Sitruunahappo osien puhdistuksessa.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jos hapolla pestyn, kirkkaan pellin päälle suihkuttaa sinkkiä, niin pysyykö siinä maali kiinni?
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Jani426
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jani426 »

Satuloissa kun ei ole hyvä jos reikä väljistyy tai syöpyy.
Itsellä oli satulat likoamassa männät paikallaan ja reijät tulpattuna ettei sisään päässyt sitruunahappoliuosta. Sitten kun olivat lähes ruosteettomat niin purin osiin ja pidin muistaakseni yön yli likoamassa.
Itsekkin pitänyt laittaa puhdasta peltiä ja valurautaa likoamaan ja katsoa syövyttääkö siitä tavaraa pois, en oo vaan saannut aikaiseksi.
Jos teet testin niin laita tänne tuloksia. Vois antaa olla vaikka kuukauden yhteensä ja mittailla aina välillä.
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde

Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500

Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

JarkkoN kirjoitti:Jos hapolla pestyn, kirkkaan pellin päälle suihkuttaa sinkkiä, niin pysyykö siinä maali kiinni?
Sitruunahapolla puhdistettu osa kannattaa pestä puhtaalla vedellä hyvin ja sitten vain maali päälle. Kyllä pysyy.....
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mä kuumentelin noi muut käsitellyt osat sit viel ennen maalausta ehkä 60 asteeseen että huokosista vesi haihtui pois. Sen verra lämpimäks että käteen tuntuu epämiellyttävältä mutta ei polta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

adenauer300 kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Jos hapolla pestyn, kirkkaan pellin päälle suihkuttaa sinkkiä, niin pysyykö siinä maali kiinni?
Sitruunahapolla puhdistettu osa kannattaa pestä puhtaalla vedellä hyvin ja sitten vain maali päälle. Kyllä pysyy.....
Joo, niin ammattilaiset laittavat. Joku suositteli sinkkiä, mutta ei sitä
varmaankaan tarvita ja epäilen, ettei maali pysy siinä kiinni.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä sinkin päälle voi maalata, mutta ei se senkummemmin ole ruostumista ehkäissyt verrattuna hyvään pohjamaaliin, joka on vedetty puhtaalle pohjalle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Mihin noita sinkkisuihkeita voisi oikeasti käyttää?

Jos haluaa ruosteenestoa parantaa sähkösinkityille osille tai auton alustan osille, niin kelpaako suihke? Vai onko ruosteenestoaine tai maali parempi?

Onko kokemuksia POR-15:sta?
http://www.itkillsrust.com/
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sinkkisuihkeilla voi tuhota otsonikerroksen...paljon muuta en keksi :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ES »

Kyllä sitruunahappo hyvin toimii, olen käyttänyt ihan muiden, kuin autonosien kanssa. Ei se nyt niin ärtsyä tavaraa ole, että kammoksua pitäisi. Voi sitä syödäkin, kirpeää on. Sitä on monissa virvoitusjuomissa mm. Ja niin, tosiaan, sitruunoissa. Uskokaa tai älkää.

Mutta seos tulisi olla 5-10% ja keittäminen toimii. Siinä voi samalla seurailla tulosta ja lopettaa, kun on valmista. No lokarin keittäminen vaatii jo vähän isomman kattilan, ei taida ihan mammalta löytyä. Ehkä siinä kohtaa kannattaa varata kylpyamme pariksi päiväksi.

Se on täysin vesiliukoista, eli kunnon vesipesu ja kuivaus. Eli niin nopeasti kuivaksi, kuin mahdollista. Rättiä, puhallusta, lämpöä, niin ei vedä ruskeaksi.

Ja poistaa muuten hapettumat sähköosista tehokkaasti, mutta riittävän hellävaraisesti. Laimeampi liuos. Jopa piirikortteja voi tuolla puhdistaa, mutta todella hyvä kuivaus 50 asteisessa uunissa useampi tunti ennen virran kytkemistä. Tämä sitten tietysti omalla vastuulla.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Pistin klo 18.45 lähes kiehuvaa vettä muttereihin vedenkeittimestä (4dl). Sitruunahappoa 6% liuos.

Kuva

katotaan tunninpäästä miltä näyttää tulos. Otan videooki.

BTW. maistuu rakeet aika muikealle.

EDIT:

15min käsittely näemmä taitaa riittää :shock: Veden lämpötila enää 56c

Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

Aiheeseen liittyen.
Mitähän ainetta jarrusatuloiden tiivisteet on? Kestääkö sitruuna- tai muita happoja miten?
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tossa tuo alku:
http://www.youtube.com/watch?v=4dq9bY5bVn8

Ja tässä sitten 1h tulos, olen tyytyväinen. Nyt pitäis keksii kromaamo joka ottaisi vastaan näin pieniä kappaleita. Muutamille olen soittanut ja eivät kelpuuta.

Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Kuivasin mutterit rätillä ja pyörittelin niiitä hiekkapuhallushiekkaämpärissä varttitunnin verran ja laitoin mutterit sellaisenaan purkkiin, siis ilman rasvailuja tms kokeen vuoksi ja nyt 20h myöhemmin niissä on kevyt pintaruoste päällä. eli ei kestä säilömistä käsittelyn jälkeen yhtään ainakaan meidän ilmastossa. ts ne o käsiteltävä heti tai säilöttävä rasvassa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
supersepe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 322
Liittynyt: To 28.01.2010 17:21
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Sergey kirjoitti:Tossa tuo alku:
http://www.youtube.com/watch?v=4dq9bY5bVn8

Ja tässä sitten 1h tulos, olen tyytyväinen. Nyt pitäis keksii kromaamo joka ottaisi vastaan näin pieniä kappaleita. Muutamille olen soittanut ja eivät kelpuuta.

[ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/Happokasittely/th_PA190147.jpg] ][/URL]
Oletko jo soittanut niklaamoon Rautio Turku Itäharju
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se on tosi, että puhdistetut osat saa pintaruosteen jos sillä aikaa kun haet oluen jääkaapista. Varsinkin jossain normaalissa talli-ilmastossa. Yön yli ei ainakaan voi säilöä jos lämpötila laskee ja sitten aamullanosuee,varmasti ruostuu. Tärpätillä kun pyyhkii niin se taitaa jättää pikkusen jotain öljyä siihen, niin kestää seuraavaan aamuun. Tylsä mitään öljyä ruiskutella juuri puhdistettuun osaan.

...niin ja noi pienet osathan voi jättää likoomaan tärpättiin, ei ainakaan ruostu siellä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Joo rautio on vanha tuttu mesta, mutta ei ota vastaan näin pieniä kappaleita.

käsittelin tosiaan uudemman kerran nuo vartin verran sitruunahapossa ja hulautin ne tärpättiin. ei o ruostunu sen jälkeen. Noi etikalla ja kiehuval moottoriöljyl käsitellyt pultit on edelleen ihan kuivia ja mustia.

hmmm... jos laittas noi pultit täyteen muttereita, eli yhteen pulttiin 4 mutteria ja jokaiseen pikkune rako, niin sehä vois onnistua kromaus paljo helpommin ku irtonaisina...

pitänee taas huomenissa soittaa rautiolle.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin tai eikö ne mene sitten jo kaikki yhdessä kierretangossa, yksi osa -> halpa hinta ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

pitäs saaha m7 kierretankoa :)

ehä mä mitää muistanu soittaa...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nii joo, siinä onkin kyseessä ranskalaiset pultit :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5737
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Sergey kirjoitti:pitäs saaha m7 kierretankoa :)

ehä mä mitää muistanu soittaa...
totahan ei taijja enää tokmannissa ollakkaan :roll: saattaa olla pikkasen hakusessa :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ja metallia sen on oltava. kokeilin justiisa 5,5mm sileeseen tankoon niitä ujuttaa mutta ei ne taho siihe upota, ts tiukkaa on, ja kromauksen jälkeen veikkaan että ne o siihe liimattuna kii ja mahoton saaha ehjänä. 5mm taas oli liian ohut ja ne menee sit helminauhaks. :(

sitäpaitti ne pultit on kuitenki ne tärkeimmät, mutterit olisi vain ekstraa.

laitoin muistin aikana sähköpostia rautiolle...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Saisko ne ruuvit kierrettyä vaikka johonki kertakäyttökrillin tuning-ritiläverkkoon ja mutterit ruuveihin toiselle puolen? :arrow: Yksi osa.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

NIIIN! neliö 6mm rapapusverkkoa :shock: yks iso levy ja mutteritki sais kromit!

kohtaha ne o romattuna iha iteksee kuha vaa tarpeeks jauhaa pashaa...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

nyt sai vastauksen parilta kromaamolta. 500-600euroo 200kpl olis hinta. Yhdessä tai erikseen, iha sama. Eli eipä oo näemmä tarve teettää hommia suomalaisissa kromaamoissa. Ruottista sain tarjoukseksi 1500kr-2000kr (yhdestä paikasta).
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5737
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Sergey kirjoitti:nyt sai vastauksen parilta kromaamolta. 500-600euroo 200kpl olis hinta. Yhdessä tai erikseen, iha sama. Eli eipä oo näemmä tarve teettää hommia suomalaisissa kromaamoissa. Ruottista sain tarjoukseksi 1500kr-2000kr (yhdestä paikasta).
mikset kromaa itte :roll: sullehan on tulossa just sellanen joutilas aika rupeema, hommaat vaan aineet valamiiks :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei oo lämpimiä sateensuojia...

ja hei. ei yllytetä yllytyshullua.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:pitäs saaha m7 kierretankoa :)

ehä mä mitää muistanu soittaa...
onko vielä tarvetta tuolle M7 kierretangolle :?: jos on, niin voisin käydä tarkistamassa omia varastoja.. mulla pitäis sitä olla tai sitten olen käyttänyt jo kaiken minarellin pinnapultteihin :P lisääkin sitä pitäis olla saatavissa ihan tästä läheltä, että voisin sieltä käydä sitten vaikka huomenna nappaamassa, jos omista kätköistä ei löydy...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei oo tarve kun hinnalla ei ollut väliä oliko se yhtenä kappaleena vai satoina.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:ei oo tarve kun hinnalla ei ollut väliä oliko se yhtenä kappaleena vai satoina.
ok.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5737
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Sergey kirjoitti:ei oo lämpimiä sateensuojia...

ja hei. ei yllytetä yllytyshullua.
ei tulis mieleenkään yllyttää kettään, ei ainakaan sua :shock:

mutta tyhjää keittiön pöytä ehtoolla ja pistä lillu astiat siihen, kello kätteen ja kromaus käyntiin :wink:
jos vaan muttereista on kysymys niin astiat ovat jo niin pieniä että soppii vaikka olohuoneen pöydälle ja vois samalla kattoo telekkaria :D
mutta täähän ei tietenkään ole mittään yllytystä, mutta kokkeile :P sitten vaan raportoit siitä meille 8)
mullon pelkkiä romuja vaan
Vastaa Viestiin