ilmastointihuoltoja pks...

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
JeremyH
Mersumies
Mersumies

Re: ilmastointihuoltoja pks...

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

etrade kirjoitti:Meni siihen 95% todennäköisyyteen. Oliko syöpyny vai kiveniskuja?
Vaikea sanoa, siellä on väriaineesta vihreänä kämmenen kokoinen läikkä lauhduttimen alaosassa. (ja mulla on isot kädet) Mega-autossa eivät tuota nähneet. :clap:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
etrade
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja etrade »

Jos olis vain kivenisku ja muuten ehjä niin vois juottaa ehjäksi mutta kallista toisella teetettynä.
Suhina ja sihinä tais tulla vain paisuntaventtiilistä höyrystinpuolella?
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Vuoto kohta on yleensä justiinsa siellä
hankalasti nähtävässä paikassa,
Yleensä syöpynyt/hapertunut
Ja ei kannata juotella mene kohta vierestä,
Pari turhaa täyttöä ja on mennyt rahaa jo enemän kun uusi kenno maksaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

etrade kirjoitti:Meni siihen 95% todennäköisyyteen. Oliko syöpyny vai kiveniskuja?

niin ja siihen 95%:iin voidaan vielä lisätä väyrysen kohdalla juurikin tuo lauhduttimen alalaita.... :D
siellä kun sattuu olemaan juurikin sopivaa "apajaa" kiville mistä lennellä sisään...... :mrgreen:
nimimerkillä kokemusta on.

ja niistä liittimistä.....hyvillä lenkkiavaimilla selviää mutta parasta on ottaa puskuri pois....ja motonetistä saa lauhduttimia myös.
sen alumiinin ottaminen sen letkun kierteestä kannattaa tehdä kunnolla ja rauhassa....ihan wittuhomma....

.
Opel, "weird lieben autos"....
JeremyH
Mersumies
Mersumies

LopenUupunut kirjoitti: ja niistä liittimistä.....hyvillä lenkkiavaimilla selviää mutta parasta on ottaa puskuri pois....ja motonetistä saa lauhduttimia myös.
sen alumiinin ottaminen sen letkun kierteestä kannattaa tehdä kunnolla ja rauhassa....ihan wittuhomma...
No ei ollu sopivaa lenkkiavainta, kun tuo kennon alumiininen mutu, on näköjään jotain ihme kokoa 23mm ja 24mm välistä eikä tuumakootkaan sopinut sen paremmin.
Puskuria en irrottanut, vaan katkaisin sen putken tuosta liitoskohdan ja kennon välistä, niin sai taivutettua letkua sen verran puskurin alle että pääsi putkareilla käsiksi. Oli muuten tiukassa.
Mielestäni tuollainen vuoto pitäisi korjaamon nähdä, vaikka ovatkin "merkkikorjaamo"
Olivat käyttäneet flektit pois keulalta (kuulemma), niin en itse edes mennyt aluksi kurkkimaan tuonne.
Kuva

Edit: kun purkaamoiden listoja lukee, niin tuosta mun kennostahan voisi pyytää vielä satasen. :shock:
Omat:
Huolehdittava:

etrade
Mersumies
Mersumies

Jos viitsit niin katso tarkat paineet matala- ja korkeapainepuolelta kompuran käydes kun menet taas täyttämään.
Oikeiden paineiden tiedolla, kunnossa olevaan järjestelmään ja kun on oikea täytös noita vois lisäillä asevelihintaan joku 50g kerralla... kepuli hommaa perkele.
Työnantajan laitteita ei viitti käyttää :(
JeremyH
Mersumies
Mersumies

etrade kirjoitti:Jos viitsit niin katso tarkat paineet matala- ja korkeapainepuolelta kompuran käydes kun menet taas täyttämään.
Oikeiden paineiden tiedolla, kunnossa olevaan järjestelmään ja kun on oikea täytös noita vois lisäillä asevelihintaan joku 50g kerralla... kepuli hommaa perkele.
Mistä mä ne katon, kun tuppaavat tuolla "huollossa" menemään aina piiloon "huoltamaan" ettei vaan asiakas näkisi mitä siellä tehdään. (tai siis ei tehdä)
Näkeekö ne manu-ilmastoinnista jostakin? (tomaattiversiossahan vissiin pysty kikkailemaan jotain eriskummallisia lukuja siihen näytölle, mutta nekin on mulla hakusessa) :crazy:

Mistä tietää kannattaako kuivain vaihtaa?
Omat:
Huolehdittava:

etrade
Mersumies
Mersumies

Just joo. Sen vuoksi ne mua inhoskin kun menin Lommilas aina tyhmänä seisomaan viereen kun autoa korjattiin :oops: .

Kyllä ne pitäis nähdä suoraan analogisista mittareista, mutta jos ne täytää ilmastoinnin sillä ihme hökötyksellä niin sen mittareista en tiedä. Kuivain vaihdetaan käytännössä jos se on vanha ja kun joudutaan avaamaan järjestelmä eli lauhduttimen vaihto esim. Jos edellises täytös vaihdettiin kuivain ja eivät kaataneet sangolla vettä sisään niin eipä tuota kannata vaihtaa.
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

etrade kirjoitti:Jos viitsit niin katso tarkat paineet matala- ja korkeapainepuolelta kompuran käydes kun menet taas täyttämään.
Älä ota nyt ittees mutta olen nyt sen seitsemän kertaa lukenut kirjoituksesi enkä vieläkään ole edes puoliksi kärryissä.... :wtf: :D
Mitä tässä yritetään kertoa ?...kyse jonkin sortin kusetuksesta vai mistä ?

.
etrade
Mersumies
Mersumies

Joo pilkkuja ja pisteitä olis hyvä käyttää sekä rajoittaa oluen juontia viikonloppuisin :D .

Noh, työkaverilla on tapa että kun hän on puntarilla laittanut oikean määrän kylmäainetta kunnossa olevaan kylmäainesysteemiin niin hän merkkaa aina muistikirjaan oikeat paineet. Sitten kun tulee vastaan samanlainen kylmälaite niin hän laittaa mittarit kiinni ja jos mittaripaineet eroaa talteenotetuista painetiedoista niin hän kylmästi lisää vähän kerralla että paineet on kohdillaan.

Tuolla tavalla saa helposti ylitäytön aikaan ja kompuran rikki. Itse talteenotan vanhan, teen tyhjiöimun ja täytän puntarilla oikean täytöksen mutta se on pirun hidasta. Jos "kavereille" täyttäis tuolla ekalla tavalla niin kustannukset olis mitättömät... joku kaljalaatikon hinta.

Jos kylmäainepiiris on näkölasi niin silloin on todella helppo vain lisätä ainetta mutta yleensä pienistä laitoksista se puutuu.
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

etrade kirjoitti:Joo pilkkuja ja pisteitä olis hyvä käyttää sekä rajoittaa oluen juontia viikonloppuisin :D .

Noh, työkaverilla on tapa että kun hän on puntarilla laittanut oikean määrän kylmäainetta kunnossa olevaan kylmäainesysteemiin niin hän merkkaa aina muistikirjaan oikeat paineet. Sitten kun tulee vastaan samanlainen kylmälaite niin hän laittaa mittarit kiinni ja jos mittaripaineet eroaa talteenotetuista painetiedoista niin hän kylmästi lisää vähän kerralla että paineet on kohdillaan.

Tuolla tavalla saa helposti ylitäytön aikaan ja kompuran rikki. Itse talteenotan vanhan, teen tyhjiöimun ja täytän puntarilla oikean täytöksen mutta se on pirun hidasta. Jos "kavereille" täyttäis tuolla ekalla tavalla niin kustannukset olis mitättömät... joku kaljalaatikon hinta.

Jos kylmäainepiiris on näkölasi niin silloin on todella helppo vain lisätä ainetta mutta yleensä pienistä laitoksista se puutuu.
Dodiin, nymmää ummarsin.
Eikö noihin toisio ja ensiö paineisiin vaikuta mitenkään lämpötilat ?....
:D
.
etrade
Mersumies
Mersumies

Eli esimerkiksi auton sisälämpötila ja ulkolämpötila? Kaikkihan ne vaikuttaa mutta silloinkun ehjä kompura käy oikealla kylmäainetäytöksellä niin matalapainemittari näyttää sen halutun kylmän lämpötilan + delta T ja korkeapaine missä se lauhtuu. Nuo on kaikki yksilökohtaisia eli miten kylmälaitteen valmistaja on halunnut että paisuntaventtiili säädetään ja autoissa saattaa olla vain kapillaariputki tietyllä pituudella joka määrää kylmäaineen ruiskutuksen höyrystimelle.

Kepulihommaa eli kannattaa unohtaa koko juttu, mutta tuo nyt on arkipäivää kylmäalalla että ensin laitetaan painemittarit kiinni ja yritetään saada jotain tolkkua mitä laitokses tapahtuu. Jos se oliskin yhtä helppoa kun sähkö että mittareilla katsellaan volttia, amppeeria, jne... mutta ei ole. Varmin on AINA tyhjentää järjestelmä ja täyttää puntarilla oikea määrä.
JeremyH
Mersumies
Mersumies

No nyt mä löysin mahottomia tietoja. :o
Kiristys momentit letkuille. kompuralta tulo lauhduttimelle 33Nm ja lauhduttimelta kuivaimelle lähtö 17Nm
En vaan omista momentti-kiintoavainta. Vain semmosen mihin laitetaan hylsy, eikä sitä letkua tuolla kiristä.

Taidampa laittaa "sopivasti" kireelle. Eli kunnes jenka pettää ja sitten vartti takasin. :crazy: :lol:
(no kun nyt ensin tulisi se lauhdutin, niin näkisi sopiiko se edes entisen paikalle)

Kompuralta lähdön kuusiokolon saisi tuolla minunkin avaimella (22Nm tai 23Nm, riippuen mistä listasta katsoo) mutta sitä en ole avannut, kun uskon/haaveilen että se letku olisi edelleen ehjä.

Edit: näyttää olevan nuo momentit vähän miten sattuu, riippuen miltä listalta katsoo. (yleis listaus, kompuran lista, lauhduttimen lista, jne. Esim. kompuralta lauhduttimelle liitos on kaikkea 20Nm ja 33Nm väliltä) joten käännän sopivasti ja unohdan momentit.
Viimeksi muokannut JeremyH, Ma 18.07.2011 02:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Omat:
Huolehdittava:

etrade
Mersumies
Mersumies

Pirullisia nuo mutteriliitokset ja niiden momentit. Yleensä ne laitetaan johonkin järjelliseen kireyteen, kylmäaineet sisään, haistellaan vuodonetsijällä ja kiristetään tarvittaessa sekä taas haistellaan että onko vuotoa.

Sitten taas yrittää määritellä oikeaa kylmäaine täyttömäärää jos liitos ehti vuotaa. Pienet kylmäaine täytökset on hankalia.

Vois olettaa ettei ko autoliikkeestä löydy edes haistelijaa tai ilmastoinnin edellisellä kertaa täyttänyttä ei kiinnostanu oliko jossain vuotoa...
JeremyH
Mersumies
Mersumies

etrade kirjoitti:Vois olettaa ettei ko autoliikkeestä löydy edes haistelijaa tai ilmastoinnin edellisellä kertaa täyttänyttä ei kiinnostanu oliko jossain vuotoa...
Todennäköisesti tuo jälkimmäinen. (tosin eivät he pysty vaihtamaan laatikon öljyjäkään huuhtelemalla vaikka väittävät olevansa mersu huolto. Eli voi laitteissakin olla sanomista, tai siis on.)

Lisäävätkö ilmastointi huoltopajat yleensä järjestelmään kompressori öljyä, vai pitääkö mun kaataa sitä kennoon tms. ennen kuin laitan sen kiinni ja menen täytättämään kylmä aineella?
Joku 40ml-70ml tuonne varmaan kannattaisi laittaa, kun on tapahtunut nopea tyhjeneminen, (se ei ollutkaan tyhjä kun irroitin ekan letkun, vaikka mun mittari väitti ettei ole painetta yhtään kennossa) :oops: kennon vaihto ja kuivaimen vaihto. Koko järjestelmään sitä käsittääkseni laitetaan tehtaalla yhteensä 120ml. (ja 1000g 134a:ta)

Ohjeet siis sanoo:
nopea tyhjeneminen (esim. revennyt letku) lisää 40ml öljyä.
lauhduttimen kennon vaihto, lisää 20ml öljyä. (jos siis vaihdettu ilman nopeaa tyhjentymistä)
kuivaimen vaihto, lisää 10ml öljyä. (jos siis vaihdettu ilman nopeaa tyhjentymistä)

Pitääkö ne väriaineet pestä jotenkin pois sieltä kierrosta?

Oikeasti osaavia ilmastoitiaineen + muiden litkujen lisääjiä suomesta saa ehdottaa. Mega-autoon en enään mene, mielummin vaikka v*holle :o (hups pääsi ruma sana)

Edit: Kummallista että kuivain maksaa manu ilmastointiin enemmän kuin automaattiin? Eroahan niillä ei tietääkseni ole muuta kuin se että manusta puuttuu lämpöanturin paikka.
Omat:
Huolehdittava:

CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

JeremyH kirjoitti: Todennäköisesti tuo jälkimmäinen. (tosin eivät he pysty vaihtamaan laatikon öljyjäkään huuhtelemalla vaikka väittävät olevansa mersu huolto. Eli voi laitteissakin olla sanomista, tai siis on.)

Lisäävätkö ilmastointi huoltopajat yleensä järjestelmään kompressori öljyä, vai pitääkö mun kaataa sitä kennoon tms. ennen kuin laitan sen kiinni ja menen täytättämään kylmä aineella?
Joku 40ml-70ml tuonne varmaan kannattaisi laittaa, kun on tapahtunut nopea tyhjeneminen, (se ei ollutkaan tyhjä kun irroitin ekan letkun, vaikka mun mittari väitti ettei ole painetta yhtään kennossa) :oops: kennon vaihto ja kuivaimen vaihto. Koko järjestelmään sitä käsittääkseni laitetaan tehtaalla yhteensä 120ml. (ja 1000g 134a:ta)

Ohjeet siis sanoo:
nopea tyhjeneminen (esim. revennyt letku) lisää 40ml öljyä.
lauhduttimen kennon vaihto, lisää 20ml öljyä. (jos siis vaihdettu ilman nopeaa tyhjentymistä)
kuivaimen vaihto, lisää 10ml öljyä. (jos siis vaihdettu ilman nopeaa tyhjentymistä)

Pitääkö ne väriaineet pestä jotenkin pois sieltä kierrosta?

Oikeasti osaavia ilmastoitiaineen + muiden litkujen lisääjiä suomesta saa ehdottaa. Mega-autoon en enään mene, mielummin vaikka v*holle :o (hups pääsi ruma sana)

Edit: Kummallista että kuivain maksaa manu ilmastointiin enemmän kuin automaattiin? Eroahan niillä ei tietääkseni ole muuta kuin se että manusta puuttuu lämpöanturin paikka.
Niin se öljy on se missä usin monesti säästellän(eikä kannataisi"yllätävän paljon tullut noita kompuran vaihtoja samassa suhteesa kun markettien ppaikoille alkoi ilmestymään noita")
auto käytöön tehdyillä systeemin huoltokoneet tyhjää, pitää alipaine testin tulee samalla"kestää jonkun aikaa, vaikka päivän lehti ajankuluksi "
täytää määrän minkä laiteen käyttäjä haluaa, öljyä, kylmäainetta, väriainetta,
kertoo myös tilanteen ennen jälkeen, paljonko tuli ainetta, öljyä, paljonko laitettin, paineet ennen/jälkeen, kuinka paljon alipainen laski kuivatuksen/alipaine testin aikana"jos laski liikaa niin ei suostu täyttämään ilman eri käskytystä"
lopuksi saa tulostettua tiedot lapulle

hyviä paikkoja kun kysytään niin vihdissä autopeltipojat
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

JeremyH kirjoitti:No nyt mä löysin mahottomia tietoja. :o
Kiristys momentit letkuille. kompuralta tulo lauhduttimelle 33Nm ja lauhduttimelta kuivaimelle lähtö 17Nm
En vaan omista momentti-kiintoavainta. Vain semmosen mihin laitetaan hylsy, eikä sitä letkua tuolla kiristä.

Taidampa laittaa "sopivasti" kireelle. Eli kunnes jenka pettää ja sitten vartti takasin. :crazy: :lol:
(no kun nyt ensin tulisi se lauhdutin, niin näkisi sopiiko se edes entisen paikalle)

Kompuralta lähdön kuusiokolon saisi tuolla minunkin avaimella (22Nm tai 23Nm, riippuen mistä listasta katsoo) mutta sitä en ole avannut, kun uskon/haaveilen että se letku olisi edelleen ehjä.

Edit: näyttää olevan nuo momentit vähän miten sattuu, riippuen miltä listalta katsoo. (yleis listaus, kompuran lista, lauhduttimen lista, jne. Esim. kompuralta lauhduttimelle liitos on kaikkea 20Nm ja 33Nm väliltä) joten käännän sopivasti ja unohdan momentit.

Hampaat irvessä vaan.... :wink:
no, silleen järjellä....itse käytin bahcon pieniä ergo jakareita jossa varsi tasan kämmenen levyinen.....ensinnäkin ne oli ainoat fiksut mitkä sinne puskurin sisään meni hyvin ja toiseksi niillä ei riko mitään kun on ripuliranteet :D

tosin luulenpa että momentti oli kuitenkin yli 23nm.....ehkä lähempänä 50nm.....meinaan se alumiini leikkaa hyvin kiinni jos siellä letkun liittimen kierteessä on vähänkin sitä vanhan lauhduttimen alumiinia.....

muista ostaa uudet tiivisteet....
ja mitään öljyjä älä itse lisäile, ilmastointihuolto lisää sen.....tuolta toisesta topicista opittiin että kompurassa on öljyä ja se vieläpä siellä pysyisikin kuulemma....melko hyvin....joten lisääminen riittää täytön yhteydessä.

.
Vastaa Viestiin