Vaikea sanoa, siellä on väriaineesta vihreänä kämmenen kokoinen läikkä lauhduttimen alaosassa. (ja mulla on isot kädet) Mega-autossa eivät tuota nähneet.etrade kirjoitti:Meni siihen 95% todennäköisyyteen. Oliko syöpyny vai kiveniskuja?

Vaikea sanoa, siellä on väriaineesta vihreänä kämmenen kokoinen läikkä lauhduttimen alaosassa. (ja mulla on isot kädet) Mega-autossa eivät tuota nähneet.etrade kirjoitti:Meni siihen 95% todennäköisyyteen. Oliko syöpyny vai kiveniskuja?
etrade kirjoitti:Meni siihen 95% todennäköisyyteen. Oliko syöpyny vai kiveniskuja?
No ei ollu sopivaa lenkkiavainta, kun tuo kennon alumiininen mutu, on näköjään jotain ihme kokoa 23mm ja 24mm välistä eikä tuumakootkaan sopinut sen paremmin.LopenUupunut kirjoitti: ja niistä liittimistä.....hyvillä lenkkiavaimilla selviää mutta parasta on ottaa puskuri pois....ja motonetistä saa lauhduttimia myös.
sen alumiinin ottaminen sen letkun kierteestä kannattaa tehdä kunnolla ja rauhassa....ihan wittuhomma...
Mistä mä ne katon, kun tuppaavat tuolla "huollossa" menemään aina piiloon "huoltamaan" ettei vaan asiakas näkisi mitä siellä tehdään. (tai siis ei tehdä)etrade kirjoitti:Jos viitsit niin katso tarkat paineet matala- ja korkeapainepuolelta kompuran käydes kun menet taas täyttämään.
Oikeiden paineiden tiedolla, kunnossa olevaan järjestelmään ja kun on oikea täytös noita vois lisäillä asevelihintaan joku 50g kerralla... kepuli hommaa perkele.
Työnantajan laitteita ei viitti käyttää
Älä ota nyt ittees mutta olen nyt sen seitsemän kertaa lukenut kirjoituksesi enkä vieläkään ole edes puoliksi kärryissä....etrade kirjoitti:Jos viitsit niin katso tarkat paineet matala- ja korkeapainepuolelta kompuran käydes kun menet taas täyttämään.
Oikeiden paineiden tiedolla, kunnossa olevaan järjestelmään ja kun on oikea täytös noita vois lisäillä asevelihintaan joku 50g kerralla... kepuli hommaa perkele.
Työnantajan laitteita ei viitti käyttää
Dodiin, nymmää ummarsin.etrade kirjoitti:Joo pilkkuja ja pisteitä olis hyvä käyttää sekä rajoittaa oluen juontia viikonloppuisin.
Noh, työkaverilla on tapa että kun hän on puntarilla laittanut oikean määrän kylmäainetta kunnossa olevaan kylmäainesysteemiin niin hän merkkaa aina muistikirjaan oikeat paineet. Sitten kun tulee vastaan samanlainen kylmälaite niin hän laittaa mittarit kiinni ja jos mittaripaineet eroaa talteenotetuista painetiedoista niin hän kylmästi lisää vähän kerralla että paineet on kohdillaan.
Tuolla tavalla saa helposti ylitäytön aikaan ja kompuran rikki. Itse talteenotan vanhan, teen tyhjiöimun ja täytän puntarilla oikean täytöksen mutta se on pirun hidasta. Jos "kavereille" täyttäis tuolla ekalla tavalla niin kustannukset olis mitättömät... joku kaljalaatikon hinta.
Jos kylmäainepiiris on näkölasi niin silloin on todella helppo vain lisätä ainetta mutta yleensä pienistä laitoksista se puutuu.
Todennäköisesti tuo jälkimmäinen. (tosin eivät he pysty vaihtamaan laatikon öljyjäkään huuhtelemalla vaikka väittävät olevansa mersu huolto. Eli voi laitteissakin olla sanomista, tai siis on.)etrade kirjoitti:Vois olettaa ettei ko autoliikkeestä löydy edes haistelijaa tai ilmastoinnin edellisellä kertaa täyttänyttä ei kiinnostanu oliko jossain vuotoa...
Niin se öljy on se missä usin monesti säästellän(eikä kannataisi"yllätävän paljon tullut noita kompuran vaihtoja samassa suhteesa kun markettien ppaikoille alkoi ilmestymään noita")JeremyH kirjoitti: Todennäköisesti tuo jälkimmäinen. (tosin eivät he pysty vaihtamaan laatikon öljyjäkään huuhtelemalla vaikka väittävät olevansa mersu huolto. Eli voi laitteissakin olla sanomista, tai siis on.)
Lisäävätkö ilmastointi huoltopajat yleensä järjestelmään kompressori öljyä, vai pitääkö mun kaataa sitä kennoon tms. ennen kuin laitan sen kiinni ja menen täytättämään kylmä aineella?
Joku 40ml-70ml tuonne varmaan kannattaisi laittaa, kun on tapahtunut nopea tyhjeneminen, (se ei ollutkaan tyhjä kun irroitin ekan letkun, vaikka mun mittari väitti ettei ole painetta yhtään kennossa)kennon vaihto ja kuivaimen vaihto. Koko järjestelmään sitä käsittääkseni laitetaan tehtaalla yhteensä 120ml. (ja 1000g 134a:ta)
Ohjeet siis sanoo:
nopea tyhjeneminen (esim. revennyt letku) lisää 40ml öljyä.
lauhduttimen kennon vaihto, lisää 20ml öljyä. (jos siis vaihdettu ilman nopeaa tyhjentymistä)
kuivaimen vaihto, lisää 10ml öljyä. (jos siis vaihdettu ilman nopeaa tyhjentymistä)
Pitääkö ne väriaineet pestä jotenkin pois sieltä kierrosta?
Oikeasti osaavia ilmastoitiaineen + muiden litkujen lisääjiä suomesta saa ehdottaa. Mega-autoon en enään mene, mielummin vaikka v*holle(hups pääsi ruma sana)
Edit: Kummallista että kuivain maksaa manu ilmastointiin enemmän kuin automaattiin? Eroahan niillä ei tietääkseni ole muuta kuin se että manusta puuttuu lämpöanturin paikka.
JeremyH kirjoitti:No nyt mä löysin mahottomia tietoja.![]()
Kiristys momentit letkuille. kompuralta tulo lauhduttimelle 33Nm ja lauhduttimelta kuivaimelle lähtö 17Nm
En vaan omista momentti-kiintoavainta. Vain semmosen mihin laitetaan hylsy, eikä sitä letkua tuolla kiristä.
Taidampa laittaa "sopivasti" kireelle. Eli kunnes jenka pettää ja sitten vartti takasin.![]()
![]()
(no kun nyt ensin tulisi se lauhdutin, niin näkisi sopiiko se edes entisen paikalle)
Kompuralta lähdön kuusiokolon saisi tuolla minunkin avaimella (22Nm tai 23Nm, riippuen mistä listasta katsoo) mutta sitä en ole avannut, kun uskon/haaveilen että se letku olisi edelleen ehjä.
Edit: näyttää olevan nuo momentit vähän miten sattuu, riippuen miltä listalta katsoo. (yleis listaus, kompuran lista, lauhduttimen lista, jne. Esim. kompuralta lauhduttimelle liitos on kaikkea 20Nm ja 33Nm väliltä) joten käännän sopivasti ja unohdan momentit.