SAA POISTAA

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

mitäs noi kaikki anturit on? kaks siinä kannen päässä johon ylävesi letku tulee ja sitte yks keskellä kantta syöttöpumpun takana. neljäs pakosarjan puolella vesipumpun "lohkossa".

yks tarvis ottaa pois ja laittaa jälki asennus mittarin anturi tilalle. siis veden lämpötila mittari.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja johani »

vesilämmön anturi mielestäni siinä syöttöpumpun kohilla kannessa..

Siistinnäkönen putki, paljonko maksaa abaut _värkit_ tuollasen 3" putkeen katilta taakseppäin, 2 vaimenninta.
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

johani kirjoitti:vesilämmön anturi mielestäni siinä syöttöpumpun kohilla kannessa..

Siistinnäkönen putki, paljonko maksaa abaut _värkit_ tuollasen 3" putkeen katilta taakseppäin, 2 vaimenninta.
resonaattori tais olla satesen ja takapönttö kaks. siihe vähä putkee ym. ni neljä sataa on äkkiä.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

jos en väärin muista niin hehkut pelaa sillä pumpun takana olevalla anturilla jaaaaa se lämpö taisi olla siinä vesipumpussa.
letkun päässä on sitten niitä tyhjäkäynnin korottajaa ja kylmästoinnin anturia
w201 om605
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

kyllä mulla on ollu kaikissa vehkeissä lämpömittarin anturi siinä pumpun takana. yks napanen anturi.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nämä tuntuu vaihtelevan niin paljon eri mallien ja varusteiden kanssa, että kannattaa ottaa liitin irti ja kokeilla maadoittaa se liitin noin 300-600 ohmin vastuksen läpi ja katsoa mikä vaikuttaa lämpömittariin ja mikä hehkutusaikaan. Kaksinapaisessa anturissahan on kaksi maadoittavaa anturia (NTC vastusta), eikä yksi kuten aikoinaan kuvittelin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

veskola kirjoitti:Nämä tuntuu vaihtelevan niin paljon eri mallien ja varusteiden kanssa, että kannattaa ottaa liitin irti ja kokeilla maadoittaa se liitin noin 300-600 ohmin vastuksen läpi ja katsoa mikä vaikuttaa lämpömittariin ja mikä hehkutusaikaan. Kaksinapaisessa anturissahan on kaksi maadoittavaa anturia (NTC vastusta), eikä yksi kuten aikoinaan kuvittelin.
mitä tapahtuu jos lyö maihin ilman vastusta?

luulisin että mulla juurikin siinä pumpun kupeessa ois hehkutuksen anturi kun se menee samaan nippuun hehku johtojen kanssa.

on tuossa vaan aika lailla hommaa niputtaa kaikki takas :D

jos huomenna sais jo sauhut.

kaikki viime kesänä uutena laitetut pakoputken roikunta gummit oli menny poikki. suunnittelin tekeväni uudet kuormaliinan pätkistä? tai vastaavasta tavarasta. ainut että niissä pitäs olla reikien ympärillä metalli vahvikkeet.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Näissä mitä mulla on ollu, se lämpömittarin anturin johto on menny siinä hehkun johtojen mukana siihen hekureleen viereen liittimeen. Muistaakseni vihreä johto.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja veskola »

oltzi kirjoitti:mitä tapahtuu jos lyö maihin ilman vastusta?
Ei mitään, sitten viisari vain liikkuu hätäsempään...hehkutusajan kanssa on mielenkiintoisempaa tuo vastusarvolla pelaaminen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

hyvä tuli :D :

Kuva

Kuva

josko huomenna sais käyntii 8)
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

Tänää pääsin jo starttailee. Sit lisäsin vedet ja perkele vuotaa vesipumpun jalasta jostain..
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

Mistäs kohtaa oli kansi halki? ja laitoitko uuden ehjän tilalle vai saiko vanhan ehjättyyn?
W201 250D
W202 250D
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

Kuisma_ kirjoitti:Mistäs kohtaa oli kansi halki? ja laitoitko uuden ehjän tilalle vai saiko vanhan ehjättyyn?
siellä täällä oli muutama halkeema. vanha laitettii takas tekemättä mitään.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Itellä oli aikonaan monesta kohtaa venttiilien välistä halki, ja vielä yhestä esikammion reikään, mutta koeponnistuksessa ei näkyny mitään, ja nyt ajettu varmaan 15tkm melekosen raskaalla kaasujalalla eikä oo porsinu. Varmasti kyllä vaihtelee halkeemien syvyydet, ja niitten vakavuutta vaikeeta arvioida silmämääräsesti, vaikka koeponnistuksessa pitäiski.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

Itelläki oli halki esikammion ja venttiilien välistä varmaan 4 pytyn kohdalta. Koeponnistuksessa yksi halkeama vuoti ja samoin 6 pytyn imukanava vuoti.
W201 250D
W202 250D
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Ei kait nyt virityskäyttöön tulevaa moottoria kannata valmiiksi rikkinäisellä kannella kasata? :wtf: Ja jos se koeponnistuksessa vielä tällä hetkellä pitää niin kyllä ne halkeamat jatkaa matkaa sinne vesikanavaan. Toki eikös tähän tullu se pelti tiiviste, niin meneehän se siletäkin välistä vähän päästä paine vesipuolelle :mrgreen:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mulla meni 5 pyttysestä kansi pahvi, vaihdoin sen ja samalla sitten silmämääräisesti kattelin kantta, niin oli ok. ei halkeemia missään. sitten kasaan ja hx 40 kylkeen ja muut hilut. 50 tkm päästä halkes kansi ja vedet meni jotain kautta sylinteriin. noo, kansi pois ja ihmetteleen. oli joka pytyn kohdalta kansi halkeillu esikammiosta molempiin venttiileihin. huom. joka pytyn kohdalla! aika leveetkin vielä noi halkeemat, mutta vasta yks oli läpiasti halki. uusi kansi vaan paikalleen. aika lyhyessä ajassa meni rikki. tiedä sitten, että oliko jääny vähän vähiin jälkikäytöt, vai oliko liian pieni cooleri tms. rikki se kuitenkin meni yllättävänkin nopeeta. sai se kyllä kyytiäkin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Mulla ne halkeemat oli sellasia että näki vasta ultraäänipesurin jälkee, höyrypesurilla ei lähteny tarpeeks että ois havainnu silmällä. Luulisin että siinä oli vain se pinnote halkeema, sellanen ku vakiokannessaki on jonkunlaine.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

PTracing kirjoitti:Ei kait nyt virityskäyttöön tulevaa moottoria kannata valmiiksi rikkinäisellä kannella kasata? :wtf: Ja jos se koeponnistuksessa vielä tällä hetkellä pitää niin kyllä ne halkeamat jatkaa matkaa sinne vesikanavaan. Toki eikös tähän tullu se pelti tiiviste, niin meneehän se siletäkin välistä vähän päästä paine vesipuolelle :mrgreen:
^ mitä tarkotat tolla että menee paine vesipuolelle kun on pelti tiiviste?

kasataan rikkinäisellä ku ehjä maksaa 600e ja sellanen laitettiin 5tkm sitten. eli kaksi kantta on nyt ollu halki eikä mitään oireita.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja pera8x »

oltzi kirjoitti:
PTracing kirjoitti:Ei kait nyt virityskäyttöön tulevaa moottoria kannata valmiiksi rikkinäisellä kannella kasata? :wtf: Ja jos se koeponnistuksessa vielä tällä hetkellä pitää niin kyllä ne halkeamat jatkaa matkaa sinne vesikanavaan. Toki eikös tähän tullu se pelti tiiviste, niin meneehän se siletäkin välistä vähän päästä paine vesipuolelle :mrgreen:
^ mitä tarkotat tolla että menee paine vesipuolelle kun on pelti tiiviste?

kasataan rikkinäisellä ku ehjä maksaa 600e ja sellanen laitettiin 5tkm sitten. eli kaksi kantta on nyt ollu halki eikä mitään oireita.
totta. melko hintavia noi ehjät kannet käytettynäkin. eikä niistä tiedä sen enempää, että kauanko nekään kestää. ja hyvällä tuurilla/käytöllä tollanen valmiiks halkeillu kansikin voi kestää vaikka kuinka pitkään. volkkari/audin/volvon vanha esikammiokone, niin niissäkin on ollu samaa juttua, että kansi halki venttiileiden väleistä, mutta ei kuitenkaan haittaa mitään. kyllä se noissa on ihan normaalia, että vähän halkeilee.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

Nonnii. ei menny ku rapiat 5kk ni sai sen vesipumpun pultattuu takas. jos huomenna lisäilis nesteet ja zekkais vuotaako vielä..
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

No vuotaahan se! :x

Voiko om603 turbon lohkoissa olla eroa tuon vesipumppu rungon kanssa?

Ei muuten mee jakeluun miten voi vuotaa kun että lohkoissa ois eroa.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
aniemiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 28.01.2011 01:30
Paikkakunta: Pornainen

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

Vuotaisko juorureiästä?
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

en jaksanu etsiä mikä moottori? vajaaventtiilisen pumppu ei käy monivenan kylkeen kun siinä monivenassa oli joku reikä vesipumpun lohkon alla josta tuli kusemalla pihalle. toisinpäin soveltuvuutta en muista mutta taisi olla niin että monikosta kävisi kapeaan :roll:
w201 om605
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja veskola »

Viton om601:n vesipumpun kun sovittaa 200d kylkeen pitää tukkia pumpussa oleva reikä, joka menee Vitossa kannen (vai lohkon?) pikkureikään (tai jonnekin). Muuten vuotaa. Tässä lienee saman tyylinen homma, eli vesikiertoa on parannettu uusissa. Itse tukin sen tekemällä vesipumppuun kierteen ja ruuvaamalla siihen lukitteella ruostumattoman pultin.

Tuossa on se tukkimiskuva menneiltä vuosilta: http://www.skg.fi/tile002/w638/pic/p0521.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

Vihdoin likeni aikaa ja kiinnostusta tällekkin :D

Luulen löytäneeni vian tosta vesipumpun vuotamisesta. Toinen niistä kohdistus tapeista oli oudosti lytyssä. Se jätti sen kantamaan ja vuotamaan.

Huomenna pääsee testaa pysyykö vodat koneessa.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

no nyt pysyy vedet koneessa. kasasin nippuun ja laitoin käymäänki ekaa kertaa.

MUTTA öljynpainemittari ei inahdakkaan. siis alkuperäinen mittaristossa. käytin 10s. ja sammutin. saattaa olla että johto on poikki kun on nii haperoita koko johtosarja tai sitten oon kasannu alakerrassa jotain väärin?? voisko niin käydä? ylimääräsiä osia ei kyllä jääny. :shock:

voi per*e sanon jos niin on. aattelin mitata öljynpainetta nyt siitä ahtimelle menevästä? täytyy vaan hakee sovite mittarin ja letkun välille.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja masa201 »

täytä öljypumppu esim turbon öljyletkusta. mulla ei meinannu nostaa paineita kone rempanjälkeen niin lykkäsin veneen peräöljyn täyttöön tarkotetulla p-pullolla ölppää pumppuun ja nous paineet heti.
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

Okei. Eli kaadan turbon öljyn meno letkun täyteen? Ja letku kiinni ja käymään? Vai pitäskö ton jälkeen sammutin päällä startata paineet?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä minä olen nuo aina kierroksille laittanut, eihän se pumppu startilla muuten jaksa painaa sitä ilmaa kasaan ja etiäpäin. Kasatessa kannattaa kyllä koittaa saada paikat täyteen öljyä. Siinä kun täyttelet pumppua öljyletkun kautta niin voi vaikka pyöräytellä samalla konetta, joko käsin tai startilla hitusen.

Mikäli epäilet johdotuksia tai mittaristoa niin mittaileppa samalla suoraan anturilta joko resistanssia jänniittömänä tai sitten jänniettä siitä rinnalta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin