Automaattilaatikon kytkentäpaineen säätö
Re: Automaattilaatikon kytkentäpaineen säätö
kiinni vai auki?
320CDI E -04
300TDT w124 ex..
300TurboDiesel w124
300TDT w124 ex..
300TurboDiesel w124
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
Re: Automaattilaatikon kytkentäpaineen säätö
Kiinni päin kun pyörittää paineet nuosee. Eli alipainetta rajoitetaan.
Re: Automaattilaatikon kytkentäpaineen säätö
Mulla on 722.3 lootassa ollu Mobilin ATF 220, Mobilin Syntetic ATF sekä nyt MAG1 Premium öljyä. Kaikilla öljyilla 100km/h vaatii sen 2450r/m kun aski on ajolämmin. Ei siis siinä suhteessa mitään eroa samoin kun ei 120km/h vauhdissakaan. Tuo MAG1 ei käsittääkseni ole Dextron luokiteltu öljy ollenkaan
Pakkasilla tai kylmänä tuo satkun vauhti vaatii tosiaan alkuun enempi kiemuja koneesta mutta kun aski lämpiää niin ei mitään eroa oli mikä oljy tahansa. En myöskään huomannu eroja reippaissa lähdöissä tai kovemmassa vedossa.
Kylmänä öljy on jäykempää joten siinä mielessä turbiiniluiston luulisi olevan vähäisempää mutta auton muu jäykkyyskö se sit lienee syynä et vaatii isompia kierroksia? Tietty itse lootaöljykin vastustaa rattaitten välissä ja laakereissa enemmän kun se on jäykkää?
Ainut ero Mobil 220 sekä Synteettisen välillä oli se että loota alkoi toimimaan myös pakkasilla kun laitoin Synteettiset. Lootassahan oli selainen oire että nelkku ei menny päälle pakkasaamuina ennen kun oli ajanu muutamia kilsoja pakkokolmosella. Luistelussa ei mielestäni ollu mitään eroa. Tätä nykyistä settiä ei tietty voi oikein rinnastaa luistelunosalta koska loota on vahvistettu.
Tämä MAG1 on Siekkisen suosittelema öljy vahvistettuun kootaan ja luotan siihen kuin vuoreen

Kylmänä öljy on jäykempää joten siinä mielessä turbiiniluiston luulisi olevan vähäisempää mutta auton muu jäykkyyskö se sit lienee syynä et vaatii isompia kierroksia? Tietty itse lootaöljykin vastustaa rattaitten välissä ja laakereissa enemmän kun se on jäykkää?
Ainut ero Mobil 220 sekä Synteettisen välillä oli se että loota alkoi toimimaan myös pakkasilla kun laitoin Synteettiset. Lootassahan oli selainen oire että nelkku ei menny päälle pakkasaamuina ennen kun oli ajanu muutamia kilsoja pakkokolmosella. Luistelussa ei mielestäni ollu mitään eroa. Tätä nykyistä settiä ei tietty voi oikein rinnastaa luistelunosalta koska loota on vahvistettu.
Tämä MAG1 on Siekkisen suosittelema öljy vahvistettuun kootaan ja luotan siihen kuin vuoreen

Re: Automaattilaatikon kytkentäpaineen säätö
Kuinka paljon noita ruuveja yleensä pyöritellään? Puoli kierrosta myötäpäivään aluksi?Kuningassorvari kirjoitti:Kiinni päin kun pyörittää paineet nuosee. Eli alipainetta rajoitetaan.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Re: Automaattilaatikon kytkentäpaineen säätö
Alkuun voi koittaa just tuolleen ja jos ei vaikutusta niin sitten lisää. Puoli kiekkaa vaikuttaa jo selvästi jos loota on hyvässä kunnossa. Paljon ajettuihin ei välttämättä vaikuta vaan joutuu kiertämään enemmän.osilpi kirjoitti:Kuinka paljon noita ruuveja yleensä pyöritellään? Puoli kierrosta myötäpäivään aluksi?Kuningassorvari kirjoitti:Kiinni päin kun pyörittää paineet nuosee. Eli alipainetta rajoitetaan.
Re: Automaattilaatikon kytkentäpaineen säätö
Osaako kukaan sanoa mikä voisi olla vikana kun laatikko nykäisee vaihtaessaan matalilla kierroksilla, kaasupohjassa kiihdyttäessä ei nykäise niin kovaa tai juuri ollenkaan? Ja auto on Mb E230 -95, autoon on ilmeisesti joskus vaihdettu laatikko.
Re: Automaattilaatikon kytkentäpaineen säätö
^Kojola^ kirjoitti:Osaako kukaan sanoa mikä voisi olla vikana kun laatikko nykäisee vaihtaessaan matalilla kierroksilla, kaasupohjassa kiihdyttäessä ei nykäise niin kovaa tai juuri ollenkaan? Ja auto on Mb E230 -95, autoon on ilmeisesti joskus vaihdettu laatikko.
Olisko nyt niin että loota luistaa aavistuksen vaihdon yhteydessä kun kiihdytät reippaasti siksi vaihdot ei nykäise. Mielestäni tuo ei ole vika ollenkaan. Jos haluaa pehmeät vaihdot niin se kyllä onnistuu säätämällä mutta lootan ikä lyhenee radikaalisti. Tietty jos aina lähtee maltilla liikkeelle eikä komentele niin kestää vaikka vaihdot ei olisikaan niin "kovia". Tahtoo vaan olla niin että itte kunkin tulee välillä komennettua.
Jotku on rakennellu sellaisen systeemin että maltillisissa kiihdytyksissä alipainetta ohjataan erilailla lootalle kuin täyskaasukiihdytyksissä ja varsinkin vahvistettuihin lootiin tälleen on tehty. Ittelläkin on vahvistettu aski mutta tuota systeemiä en ole vielä tehny. Vaihdot oon säätäny silleen et ne on töksähtäviä just sen takia ettei pakat luistele. Pitäis oikeestaan rakennella toi systeemi ja samalla nostaa hieman askin paineita.
Re: Automaattilaatikon kytkentäpaineen säätö
kyllä sen vaihdon pitäis olla aika saman lainen pintakaasulla ja täyskaasulla. siis, että luistaa "saman verran". eli pintakaasulla luistaa pikkasen, mutta ei nykäse ja täyskaasulla luistaa pikkasen, eikä nykäse liikoja. pakathan siinä kuluu, mutta kuluuhan jarrupalatkin, kun jarrutetaan?
itseäni ainakin ärsyttää sellanen askin toiminta, että kun pintakaasulla ajelee ja loota vaihtaa ykköseltä kakkoselle, niin vaihto on niin kova, että kumi vingahtaa. ei se loota silti niin pehmeä saa olla, että moottorin kierrokset nousee vaihdon aikana. ehkä enemmänkin makuasioita nämä. vanhat mekkerin lootat on enemmänkin sellasia nykijöitä, kun luistelijoita. ainakin jos verrataan johonkin jenkki tuotoksiin.
itseäni ainakin ärsyttää sellanen askin toiminta, että kun pintakaasulla ajelee ja loota vaihtaa ykköseltä kakkoselle, niin vaihto on niin kova, että kumi vingahtaa. ei se loota silti niin pehmeä saa olla, että moottorin kierrokset nousee vaihdon aikana. ehkä enemmänkin makuasioita nämä. vanhat mekkerin lootat on enemmänkin sellasia nykijöitä, kun luistelijoita. ainakin jos verrataan johonkin jenkki tuotoksiin.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E