S 500 Moottori leikkasi!
Re: S 500 Moottori leikkasi!
Koneen tilasin, aj. 100 tonnia, takuu. Onhan siinä melkoinen voimistelu paikoilleen.
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Re: S 500 Moottori leikkasi!
Jos on kunnon paikka, moottori nosturi ja hyvät työkalut, niin 1 päivä siihen menee.
Kannattaa nostaa kone ja vaihdelaatikko yhtenä pakettina pois ja sitten vasta irroittaa laatikko vanhasta koneesta.
Asennus takasisin myös yhtenä pakettina...
Kannattaa nostaa kone ja vaihdelaatikko yhtenä pakettina pois ja sitten vasta irroittaa laatikko vanhasta koneesta.
Asennus takasisin myös yhtenä pakettina...
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Re: S 500 Moottori leikkasi!
Olempa joskus vaihtanut koneen 450:seen, edellä kerrotulla tavalla. Miten on tuon turbiinin kallistelun laita, kun konetta/laatikkoa joutuu kallistamaan aikatavalla, että saa tulemaan pois ja paikoilleen?
-
- Mersumies
- Viestit: 2660
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S 500 Moottori leikkasi!
Turbiinihan jää aina laatikkoon mutta tässä tapauksessahan ongelmaa ei ole siinä vaiheessa kun koko paketti nousee kerralla.rokka1965 kirjoitti:Olempa joskus vaihtanut koneen 450:seen, edellä kerrotulla tavalla. Miten on tuon turbiinin kallistelun laita, kun konetta/laatikkoa joutuu kallistamaan aikatavalla, että saa tulemaan pois ja paikoilleen?
Noston jälkeen turbiini irroitetaan vetolevystä ja siirretään kevyesti taaksepäin jonka jälkeen moottori voidaan irroittaa laatikosta.
Tämä pätee USA-automaatteihin mutta jokseenkin varmasti myös Mersussa olevaan (USA??) laatikkoon.
Turbiinia ei siis koskaan jätetä koneeseen eli vetolevyyn kiinni.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: S 500 Moottori leikkasi!
Ensin tarvitaan auton/mootorin tiedot, käykö käytetty paljonko saisi olla kilsoja tarviiko apulaiteita onko vanha koneistus kelpoinen(vaihdossa)... ym tiedot, niilä sitten kyselyä paikkoihin mistä noita raahanuttouhottaja kirjoitti:millasiin hintoihin esmerkiks sellanen kone kun itellä 420s -89 tulis kotio ja onko siinä mitään apulaitteita mukanaCDI203 kirjoitti:Eri mallien koneita saksasta tuonnut tarpeen mukaan,
ja hinnat/kunto on kyllä ihan jotain muuta kuin tällä päin![]()
pistäppä yv:tä jos et ilikee laittaa näytille
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: S 500 Moottori leikkasi!
Kyllä juuri noin.E200kompressor kirjoitti:Turbiinihan jää aina laatikkoon mutta tässä tapauksessahan ongelmaa ei ole siinä vaiheessa kun koko paketti nousee kerralla.rokka1965 kirjoitti:Olempa joskus vaihtanut koneen 450:seen, edellä kerrotulla tavalla. Miten on tuon turbiinin kallistelun laita, kun konetta/laatikkoa joutuu kallistamaan aikatavalla, että saa tulemaan pois ja paikoilleen?
Noston jälkeen turbiini irroitetaan vetolevystä ja siirretään kevyesti taaksepäin jonka jälkeen moottori voidaan irroittaa laatikosta.
Tämä pätee USA-automaatteihin mutta jokseenkin varmasti myös Mersussa olevaan (USA??) laatikkoon.
Turbiinia ei siis koskaan jätetä koneeseen eli vetolevyyn kiinni.
En ihan hoksannut että mitä tarkoitetiin tuolla "Mersussa olevaan (USA) laatikkoon"?
Siis MB:hän on itse tehnyt omat automaattinsa, eivätkä ne ole mitään alihankintoja ja kaikilla markkina-alueilla on samanlaiset vaihteistot.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
-
- Mersumies
- Viestit: 2660
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S 500 Moottori leikkasi!
[quote
En ihan hoksannut että mitä tarkoitetiin tuolla "Mersussa olevaan (USA) laatikkoon"?
Siis MB:hän on itse tehnyt omat automaattinsa, eivätkä ne ole mitään alihankintoja ja kaikilla markkina-alueilla on samanlaiset vaihteistot.[/quote]
En ole perehtynyt tuohon MB-automaattiasiaan mutta on ollut aiemmin käytäntäntönä joillakin valmistajilla käyttää jotakin
jenkki-automaattia koska jenkeillä on pitkä kokemus isojen moottoreiden taakse asennettavista automaateista ja MB puolestaan ei ole kovinkaan paljon valmistanut autoja isoilla koneilla joten olisi voinut olla mahdollista "lainata" jonkin muun valmistajan automaattia tuohon tarkoitukseen.
Mutta ilmeisesti saksalaiset ovat ottaneet asiakseen tehdä senkin itse, varsinkin kun nykyään turbodieseleiden vääntö on samaa luokkaa kun suurten V-8 moottoreiden aikanaan (ja vieläkin).
Tarkennuksena tuohon alkuperäiseen turbiinin kallisteluun, että onhan siinä sellainen pointti turbiinia irroitettaessa että kengät ovat vaarassa kun turbiinista holahtaa siellä oleva notkea automaattiöljy ulos (ja usein lattialle).
En ihan hoksannut että mitä tarkoitetiin tuolla "Mersussa olevaan (USA) laatikkoon"?
Siis MB:hän on itse tehnyt omat automaattinsa, eivätkä ne ole mitään alihankintoja ja kaikilla markkina-alueilla on samanlaiset vaihteistot.[/quote]
En ole perehtynyt tuohon MB-automaattiasiaan mutta on ollut aiemmin käytäntäntönä joillakin valmistajilla käyttää jotakin
jenkki-automaattia koska jenkeillä on pitkä kokemus isojen moottoreiden taakse asennettavista automaateista ja MB puolestaan ei ole kovinkaan paljon valmistanut autoja isoilla koneilla joten olisi voinut olla mahdollista "lainata" jonkin muun valmistajan automaattia tuohon tarkoitukseen.
Mutta ilmeisesti saksalaiset ovat ottaneet asiakseen tehdä senkin itse, varsinkin kun nykyään turbodieseleiden vääntö on samaa luokkaa kun suurten V-8 moottoreiden aikanaan (ja vieläkin).
Tarkennuksena tuohon alkuperäiseen turbiinin kallisteluun, että onhan siinä sellainen pointti turbiinia irroitettaessa että kengät ovat vaarassa kun turbiinista holahtaa siellä oleva notkea automaattiöljy ulos (ja usein lattialle).
Re: S 500 Moottori leikkasi!
Joillakin joo... Saksalaisilla on ollu M-B ja ZF vähintäänki jo 50 vuotta jotka on tarjonnu jouhevat vaihdot 

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: S 500 Moottori leikkasi!
Tuota, jouhevatSergey kirjoitti:Saksalaisilla on ollu M-B ja ZF vähintäänki jo 50 vuotta jotka on tarjonnu jouhevat vaihdot



Luin just Moblasta jotta Cadillacin ensimmäiset vaihteistot oli hydraulisella kytkimellä silloin 40- luvulta 50-luvulle asti. Sen jälkeen vasta ottivat momentinmuuntimen eli turbiinin käyttöön, ihan kuten mersukin teki noin 20 v myöhemmin.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: S 500 Moottori leikkasi!
kyllä karra, jouheva se sun auto oli verrattuna saman ikäiseen jenkkipas...rom... autoon. 

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: S 500 Moottori leikkasi!
Olis kiva nähdä hajonneen koneen sisään että näkis, mikä laukes.. Aiotko laittaa sen palasiksi?
Re: S 500 Moottori leikkasi!
E200kompressor kirjoitti:....MB puolestaan ei ole kovinkaan paljon valmistanut autoja isoilla koneilla joten olisi voinut olla mahdollista "lainata" jonkin muun valmistajan automaattia tuohon tarkoitukseen.
Mutta ilmeisesti saksalaiset ovat ottaneet asiakseen tehdä senkin itse, varsinkin kun nykyään turbodieseleiden vääntö on samaa luokkaa kun suurten V-8 moottoreiden aikanaan (ja vieläkin).
Tarkennuksena tuohon alkuperäiseen turbiinin kallisteluun, että onhan siinä sellainen pointti turbiinia irroitettaessa että kengät ovat vaarassa kun turbiinista holahtaa siellä oleva notkea automaattiöljy ulos (ja usein lattialle).
Ei ole valmistanut isoja koneita....


Ei varmaan tarvitse enempää kertoa.

Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: S 500 Moottori leikkasi!
Eihän se Mersun 6l V12 vielä iso ole.. saatikka tehokas.Mesedesi kirjoitti:
Ei ole valmistanut isoja koneita....![]()

-
- Mersumies
- Viestit: 2660
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S 500 Moottori leikkasi!
Kaikista Mercedeksen valmistamista autoista suurempien bensiinimoottorien osuus on melko pieni. Vai kuinka monta V-8 tai V-12 bensiinimoottorilla varustettua Mersua olet taksitolpilla nähnyt?Mesedesi kirjoitti:E200kompressor kirjoitti:
Ei ole valmistanut isoja koneita....Turbiinista tippuu öljyt.....
...
Ei varmaan tarvitse enempää kertoa.
Siinä käytössä ja muussa ihan tavallisessa ajossa suurin osa niistä kaikista autoista on.
Turbiineissa on tähän asti kaikissa ollut öljyä. Eikö Mercedeksen turbiinissa olekaan öljyä kun sen ottaa vaihteiston akselilta ulos? Siis turbiinissa ei ole öljyä mutta automaattilaatikossa on öljyä? Onkohan tullut vedettyä saunakaljaa jo iltapäivästä?
Mitä noihin vaihteitoihin tulee niin vasta hiljattain ovat yleistyneet 5- ja 7-vaihteiset automaatit, joiden vääntömomentin kesto on siellä
400Nm-600Nm.
Aiemmin isojen bensakoneiden takana ei ollut 7-vaihteisia automaatteja.
Mitä tuolla viestilläsi halusit kertoa?
Re: S 500 Moottori leikkasi!
Mesedesi yllä viittaa siihen että 1963 esiteltiin W100 jonka MB-automaattilaatikko sieti 510 Nm väännön. 6.3 litraisen 250hp bensakoneen tuottaman siis.E200kompressor kirjoitti:MB puolestaan ei ole kovinkaan paljon valmistanut autoja isoilla koneilla joten olisi voinut olla mahdollista "lainata" jonkin muun valmistajan automaattia tuohon tarkoitukseen.
Mutta ilmeisesti saksalaiset ovat ottaneet asiakseen tehdä senkin itse, varsinkin kun nykyään turbodieseleiden vääntö on samaa luokkaa kun suurten V-8 moottoreiden aikanaan (ja vieläkin)
Se että niitä ei ole valmistettu paljoa ei tarkoita ettei niitä olisi osattu valmistaa

Mutta, aika paljon ihmisillä on tosiaan käsitys etttä mersun automaattilaatikoita olisi joku muu kuten ZF tai B-W valmistanut, mistä sitten johtuneekin.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: S 500 Moottori leikkasi!
Miten taksitolppa tai polttoaine vaikuttaa siihen osaako jokin valmistaja tehdä automaattilaatikon "ison" koneen perään?E200kompressor kirjoitti:Kaikista Mercedeksen valmistamista autoista suurempien bensiinimoottorien osuus on melko pieni. Vai kuinka monta V-8 tai V-12 bensiinimoottorilla varustettua Mersua olet taksitolpilla nähnyt?
Siinä käytössä ja muussa ihan tavallisessa ajossa suurin osa niistä kaikista autoista on.
Turbiineissa on tähän asti kaikissa ollut öljyä. Eikö Mercedeksen turbiinissa olekaan öljyä kun sen ottaa vaihteiston akselilta ulos? Siis turbiinissa ei ole öljyä mutta automaattilaatikossa on öljyä? Onkohan tullut vedettyä saunakaljaa jo iltapäivästä?
Mersulla on kokemusta isojen moottoreiden valmistuksesta. Jos ei muuten niin raskaan kaluston, työkoneiden tai teollisuusmoottoreiden kautta. Automaattiakin niiden perästä löytyy, tosin niiden toiminta ainakin joissakin tapauksissa on erilainen kuin henkilömallien tomaateissa. Esim. actrossin on saanut 16litrasella koneella automaatilla ja momentin muuntimella (lue: turbiini) Eipä taida chevyn mehulinko kestää niitä voimia.

Turbiinissa on öljyä käynnin aikana, mutta mersu jatkoi kehitystyötä vielä 60-luvun jälkeenkin, joten mersun turbiinistapa löytyykin tyhjennys proppu josta sen saa tyhjäksi jo paikallaan ollessaan, niin ei tarvitse kenkiään kastella.
Tämähän ei oikeastaan minulle kuulunut, (kun oli aika selkeästi osoitettu Mesedesille), mutta näin vannoutuneen jenkkimiehen veljenä päätin vastata. Kiitos ja anteeksi.
Edit: Karrahan se ehti ensin leikkimään Mesedesiä

Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: S 500 Moottori leikkasi!
Mersun turbineissa(momentimuuntimissa) on malleja joissa on tyhjenysroppu ja malleja missä ei ole,
2000 luvun alusta henkilö malleista CDI koneela 5v sähkölaatikon kanssa monista puuttuu roppu(kaikista alkuperäisellä turbinilla)
2000 luvun alusta henkilö malleista CDI koneela 5v sähkölaatikon kanssa monista puuttuu roppu(kaikista alkuperäisellä turbinilla)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: S 500 Moottori leikkasi!
CDI203 kirjoitti:Mersun turbineissa(momentimuuntimissa) on malleja joissa on tyhjenysroppu ja malleja missä ei ole,
2000 luvun alusta henkilö malleista CDI koneela 5v sähkölaatikon kanssa monista puuttuu roppu(kaikista alkuperäisellä turbinilla)
Joka olikin uskomattoman tyhmä temppu jättää se roppu pois. Laatikon huollon ja keston kannalta...
Re: S 500 Moottori leikkasi!
Ja mikäs eurooppalainen autovalmistaja se tekikään iskutilavuudeltaan suurimman euromoottorin henkilöautoihin toisen maailmansodan jälkeen?
Minkäs eurooppalaisen autovalmistajan neliovinen sedani päihitti suorityskyvyssä, huippunopeudessa ja kiihtyvyydessä mm. Porschen parhaimmat urheiluautot?
Minkäs eurooppalaisen autovalmistajan neliovinen sedani päihitti suorityskyvyssä, huippunopeudessa ja kiihtyvyydessä mm. Porschen parhaimmat urheiluautot?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: S 500 Moottori leikkasi!
Non ni, nyt olisi ehjä moottorikin tuossa lattialla. Täytyis vaan saada vielä paikoilleen, jahka tässä ehtii.
Moottori on ilman apulaitteita. Mikä apulaite on lohkossa oikealla moottorinkiinnikkeen etupuolella, jota ei tässä moottorissa ole paikoillaan?
Moottori on ilman apulaitteita. Mikä apulaite on lohkossa oikealla moottorinkiinnikkeen etupuolella, jota ei tässä moottorissa ole paikoillaan?
- Avantgarde
- Mersumies
- Viestit: 819
- Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
- Paikkakunta: lappeen Ranta
Re: S 500 Moottori leikkasi!
BugattiJa mikäs eurooppalainen autovalmistaja se tekikään iskutilavuudeltaan suurimman euromoottorin henkilöautoihin toisen maailmansodan jälkeen?

Ei minkään - nimittäin jos Porschen urheiluautoista (917 jne...) puhutaanMinkäs eurooppalaisen autovalmistajan neliovinen sedani päihitti suorityskyvyssä, huippunopeudessa ja kiihtyvyydessä mm. Porschen parhaimmat urheiluautot?

Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180