W220 käynnistys päättyy kolahdukseen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2709
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mulla ollut etanolia tankkaamatta jo pitkään. Pikkuisen tuntuu käynti oireilevan aina välillä. Arvelen että tulpat noin 300tkm ajettuna vaihtokunnossa....

Mutta kulutus putosi hyvinkin 0.5L+ kun käytin suutintenpuhdistuslitkua. Yksi tankillinen liguimolyn tuotetta mennyt ja toinen motonetisn halpista.

Zykolokinen vaikutus aina olemassa mutta ehkäpä voisi sanoa käynnin parantuneen puhdistusaineella.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5972
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Ari kirjoitti: Ke 10.12.2025 22:23 Vaikuttaisi siltä että tämä ongelma on nyt ratkaistu.Tuo bensa pakoputkessa ja moottorin päällä synnytti ajatuksen,että missähän kaikkialla sitä lopulta on?Sitä oli myös imusarjassa,eli moottorin keskellä olevassa suuressa pöntössä.Sen irrotin ja halkaisin,bensat pois ja puhdistus sekä uusi silikonitiiviste ala-ja yläosan väliin.En siis ottanut alaosasta pois sisuskaluja,kuten linkkivideossa.

https://www.youtube.com/watch?v=Hf2pcBzExhE

Imusarjan irrotus ei ole vaikea homma,varsinkin jos on aiemmin jo tullut tutuksi moottorin letkut,liittimet ja ilmamäärämittari yms.Jonkin verran noita joutuu irrottamaan.Tästä on monia muitakin Tubevideoita.Pulttien kiristysmomentti on aika vähäinen imusarjalle,joten ei "niin että pysyy".Sinne alle tulee sitten metalliset tiivisteet,niitä saa Motonetistäkin 5e/kpl.
Bensalinja täytyy toki myös irrottaa mutta ei ole hankalaa sekään.Videoita löytyy siitäkin.

Imusarja sitten paikalleen.Auto ei aluksi tahtonut käydä ilman kaasulla avittamista.Seuraavan parin päivän aikana oli käynnistyksiä 6-7 ja hämmästyttävästi käynti parani joka kerralla paljon,kunnes viimeisellä kerralla oli lähes normaali.Paitsi että oli lievästi,rytmikkäästi epätasainen ja nopean kaasun painannan jälkeen onnahti hetkeksi.

Syyksi paljastui se,että yksi ohkainen Flexfuel-johto(lämpöanturi)oli jäänyt imusarjan alle nalkkiin,eli pönttö ei istunut ihan tiiviisti ja näin moottori sai ns.hallitsematonta ilmaa.Pönttö pois,johto pois välistä ja uudelleen kasaus,nyt kävi tasaisesti.Ecu oli tehnyt kunnioitettavaa työtä säätäessään käyntiä ennen vian korjausta.Tein myös joitain Star testejä ja ihan hyvältä näytti,eikä vikakoodejakaan.

Ensimmäinen parinkymmenen km lenkki nyt ajettu ja normaalisti toimii.Ajotietokone näyttää kyllä surkeita kulutuslukemia;maantiellä 10-13l ja tyhjäkäynnillä nousi 20l.Lisäksi aika kova suhina kuuluu bensapumpun/suodattimen kohdalta.Aina sieltä ääntä on kuulunut mutta nyt voimakkaampi.Suodatinhan on uusi.Tutkitaan. Ecu varmaan hakee vielä hyvän aikaa säätöjä,ja pitää muistaa että etanoliakin on tankissa vielä reilusti,mutta on toki mahdollista että jokin katalysaattori tai happianturi on tykännyt huonoa.Varmaan näistä tulee koodi ennemmin tai myöhemmin jos näin olisi.

Yhteenveto:
Syystä tai toisesta 3 pytyn suutin petti(palveltuaan 27v?)ja ilmeisesti jo tällöin imusarjan kautta pääsi bensaa myös 2 sylinteriin(tämä suutin osoittautui myöhemmin ehjäksi).Kun nämä oli kuivattu ja suuttimet vaihdettu,niin vikakoodi ja ilmiö tuli 1 sylinteriin.Tämä kaiketi jälleen imusarjan kautta,ja koska olin kerinnyt auton kääntämään pukeilla niin,että nokka oli alempana,kuten siis se ykkös-sylinterikin.Tämä suutin myös vikaantui(kuten 3).Kotitestissä vuoti läpi eikä 12v tarjoaminen antanut mitään ääntä.

Seurataan ja raportoidaan tuli mitä tuli.Toivottavasti tämä auttaa tulevaisuudessa muita.

Jättimäiset kiitokset kaikille auttajille!
Siis etanolia käytetty,
Etanoli boxsi pitänyt suutimet tapissan että tuotto riittäisi,
Mistä sitten eniten pisipään tapissa olleva hajonnut,

Tavalisten suutimien tuotossa on usein
melkoisia heittoja ja muutenkin valmistus toleranssia,
1 kestää pitäää täysillä toinen ei
Mökkillä
'
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2709
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen

Viesti Kirjoittaja AK47 »

FinlandMerceds kirjoitti: Pe 12.12.2025 11:36
Siis etanolia käytetty,
Etanoli boxsi pitänyt suutimet tapissan että tuotto riittäisi,
Mistä sitten eniten pisipään tapissa olleva hajonnut,

Tavalisten suutimien tuotossa on usein
melkoisia heittoja ja muutenkin valmistus toleranssia,
1 kestää pitäää täysillä toinen ei
Itse kun etanolilla ajelin toista vuotta niin jos oli "puhdasta" Re85 niin etanolia siinä 75-77%. Loput mitä lie. Täys kiihdytyksessä motarille kelasi vaihteet loppuun ja sit alkoi mennä boxin mielestä laihalle. Jos etanolia oli 25% tai vähemmän ei saanut millään suutinten kapasitetti riittämätön herjaa etanoliboxista. Tässähän suutinten kapasiteetti meni sinne sataan asti jos etanolia enempi kuin 25% mikä huonoa suuttimille. Kiva ois jos ois selvästi alle 100%. Vaikka 75-90% maksimissaan.

Mutta kyllä se on tosiaan "puhtaalla" Re85 helppo saada vakio 320 M112 ja 500 M113 suuttimien kapasiteetti loppumaan jos pitempään kunnolla polkaisee. Siitä sitten mahdollista ja todennäköistäkin tuo mainittu suuttimen hajoaminen. Samathan ne siellä 320 vehkeessä on suuttimet kuin viissatasessa.

Paineen nosto ois voinu auttaa mutta siihen ei helppoa konstia kun suodattimessa paineen säädin. Muita mersun suuttimia ois ollut isommilla kapasiteeteilla. Selvittelin osanumeroitakin kun oli vielä etanoli-innostus mutta hinnan nousun jälkeen ei ole asia vaivannut.

Käytetyt isommat ois maksanut liikaa lähteä kokeilemaan miten pelaa, niin malttoi sitten olla polkematta kunnolla :D
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Vastaa Viestiin