W201 -92 1.8E "klassikko"

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
d-spec
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 03.01.2011 16:26

Re: W201 -92 1.8E "klassikko"

Viesti Kirjoittaja d-spec »

niin minäkin hieman, mutta jos joku noi siihen laittanu. Niin vaivaa on nähny. Tuo oven verhoilu "kuvio" taittuu tuonne sisäänpäin ja nayttäis et se olis valettu siihen. Mut kunhan jaksaa purkaa noi pahvit irti niin sitten tuon näkee :wink:

Ja aika erikoinen sijoitus diskanteille muutenkin...
d-spec
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 03.01.2011 16:26

Re: W201 -92 1.8E "klassikko"

Viesti Kirjoittaja d-spec »

Näemmä saa pitää vuosipäiviä edelliselle postaukselle... :mrgreen:

Tämä auto seisonut jo "talvisäilössä" no säilössä yleensäkkin jo 1,5 vuotta. Jossain kohtaa pientaä hitsaushommaa
(helmat)--> varmaan koko auton maalaus. ja sitten häiritsevä välys ohjauksessa. apu simpukka jne laitettu, mutta välys kestää.

Eli simpukassa luultavastikkin se probleema. pitäs kiristää...

No mese lähinnä odottelee museo ikää... eli tämä tulee olemaan piiitkää topic. Luultavasti muutaman vuoden päästä pääsee oikeasti työn alle.

Tällä hetkellä menossa -84 Golf II 154tkm aj. Ja sitten tulee varmaan työn alle tuo -87 Supra. sitten alkaa olla jo W201:n vuoro.
d-spec
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 03.01.2011 16:26

Re: W201 -92 1.8E "klassikko"

Viesti Kirjoittaja d-spec »

No asiat muuttuu matkan varrella... Niinkuin yleensäkin... Eli Golfi on myyty (-84) ja supra saa edelleen odottaa vuoroansa :)

Mersu oli seissy reilu pari vuotta varastossa, ja olin kyllä yllättyny kun latasin akun ja ekalla käyntiin... :)
No jarrut hieman jumissa. mutta kyllä se liikkeelle lähti...

Etu levyt ja palat laitoin uudet. etujarrut ei muuten ollu jumissa. taaksekkin olisin laittanu, mut Mistään ei siihen hätään löytyny niitä takapalojen "sokkia" ja vanhat näytti oikeasti olevan jumissa...

No sitten katselin päästöt-->ok ja eikun konttorille.

Ja leima pätkähti ensimmäisellä yrityksellä :)

Nyt ainakin alkutalveen ajelen tuolla :) Kun tuo liki 15v tuoreempi kansanwaunu alkaa antautumaan siihen malliin että menee seisomaan hetkeksi :)

No Mersussa edelleen samat vaivat kuin viimeeksi kun oli ajossa...
Joutokäynti säätimen johtoa ei tarvi laittaa kiinni tai alkaa humppaamiinen, säännöllisen epäsäännöllisesti.
Imuilmavuotoihin en usko koska päästöt oli aika hyvät vanhaksi KE-jet peliksi missä on sama lamba ja katti jotka en tehtaalla siihen laitettu.
Hieman epäilen tuota mikrokytkintä mikä on siinä kaasuvivustossa. ettei se aina saa kontaktia. tms...

Ja sitten tuo sama ohjauksen välys mikä siihen oli tullu. Eli ohjaus kumimainen eikä heti vastaa ohjaukseen. Mutta ei tuo kumminkaan puolla maantiellä ja ajoltaan muuten ok.
Oikealta on alkanut kuulumaan lievää napsetta kun ajaa mukulakivetyksellä.
Leimalla ei kumminkaan mitään välyksiä löytyny....

Tarkoituksena oli täs syksyn aikaan pistää tuo ajopuoli kuntoon. Eli varmaankin uusia etupäähän helat, alapallot ja iskarien yläpäät. Muut onkin jo tehty.

Ja sit kunnostaa yks taka-apurunko eli tukivarret uusiks, ja kelkan puslat vaihtaa. niin tietenkin putsata ja maalata hökötys uusiks.

Ja päästä tuosta käyntihäiriöstä eroon.

Sekä korjata nuo helmat. Kummallakin puolella suurentunu nuo orggis tunkin paikan reijät....

Sitten oon kasannu tuohon -90 luvun alkupuolen Hi-fi laitteita. Ne varmaankin tulee tuossa lähiaikoina asenneltua paikalleen.

Eli Alpine 7292L soitin joka ohjaa Boksia (6 levyn vaihtaja). Pioneerin DEQ-9200 DSP prossu. (on ihan niitä ekoja).
Sitten tulee Sonyn XM-C6000 6 kanavainen pääte (on muuten iso...) ja MTX:n Thunder 4":n Erillis-sarja sekä MTX:N Thunder Pro 8":n subi. Joka oli muuten yllättävän hyvä ihan noin nykymittapuussakin.

Kaikki tulee eteen, paitsi dsp:n "aivot" ja vahvistin.

Kaikki muu kampe on tehty 91-93. Paitsi tuo erillis sarja joka on tehty 97-98.. Pieni kauneusvirhe. Mutta vanhempaa ei ole löytyny :)

Jos on muuten ideoita noihin aiemmin lueteltuun vikoihin niin ideat on tevetulleita :)
Avatar
300cd
Mersumies
Mersumies
Viestit: 559
Liittynyt: Ti 14.08.2012 19:01
Paikkakunta: Joroinen

Re: W201 -92 1.8E "klassikko"

Viesti Kirjoittaja 300cd »

Ja muutokset tehdään auton alkuperäisiä linjoja kunnioittaen.

:thumbup:

Ensimmäiset muutokset jotka tämä auto kokee, niin lähtee nuo kromikaaret pois... oon katellu niitä jo reilu 15 vuotta, ei ole ikinä sytyttäny :roll:

Oon aina luullu että kromit laitetaan kun ruostetta alkaa olla kaarissa eikä osata maalata.. Ilmeisesti niitä laittaa joku nimenomman ulkonäön "kohottamiseksi"!!? :wtf: Kauhean rumat meinaan omasta mielestä.

Onnea projektiin!
Diesel, ainut vaihtoehto

W460 300GD pätkä
W460 300GD pitkä
Ex
W460 300GD pitkä
W463 300GD pätkä
W124 200D
C123 300CDT
C123 300CD
S123 300TD
S210 E420
S210 290TD
W163 ML320
W201 190E 2.5-16V
W201 190D
W201 190D
W126 380SE
d-spec
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 03.01.2011 16:26

Re: W201 -92 1.8E "klassikko"

Viesti Kirjoittaja d-spec »

Edistyny tämäkin on tavallaan. No etpäästä löyty ihan oikee vika mikä aiheuttaa tuon vikuroinin ja kuminauhamaisen ohjauksen... No vasen etuiskari ihan totaalisen kaput. Eli vaimennus kyllä toimii jotenkuten mut iskarin varsi onkin melkoisen väljän makunen siitä patruunan yläpäästä. Pysty suunnassa kun välystä kokeilee niin vanteen laita liikkuu liki 2cm. Eli camber ihan aavistuksen vaihtelee, no ja saattaa tuo auraukseenkin vaikuttaa :D pahentu vaan oleellisesti nyt viimeisen 2tkm:n aikana...

Käyntihäiriötkin rauhottunu säätämällä määränjakajan lautasen asentoa mittaavaa potikkaa. Ja seos säätöä. Eha pitis viel säätää ja hieroo tuota potikan säätöä.

Mut tuo ehan säätö jäi vielä aavistuksen kysymysmerkiksi. Eli siellä oli se tulpparuuvi. Ja sen alla ilmeisesti joku kuusiokolo tai torx? Mitä säädetään. Jotta mA alue saadaan kohdilleen.
Oireena vielä täyskaasukiihdytyksessä vetää seoksen laihalle, eli AFR ~15,5. Heti kun nostaa kevyesti kaasua ettei kaasuläpän asennon tunnistin kerro kaasuläpän olevan täysin auki. Ni menee lambdasäädölle 14,7 ja toimii ok.
Luulen että eha vaikuttaa tuohon. Mutta määrän jakajan potikan säätö myöskin. Koska tuo parani hieman, kun säädin potikan. Aiemmin AFR meni 17,5 lappu lattiassa. Eli ryyty totaalisesti.

Edelleen tuo auto kolahtelee takapäästä. Mut ei ihan tarkalleen havaintoa mistä aloittais korjauksen. Kelkan puslat vai kardaanin kannatin laakeri.

Ääni kuuluu kun lähtee liikkeelle, ja vaihdoissa. Sellainen terävähkö klonk.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: W201 -92 1.8E "klassikko"

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

d-spec kirjoitti:Edelleen tuo auto kolahtelee takapäästä. Mut ei ihan tarkalleen havaintoa mistä aloittais korjauksen. Kelkan puslat vai kardaanin kannatin laakeri.

Ääni kuuluu kun lähtee liikkeelle, ja vaihdoissa. Sellainen terävähkö klonk.
Tuohon edelliseen listaan vielä lisäät "häränsilmät", eli perämurikan puslat. Jostain noista se vika löytyy.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
d-spec
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 03.01.2011 16:26

Re: W201 -92 1.8E "klassikko"

Viesti Kirjoittaja d-spec »

Jaa... Luulin et tuo perä on suoraan pulteilla kiinni apurungossa. En pikaisesti katsottuna huomannu perän kiinnityksessä mitään puslia...

Mites nuo apurungon etummaiset puslat? Onko ne umpikumia, vai hydrauliset?

Veikkaisin kumminkin aiheuttaksi tuota apurungon puslia. Kun käsijarrun kytkee päälle, ni tuntuu sellainen "tyhjä" liike. Eli vaik renkaat on paikallaan niin auto liikkuu pikkasen, pienen sivuäänen saattelemana.

Onko nuo miten työläät vaihtaa?
d-spec
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 03.01.2011 16:26

Re: W201 -92 1.8E "klassikko"

Viesti Kirjoittaja d-spec »

"vetohäiriöiden" parissa painiskellu... Täyskaasulla edelleen laihalla... No toisaalta ompa tullu käytyä tuota konehuonetta innolla läpi :D

Jos ideoita on ko vian suhteen niin eikun vaan kommentoimaan :)
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 18#p968118" onclick="window.open(this.href);return false;

Etuiskarit, madallusjousille sattuvat. Tuli tilattua. Ja bensapumppu siin samalla.
Kun vaihdan iskarin niin nuo 1koroke kumit vaihtuu nro 4:seen. Kun on jonkunverran etukenossa
Ja talvirenkaat ottaa pikkaisen lokarin kärkiin kiinni.
Silloin tulee myös uudet talvirenkaat, ei nuo vanhatkaan huonot ole. Mut uudet on uudet :D

Takaakseli projektin ajattelin toteuttaa niin että varaosa autosta kelkka irti, kunnostus. Eli tukivarret ja puslat uusiks.
Ja sitten vaihtaa se tuohon punaiseen. Helpointa varmaan niin.

Tuo eberi pitäis asentaa taas paikalleen kun vaan kerkee :D helpottaa eloa talvella (tullu vanhaks)

Ja tuli ostettua kierrosluku mittarikin. Niin jossain kohtaa paikalleen.

Ja sitten pitäis alkaa miettimään vanteita ens kesäksi... ;) 15" tai 16" haaveissa olis tietysti 16" kaivonkannet, tai sit luonnollisesti bbs:t
d-spec
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 03.01.2011 16:26

Re: W201 -92 1.8E "klassikko"

Viesti Kirjoittaja d-spec »

No niin veto häiriöt selätetty :D EHA oli viallinen. Nyt tuntuis olevan vedot tallessa. Pitää tuos varmaan viel keväämmällä vähän "hieroa" säätöjä ja kokeilla pari juttua, mutta nyt oon tyytyväinen padan toimintaan.

Tarkemmin asia selviää tuolt linkistä minkä laitoin aiemmin.

Vastaa kivasti kaasuun, ja menee paljon herkemmin maantiellä. Pitää vielä kokeilla parit sytkäsäädöt. Niin siinäpä se.

Eberi tuli asennettua ja parin mutkan jälkeen totesin toimivaksi :D nyt saa pakkaset tulla, valmiina ollaan.
Vastaa Viestiin