CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Kaikki mitä ollaan tehty menee odottaessa.
Normaalisti puolen tunnin juttu mutta tässä tapauksessa kannattaa varautua ehkä noin kolmella tunnilla kun on kolvaukset ja tuikulla voi mennä normaalia kauemmin.
Muuten olisin voinut tulla poriinkin tekemään kun usein ajelen ohi mutta kolvaukset teen mielummin omalla pajalla vaasassa.
Normaalisti puolen tunnin juttu mutta tässä tapauksessa kannattaa varautua ehkä noin kolmella tunnilla kun on kolvaukset ja tuikulla voi mennä normaalia kauemmin.
Muuten olisin voinut tulla poriinkin tekemään kun usein ajelen ohi mutta kolvaukset teen mielummin omalla pajalla vaasassa.
LOTUS elise motorsport
W209 CLK 30CDI AMG -ex
W209 CLK 30CDI AMG -ex
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Onkos tossa v8 malissa temic boxsi ? jos niinmaku kirjoitti:Kaikki mitä ollaan tehty menee odottaessa.
Normaalisti puolen tunnin juttu mutta tässä tapauksessa kannattaa varautua ehkä noin kolmella tunnilla kun on kolvaukset ja tuikulla voi mennä normaalia kauemmin.
Muuten olisin voinut tulla poriinkin tekemään kun usein ajelen ohi mutta kolvaukset teen mielummin omalla pajalla vaasassa.
Joskus tota "temic" tukailin niin oli joku työkalu millä sen sai luettua ilman piirin irti juottamista, tinailemalla sinne vaan yhden hyppylangan(millä sai boot moden)
jos taas on joku EDC niin siihen sama vekotin lupaili että onnistuu ilman tinailua,
E:näyttää toi MPPS listala olevan ainakin 221 malliin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Temicci noissa on ja joutuu aina kolvailemaan tavalla tai toisella.
Aika vähältä kuullostaa 300hv... Olettaisi että tuosta pitäisi saada jopa 350-380hv? Olisi kyllä mukava kokeilla tuommoisen tekoa.
Ollut joskus haaveena rakentaa SLC 400CDI. Nyt olis jopa mahdollisuus, saapi nähdä mitä keksii
Aika vähältä kuullostaa 300hv... Olettaisi että tuosta pitäisi saada jopa 350-380hv? Olisi kyllä mukava kokeilla tuommoisen tekoa.
Ollut joskus haaveena rakentaa SLC 400CDI. Nyt olis jopa mahdollisuus, saapi nähdä mitä keksii
LOTUS elise motorsport
W209 CLK 30CDI AMG -ex
W209 CLK 30CDI AMG -ex
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Sen hyppy langan(millä saa bootmoden) voi laitta sinne Temicboxsin ilman kolvausta, kärjilä (ei jää kolvaus jälkiä...) boxsin joutuu ottamaan autosta ja avaamaan sitä varten, lisäksi siinä syteemissä tarvii tietää että minkä päästö luokan auto on kyseesä, piuha tulee eriluokissa eri paikkan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Tuo hyppylankasysteemi ei saanut mun ohjelmoinnissa ko. ohjausyksikkö bootmodeen, vaikka kuinka yritettiin. Hyppylankaohjeet olivat kuvien kera mutta ei vaan toimineet. Vierestä siis katselin tuolla Motorbitilla toimintaa. Onko tuosta Temicin ohjelmoinnista monella kokemusta?
Mulla olisi tuo vanha alkuperäinen muistipiiri täällä kotona maleksimassa, jos joku haluaa sellaista tutkia ja ohjelmaan tutustua. Vaikka eikös noita alkuperäisiä ohjelmia luulisi pyörivän lastuttajien kesken jonkin verran?
Harri
Mulla olisi tuo vanha alkuperäinen muistipiiri täällä kotona maleksimassa, jos joku haluaa sellaista tutkia ja ohjelmaan tutustua. Vaikka eikös noita alkuperäisiä ohjelmia luulisi pyörivän lastuttajien kesken jonkin verran?
Harri
E 400 CDI
Tuossa temicissä on varmaan sama juttu, kun AMG,ssäkin oli.harripuu kirjoitti:Tuo hyppylankasysteemi ei saanut mun ohjelmoinnissa ko. ohjausyksikkö bootmodeen, vaikka kuinka yritettiin. Hyppylankaohjeet olivat kuvien kera mutta ei vaan toimineet. Vierestä siis katselin tuolla Motorbitilla toimintaa. Onko tuosta Temicin ohjelmoinnista monella kokemusta?
Mulla olisi tuo vanha alkuperäinen muistipiiri täällä kotona maleksimassa, jos joku haluaa sellaista tutkia ja ohjelmaan tutustua. Vaikka eikös noita alkuperäisiä ohjelmia luulisi pyörivän lastuttajien kesken jonkin verran?
Harri
Eli niitä on alunperin tarvinnut täällä myydä uutena niin vähän, ettei kellään ole niistä oikein kunnolla kokemusta.
Samaan vihjailisi aika vaatimattomat tulokset tekniikan resursseihinkin nähden.
Maku voisi varmaan ottaa yhteyttä ja lukaista ohjelman talteen ja laittaa chipin takaisin postissa.
Jos tässä alkaa tuohon tutustumaan, niin olisi iso etu, että olisi mahdollisimman monta eri versiota, joita verrata keskenään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Tuli eilen mieleen semmonen asia kun mersun alla tutkiskelin, että olisikohan ihan mahdoton laittaa näihin vanhempiin "imevän"mallin mersuihin erillinen siirtopumppu tankin jälkeen polttoainelinjan ilmavuotoja vähentämään? Tällöin saataisiin pienennettyä siirtopumpun kuormitusta ja vältyttäisiin niiltä ilmavuodoilta, vuotais vaan ulospäin
Ohjaus jostain käymistilasta tai vastaavasta.
Mahtaiskohan siirtopumppu tykätä jos sitä syöttäis jollain kalvopumpulla heti tankilta...Heitänpä tämmösen ajatuksen
Ohjaus jostain käymistilasta tai vastaavasta.
Mahtaiskohan siirtopumppu tykätä jos sitä syöttäis jollain kalvopumpulla heti tankilta...Heitänpä tämmösen ajatuksen
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
On nähty laitettun sähkö pumppuja tankin läheisyytenHubimersu kirjoitti:Tuli eilen mieleen semmonen asia kun mersun alla tutkiskelin, että olisikohan ihan mahdoton laittaa näihin vanhempiin "imevän"mallin mersuihin erillinen siirtopumppu tankin jälkeen polttoainelinjan ilmavuotoja vähentämään? Tällöin saataisiin pienennettyä siirtopumpun kuormitusta ja vältyttäisiin niiltä ilmavuodoilta, vuotais vaan ulospäin
Ohjaus jostain käymistilasta tai vastaavasta.
Mahtaiskohan siirtopumppu tykätä jos sitä syöttäis jollain kalvopumpulla heti tankilta...Heitänpä tämmösen ajatuksen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Tälläinen Dyno saadaan e400 cdistä kun imuilmaa ei saada pidettyä aisoissa. Eli tuo intercoolerin vesipumppu oli lopettanut veden kierrättämisen, tämä selvisi vasta myöhemmin mutta dynosta sen voi myöskin päätellä.
Nyt on ehjä pumppu paikallaan ja pitäisi käydä dynossa testaamassa miten yläpäähän vaikutti. Ajossa tehot tuntuvat tippuvan vasta 4000 jälkeen. Imuilman lämpötilat huitelevat jossain 40-50 asteessa kun vähän enemmän antaa kenkää.
Tällä softalla ei tosiaankaan ole revitty moottorista viimeisiä tehoja irti. Näin ymmärsin kun hommaa tehtiin ja turvallista pakettia tavoiteltiinkin. Ehtii kuitenkin muun liikenteen mukaan.
Harri
Nyt on ehjä pumppu paikallaan ja pitäisi käydä dynossa testaamassa miten yläpäähän vaikutti. Ajossa tehot tuntuvat tippuvan vasta 4000 jälkeen. Imuilman lämpötilat huitelevat jossain 40-50 asteessa kun vähän enemmän antaa kenkää.
Tällä softalla ei tosiaankaan ole revitty moottorista viimeisiä tehoja irti. Näin ymmärsin kun hommaa tehtiin ja turvallista pakettia tavoiteltiinkin. Ehtii kuitenkin muun liikenteen mukaan.
Harri
E 400 CDI
Huomenta
Kysytääs viisaammilta. Minulle on kerrottu, että bensamoottorissa seossuhde on oltava kohdillaan että toimii / moottori ei hajoa.
Dieselissä ei taas ole niin tarkkaa??
Samoin , että kun dieselissä nostetaan ahtopainetta kone käy hiljaisemmin johtuen syttymisen aikaistumisesta??
Ja se tärkein kysymys. Jos ajatellaan että on 220 cdi niin onko mahdollista nostaa ahtopainetta ja pienentää syöttöä jotta teho pysyisi samana, mutta kulutus pienenisi ( kävisi laihalla). Ja millaista kulutus säästöä olisi mahdollista saada?
Jarno
Kysytääs viisaammilta. Minulle on kerrottu, että bensamoottorissa seossuhde on oltava kohdillaan että toimii / moottori ei hajoa.
Dieselissä ei taas ole niin tarkkaa??
Samoin , että kun dieselissä nostetaan ahtopainetta kone käy hiljaisemmin johtuen syttymisen aikaistumisesta??
Ja se tärkein kysymys. Jos ajatellaan että on 220 cdi niin onko mahdollista nostaa ahtopainetta ja pienentää syöttöä jotta teho pysyisi samana, mutta kulutus pienenisi ( kävisi laihalla). Ja millaista kulutus säästöä olisi mahdollista saada?
Jarno
En mikään viisas ole , mutta kulutus kasvaa vaan tuolla tavalla kun pumppaushäviöt kasvavat, sekä teho laskee kun siitä poltetusta polttoaineesta se voima saadaan.
Diesel käy "aina" ilmaylimäärällä. Paremman tuloksen saat syöttöä nostamalla.
Sitten olis pari aiheeseen liittyvää kysymystä lastunikkareille. Jos karttojen (esim savukartta) akseliarvoja naputtelee suuremmiksi, älyääkö ohjelma sen heti vai täytyykö tehdä jotain kikkakolmosia?
Ilmeisesti kuitenkin on niin että jos kartta loppuu "kesken", ohjelma lukee sitä sen kartassa olevan maksimiarvon kohdalta??
Diesel käy "aina" ilmaylimäärällä. Paremman tuloksen saat syöttöä nostamalla.
Sitten olis pari aiheeseen liittyvää kysymystä lastunikkareille. Jos karttojen (esim savukartta) akseliarvoja naputtelee suuremmiksi, älyääkö ohjelma sen heti vai täytyykö tehdä jotain kikkakolmosia?
Ilmeisesti kuitenkin on niin että jos kartta loppuu "kesken", ohjelma lukee sitä sen kartassa olevan maksimiarvon kohdalta??
S210 220 CDI A -02
.
Jos ahtoja vaan nostetaan, eikä oikeastaan muuta tehdä, nousee kulutus - ei pienene.
Ahtopaineen tekoonkin tarvitaan (lisä)energiaa.
Palamisen paras hyötysuhde suhteessa ilman määrään ei dieseleissä ja pensa-autoissa niin paljoa edes poikkea toisistaan.
Pensassa 14,7.
Dieselissä taisi olla luokkaa 17-18.
Kulutuksen pienentämiseen on sitten muita juttuja, joilla toisissa autoissa on suurempi merkitys, kuin toisissa.
Alkaen ihan ahtimen siipien ohjailuista ja alaväännön lisäyksestä.
Ja se toinen juttu.
Kaikkia akseliarvoja voi muuttaa....ja ohjelma kyllä tottelee.
Joitkut arvot ei sitten muutu, tai toteudu.
Voi olla rajoitus aikaisemmin, tai joissain kartoissa akselit voi olla vähän "piilossa".
Akseleissa pätee sama, kun itse kartta-arvoissakin.
Kun määrät menee kartan yli, tahi ohi, niin suurin kartan arvo siinä kohden "jää voimaan".
Jos ahtoja vaan nostetaan, eikä oikeastaan muuta tehdä, nousee kulutus - ei pienene.
Ahtopaineen tekoonkin tarvitaan (lisä)energiaa.
Palamisen paras hyötysuhde suhteessa ilman määrään ei dieseleissä ja pensa-autoissa niin paljoa edes poikkea toisistaan.
Pensassa 14,7.
Dieselissä taisi olla luokkaa 17-18.
Kulutuksen pienentämiseen on sitten muita juttuja, joilla toisissa autoissa on suurempi merkitys, kuin toisissa.
Alkaen ihan ahtimen siipien ohjailuista ja alaväännön lisäyksestä.
Ja se toinen juttu.
Kaikkia akseliarvoja voi muuttaa....ja ohjelma kyllä tottelee.
Joitkut arvot ei sitten muutu, tai toteudu.
Voi olla rajoitus aikaisemmin, tai joissain kartoissa akselit voi olla vähän "piilossa".
Akseleissa pätee sama, kun itse kartta-arvoissakin.
Kun määrät menee kartan yli, tahi ohi, niin suurin kartan arvo siinä kohden "jää voimaan".
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Joo, nuo piilossa olevat akselit on vielä mysteeri miten ne saa selville.. Jospa siihen joskus ratkaisun keksistuikku kirjoitti:.
joissain kartoissa akselit voi olla vähän "piilossa".
Akseleissa pätee sama, kun itse kartta-arvoissakin.
Kun määrät menee kartan yli, tahi ohi, niin suurin kartan arvo siinä kohden "jää voimaan".
Kylläpä tuo sitten pelaa näiltä osin niin kuin olin ajatellutkin.
S210 220 CDI A -02
No jooharripuu kirjoitti:Laitan lastun tänään postiin. Joskohan tuo auttaisi saamaan tästä OM628 -moottorista samassa suhteessa tehoja mitä muistakin.
Harri
Temikkiä on nyt katseltu omassa kammiossa pää kallellaan...
Monenlaista syötönrajoitinta näyttää löytyvän.
"Normilastun" väännöille ja tehoille sieltä rajatkin löytyy.
Eli sen verran lähtenyt ilman suutinkartan koskemisia.
Lähelle 80milliähän tuolta lähtee suht. helposti syöttöjä.
Sen jälkeen aika paljon rajoitteita.
Mutta saa sinne rakenneltua sen satakin milliä näkyville asti, siihen menee vaan sitten aikaa.
Enkä tieten vielä voi olla varma, että olen jo kaikki rajoittimet löytänyt.
Se selviää vasta sitten joskus staarilla mittaamalla.
Luulisin, että tuollaiset 100nm/syl normiväännöt saa rakenneltua, eli ~92milliä per suutin syöttö.
Ja tehoa ihan vastaavasti, kun pienemmistäkin.
Egr poikkeen.
Tämähän on sitten paineohjattu, kuten käytännössä kaikki muutkin mersut.
80milliä on suutinkartoissa vakiona.
Ja lähelle tuo määrä kulkeekin ongelmitta ohjelman läpi, tietystä syystä en halua tarkkaa määrää sanoa, mutta alle tuon.
Jos tuntee mersun edc-15,sen ja edc-16,sen ja AMG,n ohjelmat kohti tarkkaan, niin melko äkkiä osaa oikeita kohtia tarkastella tuostakin.
Tämähän on tieten vaan luuloa vielä...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Kiitos tästä väliaikaraportista, vaikken tuollaista autoa omistakaan. Mielenkiintoista luettavaa jokatapauksessa.
Väännöt alkavat olla jo niin isoissa lukemissa, että kestääkö paikat? Monella merkillä kun esim. laatikon kestoikä olisi ehkä 20sek-2vkoa. No, onhan tuossa vakionakin pitkälti kuudetta sataa Newtonia, mutta vakiovääntöhän ei ole nelilitraiselle turbodieselille mitenkään mairitteleva.
Väännöt alkavat olla jo niin isoissa lukemissa, että kestääkö paikat? Monella merkillä kun esim. laatikon kestoikä olisi ehkä 20sek-2vkoa. No, onhan tuossa vakionakin pitkälti kuudetta sataa Newtonia, mutta vakiovääntöhän ei ole nelilitraiselle turbodieselille mitenkään mairitteleva.
Yep.. ja oikeastaan "käännöskarttoihin"MatKa kirjoitti:Oonko oikeilla jäljillä, jos epäilen että 270cdi,n ohjelman työläämpi tekeminen liittyy kaasupolkimeen?
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Niin...hyödytöntä laittaa sataa milliä syöttöjä, jos kaasupoljin lopulla pyytää vaan kahdeksaakymppiä...MatKa kirjoitti:Saattoipa aueta tuo poljinasia, pitää illalla vielä kokeilla. Semmonen ~400nm "rajoitin"joskami kirjoitti:Yep.. ja oikeastaan "käännöskarttoihin"MatKa kirjoitti:Oonko oikeilla jäljillä, jos epäilen että 270cdi,n ohjelman työläämpi tekeminen liittyy kaasupolkimeen?
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Joo, kaasupoljin muutettu. Vetoja tuli lisää, muttei odotetusti. Luulen että jossakin on jokin rajoitin jota en oo hoksannut. Vielä taidetaan liikkua jossakin alle 85 millin syötöissä, luulisin. Pyynti, savukartta, väännönrajoitin menee linjassa keskenään.
Savua ei tule sitäkään vähää kuin vakiona.
Savua ei tule sitäkään vähää kuin vakiona.
S210 220 CDI A -02
Joo, niinkuin olen sanonut, tämän mallin moottorissa on ehken hankalin softa, jos sen meinaa tehdä niin, että syötöt tulee myös näkyviin.MatKa kirjoitti:Joo, kaasupoljin muutettu. Vetoja tuli lisää, muttei odotetusti. Luulen että jossakin on jokin rajoitin jota en oo hoksannut. Vielä taidetaan liikkua jossakin alle 85 millin syötöissä, luulisin. Pyynti, savukartta, väännönrajoitin menee linjassa keskenään.
Savua ei tule sitäkään vähää kuin vakiona.
Eli ilman suutinkartan huijausta.
Elä ole suotta liian ankara itsellesi, se ei olekkaan millään lailla helppo tapa opetella, kun vaan tuijottaa ohjelmaa ja yrittää siitä päätellä, miten se toimii.
Kun tuo ratkaiset ja saat toimimaan, niin osaat sitten oikeastaan kaikki mersun edc-15 ohjelmat.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5