Jos kaikki muut muuttujat ovat samat (lukottomuus, renkaiden kunto, alusta jne), niin auto jolla on enemmän painoa vetävien pyörien päällä selviää hieman (mutta vain hieman) paremmin. Vajaavetoisista se on useimmiten etuveto.sepulaakeri kirjoitti:jollaki lukottomalla autolla huonoilla renkailla liukkaaseen paikkaan (liukas nurmi, jäinen asfaltti) jää kiinni oli se sitte etu- tai takavetoinen.
V*TUN Takaveto
Re: V*TUN Takaveto
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: V*TUN Takaveto
Siis no tuonhan sanoo järkiki, toisin sanoen fysiikan lait. Sitä tuskin kukaan kieltää.EIKÖS!?tj86430 kirjoitti:Jos kaikki muut muuttujat ovat samat (lukottomuus, renkaiden kunto, alusta jne), niin auto jolla on enemmän painoa vetävien pyörien päällä selviää hieman (mutta vain hieman) paremmin. Vajaavetoisista se on useimmiten etuveto.sepulaakeri kirjoitti:jollaki lukottomalla autolla huonoilla renkailla liukkaaseen paikkaan (liukas nurmi, jäinen asfaltti) jää kiinni oli se sitte etu- tai takavetoinen.
Ero on vaan mitätön mielestäni...
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ke 24.10.2012 15:03
Re: V*TUN Takaveto
Nyt alan oppimaan ajon tällä takavedolla. Tässä on pari hyvää vinkkiä. Ylämäkeen ei saa pysähtyä! Ja jos on satanut lunta kannattaa laittaa nuo kangasmatot renkaiden alle. Jos on satanut vielä enemmän lunta pitää ottaa ajoon vaimon Toyota Corolla. Niin ja sitten mun pitää mennä autokouluun.
Re: V*TUN Takaveto
Ajamalla opitaan ajamaan, ei autokoulussa. Sieltä saat vain perusteet. 

Re: V*TUN Takaveto
kyllä nyt kun ei ole enää ASD lankkua niin eron kyllä huomaa oli se vaan ylivetodealer kirjoitti:Paljon paremmin lähtee liukkaista risteyksistä pikku etuvetokinneri kuin takaveto (124,202,210) mutta en silti sen perusteella valitse autoa.
Satakaksnelonen ASD lukolla ja hyvillä renkailla on aika hyvä ei-nelivetoisista. Tai mikä vaan missä on ASD.
neliveto hiluksi kuski esitteli mulle kuinka se menee hangessa tokasin sille että kyllä mä tuosta mersulllakin voisin ajaa
ei se uskonu, piti sitten hakea mersu 20km päästä ja ajoinhan minä
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: V*TUN Takaveto
xr kirjoitti:kyllä nyt kun ei ole enää ASD lankkua niin eron kyllä huomaa oli se vaan ylivetodealer kirjoitti:Paljon paremmin lähtee liukkaista risteyksistä pikku etuvetokinneri kuin takaveto (124,202,210) mutta en silti sen perusteella valitse autoa.
Satakaksnelonen ASD lukolla ja hyvillä renkailla on aika hyvä ei-nelivetoisista. Tai mikä vaan missä on ASD.
neliveto hiluksi kuski esitteli mulle kuinka se menee hangessa tokasin sille että kyllä mä tuosta mersulllakin voisin ajaa
ei se uskonu, piti sitten hakea mersu 20km päästä ja ajoinhan minä
jepjep. Ei kummoinen hanki tainnut olla, ei tuo ADHD perä nyt sentään muuta autoa nelivedoksi jossa on 25cm maavara.......se hiluxi taitaa mennä vielä kevyesti siinä missä mersua ollaan kaivettu bobcatilla jo viikko irti....?
Toki pakkaslumen kaltaisessa pumpulihötössä ajettuna voidaan kuvitella että nyt mulla on maastoauto....sen lumen kun puhaltaa melkein flektistä tuleva ilmavirta pois edestä....

E: ja kun Tamppereella eilen tuli pari hiutaletta....johan mersua hinattiin liikennevaloissakin


Opel, "weird lieben autos"....
Re: V*TUN Takaveto
Jos siinä Toyotassa olisi vetokoukku, niin siitä voisi laittaa köyden Mersun vetokoukkuun.seemersu05 kirjoitti:Nyt alan oppimaan ajon tällä takavedolla. Tässä on pari hyvää vinkkiä. Ylämäkeen ei saa pysähtyä! Ja jos on satanut lunta kannattaa laittaa nuo kangasmatot renkaiden alle. Jos on satanut vielä enemmän lunta pitää ottaa ajoon vaimon Toyota Corolla. Niin ja sitten mun pitää mennä autokouluun.
Sitten voisi vaimo yrittää lähteä Toyotalla eri suuntaan kuin sinä Mersulla. Sitten
kuitenkin mentäisiin siihen suuntaan ja sitä vauhtia kuin isäntä Mersulla haluaa.
Tämmöinen harjoitus tekee hyvää parisuhteelle.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: V*TUN Takaveto
Mainitsinkin aiemmin ASD-peräisen mersun hyvänä risteyksestä lähtijänä, pitää vielä lisätä muutamia muistikuvia aiheen tiimoilta.sepulaakeri kirjoitti:Siis no tuonhan sanoo järkiki, toisin sanoen fysiikan lait. Sitä tuskin kukaan kieltää.EIKÖS!?tj86430 kirjoitti:Jos kaikki muut muuttujat ovat samat (lukottomuus, renkaiden kunto, alusta jne), niin auto jolla on enemmän painoa vetävien pyörien päällä selviää hieman (mutta vain hieman) paremmin. Vajaavetoisista se on useimmiten etuveto.sepulaakeri kirjoitti:jollaki lukottomalla autolla huonoilla renkailla liukkaaseen paikkaan (liukas nurmi, jäinen asfaltti) jää kiinni oli se sitte etu- tai takavetoinen.
Ero on vaan mitätön mielestäni...
Sedan 300D manuaalivaihteisena lukkoperällä lähti parhaiten liikkeelle kakkosella. Pikku nytkäys sivuittain ja sitten mentiin.
Muutamalla mersulla on vedetty kahden hevosen koppia tytön harrastuksen tiimoilta. Siinä hommassa lukkoperä on lähes välttämätön, tavan 124 on melko avuton lumislla pihoilla tai muuten liukkaissa paikoissa vaikka koukussa on painoa.
Etuvetoinen tietysti saattaa olla vielä huonompi vetoautona. Tosin muutama vuosi sitten oli tilanne jossa tyttö oli lähdössä kopin kanssa noin 800 km reissulle eikä päässyt lumisateen jälkeen aamuvarhain pihasta pois E220cdi väyrysellä kopin kanssa useista yrityksistä huolimatta joten vaihdettiin kopin eteen vanha TD Passat ja tielle lähdettiin ongelmitta.
Takavetoisista paras lähtijä omista autoistani on kuitenkin ollut 133 Fiat. Kierrokset 4000:een ja kytkin lipsauttamalla ylös ja jopa mentiin

Eikä tarvinnut olla kummoiset renkaatkaan ... koko "auton" painohan siirtyi takapyörille ...
Tuossa mitä joutuu kaupungilla pyörimään etuveto on selkeästi parempi verrattuna takavetoon.
Missään tapauksessa vetely kiihdytyksissä yms. ei ole mukavaa ja ajan kaikki tilanteet huomioiden mieluummin takavetoisella mutta en näe mitään järkeä siinä että takavetoista väitetään yhtä hyväksi liikkeelle lähtijäksi.
wiimax.fi
Re: V*TUN Takaveto
tässä ainakin osittain samaa mieltä. etuvetosilla en ole juurikaan ajanu. muutamaan tuhanteen kilometriin jääny, niin niiden paremmuudesta en osaa sanoa. mutta sen osaan sanoa, että sata kertaa mielummin ajan vaikka tolla surkealla 201:sellä, mikä on takavetonen, kun että ajelisin millään etuvetosella. varmasti moni etuveto, tai ehkä jopa kaikki etuvetoset lähtee paremmin liukkaalla eteenpäin, kun toi pikkumese. silti ajan mielummin niin, että perä lipsuu, kun että keula lipsuu.dealer kirjoitti: Tuossa mitä joutuu kaupungilla pyörimään etuveto on selkeästi parempi verrattuna takavetoon.
Missään tapauksessa vetely kiihdytyksissä yms. ei ole mukavaa ja ajan kaikki tilanteet huomioiden mieluummin takavetoisella mutta en näe mitään järkeä siinä että takavetoista väitetään yhtä hyväksi liikkeelle lähtijäksi.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: V*TUN Takaveto
Eilen jouduin pakkotilanteen edessä ajamaan muijan sitikalla. Tuntu että se vaan ei lähde liikkeellä, ja sitte ku sen sai liikkeelle, oli vain yksi suunta, suoraan. Kyllä väyrynen paremmin lähtee liikkeelle. Kiitos ei etuvetoa.
E350CDI&A180CDI
Re: V*TUN Takaveto
Eniten olen jäänyt kiinni nelivetoisella. Ja sitten onkin tarvittu lähes joka kerta traktoria avuksi 

Re: V*TUN Takaveto
JTee kirjoitti:Kai sitä voi itse valita sen oman kulkineensa

nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: V*TUN Takaveto
Komppaan tätä. Mulla vaan on vinssi yleisin apuriAM kirjoitti:Eniten olen jäänyt kiinni nelivetoisella. Ja sitten onkin tarvittu lähes joka kerta traktoria avuksi

E350CDI&A180CDI
Re: V*TUN Takaveto
http://www.iltalehti.fi/iltvautot/20121 ... 0_v1.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
wiimax.fi
Re: V*TUN Takaveto
Mitkähän piikit lie ollu alla, eihän toi voi olla totta...



nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: V*TUN Takaveto
Etuvetoisissa on eroja, japanilaiset on usein todella huonoja lähtemään ilman sutimista edes kesällä. Italialaiset vinguttaa renkaita jäälläkin. Audit ja fordit on todella hyviä lähtijöitä etuvedoista, volvo myös.ssuvik kirjoitti:Eilen jouduin pakkotilanteen edessä ajamaan muijan sitikalla. Tuntu että se vaan ei lähde liikkeellä, ja sitte ku sen sai liikkeelle, oli vain yksi suunta, suoraan. Kyllä väyrynen paremmin lähtee liikkeelle. Kiitos ei etuvetoa.
Takavetoisissa ei kovin suuria eroja ole mutta BMW on poikkeus, lähtee kuin jänis makuulta talvellakin

.
Opel, "weird lieben autos"....
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: V*TUN Takaveto
Paitsi ainakin Mondeo STW -01 oli aivan kammottava. Vetopitoa ei talvella lainkaan, vaikka oli hyvät renkaat. Ei sitten minnekään, suttaa ja suttaa vaan...LopenUupunut kirjoitti:fordit on todella hyviä lähtijöitä etuvedoista
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: V*TUN Takaveto
Sitä Helsingin lumitilannetta tuli kattottua kun käytiin risteilyllä... Otan osaa 

Tiedät paikan, kokeile
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: V*TUN Takaveto
Olet oikeassa, olisi pitänyt pistää siitä seuraavasta mallista eteenpäin.Pakardinen kirjoitti:Paitsi ainakin Mondeo STW -01 oli aivan kammottava. Vetopitoa ei talvella lainkaan, vaikka oli hyvät renkaat. Ei sitten minnekään, suttaa ja suttaa vaan...LopenUupunut kirjoitti:fordit on todella hyviä lähtijöitä etuvedoista

.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: V*TUN Takaveto
Joskus mulla oli 80-luvun loppupuolen Nissan Sunny. Sillä pääsi ihan näppärästi liikkeelle. Etuveto Vitollakin pärjäsi, vaikka siinä oli ihan ylileveät talvirenkaat. Toi Citroën on ihan pohjanoteeraus. Tilannetta ei helpota todella surkea alavääntö, minkä takia pakko antaa jonkun verran kierroksia lähtiessä.
Kaveri osti aivan äskettäin akallensa -02 Mondeon, vois käydä kokeilees että millanen se on. Niin ja voishan sitä akkaakin käydä koittaas.
Kaveri osti aivan äskettäin akallensa -02 Mondeon, vois käydä kokeilees että millanen se on. Niin ja voishan sitä akkaakin käydä koittaas.
E350CDI&A180CDI
Re: V*TUN Takaveto
tulikin mieleen, että on ainakin yks takavetonen auto, mikä etenee vieläkin huonommin, kun tenavatähti. nissan laurell, tai joku tommonen se oli. yks kaveri osti pari vuotta sitten talviromuks nissanin ja käytiin sitten koeajolla. kauheen sutimisen kanssa pääsin lopulta liikkeelle, niin kysyin, että mitkähän vanhat paskat renkaat sulla tässä on, niin vastaus oli, että ihan uuden karheet renkaat. oli pakko vielä tarkistaa asia, kun lopetettiin ajelu. ja uudet nastarenkaat siellä oli. jotkut autot vaan ei ole niin hyviä, kun toiset kaikissa ominaisuuksissaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: V*TUN Takaveto
Mun mielestä takaveto on näin hyvä talviauto.


Ei vaiskaan... On auto vähän niinkuin talviseisonnassa. Mutta totuuden nimissä ei se mikään ylivertainen talviauto tällainen takaveto ole.
T: Nimimerkki nelivedolla mennään


Ei vaiskaan... On auto vähän niinkuin talviseisonnassa. Mutta totuuden nimissä ei se mikään ylivertainen talviauto tällainen takaveto ole.
T: Nimimerkki nelivedolla mennään
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: V*TUN Takaveto
Talviseisonnassa taivasalla? 

- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: V*TUN Takaveto
Tabuli kirjoitti:Talviseisonnassa taivasalla?
Ei kai sitä muuten kutsuttaisi talviseisonnaksi...

Miksikäs se tuossa menee ?.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: V*TUN Takaveto
Ei auto varsinaisesti missään seisonnassa ole. Mahdollisimman vähällä käytöllä tosin.Tabuli kirjoitti:Talviseisonnassa taivasalla?
Paremmin se auto tuossa pakkasessa säilyy, kun kosteassa autotallissa tai liikenteessä.
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: V*TUN Takaveto
Itsellä ei tänä talvena ole tuon väyrysen kanssa ollut pienintäkään ongelmaa lumen takia. Kertaakaan ei ole kiinni oltu ja ihmettelen kuinka se eteneekin lumessa noin hyvin, autohan on vielä matala joten parikymmentä senttiä kun on lunta maassa eikä aurasta tietoakaan ni meinannut usko loppua että pääseekö töihin. Muttat hyvin se menee ku ottaa ajoittain ESP:n pois ja antaa kaasua vähän reilummin (kohtuus siinäkin)
Toki tuon takavetoisuuden miinus puolen huomaa oikein luikkaalla tiellä kun koittaa vaikka kiihdyttää normaalisti niin poikittain se meinaa työntää, mutta eipä sekään ole ongelmaksi muodostunut. Tuotakaan ei ole ekan parin kerran jälkeen sattunut kun muistaa että paljonko sitä kaasua voi antaa ilman että pidot menee. Ai niin tuo oma väyskyhän on vielä tomaatilla varustettu mikä tuo kivan lisä maun talvi ajoon 


Moottori pitkittäin on auto poikittain
Ex Toyota Camry vm.89
Ex Toyota Avensis vm.00
Ex MB C124 230 Ce vm.89
Ex Vw passat vm.89
MB W210 200cdi vm.00
MB W124 260e vm.90
Ex Toyota Camry vm.89
Ex Toyota Avensis vm.00
Ex MB C124 230 Ce vm.89
Ex Vw passat vm.89
MB W210 200cdi vm.00
MB W124 260e vm.90
Re: V*TUN Takaveto

Takaveto rules

W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1212
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: V*TUN Takaveto
Niin ainoat autot millä mäkin olen jääny kiinni, on ollu takavetosia. Merkkinä Scania ja Volvo, paskoja vehkeitä, kun eivät nouse ominvoimin irti, vaikkeivat oo uponnu ku runkoon saakka. Henkilöautot merkkiin tai vetotapaan katsomatta on edennyt ominvoimin kelillä ku kelillä.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Re: V*TUN Takaveto
Tuota komppaan, oon ihmetelly ite kuinka pirun hyvin toi E39 liikahtaa, etenemiskyky on uskomattoman hyvä, vaikka on vähä huonot renkaatkin takana (keskellä 1,5mm pintaa?LopenUupunut kirjoitti:Etuvetoisissa on eroja, japanilaiset on usein todella huonoja lähtemään ilman sutimista edes kesällä. Italialaiset vinguttaa renkaita jäälläkin. Audit ja fordit on todella hyviä lähtijöitä etuvedoista, volvo myös.ssuvik kirjoitti:Eilen jouduin pakkotilanteen edessä ajamaan muijan sitikalla. Tuntu että se vaan ei lähde liikkeellä, ja sitte ku sen sai liikkeelle, oli vain yksi suunta, suoraan. Kyllä väyrynen paremmin lähtee liikkeelle. Kiitos ei etuvetoa.
Takavetoisissa ei kovin suuria eroja ole mutta BMW on poikkeus, lähtee kuin jänis makuulta talvellakinliekö painojakauma 50/50 tässä osallisena.....tosin 300 sarja on huono lähtijä talvella.
.


Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Re: V*TUN Takaveto
muista vensku enskerralla laittaa oikeet paineet renkaisiin. nykyiset ei selkeesti oo oikeat 

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021