Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Rammstein69 kirjoitti:Kertokaapas viisaat kuinka suurella ET-luvulla olevat 15" vanteet käy s123:n alle?
edessä vanteen takapuolella pitäs olla enintään 125mm tilaa vanteen reunasta keskiön pintaan. eli 6,5x15et30 että jää pari milliä pelivaraa kaikissa olosuhteissa.

teoriassa sama vanne et33 voi mennä mut sillo ollaan jo hämärän rajamailla, eli riippuu siitä kenen valmistetta raidetangon pää on.

takana ei ole aivan noin nuukaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3503
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Rammstein69 kirjoitti:Kertokaapas viisaat kuinka suurella ET-luvulla olevat 15" vanteet käy s123:n alle?
Ainaski w202:n 6x15 ET31 ja kait myös w210:n 6 1/2x 15 ET37 käy.

Talvella koitin iha mielenkiinnon vuoks Karran 8x16 liekö ollu ET34 kaivonkansia, jotka ois eteen käyny 5 mm spacerin kanssa, mut taakse ei riittäny ees kaks lätkää päällekäin, vaan otti silti sisälokariin kiinni.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Kylmänraudanseppä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 557
Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kylmänraudanseppä »

Aina kysellään arvostettujen rengastestien perään... no tässä W212 ja kaikki uusimmat premium renkaat... ja yllätysvoittaja... Hankook koreasta.

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm


http://www.auto-motor-und-sport.de/test ... 84132.html


Google käännös englanniksi yllättävän hyvä ..
--------------------------------------------------------

C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/

Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Avatar
Kylmänraudanseppä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 557
Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kylmänraudanseppä »

1. Hankook Ventus S1 Evo Total score: 174 out of 200 (Dry 86 / Wet 88 )

2.Goodyear Efficient Grip
Total score: 161 of 200 points (Dry 85 / Wet 76)

3.Pirelli P7 Cinturato
Total score: 152 by 200 points (Dry 79 / Wet 73)

4.Continental Sport Contact 3
Total score: 150 out of 200 points (Dry 71 / Dry 79)

5.Dunlop SP Sport Maxx TT
Total score: 142 by 200 points (Dry 69 / Wet 73)

6.Nokian Z G2 test result
Total score: 142 by 200 points (Dry 75 / Wet 62)

7.Michelin Pilot Sport 3
Total score: 137 out of 200 points (Dry 73 / Wet 64)

8.Uniroyal Rain Sport 2
Total score: None given

9.Vredestein Ultrac Sessenta
Total score: 127 by 200 points (Dry 68 / Wet 59)

10.Bridgestone Potenza RE 050 A
Total score: 111 by 200 points (Dry 63 / Wet 48 )

Kuva
--------------------------------------------------------

C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/

Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

heh siinä on sama järjestys hintaluokasta ku ottaa auki esim just camskillin hinnaston ja järjestää sen niin että halvin on ykkösenä ja kallein kymppinä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Kylmänraudanseppä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 557
Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kylmänraudanseppä »

Sergey kirjoitti:heh siinä on sama järjestys hintaluokasta ku ottaa auki esim just camskillin hinnaston ja järjestää sen niin että halvin on ykkösenä ja kallein kymppinä.
Sitähän minäkin ihmettelen... itsellä on 225/50-17 V12 evo Hankookit alla... ja on nekin kyllä hyvät...ilmeisesti S1 evo 107 vieläkin parempi.
--------------------------------------------------------

C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/

Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

taitaa vaan olla mennyttä aikaa se kun saatiin toivottuja tilastotietoja saunomalla ja kabineteissa, eli paras = se joka lahjoi parhaiten ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Onko kellään kokemusta Nankang NS20 renkaista? Onko yhtä loistavat kuin NS-II:setkin 8) Joutuu vielä parin renkaita ostamaan tälle syksyä, ei auta mikään.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mulla on nyt n. 15 000 km ajalta kokemuksia nexen 3000 renkaista takana ja kuluminen on aivan olematonta tai ainakin hyvin hillittyä... eturenkaiden merkkiä en muista, mutta nekin on vielä aivan uutta vastaavat...

sisäreunasta on ehkä n. 1 mm kulunut, muuten nuo takarenkaat on kyllä yllättäneet kulutuskestävyydellään, kun tuninki miehet niitä vaihtelee kuulemma 10 000 km välein :roll: (niillä on varmaan pyöränkulmat jotenkin vituillaan :P )
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
cupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ti 03.08.2004 15:18
Paikkakunta: Epsoo

Alu tai kevytmetallivanteista

Viesti Kirjoittaja cupee »

lisää tietoa! :oops: :?: Ellikäs - mitä tulee ottaa huomioon aluvanne ostoksessa! Hintahaitari on melkoinen. Pojan Boran (2,8 V6,4motion) alla olevat vanteet ovat soiketa ja päästävät ilmat renkaista pihalle. Pitäisi alle saada ehjät!!! Voiko entisille tehdä jotakin edullista, että pitäisivät ilman renkaissa? Ja kun menee ostamaan uusia, mitä pitää huomioida?
Rengaskauppa.net tarjoaa sarjan hintaan 368 €! Merkkiä en pannu merkille! Pitääkö huomioida merkki ja mitä vielä? Tyyli on sitten toinen juttu - tietty! :roll: Toi aluvanteitten tietämys on ihan spesiaalia ja vaatii jonkin verran tietoa, että pääsisi jyvälle :oops:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Hyvät aluvanteet maksaa alkaen 150eur / kpl. Halvat toki pyörii alla, useamman vuodenkin jopa. Mä ostaisin mielummi hyvät käytetyt ku uudet huonot. Mutta jos ei ole väliä vanteen laadulla, muodolla, keskityksellä tai painolla (hyvät painaa 7kg/kpl ja huonot 14kg/kpl) ni sit halvimmat vaan kehiin jos siltä tuntuu.

borassa on 5x100 jako joka on hölmöin pulttijako koko maailmassa. Hyvin harvinaisesti löytää hyviä ;)

nois halvois on jo uutena millikaupalla heittoa, ovat soikeita tai hyväs lykyssä keskiö on millin kaksi sivussa... jne.

BTW

Nyt on 1500km ajettu kuivassa ja kuumassa, märällä, rankkasateessa sekä +5 säässä noilla mun uusilla SUNNY 195/45/16 renkailla ja näi heti voi sanoa että märkäpito on erittäin hyvä, paljo parempi ku Falken 452:ssa tai varsinki nankang NS2:ssa. Kostealla kelillä neutraali rengas ja kuivassa ja kylmässä säässä on ehkä aavistuksen heikompi pito kuin edellä mainituissa renkaissa. EI kyllä normaaliajossa huomaa mutta paniikkijarrutilanteessa meni lukkoon ehkä herkemmin (kokeiltu w123 kaikki samas koossa).
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
cupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ti 03.08.2004 15:18
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja cupee »

borassa on 5x100 jako joka on hölmöin pulttijako koko maailmassa. Hyvin harvinaisesti löytää hyviä
Jeps - kiitos Sergey - ja p---t, että nyt noin kävi ton harvinaisen pulttijaon kaa! - pitääpä lähteä metsästykseen - kyllä ulkonäöllä on väliä ja parempi ois olla parempi kuin huonompi vanne.
Alu vanne on oikeasti melkoinen spesiaaliala - mutta toi painovinkki oli jo todella hyvä!
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Tais olla yhden kauden volkkareissa tuo paska jako?
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kolmoskopan VR6, ykköskopan Audi TT, Bora osittain jne. yhekskytluvun puolenvälin "mersun 112 tappaja-jako". ei onnannu aluevaltaus vaan tuliki sitte vannevalmistajillta kompromissiratkaisu 5x112 M14 saksalaisten laatumerkkien pulttijaoks. Eli mersu luopu 2000 luvun alussa m12 pultista ja piti 5x112 jaon ja volkkari luopu 5x100 jaosta jo 90 luvun lopulla ja piti m14 pulttinsa. Bemmiäki kyselivät kelkkaa mukaan mutta juntteja ku ovat ni halusivat pitää tuumajakonsa.

mitä siihen vanteen painoon tulee, niin noi BBS, OZ jne 8x17 painaa 9-10kg/kpl.

Audi TT ekat alkuperäset parabol-vanteet o kyl hyvän näköset borassa kunnostettuna... ja kiillotettuna ;)

toinen hölmö jako on GM 5x110.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tuli haettua rengasliikkeen läjästä "uudet" talvirenkaat. 225/45/17 Nokian hakka4 nelikulmaisella nastalla, pintaa yli 10mm eikä yhtää nastaa puutu. Samalla otin muitakin hyvyyksiä kuten misukan kesärenkaita ja yhet on Ventus sport.

0 euroo makso :D toisen jäte on toisen aarre. Onneks tääl o tapana vaihtaa renkaat uusiin joka vuosi ni tmmöselle hamsterillekki löytyy kelpo roinaa.

KuvaKuvaKuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Kylmänraudanseppä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 557
Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kylmänraudanseppä »

Sergey kirjoitti:tuli haettua rengasliikkeen läjästä "uudet" talvirenkaat. 225/45/17 Nokian hakka4 nelikulmaisella nastalla, pintaa yli 10mm eikä yhtää nastaa puutu. Samalla otin muitakin hyvyyksiä kuten misukan kesärenkaita ja yhet on Ventus sport.

0 euroo makso :D toisen jäte on toisen aarre. Onneks tääl o tapana vaihtaa renkaat uusiin joka vuosi ni tmmöselle hamsterillekki löytyy kelpo roinaa.

[ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/vanteita/th_02102010333.jpg] ][/URL][ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/vanteita/th_02102010332.jpg] ][/URL][ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/vanteita/th_02102010330.jpg] ][/URL]
Ettei vaan joku ole säikähtäny nokian 4: sen äänimaailmaa? Pitävät kyllä hyvin lumella ja jäällä.
--------------------------------------------------------

C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/

Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13641
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Kylmänraudanseppä kirjoitti: Ettei vaan joku ole säikähtäny nokian 4: sen äänimaailmaa? Pitävät kyllä hyvin lumella ja jäällä.
Ahvenanmaan talvessa pärjää siis varmasti :P .

Onhan Sergeyllä kuitti tallella jos takuuasioita tulee :wink:
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Risebet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 21.01.2010 10:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Risebet »

Laitoin eilen camskillilltä tulemaan kierroksen nuita Hankookin S1 Evo K107:koja.

Entiset Falkenit (FK452) hukkui alta n. 15000 Km:ssa. Falkenit oli ehkä liian uraherkät ainakin kun ne vähän kuluivat. Toivotaan että Hankookit eivät tee samaa..

Hankookeille tuli hintaa reilu 400e/kierros koossa 225/40R18 :D
W204 Avantgarde C320cdi 4Matic -08
W202 Classic C180 -98 Ex
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

karra kirjoitti:
Kylmänraudanseppä kirjoitti: Ettei vaan joku ole säikähtäny nokian 4: sen äänimaailmaa? Pitävät kyllä hyvin lumella ja jäällä.
Ahvenanmaan talvessa pärjää siis varmasti :P .

Onhan Sergeyllä kuitti tallella jos takuuasioita tulee :wink:
Nää on rengasliikkeen vakioasiakkaan renkaat jotka se ostaa uudet joka syksy. ja mä sit aina kärkyn niitä sen renkaita :)

Karra, tottakai on kuitti! Oli jopa kotiintoimitus ILMAISEKSI! siitähä mä sen kuitin sainki :lol: :lol: enkä ole edes sitoutunut mihinkään rehdisti enkä epärehdisti (ts. vastikkeettomat on, ei esim pimeitä hommia)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

Tämäkin on kysytty jo miljuuna kertaa, mutta kerta vielä kiellon päälle. Mihin momenttiin aluvanteet kiristetään? Kyseessä alk.peräiset 16" avantgarde(?) fillarit.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ES »

Ei niin renkaista, mutta mainittakoon nyt nivelistä, joita tahtoo joskus mennä. Vanhassa kulkurissa, 300D, ostin syksyllä vielä uudet kesärenkaat ja vajaan parin tuhannen kilometrin jälkeen huomasin, että ovat takana TWI:ssä ja edessäkin melko loppu. Vähän...noh, harmitti. Oli se jo kyllä hiukan ilmoitellut nivelten kulumisesta männätalvena, kun ei oikein tahtonut pysyä hanskassa jäällä. Ja muljui montuissa.

Ja kuluminen oli täysin tasaista koko pinnalta, ei mistään reunoista.

500€ suuntaukseen, sisälsi parit laakerit, narinapuslat jne. Ja johan tokeni.

Halvempaa pidemmän päälle pitää nivelet kunnossa.
ELa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 18.10.2010 22:41
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja ELa »

Meneekö W203 alle 8x18 et olessa 45 renkaana 225/40/18.
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ES »

Ottaa aivoon tuo ravistus. Renkaat, jotka olivat ostettaessa alla ravistivat melkoisesti. Eikun vaihtoon, kun ilmeni, että painot on nollissa, mutta pinta heittää. Seuraavat, uudet kesärenkaat uusilla vanteilla olivat ihan jees aluksi, kunnes alkoi ilmetä lisääntyvää tutinaa. Tosin vielä pientä. Sitten tulikin kylmä ja piti hommata talvirenkaat. Heti alussa tuntui, että ravistavat vähän, mutta ei nyt kovin haittaavasti. Se sitten lisääntyi ja nyt ei enää viitsi moista vapinaista menoa.

Mietin, että eihän nyt kaikissa renkaissa - ja vielä eri vanteilla - voi vikaa olla, täytynee olla muutakin ongelmaa. Epäilin kardaanin rättiniveliä, auto on siis S320 CDI. Tänään kampesin sen ylös ja tarkastin nivelet. No ei, ei tuon näköisissä nivelissä voi olla vikaa. Eihän? Auto käyntiin ylhäällä ja vaihde D:lle. Alle tarkkailemaan. Eipä siellä kardaanissa, eikä vetareissakaan juuri heittoa ollut. Kellolla saisin kyllä kardaanin takapäästä heittoa esiin, mutta silmällä ei paha, ei tuo vielä autoa ravista.

Vetonivelten vika taas ilmenisi toisella tapaa. Tämä ravistus kun alkaa siinä vähän yli 80 ja jatkuu yli 120 nopeuteen. Veto tuntuu vaikuttavan vähän, tai sitten ei.

No perskeles, pakko sen on olla renkaissa, pitää käyttää nuo painotuksessa. Vaikka kuinka ovat kolmannet. Eihän ne toisetkaan tosin ihan ensivaiheessa tutisseet.

Ei se noin sivumennen sanottuna ihan kauhean järkevä temppu ollut pyörittää taka-akselia auton ollessa ylhäällä, kuten varmaan jo arvaatte. 4 vikaa päällä. Auto alas, tai kyllä se jäi ihan pirun ylös. Airmatic aivan tapissa ja mm. siitä vika. Akunnapa irti, odottelua, kiinni ja käyntiin. Rattia laidasta toiseen. Ok, 2 vikaa jäljellä. Pihaa ympäri muutama kierros, jarruttelua ja seis. Virrat pois ja päälle ja rattia laidasta laitaan. Virrat pois ja päälle ja tarkistus. No Malfunctions. Kiitos Jeesus.

On se mersun insinööri viisas.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

nivelet...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Johtaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 04.03.2009 19:18

Viesti Kirjoittaja Johtaja »

Onko autoni liika matala keulasta ku ei mahtunu talvirenkaat pyörimään? 195/65-15" ja autona 190d... Pitäs vissii laittaa korkeemmat jousilautaset, niinpä kysynkin saako noita jousia irti sivultapuristavilla puristimilla?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

takanaha ei puristimii tarvi, edessä vähä hankala kyl ilman. ja toi rengaskoko on 15mm isompi ku vakio. eikä vakiokaan taho olla hyvä madalletussa tenavassa. itel oli 185/55/15
Viimeksi muokannut Sergey, Ma 25.10.2010 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
simos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 28.09.2004 21:04
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja simos »

ES kirjoitti:Ottaa aivoon tuo ravistus. Renkaat, jotka olivat ostettaessa alla ravistivat melkoisesti. <snip>
Sergey kirjoitti:nivelet...
Sanoisin että nivelet.

Omassa laitoin talvirenkaat alle ja täristi niin vietävästi ~80:n nopeudessa. Samanlaista, mutta miedompaa kesäkumeilla, joten meinasin jo mennä tasapainottamaan talvikumit.

Täs renkaiden vaihdon välissä käytin leimalla ja pientä väljää edessä. Vaihdettiin alapallot, koiranluut ja raidetangon päät. Nelipyöräsuuntaus. Loppu ravistamiset ja vetelyt.... nyt on hyvä.

Eli nivelet... kandee ainakin tsekata.
---
simos

X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Minusta tuntuu, että noita W/S211:n etupään hiluja saisi olla kerran kuussa vaihtamassa, jos haluaa, että renkaat ei täristä, yms.
Tai sitten auton pitää olla ilmajousituksella.

Ainakin itselläni molemmissa Mersuissa on vipattanut enemmän ja vähemmän ihan jokainen rengas/vannekombinaatio.

Avantgardealusta ja 35 tai 45 profiilin renkaat on vähän sellainen yhdistelmä, että normaali rautajousilla kyllä auto lukee tien pintaa aika hyvin.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
Kylmänraudanseppä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 557
Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kylmänraudanseppä »

Division kirjoitti:Minusta tuntuu, että noita W/S211:n etupään hiluja saisi olla kerran kuussa vaihtamassa, jos haluaa, että renkaat ei täristä, yms.
Tai sitten auton pitää olla ilmajousituksella.

Ainakin itselläni molemmissa Mersuissa on vipattanut enemmän ja vähemmän ihan jokainen rengas/vannekombinaatio.

Avantgardealusta ja 35 tai 45 profiilin renkaat on vähän sellainen yhdistelmä, että normaali rautajousilla kyllä auto lukee tien pintaa aika hyvin.

Enpä kyllä ole huomannut omassa rautajousi - avantcardessa pienintäkään täristystä, kovassakaan vauhdissa ( 205/60-16 225/50-17 ja 245/45-17).

Sinulla siis vakiovanteet ja renkaat hyvin vanteella ilman selkäheittoa tasapainossa?
--------------------------------------------------------

C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/

Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ES »

simos kirjoitti: Sanoisin että nivelet.

Eli nivelet... kandee ainakin tsekata.
Tsekattu, eikä sieltä mitään löytynyt. Kyllä renkaat vaan ravisti. Nyt tasapainotettu ja ihan tasaisesti kulkee. Kolmannet renkaat/vanteet, mutta siellä se oli.

Tästä näyttää olevan toinenkin ketju, jossa mahdollisesti lisää...
Vastaa Viestiin