todeta, että lika joka menee läpi on koostumukseltaan sellaista ettei se vaikuta kulumiseen...
Filter allows more dust and fine dirt particles into the engine, but general consensus is that this should make no difference to engine wear.
Hyvä jani!
Laitetaan me vaan suotimet tilaukseen :wink:
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Ei tunnu löytyvän mistään tietoa, paljonko "vakio"suotimet päästää pölyä läpi.
Noilla pestävillä suodattimilla suodatuskyky n.97-99% , autonvalmistajien vaatimus 96%.
Vapari päästää läpi alle 5mikronin hiukkaset. Vasta 10-15mikronin hiukkaset alkaa kuluttaa koneen osia :shock:
Tietysti pesu ja öljyäminen pitää olla kunnossa.
Mulla on tuolla pihan perällä yks turboajoneuvo, jolla on nyt ajettu vaparin kanssa n.100tkm. Ei oo viä ainakaan silminnähtävää kulumista esim. ahtimen siivissä :roll:
En minä ainakaan pelkää mersuunikaan sellasta laittaa.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Hieman uskonasioitahan nämä vaparin puhdistuskyky hommat on.Missään en tutkimusta asiasta ole nähnyt enkä ennen sellaista uskokaan ettei vapaavirtaussuodatin puhdista tarpeeksi hyvin.

Tehon hankkimismielessä vapari on melko turha ostos,jos ei sitten autoon ole muutakin viritystä tehty.Noistahan on testejäkin tehty,hyöty on kartiosuodattimella muutaman hevosvoiman luokkaa ja tuollaisella alkuperäisen paikalle tulevalla korvaussuodattimella ei tehoihin ole vaikutusta.Kaikenkaikkiaan ei varmasti kukaan perseeseensä tehoeroa tunne,kuvittelu on tietenkin toinen asia!

Imuäänet ei varmaankaan korvaussuodattimella nouse.Kartiosuodattimella ääniäkin sitten on.Kokeilkaapa muuten diesel mersua ilman sitä keulaan menevä putkea,voi olla että on ihan hyvä ettei imuäänet kasvakkaan... :lol:

Meillä tuossa gti golffissa on K&N:n korvaussuodatin.Mitään ongelmia ei ole ollut ja seoksetkin ovat ihan kohdallaan.Suodattimen tosin laittanut entinen omistaja,en tiedä onko jo seoksia muutellut....Vaikeaahan se tuollaisessa KE-jetronicissa ei ole!Imuäänet olivat ennen lähes vakiot, mutta nyt ilmanpuhdistinkotelon muokkauksen jälkeen melko räyheät.Normaaliajossa normaalit mutta kaasu pohjaan niin alkaa murina!
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Ehkä suurin hyöty on pestävyys ja pitkä käyttöikä.
Turbokoneissa kyllä tehoeron huomaa perstuntumallakin.
Vaparikoneessa teho tuskin muuttuu ilman kansi ym. muutoksia.
Ainakin imuputkistoa täytyy kasvattaa...saattaa ahdistaa vakio 80mm putki :shock:
Seokset kyllä on syytä tarkistaa asennuksen jälkeen.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

....

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Imuputkostoon isompi töttero ja pakoputkistoon vapaavirtausta. Sitten huomaa tehon nousun.... varsinkin M103:ssa jas yleensäkkin mersuissa joissa vakiovehkeet on sika tukkoisia.

Ja kartiosuotimesta vielä.... Ei se välttämättä nosta tehoja sen enempää, kun alkuperäisen paikalle asennettavakaan. Joskus on toisinpäin, kuten mersuissa, joissa alkuperäiset suotimet on todella isoja pina-alaltaan :)

Pitä varmaan keväällä penkittää auto ennen ja jälkeen, jospa sitten loppuisi nuo turhat spekuloinnit. ...."Kyllä turboautossa, mutta ei ne vaparissa auta jne..."
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: ....

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Day Downhill kirjoitti:Imuputkostoon isompi töttero ja pakoputkistoon vapaavirtausta. Sitten huomaa tehon nousun.... varsinkin M103:ssa jas yleensäkkin mersuissa joissa vakiovehkeet on sika tukkoisia.

Ja kartiosuotimesta vielä.... Ei se välttämättä nosta tehoja sen enempää, kun alkuperäisen paikalle asennettavakaan. Joskus on toisinpäin, kuten mersuissa, joissa alkuperäiset suotimet on todella isoja pina-alaltaan :)

Pitä varmaan keväällä penkittää auto ennen ja jälkeen, jospa sitten loppuisi nuo turhat spekuloinnit. ...."Kyllä turboautossa, mutta ei ne vaparissa auta jne..."
Aivan, itse M103:seen kyseiset paikat laittaneena TIEDÄN että ero tuntuu, ja todistettu se on kellonkin kanssa. Varsinkin yläkierroksilla kone ei hyytynyt yhtään vaan veti rajusti rajoittajaan, myös suurimmalla vaihteella.

Varsinkin kierrosherkkyyden lisääntyminen tuntui ohitustilanteissa ihan älyttömästi, ja jos mulla oli maantiekulutus aina 11 litraa, niin uusilla osilla oli 10. Ja ajotapa aina samanlainen, joten kyllä vaikutusta on.

Se mersun viimeinen äänenvaimennin on ihan kauhea, painava ja tosi tukkoinen, vapaastivirtaava on taas suora putki vaimentimen sisälläkin.
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

AM kirjoitti:
Meillä tuossa gti golffissa on K&N:n korvaussuodatin.Mitään ongelmia ei ole ollut ja seoksetkin ovat ihan kohdallaan.Suodattimen tosin laittanut entinen omistaja,en tiedä onko jo seoksia muutellut....Vaikeaahan se tuollaisessa KE-jetronicissa ei ole!
Putkisto ja ilmansuodatin muutokset eivät vaikuta niin paljon että seoksia pitäisi säätää niiden takia. Sitten jos koneeseen vaihdetaan nokka, kantta portataan, säädettävät nokkapyörät jne. on PAKKO käyttää penkissä säädöissä.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Lisää

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Menköön tämä nyt tänne vanhan ketjun jatkoksi, kun aiheeseen sopii, mutta ei ole mikään maata mullistava juttu.
Kun näistä vapaavirtaus- ja ram-systeemeistä on ollut puhetta, niin selailen tässä juuri tehtaan lehdistömateriaalia Jammun uusista prätkistä. Ihan vertailun vuoksi näistä "vapaavirtausahtamisen" tuomista tehonlisäyksistä:
Jammun uudessa R1-fillarin 1000 cc koneesta ilmoitetaan, että ylipaineistettu ilmansuodatinkotelo tuo tehonlisän 172 -> 180 hv suurissa (yli 200 km/h) nopeuksissa. Joten eipä noihin autoihinkaan mitään dramaattista lisäpötyä löydy meidän rajoituksillamme :shock: No auto on auto ja fillari fillari, mutta jotain tehonlisän kertaluokkaa tuo kuitenkin juoruaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Tarjouspyyntö

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Tarjouspyyntö ilmansuodattimista on lähtenyt liikkeelle ja lisäksi kysely listalta puuttuvista malleista.
W123 200B
W124 300 CE -24
Vastaa Viestiin