Sinne se lähelle 6000rpm nousee... 3 kiekkaa nostin sillon niitä vetäviä.veskola kirjoitti:Paljonkos se kiekaisee kierroksia paikallaan ?
V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Tuossa pähkäilly tuota juttua, kun ei pysy nuo ahtopaineet ylhäällä kuin hetken. Eli käväisee vain siellä reippaassa kilossa ja tippuu sitten tuohon 0,8bar kieppeille kun kierrokset nousee. Että johtuuko se ny liian pienituottosesta syöttöpumpusta vaiko sitten siitä, että siinä on sen KKK K03 turbon hukkaportin kello tossa. Onko se sitten liian pieni kello pitämään hukkista kiinni? Tosin jonku aikaa ajattelin ajella nyt tuommoisenaan, kun ei viitsi alkaa sitä turboa nyt irroitteleen tuolta uudestaan kun liikkuu se nuinkin ihan hyvin verrattuna vakioon.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Nyt sama paketi, kuin Joikella. Mukavasti vaikutti pumpun vaihto 5,5millisestä Viton 6mm:n tapeilla olevaan. Tuli vaan ongelma, että ei enää sammu virta-avaimesta! Mikä tässä mättää? Alipaineletkut on omilla paikoillaan.
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Sammuuko jos imee siitä pumpun päällä olevasta letkusta ? Jos ei niin se kalvo on sitten rikki siellä, taitaa olla helppo vaihtaa ja varaosakin on saatavilla...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Oli siellä siltikin yksi alipaineletku irti. Nyt pelaa. Nyt ois joutilas pumppu vaikka 7 tai 8mm:n elementtejä varten
.

Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Mullaki jäi kans yks letku sillon remotissa irti ja ihimettelin, ku ei se sammu. Alkoi käymään vain huonosti ja sitte jonku ajan päästä tukehtu ja sammu...
Ite ny viikon ajellu siten tuolla, että alipaine menee suoraan hukkaportin kellolle ja ahtoja on jotain 1,4bar. Temppuilee se venttiili siinä. Laittaa letkut meneen sen kautta niin ei ahda kun 0.5bar. Talvella toimi siten että ahdot nousi hieman kilon paremmalle puolen ja sitte tipahti johonki 0.8bar kun kiekat nousi. Semmonenkin ero tuolla tämän hetken viritelmällä on tuohon oikeaan systeemiin verrattuna, että nyt vetää ihan kiekat tappiin asti, kun tuolla oikialla systeemillä veto loppuu kuin seinään 4000rpm kohdalla... Otappa tuosta selvää, että mitkä on vikoja ja mitkä ominaisuuksia. Ahtoja tuossa nyt on kyllä pikkusen liikaa.
En oo sitte vielä ehtiny siihenkään paneutua, että miks tuossa mun vehkeessä ei tyhjäkäynnin säätö toimi. Sammuilee herkästi, joskus siinäkin vaiheessa, kun painaa ajossa kytkimen alas, sillon kun on valot ja ilmastointi ym. päällä.
Ite ny viikon ajellu siten tuolla, että alipaine menee suoraan hukkaportin kellolle ja ahtoja on jotain 1,4bar. Temppuilee se venttiili siinä. Laittaa letkut meneen sen kautta niin ei ahda kun 0.5bar. Talvella toimi siten että ahdot nousi hieman kilon paremmalle puolen ja sitte tipahti johonki 0.8bar kun kiekat nousi. Semmonenkin ero tuolla tämän hetken viritelmällä on tuohon oikeaan systeemiin verrattuna, että nyt vetää ihan kiekat tappiin asti, kun tuolla oikialla systeemillä veto loppuu kuin seinään 4000rpm kohdalla... Otappa tuosta selvää, että mitkä on vikoja ja mitkä ominaisuuksia. Ahtoja tuossa nyt on kyllä pikkusen liikaa.
En oo sitte vielä ehtiny siihenkään paneutua, että miks tuossa mun vehkeessä ei tyhjäkäynnin säätö toimi. Sammuilee herkästi, joskus siinäkin vaiheessa, kun painaa ajossa kytkimen alas, sillon kun on valot ja ilmastointi ym. päällä.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Sulla on nyt tukittuna hukkaportti lopullisesti
Kauanko veikkaat, että kannentiiviste tulee kestämään ?
Pistä se originaali tietokonesysteemi toimivaksi tai vaihda painekello ja täysin manuaaliseksi se. Tietokonesysteemissä sinun pitää bleedata se siten, ettei tietokone koskaan näe yli 0,9 Bar painetta, muuten se menee vikatilaan ja tiputtaa ahdot pois.
"Talvella toimi siten että ahdot nousi hieman kilon paremmalle puolen ja sitte tipahti johonki 0.8bar kun kiekat nousi."
Tämä on juuri se kun tietokone huomaa siellä liikaa ahtoa ja viheltää pelin poikki. Bleediventtiili siihen tietokoneelle menevän letkun ja imusarjan väliin. Tuskin on mitään vikaa siinä sähköisessä ahtopaineventtiilissä.

Pistä se originaali tietokonesysteemi toimivaksi tai vaihda painekello ja täysin manuaaliseksi se. Tietokonesysteemissä sinun pitää bleedata se siten, ettei tietokone koskaan näe yli 0,9 Bar painetta, muuten se menee vikatilaan ja tiputtaa ahdot pois.
"Talvella toimi siten että ahdot nousi hieman kilon paremmalle puolen ja sitte tipahti johonki 0.8bar kun kiekat nousi."
Tämä on juuri se kun tietokone huomaa siellä liikaa ahtoa ja viheltää pelin poikki. Bleediventtiili siihen tietokoneelle menevän letkun ja imusarjan väliin. Tuskin on mitään vikaa siinä sähköisessä ahtopaineventtiilissä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Jonkun mig-hitsuukoneen suuttimen mää sinne oon viritelly, mutta se on sitte kaiketi liian pienellä reiällä.
Pitää huomena alakaa tutkaileen tuota taas. Eihän tuolla nyt tuommosenaan oikeen tohi kiihautella. Onhan tuo vielä kestäny, mitä tuossa vähän oon kylillä pyöriny.
Pitää samalla syöttöä vähän ruuvailla pienemmälle, ku laskee kierroksi vähän hitaan laisesti, ei se silleen huutaan jää, mutt kuitenni...
Pitää huomena alakaa tutkaileen tuota taas. Eihän tuolla nyt tuommosenaan oikeen tohi kiihautella. Onhan tuo vielä kestäny, mitä tuossa vähän oon kylillä pyöriny.

Pitää samalla syöttöä vähän ruuvailla pienemmälle, ku laskee kierroksi vähän hitaan laisesti, ei se silleen huutaan jää, mutt kuitenni...
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Pelkän suuttimen vai miten olet ne kytkenyt ? (pitäisi olla suutin, joka vuotaa ilmaa ulos letkusta ja sitä ennen kuristusventtiili).
Kannattaa laittaa ihan mekaaninen painemittari siihen eculle menevään letkuun niin näkee tuleeko sinne liikaa painetta...tai paras se on testata koko paineen alennussysteemi erikseen kompuran kanssa, laittaa vaikka 1,6-1,8 Bar toiselle puolelle ja varmistaa ettei toisella puolella ylity 0,9 Bar missään tilanteessa.
Kannattaa laittaa ihan mekaaninen painemittari siihen eculle menevään letkuun niin näkee tuleeko sinne liikaa painetta...tai paras se on testata koko paineen alennussysteemi erikseen kompuran kanssa, laittaa vaikka 1,6-1,8 Bar toiselle puolelle ja varmistaa ettei toisella puolella ylity 0,9 Bar missään tilanteessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Ainiinjoo, niinpä tietysti. Eihän mulla sielä mitää kuristinta oo, se vaan vuotaa ilmaa ulos. Kompura löytyy, niin pittää testailla sillä...veskola kirjoitti:Pelkän suuttimen vai miten olet ne kytkenyt ? (pitäisi olla suutin, joka vuotaa ilmaa ulos letkusta ja sitä ennen kuristusventtiili).
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Pitäisi olla miltei 3mm reikä, että paine puolittuu, mutta tuommoset on niitä volkkarimiesten virityksiä, kun ne nostaa ahtoja poraamalla isoja reikiä letkuun. Ihan kuviakin oli netissä FFP forumilla
Sen kuristimen kannattaa olla vastusvastaventtiili, eli se päästää hitaasti ilmaa sinne kelloon (tai tässä tapauksessa MAP anturiin) päin, sitten siitä reiästä ehtii osa karkaamaan, joten paine laskee. Mutta sitten kun imusarjassa paine laskee nopeasti pääsee ilma vapaasti virtaamaan pois kellosta (tai MAP anturilta), joten se seuraa myös paineen laskua,muutenhan se venttiili hidastaisi sitä kellon tyhjenemistä, ja portti olisi liian pitkään auki -> ahto romahtaa aina kun päästää kaasun.
Venttiili säädetään vastaamaan jotain 1,5 mm reikää niin 0,8 mm vuodatus pihalle tekee aika sopivan paineen alennuksen ja ECU on tyytyväinen.
(tai sitten tekee tuon sähköisesti semmosella MAP:lla joka riittää tarpeisiin).

Sen kuristimen kannattaa olla vastusvastaventtiili, eli se päästää hitaasti ilmaa sinne kelloon (tai tässä tapauksessa MAP anturiin) päin, sitten siitä reiästä ehtii osa karkaamaan, joten paine laskee. Mutta sitten kun imusarjassa paine laskee nopeasti pääsee ilma vapaasti virtaamaan pois kellosta (tai MAP anturilta), joten se seuraa myös paineen laskua,muutenhan se venttiili hidastaisi sitä kellon tyhjenemistä, ja portti olisi liian pitkään auki -> ahto romahtaa aina kun päästää kaasun.
Venttiili säädetään vastaamaan jotain 1,5 mm reikää niin 0,8 mm vuodatus pihalle tekee aika sopivan paineen alennuksen ja ECU on tyytyväinen.
(tai sitten tekee tuon sähköisesti semmosella MAP:lla joka riittää tarpeisiin).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Taidanpa hommata tuommosen vastusvastaventtiilin siihen. Oishan se veskolan sivuilla oleva pimatic venttiili kans yks vaihtoehto, mutta ajattelin, että tuossa minun vakio pumpussa ei liene tarvetta syötön rajoitukselle morkoolin letkua tukkimalla vaan täysillä mennään kokoajan
. Pitää se katsastukseen tietenki varalta tukkia.
Nyt ruuvailin syöttöä vajaan kiekan pienemmälle, ku tuli talavella ruuvailtua vähän liikaa tyhjäkäyntiin nähen, niin nyt laskee kiekat suht normaalisti.
Sitten ratkesi tyhjäkäynti onkelma kans, ku sai siihen hienosäätöön lisää pelivaraa. Nyt pysyy käynnissä vaikka mikä ois.
Onhan se parempi saaha pelittään myöhään, ku ei millonkaan tuo. Täsähän nyt on tullu ajeltua parikuukautta tajuamatta, että se ecu niitä paineita multa vie tuosta.

Nyt ruuvailin syöttöä vajaan kiekan pienemmälle, ku tuli talavella ruuvailtua vähän liikaa tyhjäkäyntiin nähen, niin nyt laskee kiekat suht normaalisti.
Sitten ratkesi tyhjäkäynti onkelma kans, ku sai siihen hienosäätöön lisää pelivaraa. Nyt pysyy käynnissä vaikka mikä ois.
Onhan se parempi saaha pelittään myöhään, ku ei millonkaan tuo. Täsähän nyt on tullu ajeltua parikuukautta tajuamatta, että se ecu niitä paineita multa vie tuosta.

Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Osta suoraan vajaalla 70 eurolla laadukas rajapaineventtiili niin toimii varmasti tuo ahtojen säätely.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
höpö höpö. mulla oli semmonen ihte tehty ja se pelitti niin ku ihmisen mieli. kun kellossa oli paineet säädetty 1,5 baariin ja rajapaineventtiilillä sääti 2 kiloon, niin siinä ne oli, eikä yli, taikka ali menny. ja makso kokonaisen vitosen.Siekkinen kirjoitti:Osta suoraan vajaalla 70 eurolla laadukas rajapaineventtiili niin toimii varmasti tuo ahtojen säätely.
kyllä niitä voi itekkin tehdä, jos tietää mitä tekee. ottaa vaan huomioon ilman virtauksen ja että tarvii sen ilman sieltä kelloltakin jostain päästä pois. eli pieni, todella pieni "bleedi" sinne rajapaineventtiilin jälkeen. sit pitäis tulla hyvä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Täällä puhuu taas ihmiset toimivasta ahtopaineen säätimestä kun ovat kokeilleet sitä täysin mekaanisessa systeemissä ja jotenkin saaneet toimimaan tuurilla. Sitten suositellaan laittamaan sellainen imusarjan ja tietokoneen väliin...

Oletteko kuulleet sellaisista tietokonesäätöisistä järjestelmistä, joissa tietokoneella on ahtopaineen pyyntö, esimerkiksi: 0,3Bar, 0,5 bar, 0,8 bar ja lopulta 0,95 Bar riippuen kaasupolkimesta.
Siihen sitten tulppa letkuun väliin, joka aukeaa silmänräpäyksessä ja lopputulos on pelkkää ahtopaineen värähtelyä ja hukkaportin läpätystä, joka onneksi vaimenee kun on tarpeeksi hieno ahtopainemittari...
Tässäkin tapauksessa rajapaineventtiilin auetessa pahimmillaan se MAP anturi tuhoutuu sekunneissa ja ainakin tietokone menee vikatilaan ja pysyy siellä seuraavaan starttiin saakka kun se se MAP/tietokoneen AD muunnin menee samantien äärilaitaansa. Kiitos hyvästä neuvosta

Oletteko kuulleet sellaisista tietokonesäätöisistä järjestelmistä, joissa tietokoneella on ahtopaineen pyyntö, esimerkiksi: 0,3Bar, 0,5 bar, 0,8 bar ja lopulta 0,95 Bar riippuen kaasupolkimesta.
Siihen sitten tulppa letkuun väliin, joka aukeaa silmänräpäyksessä ja lopputulos on pelkkää ahtopaineen värähtelyä ja hukkaportin läpätystä, joka onneksi vaimenee kun on tarpeeksi hieno ahtopainemittari...
Tässäkin tapauksessa rajapaineventtiilin auetessa pahimmillaan se MAP anturi tuhoutuu sekunneissa ja ainakin tietokone menee vikatilaan ja pysyy siellä seuraavaan starttiin saakka kun se se MAP/tietokoneen AD muunnin menee samantien äärilaitaansa. Kiitos hyvästä neuvosta

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
No ostakaa sitten kaupasta se tavallinen bleedi niin ei tule paineita yhtäkkiä. Tai voihan sitä värkkäillä vaikka sillä porakoneella tai neulalla (ei mene sähköä) reikiä letkuun niin on halvempi kuin ostella mikin suuttimia ja vastusvastaventtiileitä 

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Halvin se on ostaa pneumatiikkakaupasta, mitä noita tuuninkipajoja elättää kun se niiden 50€ bleedi perustuu ihan samaan asiaan. Noin 18-20€ taisi maksaa osat ja ne toimivat oikeasti kaikissa olosuhteissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Nyt sielä on säädettävä vastusvastaventtiili välissä ja 0,8 bleedaus. Ei ihan eka eikä vielä toisellakaan sääjöllä onnistunut siten, että ahtopaine olis hyvä, eikä menis vikatilaan. Sain kuitenki loppujen lopuksi sääjeltyä sinne 1,2bar nurkille paineet.
Kompuraa apunakäyttäen haarukoin ne sääjöt kohdellaan ja sitte koeajolenkillä hienosäätö.
Se siinä on tuossa vitossa näköjään, että ku jotain laittaa kuntoon, niinjo ilmoittelee seuraava paikka. Alkanut tiputteleen öljyä kampiakselin etupäästä. Liekkö stefa sitte...
Kompuraa apunakäyttäen haarukoin ne sääjöt kohdellaan ja sitte koeajolenkillä hienosäätö.
Se siinä on tuossa vitossa näköjään, että ku jotain laittaa kuntoon, niinjo ilmoittelee seuraava paikka. Alkanut tiputteleen öljyä kampiakselin etupäästä. Liekkö stefa sitte...

Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Toivottavasti ei ole painetta kampikammiossa, ensimmäisiä kannentiivisteen moro ilmoituksia. Laita nyt ainakin huohotusletkuksi mahdollisimman paksu putki ja mieluiten ahtimen tuloon niin se imee paineet poijes...jos se sillä tokenee.
Stefan saa kyllä vaihdettua mutta on siinäkin hommansa kun tilaa on niin ihanasti.
Stefan saa kyllä vaihdettua mutta on siinäkin hommansa kun tilaa on niin ihanasti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Nyt vois vähän semmosta loppu- (väli-) loppu- (väli-) loppuraporttia tehä kun auto jokseenki toimii.
Tässä on ollut semmosta häikkää, että tasakaasulla ajettaessa (ahtaa vaikka n.0,3bar) aivan yks kaks paineet häviää ja sitte ku koittaa vaikka rekan eelle lähtä, niin eipä juuri muuta tapahdu kaasua painettaessa, kuin taustapeilistä katoaa näkyvyys mustaa pilveen. Yks aamu sitte otin ilmamassamittarin liittimen irti ja kas, rupesi paineet pysymään. Tässähän on ollut tuo EGR pois tulpattuna niin jotenki tuo ilmamassamittari on sekoillut tuossa sen takia. Se on siten tulpattu, että alipaine letkussa on tukko ja sitte pakosarjan ja egr-putken liitoksessa peltilätkä. Imusarjassa oleva kaasuläppä on nyt pakotettuna auki nippuside patentilla. Ois se kyllä paineohjattu hukkiksen kello aika paljon helepompi, mutta siinä voi tulla vahinkoja jos se alkaa vikomaan, tässähän vaan katoaa paineet, ei sen kummempaa.
Onkohan lie vika vai ominausuus, että 4000rpm kohdalla loppuu veto ihan kokonaan? Paineet katoaa, mutta sitten kun vaihtaa seuraavaa pykälää, taas toimii 4000rpm asti, eli ei mene varsinaisesti vikatilaan.
Mukavaa hommaa tää Vitolla ajelu, ei ole vapaa-ajan ongelmia. Kannentiivistekki tuli vaihdettua ennen juhannusta, kun vuoti öljyä, ei oo sen jälkeen vuojellu.
Joskohan tässä kohta joitais ruosteitten kimppuun.
Tässä on ollut semmosta häikkää, että tasakaasulla ajettaessa (ahtaa vaikka n.0,3bar) aivan yks kaks paineet häviää ja sitte ku koittaa vaikka rekan eelle lähtä, niin eipä juuri muuta tapahdu kaasua painettaessa, kuin taustapeilistä katoaa näkyvyys mustaa pilveen. Yks aamu sitte otin ilmamassamittarin liittimen irti ja kas, rupesi paineet pysymään. Tässähän on ollut tuo EGR pois tulpattuna niin jotenki tuo ilmamassamittari on sekoillut tuossa sen takia. Se on siten tulpattu, että alipaine letkussa on tukko ja sitte pakosarjan ja egr-putken liitoksessa peltilätkä. Imusarjassa oleva kaasuläppä on nyt pakotettuna auki nippuside patentilla. Ois se kyllä paineohjattu hukkiksen kello aika paljon helepompi, mutta siinä voi tulla vahinkoja jos se alkaa vikomaan, tässähän vaan katoaa paineet, ei sen kummempaa.
Onkohan lie vika vai ominausuus, että 4000rpm kohdalla loppuu veto ihan kokonaan? Paineet katoaa, mutta sitten kun vaihtaa seuraavaa pykälää, taas toimii 4000rpm asti, eli ei mene varsinaisesti vikatilaan.
Mukavaa hommaa tää Vitolla ajelu, ei ole vapaa-ajan ongelmia. Kannentiivistekki tuli vaihdettua ennen juhannusta, kun vuoti öljyä, ei oo sen jälkeen vuojellu.
Joskohan tässä kohta joitais ruosteitten kimppuun.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77