Sitruunahappo osien puhdistuksessa.
Itsellä oli satulat likoamassa männät paikallaan ja reijät tulpattuna ettei sisään päässyt sitruunahappoliuosta. Sitten kun olivat lähes ruosteettomat niin purin osiin ja pidin muistaakseni yön yli likoamassa.Satuloissa kun ei ole hyvä jos reikä väljistyy tai syöpyy.
Itsekkin pitänyt laittaa puhdasta peltiä ja valurautaa likoamaan ja katsoa syövyttääkö siitä tavaraa pois, en oo vaan saannut aikaiseksi.
Jos teet testin niin laita tänne tuloksia. Vois antaa olla vaikka kuukauden yhteensä ja mittailla aina välillä.
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Sitruunahapolla puhdistettu osa kannattaa pestä puhtaalla vedellä hyvin ja sitten vain maali päälle. Kyllä pysyy.....JarkkoN kirjoitti:Jos hapolla pestyn, kirkkaan pellin päälle suihkuttaa sinkkiä, niin pysyykö siinä maali kiinni?
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Joo, niin ammattilaiset laittavat. Joku suositteli sinkkiä, mutta ei sitäadenauer300 kirjoitti:Sitruunahapolla puhdistettu osa kannattaa pestä puhtaalla vedellä hyvin ja sitten vain maali päälle. Kyllä pysyy.....JarkkoN kirjoitti:Jos hapolla pestyn, kirkkaan pellin päälle suihkuttaa sinkkiä, niin pysyykö siinä maali kiinni?
varmaankaan tarvita ja epäilen, ettei maali pysy siinä kiinni.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Kyllä sinkin päälle voi maalata, mutta ei se senkummemmin ole ruostumista ehkäissyt verrattuna hyvään pohjamaaliin, joka on vedetty puhtaalle pohjalle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mihin noita sinkkisuihkeita voisi oikeasti käyttää?
Jos haluaa ruosteenestoa parantaa sähkösinkityille osille tai auton alustan osille, niin kelpaako suihke? Vai onko ruosteenestoaine tai maali parempi?
Onko kokemuksia POR-15:sta?
http://www.itkillsrust.com/
Jos haluaa ruosteenestoa parantaa sähkösinkityille osille tai auton alustan osille, niin kelpaako suihke? Vai onko ruosteenestoaine tai maali parempi?
Onko kokemuksia POR-15:sta?
http://www.itkillsrust.com/
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Kyllä sitruunahappo hyvin toimii, olen käyttänyt ihan muiden, kuin autonosien kanssa. Ei se nyt niin ärtsyä tavaraa ole, että kammoksua pitäisi. Voi sitä syödäkin, kirpeää on. Sitä on monissa virvoitusjuomissa mm. Ja niin, tosiaan, sitruunoissa. Uskokaa tai älkää.
Mutta seos tulisi olla 5-10% ja keittäminen toimii. Siinä voi samalla seurailla tulosta ja lopettaa, kun on valmista. No lokarin keittäminen vaatii jo vähän isomman kattilan, ei taida ihan mammalta löytyä. Ehkä siinä kohtaa kannattaa varata kylpyamme pariksi päiväksi.
Se on täysin vesiliukoista, eli kunnon vesipesu ja kuivaus. Eli niin nopeasti kuivaksi, kuin mahdollista. Rättiä, puhallusta, lämpöä, niin ei vedä ruskeaksi.
Ja poistaa muuten hapettumat sähköosista tehokkaasti, mutta riittävän hellävaraisesti. Laimeampi liuos. Jopa piirikortteja voi tuolla puhdistaa, mutta todella hyvä kuivaus 50 asteisessa uunissa useampi tunti ennen virran kytkemistä. Tämä sitten tietysti omalla vastuulla.
Mutta seos tulisi olla 5-10% ja keittäminen toimii. Siinä voi samalla seurailla tulosta ja lopettaa, kun on valmista. No lokarin keittäminen vaatii jo vähän isomman kattilan, ei taida ihan mammalta löytyä. Ehkä siinä kohtaa kannattaa varata kylpyamme pariksi päiväksi.
Se on täysin vesiliukoista, eli kunnon vesipesu ja kuivaus. Eli niin nopeasti kuivaksi, kuin mahdollista. Rättiä, puhallusta, lämpöä, niin ei vedä ruskeaksi.
Ja poistaa muuten hapettumat sähköosista tehokkaasti, mutta riittävän hellävaraisesti. Laimeampi liuos. Jopa piirikortteja voi tuolla puhdistaa, mutta todella hyvä kuivaus 50 asteisessa uunissa useampi tunti ennen virran kytkemistä. Tämä sitten tietysti omalla vastuulla.
Pistin klo 18.45 lähes kiehuvaa vettä muttereihin vedenkeittimestä (4dl). Sitruunahappoa 6% liuos.

katotaan tunninpäästä miltä näyttää tulos. Otan videooki.
BTW. maistuu rakeet aika muikealle.
EDIT:
15min käsittely näemmä taitaa riittää
Veden lämpötila enää 56c


katotaan tunninpäästä miltä näyttää tulos. Otan videooki.
BTW. maistuu rakeet aika muikealle.
EDIT:
15min käsittely näemmä taitaa riittää


Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Tossa tuo alku:
http://www.youtube.com/watch?v=4dq9bY5bVn8
Ja tässä sitten 1h tulos, olen tyytyväinen. Nyt pitäis keksii kromaamo joka ottaisi vastaan näin pieniä kappaleita. Muutamille olen soittanut ja eivät kelpuuta.

http://www.youtube.com/watch?v=4dq9bY5bVn8
Ja tässä sitten 1h tulos, olen tyytyväinen. Nyt pitäis keksii kromaamo joka ottaisi vastaan näin pieniä kappaleita. Muutamille olen soittanut ja eivät kelpuuta.

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Kuivasin mutterit rätillä ja pyörittelin niiitä hiekkapuhallushiekkaämpärissä varttitunnin verran ja laitoin mutterit sellaisenaan purkkiin, siis ilman rasvailuja tms kokeen vuoksi ja nyt 20h myöhemmin niissä on kevyt pintaruoste päällä. eli ei kestä säilömistä käsittelyn jälkeen yhtään ainakaan meidän ilmastossa. ts ne o käsiteltävä heti tai säilöttävä rasvassa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Oletko jo soittanut niklaamoon Rautio Turku ItäharjuSergey kirjoitti:Tossa tuo alku:
http://www.youtube.com/watch?v=4dq9bY5bVn8
Ja tässä sitten 1h tulos, olen tyytyväinen. Nyt pitäis keksii kromaamo joka ottaisi vastaan näin pieniä kappaleita. Muutamille olen soittanut ja eivät kelpuuta.
[ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/Happokasittely/th_PA190147.jpg] ][/URL]
Se on tosi, että puhdistetut osat saa pintaruosteen jos sillä aikaa kun haet oluen jääkaapista. Varsinkin jossain normaalissa talli-ilmastossa. Yön yli ei ainakaan voi säilöä jos lämpötila laskee ja sitten aamullanosuee,varmasti ruostuu. Tärpätillä kun pyyhkii niin se taitaa jättää pikkusen jotain öljyä siihen, niin kestää seuraavaan aamuun. Tylsä mitään öljyä ruiskutella juuri puhdistettuun osaan.
...niin ja noi pienet osathan voi jättää likoomaan tärpättiin, ei ainakaan ruostu siellä.
...niin ja noi pienet osathan voi jättää likoomaan tärpättiin, ei ainakaan ruostu siellä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Joo rautio on vanha tuttu mesta, mutta ei ota vastaan näin pieniä kappaleita.
käsittelin tosiaan uudemman kerran nuo vartin verran sitruunahapossa ja hulautin ne tärpättiin. ei o ruostunu sen jälkeen. Noi etikalla ja kiehuval moottoriöljyl käsitellyt pultit on edelleen ihan kuivia ja mustia.
hmmm... jos laittas noi pultit täyteen muttereita, eli yhteen pulttiin 4 mutteria ja jokaiseen pikkune rako, niin sehä vois onnistua kromaus paljo helpommin ku irtonaisina...
pitänee taas huomenissa soittaa rautiolle.
käsittelin tosiaan uudemman kerran nuo vartin verran sitruunahapossa ja hulautin ne tärpättiin. ei o ruostunu sen jälkeen. Noi etikalla ja kiehuval moottoriöljyl käsitellyt pultit on edelleen ihan kuivia ja mustia.
hmmm... jos laittas noi pultit täyteen muttereita, eli yhteen pulttiin 4 mutteria ja jokaiseen pikkune rako, niin sehä vois onnistua kromaus paljo helpommin ku irtonaisina...
pitänee taas huomenissa soittaa rautiolle.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Niin tai eikö ne mene sitten jo kaikki yhdessä kierretangossa, yksi osa -> halpa hinta ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5737
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
ja metallia sen on oltava. kokeilin justiisa 5,5mm sileeseen tankoon niitä ujuttaa mutta ei ne taho siihe upota, ts tiukkaa on, ja kromauksen jälkeen veikkaan että ne o siihe liimattuna kii ja mahoton saaha ehjänä. 5mm taas oli liian ohut ja ne menee sit helminauhaks. 
sitäpaitti ne pultit on kuitenki ne tärkeimmät, mutterit olisi vain ekstraa.
laitoin muistin aikana sähköpostia rautiolle...

sitäpaitti ne pultit on kuitenki ne tärkeimmät, mutterit olisi vain ekstraa.
laitoin muistin aikana sähköpostia rautiolle...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 219
- Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
- Paikkakunta: Esbåå
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5737
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
mikset kromaa itteSergey kirjoitti:nyt sai vastauksen parilta kromaamolta. 500-600euroo 200kpl olis hinta. Yhdessä tai erikseen, iha sama. Eli eipä oo näemmä tarve teettää hommia suomalaisissa kromaamoissa. Ruottista sain tarjoukseksi 1500kr-2000kr (yhdestä paikasta).


mullon pelkkiä romuja vaan
onko vielä tarvetta tuolle M7 kierretangolleSergey kirjoitti:pitäs saaha m7 kierretankoa
ehä mä mitää muistanu soittaa...


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
ok.Sergey kirjoitti:ei oo tarve kun hinnalla ei ollut väliä oliko se yhtenä kappaleena vai satoina.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5737
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
ei tulis mieleenkään yllyttää kettään, ei ainakaan suaSergey kirjoitti:ei oo lämpimiä sateensuojia...
ja hei. ei yllytetä yllytyshullua.

mutta tyhjää keittiön pöytä ehtoolla ja pistä lillu astiat siihen, kello kätteen ja kromaus käyntiin

jos vaan muttereista on kysymys niin astiat ovat jo niin pieniä että soppii vaikka olohuoneen pöydälle ja vois samalla kattoo telekkaria

mutta täähän ei tietenkään ole mittään yllytystä, mutta kokkeile


mullon pelkkiä romuja vaan