!!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

temetisu kirjoitti:Omassani (320cdi, 2001) lämmöt jäävät 60 ja 80 asteen väliin, uskoisin että termari pitäisi vaihtaa... Mutta mistähän sen löytäisin konehuoneesta, olisiko jotai räjäytyskuvia??
Termostaati löytyy ylävesiletkun moottorin puoleisesta päästä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Tänään nousi sitten noin 70-asteeseen kun laitoin pizzalaatikon syylärin eteen. No, pääasia, että sisällä tarkenee ja lasit pysyy sulana.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6297
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Eilen tuli termari vaihdatettua kun käytin muuten korjaamolla vaihdattamassa muita katsastussedän listaamia ohteita... toissapivänä siis lämmöt muljuili siellä 70:n tienoilla, tänään komeesti 90:ssä! :clap:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Etupyörien laakerit vaihdettu, vas. jarrusatula vaihdettu + termari vaihdettu 92-asteiseen. (200 CDI)

Kulutus oli ennen ~6,8. Näitten remppojen jälkeen tänä aamuna 5,4 :thumbup: :shock:
Koneen lämmöt kiipesi päälle 80:aan.
(Työmatkaa 65km, lohkolämppäri oli pari tuntia päällä, pakkasta -13, ei mitään pahveja)

Pikainen laskutoimitus kertoo, että ~18 000 kilometrin jälkeen remppa on maksanut itsensä takaisin... :roll:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Timo999 kirjoitti:Etupyörien laakerit vaihdettu, vas. jarrusatula vaihdettu + termari vaihdettu 92-asteiseen. (200 CDI)

Kulutus oli ennen ~6,8. Näitten remppojen jälkeen tänä aamuna 5,4 :thumbup: :shock:
Koneen lämmöt kiipesi päälle 80:aan.
(Työmatkaa 65km, lohkolämppäri oli pari tuntia päällä, pakkasta -13, ei mitään pahveja)

Pikainen laskutoimitus kertoo, että ~18 000 kilometrin jälkeen remppa on maksanut itsensä takaisin... :roll:
Eli vuodessa moneen kertaan...
Laakerit jos on vähänkään huonot niin näkyy kulutuksessa vielä herkemmin kuin termari
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
XV70D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: To 30.09.2010 21:59

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja XV70D »

Minkälainen homma vaihtaa termostaatti tässä V-koneisessa ja paljonko termari maksaa? Lämmöt nousee nyt hitaammin, osasyy tähän varmasti egr:n poistolla, mutta tietääkseni autoon ei ole koskaan vaihdettu termaria, ikää kohta 6v. Kumpi lämpötilan näyttö antaa oikeamman kuvan moottorilämmöistä kun lämpömittari näyttää viivan yli 80 astetta, mutta piilovalikosta katsottuna lämmöt onkin n. 10 astetta alemmat, eli 75 astetta? Mikä on sitten normaalikäyntilämpötila tuolle koneelle? Tulipa paljon kysymyksiä...
W211 E320cdi V6
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

XV70D kirjoitti: Lämmöt nousee nyt hitaammin, osasyy tähän varmasti egr:n poistolla
Tästäpä tulikin mieleeni, että mulla Digituning-ohjelma, joten ilmeisesti EGR pois pelistä ja siksi ei vain nouse lämmöt normiin kun pakkasta toistakymmentä. :think:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Behemoth kirjoitti:
XV70D kirjoitti: Lämmöt nousee nyt hitaammin, osasyy tähän varmasti egr:n poistolla
Tästäpä tulikin mieleeni, että mulla Digituning-ohjelma, joten ilmeisesti EGR pois pelistä ja siksi ei vain nouse lämmöt normiin kun pakkasta toistakymmentä. :think:
Jos on perus digitunig niin melko varmasti on EGR toiminnassa
(jos ei erikseen pyydetty sen sulkua)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Bablo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 06.01.2012 20:23
Paikkakunta: Kokkola

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Bablo »

CDI203 kirjoitti:
temetisu kirjoitti:Omassani (320cdi, 2001) lämmöt jäävät 60 ja 80 asteen väliin, uskoisin että termari pitäisi vaihtaa... Mutta mistähän sen löytäisin konehuoneesta, olisiko jotai räjäytyskuvia??
Termostaati löytyy ylävesiletkun moottorin puoleisesta päästä
Jos on samassa paikassa mitä pienimmissä CDI malleissa niin ota varovasti polttoaineletkujen kanssa.
temetisu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 23.05.2009 14:54

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja temetisu »

Bablo kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
temetisu kirjoitti:Omassani (320cdi, 2001) lämmöt jäävät 60 ja 80 asteen väliin, uskoisin että termari pitäisi vaihtaa... Mutta mistähän sen löytäisin konehuoneesta, olisiko jotai räjäytyskuvia??
Termostaati löytyy ylävesiletkun moottorin puoleisesta päästä
Jos on samassa paikassa mitä pienimmissä CDI malleissa niin ota varovasti polttoaineletkujen kanssa.
Joo tarkotus olis ensi vkl katsastaa vaihtoa luvattu vaan kovaa pakkasta :O Pohjolan talli on iso, mutta kylmä! :)
Nykyinen: W210 320 CDI Avantgarde alles Zusatzausstattung
Exät: Volvo 740 GLT
Peugeot 206 GTI
Ford Focus 1,6 trend
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Bablo kirjoitti: Jos on samassa paikassa mitä pienimmissä CDI malleissa niin ota varovasti polttoaineletkujen kanssa.
Tämä tuli kantapään kautta todistettua... :wink:
Seuraavalla kerralla, en riko letkuja vaan tiedän mikä pitää irrottaa ja siirtää sivuun.
Onneksi KL-Varaosat toimitti uuden tilalle. Samalla tuli vaihdettua o-renkaita kun kerran oli putkia irti.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 880
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Oon jo kertaalleen vaihtanut termostaatin muutama vuosi sitten ja nyt näyttää siltä että lämmöt ei nouse -20 pakkasella yli +80 asteen yli, pitäskö taas termostaatti vaihtaa. Näitähän meneekö näkkileipää :cry:
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Osaako joku sanoa, että pitäiskö noiden lämpöjen nousta pre-facelift E200 CDI Väyrysessä sinne 80 asteeseen yli -10 asteen pakkaslukemilla? Ja jos EGR pois pelistä niin nouseeko silti normaalisti 80 asteen viivalle lämmöt, jos termari kunnossa? Termari siis vaihdettu uuteen ja pizzalaatikko syylärin edessä ja eipä nouse lämmöt kun noin 65-70 asteeseen.
Paisti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 18.09.2011 20:31

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Paisti »

mulla on w203 220cdi, "iso" termari vaihdettu viime kesänä, lämmöt ei nouse yli -5 astetta kylmemmällä kuin max 80. nyt kun parikymmentä pakkasta lämmöt siinä 60 astetta.

vetäsin lukkopihdeillä vesiletkun pikkutermarilta tukkoon eikä auta..vika lienee siis jossain muualla..mutta missä? pikkuhiljaa tuntuu että auton merkissä, sen verran näitä pikkuvikoja riittänyt...
Arska124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Su 09.01.2005 10:50
Paikkakunta: Oulun lähellä

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Arska124 »

Paisti kirjoitti:mulla on w203 220cdi, "iso" termari vaihdettu viime kesänä, lämmöt ei nouse yli -5 astetta kylmemmällä kuin max 80. nyt kun parikymmentä pakkasta lämmöt siinä 60 astetta.

vetäsin lukkopihdeillä vesiletkun pikkutermarilta tukkoon eikä auta..vika lienee siis jossain muualla..mutta missä? pikkuhiljaa tuntuu että auton merkissä, sen verran näitä pikkuvikoja riittänyt...

Tutun kuuloista mulla ollut samanlaista ongelmaa w203 220cdi:ssä,laitoin ylävesiletkuun sen volvon termarin niin auttoi huomattavasti...
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja RH »

Behemoth kirjoitti:Osaako joku sanoa, että pitäiskö noiden lämpöjen nousta pre-facelift E200 CDI Väyrysessä sinne 80 asteeseen yli -10 asteen pakkaslukemilla? Ja jos EGR pois pelistä niin nouseeko silti normaalisti 80 asteen viivalle lämmöt, jos termari kunnossa? Termari siis vaihdettu uuteen ja pizzalaatikko syylärin edessä ja eipä nouse lämmöt kun noin 65-70 asteeseen.
Kuinkas pitkiä siivuja pyyhit menemään? Tässä vertailupohjaksi:
Meidän paavossa (320CDI) on syksyllä uusittu termari. Tänään kävin heittämässä keikan lentoasemalle Vantaalle ja seurasin siinä mennessä lämpöjen nousua. Pakkanen heitteli auton mittarin mukaan -10,5 - -12,5 välillä koko ajan.
n. 20 km mutkaista paikallistietä moottoritien rampille ja lämmöt 70. Sitten seuraava 20km tasasta satasta kohti pääkaupunkia ja lämmöt 80. 85 astetta tuli täyteen 47km ajon jälkeen ja 90, kun matkaa oli taitettu jo 60km, jonka jälkeen alkoi seilata totutusti 88-90 välillä. Ei mitään peitteitä maskissa ja ennen lähtöä mulla oli auto pihalla johon päässä joku reilu kax tuntia. Hitaastihan nuo lämpenee juu. Oli muuten mielenkiintoista seurata samalla ajotietokoneen näyttämää kulutusta. Tulee ensin alkuun aika nopeasti alas sieltä 13 litran lähtölukemista jonnekin 8 litran päälle ja sitten pudottelee lukemia hissukseen, kunnes käyntilämpö alkaa olla 80 ja yli. Sitten tullaan taas aika tasaisesti alas sieltä seiskan päältä. 5,3 näytti kun terminaalin tuon parkkeerasin ja kotipihalla takaisin palatessa ihan sitä samaa. Sen alle ei enää tullut paluumatkalla. Tankkasin muuten palatessa. Kuluneen viikon keskikulutus 7,3.
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

RH kirjoitti:
Behemoth kirjoitti:Osaako joku sanoa, että pitäiskö noiden lämpöjen nousta pre-facelift E200 CDI Väyrysessä sinne 80 asteeseen yli -10 asteen pakkaslukemilla? Ja jos EGR pois pelistä niin nouseeko silti normaalisti 80 asteen viivalle lämmöt, jos termari kunnossa? Termari siis vaihdettu uuteen ja pizzalaatikko syylärin edessä ja eipä nouse lämmöt kun noin 65-70 asteeseen.
Kuinkas pitkiä siivuja pyyhit menemään? Tässä vertailupohjaksi:
Meidän paavossa (320CDI) on syksyllä uusittu termari. Tänään kävin heittämässä keikan lentoasemalle Vantaalle ja seurasin siinä mennessä lämpöjen nousua. Pakkanen heitteli auton mittarin mukaan -10,5 - -12,5 välillä koko ajan.
n. 20 km mutkaista paikallistietä moottoritien rampille ja lämmöt 70. Sitten seuraava 20km tasasta satasta kohti pääkaupunkia ja lämmöt 80. 85 astetta tuli täyteen 47km ajon jälkeen ja 90, kun matkaa oli taitettu jo 60km, jonka jälkeen alkoi seilata totutusti 88-90 välillä. Ei mitään peitteitä maskissa ja ennen lähtöä mulla oli auto pihalla johon päässä joku reilu kax tuntia. Hitaastihan nuo lämpenee juu. Oli muuten mielenkiintoista seurata samalla ajotietokoneen näyttämää kulutusta. Tulee ensin alkuun aika nopeasti alas sieltä 13 litran lähtölukemista jonnekin 8 litran päälle ja sitten pudottelee lukemia hissukseen, kunnes käyntilämpö alkaa olla 80 ja yli. Sitten tullaan taas aika tasaisesti alas sieltä seiskan päältä. 5,3 näytti kun terminaalin tuon parkkeerasin ja kotipihalla takaisin palatessa ihan sitä samaa. Sen alle ei enää tullut paluumatkalla. Tankkasin muuten palatessa. Kuluneen viikon keskikulutus 7,3.
Tosiaan nuo lenkit ei ole kuin 15 kilsaa, josta 5 taajamassa ja 10 motarilla. Pitää käydä kaateleen joku 50 kilsaa motarilla ja sitten tehdä johtopäätökset. Kulutus on kyllä todella maltillista E39 525tdsA Bemarin jälkeen...rapiat 6 litraa keskikulutus ja suurin osa ihan nurkilla pyörimistä.
temetisu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 23.05.2009 14:54

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja temetisu »

RH kirjoitti:
Behemoth kirjoitti:Osaako joku sanoa, että pitäiskö noiden lämpöjen nousta pre-facelift E200 CDI Väyrysessä sinne 80 asteeseen yli -10 asteen pakkaslukemilla? Ja jos EGR pois pelistä niin nouseeko silti normaalisti 80 asteen viivalle lämmöt, jos termari kunnossa? Termari siis vaihdettu uuteen ja pizzalaatikko syylärin edessä ja eipä nouse lämmöt kun noin 65-70 asteeseen.
Kuinkas pitkiä siivuja pyyhit menemään? Tässä vertailupohjaksi:
Meidän paavossa (320CDI) on syksyllä uusittu termari. Tänään kävin heittämässä keikan lentoasemalle Vantaalle ja seurasin siinä mennessä lämpöjen nousua. Pakkanen heitteli auton mittarin mukaan -10,5 - -12,5 välillä koko ajan.
n. 20 km mutkaista paikallistietä moottoritien rampille ja lämmöt 70. Sitten seuraava 20km tasasta satasta kohti pääkaupunkia ja lämmöt 80. 85 astetta tuli täyteen 47km ajon jälkeen ja 90, kun matkaa oli taitettu jo 60km, jonka jälkeen alkoi seilata totutusti 88-90 välillä. Ei mitään peitteitä maskissa ja ennen lähtöä mulla oli auto pihalla johon päässä joku reilu kax tuntia. Hitaastihan nuo lämpenee juu. Oli muuten mielenkiintoista seurata samalla ajotietokoneen näyttämää kulutusta. Tulee ensin alkuun aika nopeasti alas sieltä 13 litran lähtölukemista jonnekin 8 litran päälle ja sitten pudottelee lukemia hissukseen, kunnes käyntilämpö alkaa olla 80 ja yli. Sitten tullaan taas aika tasaisesti alas sieltä seiskan päältä. 5,3 näytti kun terminaalin tuon parkkeerasin ja kotipihalla takaisin palatessa ihan sitä samaa. Sen alle ei enää tullut paluumatkalla. Tankkasin muuten palatessa. Kuluneen viikon keskikulutus 7,3.
Voi kun ittelläki olis tollasia kulutuksia 320... Liekö sitten ajotavassa ja ajomäärässä vikaa.. :oops:
Nykyinen: W210 320 CDI Avantgarde alles Zusatzausstattung
Exät: Volvo 740 GLT
Peugeot 206 GTI
Ford Focus 1,6 trend
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja RH »

temetisu kirjoitti: Kuluneen viikon keskikulutus 7,3.
Voi kun ittelläki olis tollasia kulutuksia 320... Liekö sitten ajotavassa ja ajomäärässä vikaa.. :oops:[/quote]

Joo. Toisessa topicissa olen antanut itseni kertoa, että edellinen tankillinen oli 8,6...
Ajomäärään ja -tapaan lisäisin oleellisina myös -olosuhteet.
Tämä tästä. Menee OT:ksi.
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Kertokaahan viisaammat mikä tämä CDI:n "lääkeruisku" on?
Se on syöttöletkujen ylimmässä kohdassa, eli epäilen sen liittyvän itse-ilmaukseen. :think:
Toisaalta tuota mustaa "mäntää" voi painaa sisäänpäin ja noita mäntiä voi ostaa erikseen eli pitäisikö sitä käyttää jossain yhteydessä... :think:

Mulla ilmasi Väyrynen itsensä samantien kun vaihtelin putkia...
Putken pää.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja hanta »

Korjauskäsikirjan mukaan se on juuri järjestelmän ilmausta varten ja vaatii myös vakuumipumpun. Yritin itsekin saada sitä auki, mutta ei onnistunut ja ilmaantuuhan se suodatin tosiaan muutenkin.
W203CDI
ripeli
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 31.01.2012 23:25

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja ripeli »

Mistä kohtaa löytyy se pienempi termostaatti c220 cdi -98 mallista? Lämmöt ei näillä ilmiolla (-20...-25) nouse kun viitenkymppiin, ja heti risteyksessä kun vähäksi aikaa pysähtyy laskee sinne neljänkympin huiteille. Tänään vaihdoin siis tuon ison termarin ja ei tapahtunut mitään muutosta (sinne meni prkl 60e taas harakoile)

Paljo tuolla pikkutermarilla muuten on hintaa?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Timo999 kirjoitti:Kertokaahan viisaammat mikä tämä CDI:n "lääkeruisku" on?
Se on syöttöletkujen ylimmässä kohdassa, eli epäilen sen liittyvän itse-ilmaukseen. :think:
Toisaalta tuota mustaa "mäntää" voi painaa sisäänpäin ja noita mäntiä voi ostaa erikseen eli pitäisikö sitä käyttää jossain yhteydessä... :think:

Mulla ilmasi Väyrynen itsensä samantien kun vaihtelin putkia...
Putken pää.jpg
POLTOAINEEN siirto paineen mittausta/ilmausta varten
Ei liity mitenkään termariin/jäähdytykseen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
rossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:19

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja rossi »

Paisti kirjoitti:mulla on w203 220cdi, "iso" termari vaihdettu viime kesänä, lämmöt ei nouse yli -5 astetta kylmemmällä kuin max 80. nyt kun parikymmentä pakkasta lämmöt siinä 60 astetta.

vetäsin lukkopihdeillä vesiletkun pikkutermarilta tukkoon eikä auta..vika lienee siis jossain muualla..mutta missä? pikkuhiljaa tuntuu että auton merkissä, sen verran näitä pikkuvikoja riittänyt...
Mulla sama laite mutta mukin verran pidempi lohko,laitoin pahvit syylärin eteen ja nyt lämpiään karvan päälle 80 asteen ja työmatkaa 27 km. Ja pikkuvikoja löytyy tästäkin ihan riittävästi kotitarpeisiin... Itseasiassa ei mulla ole ikinä ollu autoa mitä pitää näin paljon rassata! Mites pysyykö sulla lasit hyvin sulana? Mulla pysyy kuskin sivulasi ja tuulilasi ainoastaan kun on puhallus täysillä niitä kohti kokoajan.
S203 220cdi
Vito 639.
Avatar
Hakkapeliitta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: La 05.09.2009 11:48
Paikkakunta: Tampere

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Hakkapeliitta »

ripeli kirjoitti:Mistä kohtaa löytyy se pienempi termostaatti c220 cdi -98 mallista? Lämmöt ei näillä ilmiolla (-20...-25) nouse kun viitenkymppiin, ja heti risteyksessä kun vähäksi aikaa pysähtyy laskee sinne neljänkympin huiteille. Tänään vaihdoin siis tuon ison termarin ja ei tapahtunut mitään muutosta (sinne meni prkl 60e taas harakoile)

Paljo tuolla pikkutermarilla muuten on hintaa?

Korjatkaa nyt ihmeessä joku mutta käsittääkseni alkupään CDIssä ei ole kuin yksi termari. Se iso.
W203:een tuli sitten toinen kaveriksi.

Itellä W202 200CDI ja on kyllä ongelmia lämpöjen kanssa, vaihdoin termarin viikonloppuna. Ei meinaa nousta millään lämmöt ja liikennevaloissa tipahtaa heti reilusti. :crazy:
ex-W202 200T CDI 1999
ex-W203 200T CDI 2005
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Hakkapeliitta kirjoitti:
ripeli kirjoitti:Mistä kohtaa löytyy se pienempi termostaatti c220 cdi -98 mallista? Lämmöt ei näillä ilmiolla (-20...-25) nouse kun viitenkymppiin, ja heti risteyksessä kun vähäksi aikaa pysähtyy laskee sinne neljänkympin huiteille. Tänään vaihdoin siis tuon ison termarin ja ei tapahtunut mitään muutosta (sinne meni prkl 60e taas harakoile)

Paljo tuolla pikkutermarilla muuten on hintaa?

Korjatkaa nyt ihmeessä joku mutta käsittääkseni alkupään CDIssä ei ole kuin yksi termari. Se iso.
W203:een tuli sitten toinen kaveriksi.

Itellä W202 200CDI ja on kyllä ongelmia lämpöjen kanssa, vaihdoin termarin viikonloppuna. Ei meinaa nousta millään lämmöt ja liikennevaloissa tipahtaa heti reilusti. :crazy:
Mitä alku pään cdi malleja (1998?) tarkoita vito? sprinter? 210? vai 202
Korjataan että ainkin 202 mallisa on ja paikkakin on meneen kertaan mainittu
(ihan kaikisa ei sitä ole nissa 203 malleisakaan jos ei ole sitä pikku kennoa)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

CDI203 kirjoitti:
Timo999 kirjoitti:Kertokaahan viisaammat mikä tämä CDI:n "lääkeruisku" on?
Se on syöttöletkujen ylimmässä kohdassa, eli epäilen sen liittyvän itse-ilmaukseen. :think:
Toisaalta tuota mustaa "mäntää" voi painaa sisäänpäin ja noita mäntiä voi ostaa erikseen eli pitäisikö sitä käyttää jossain yhteydessä... :think:
Mulla ilmasi Väyrynen itsensä samantien kun vaihtelin putkia...
Putken pää.jpg
POLTOAINEEN siirto paineen mittausta/ilmausta varten
Ei liity mitenkään termariin/jäähdytykseen
Asia selvä!
Siinä mielessä liittyy termariin/jäähdytykseen, että on syytä olla varovainen tämän letkun kanssa kun termaria vaihtaa!
Kuten kuvasta näkyy niin minulla on nyt uusi letku siinä... :wink:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Hakkapeliitta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: La 05.09.2009 11:48
Paikkakunta: Tampere

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Hakkapeliitta »

Ok, nyt on taas telmitty tuon harrastevehkeen kanssa. Kyllähän sieltä sitten löytyikin se pikkutermari, siitä pienemmän syylärin juuresta.
Kuva
Eli tuon mustan isomman mötikän sisältä. Sokka irti niin jo lähtee purkaantumaan.

Kuva

Tuossa kuva "letkujen väliin" tulevasta termarista, jota KL-osat myy hintaan 40€. Tätä termaria (ja sitä pikkusyyläriä) ei heidän mielestään kuuluisi olla W202:ssa mutta aika usein se näköjään kuitenkin löytyy. Tuosta setistä käytetään kaikki muu paitsi tuo alumiininen kotelo ja sokka, ainakin ite laitoin vanhan sokan joka sopi muoviin paremmin. Tiiviste, jousi, tuo messinkiventtiili ja letkuliitin laitetaan pikkusyylärin päähän kiinni ja "naps", sokka kiinni.

Sitten testejä:

-20 C pakkasta ja webastolla lämmöt nousee nopeahkosti n. 85 asteeseen. Kun webaston sammuttaa, pysyy lämmöt moottoritiellä vaikka kuinka olisi lämppäriä puhaltamassa.
-Kun pysähtyy tai hiljentää taajamanopeuteen, lämmöt tippuu n. 60 asteeseen.
-Tässä vaiheessa on pikkusyyläri lämmin kauttaaltaan ja ison syylärin ylävesiletku paikoitellen lämpimähkö. Sitten pitäisi pikkusyylärinkin alkaa jäähtymään vähitellen, jos termari toimii.

Eli näyttäisi tosiaan toimivan toi systeemi niin että pikkusyyläri toimii ensin, sen venttiili aukeaa ennen isoa termostaattia ja päästää lämpimän veden tuonne pikkusyyläriin. Jos tämä ei riitä veden jäähdytykseen, aukeaa ison termarin venttiili asteittain. Kuten täällä on CDI203:kin monet kerrat selittänyt.

Eipä tuosta isoa apua ollut itselle tuosta pikkutermarin vaihdosta, ainakaan ne lämmöt ei pysy ylhäällä näillä pakkasilla. Sen verran opin kuitenkin, että pahvitin koko pikkusyylärin.

Alkaa riittämään tämän merkin kanssa harrastaminen. Kokoajan saa jotain nurkkaa olla rassaamassa...
ex-W202 200T CDI 1999
ex-W203 200T CDI 2005
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja RH »

rossi kirjoitti:
Paisti kirjoitti:mulla on w203 220cdi, "iso" termari vaihdettu viime kesänä, lämmöt ei nouse yli -5 astetta kylmemmällä kuin max 80. nyt kun parikymmentä pakkasta lämmöt siinä 60 astetta.

vetäsin lukkopihdeillä vesiletkun pikkutermarilta tukkoon eikä auta..vika lienee siis jossain muualla..mutta missä? pikkuhiljaa tuntuu että auton merkissä, sen verran näitä pikkuvikoja riittänyt...
Mulla sama laite mutta mukin verran pidempi lohko,laitoin pahvit syylärin eteen ja nyt lämpiään karvan päälle 80 asteen ja työmatkaa 27 km. Ja pikkuvikoja löytyy tästäkin ihan riittävästi kotitarpeisiin... Itseasiassa ei mulla ole ikinä ollu autoa mitä pitää näin paljon rassata! Mites pysyykö sulla lasit hyvin sulana? Mulla pysyy kuskin sivulasi ja tuulilasi ainoastaan kun on puhallus täysillä niitä kohti kokoajan.
Tuohan lämpee sitten oikeinkin mallikkaasti.
Raitisilmasuodatin lienee matkansa päässä. Tuollaiset huurtumisongelmat johtuvat yleensä siihen suuntaan.
Avatar
rossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:19

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja rossi »

RH kirjoitti:
rossi kirjoitti:
Paisti kirjoitti:mulla on w203 220cdi, "iso" termari vaihdettu viime kesänä, lämmöt ei nouse yli -5 astetta kylmemmällä kuin max 80. nyt kun parikymmentä pakkasta lämmöt siinä 60 astetta.

vetäsin lukkopihdeillä vesiletkun pikkutermarilta tukkoon eikä auta..vika lienee siis jossain muualla..mutta missä? pikkuhiljaa tuntuu että auton merkissä, sen verran näitä pikkuvikoja riittänyt...
Mulla sama laite mutta mukin verran pidempi lohko,laitoin pahvit syylärin eteen ja nyt lämpiään karvan päälle 80 asteen ja työmatkaa 27 km. Ja pikkuvikoja löytyy tästäkin ihan riittävästi kotitarpeisiin... Itseasiassa ei mulla ole ikinä ollu autoa mitä pitää näin paljon rassata! Mites pysyykö sulla lasit hyvin sulana? Mulla pysyy kuskin sivulasi ja tuulilasi ainoastaan kun on puhallus täysillä niitä kohti kokoajan.
Tuohan lämpee sitten oikeinkin mallikkaasti.
Raitisilmasuodatin lienee matkansa päässä. Tuollaiset huurtumisongelmat johtuvat yleensä siihen suuntaan.
Joo lämmöt nousee,kun syksyllä termostaatti vaihdettiin ja samalla myös raitisilmasuodatin meni vaihtoon.
S203 220cdi
Vito 639.
Vastaa Viestiin