Nyt on kokeiltu...en halua automaattia!

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
nautseri
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Mitä tuumitte tähän ,automaatit on raha/herrasmiesten autoja.

Poikkeuksena itse. :D :shock:

Onneksi on molemmat ,joten voi kepittää,(valmetti)köpöttää. :wink:
Marko M
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Molempia on ollut ja joskus vannoin ettei koskaan enää manuaalia. No tuo nykyinen on eikä ollenkaan hullumpi :shock:

Jos hyvä yksilö löytyy niin en ala hyljeksimään oli kumpi tahansa ;)
Viimeksi muokannut Marko M, Pe 05.03.2010 10:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
230 C 1978
fokura
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja fokura »

nautseri kirjoitti:Mitä tuumitte tähän ,automaatit on raha/herrasmiesten autoja.
Eikös ne - t o s i - herrasmiehet istu takapenkillä niin ei tarvi rattiakaan vääntää.
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Re: Nyt on kokeiltu...en halua automaattia!

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

[quote="bongo"]

Mutta....sunnuntaina, runsaan ajelun jälkeen, alkoi tuntua siltä että jotain puuttuu. Ajaminen oli tasaista, mutta ehkä liiankin kanssa. Alkoi olla tylsää....liian vähän tekemistä...tuntui kun olisi siirtynyt kuskin tehtävistä matkustajaksi. Eli ongelma näyttäis olevan siinä, että mä tykkään ajamisesta, eikä automaatilla pääse riittävään ajamisen tunnelmaan..

Olishan se kaameaa jos unohtain kesken matkan olevansa itse kuski...vaikka mersua ei toki paljo tartte ohjatakaan, niin ei sekään sentään ihan yksin osaa... :lol:

Onko ketään muuta joka tykkää manuaalista enemmän?

ensimmäiseen kohtaan:
miehille jää ainakin autotomaatilla enempi aikaa räplätä mu.......tätä voi naisetkin hyödyntää vapaasti :wink:
ja tunnelmaan pääsee kun on voimaa koneessa, sen olen huomannut....sitä keppiä voi vedellä 1-D välillä ja ottaa vähän sporttista ajoa jos haluaa...ja vanha kunnon automaatti antaa pitää vaikka rajoittajaa vasten hamaan tappiin asti...

kohta kaksi:
itse olen aina autossa matkustaja.... :D

kohta kolme:
epäilen....

ps. itsellä ensimmäinen kunnon automaatti ja kyllä kelpaa, jäi pois ärsyttävä vatkaaminen....ja jää illaksi enempi rannevoimaa....lumitöihin
Opel, "weird lieben autos"....
vk00
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja vk00 »

jep on se automaatti vaan mersuun oikea valinta...siinähän pystyy just kasseja kutitella sekä hörppiä kahvia, tupakoida puhua puhelimeen samaan aikaan jopa ajaa..turvallista vai ei mutta itsellä ainakin useasti tollanen tilanne..
Toisaalta kun manuaalilla koitat nii puhelinta yrität pitää päällä olkapäätä vasten ja nykiä vaihdetta =D ..
Huono peruste tuo automaatille on, mutta ainakin helpottaa välillä =)
Merseedespents
hippinakki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja hippinakki »

Tuo automaatti on kyllä asia jota joko rakastaa tai vihaa. Etenkin nuorilla on asenne "Toi on joku hiton automaatti, eihän toi mee ees mihkään". Kyllähän tuossa pieni totuus on. Jotenkin manuaalilla kiihtyvyys tuntuu paremmin kuin automaatilla, vaikka tosiasiassa eroa ei olisikaan.

Oli minullakin pieni kynnys automaattia ostaa, mutta hetken aikaa kun sillä ajaa niin huomaa kuinka hyvä se on. Etenkin kaupunkiajossa aivan ehdoton.
Kaveri oli automaatteja vastaan aina, kunnes sai halvalla auton jossa oli automaatti. Kuukauden sillä ajettuaan kysyin että mitä mieltä on automaatista. Vastauksena tuli ettei enää manuaalit kiinnosta.

Toisaalta taas jos auton ostaa jolla radalle on menossa niin kyllä manuaalin ottaisin.
ex 300 CEa-24v vm. 91
ex w201 2.6 vm.87
ex w124 200d vm.94 (hirvikolari)
bongo
Mersutar
Mersutar

...

Viesti Kirjoittaja bongo »

...No en olis uskonu, että aiheesta viriää näin "totinen" mielipiteiden vaihto. Aika hassua, että vaihdelaatikko(kin) aiheuttaa kiivailua...vaikka kivahan se on kun syntyy keskustelua...tylsähän tää foorumi olis ilman näitä "vänkäämisiä" :D

Mutta edelleen ihmettelen yhtä asiaa. Mikä siinä vaihteen vaihtamisessa ja kytkimen polkemisessa niin ärsyttävää on? Ei voi tajuta. Itse en edes kiinnitä asiaan mitään huomiota...eikä omalla ajotavalla nuo mersut ainakaan mitenkään nyi, tai mitään...ihan kiltisti ne liikkuu...
Ehkä se pointti onkin siinä...ehkä tykkäisin minäkin enemmän automaatista jos kokisin kepin / kytkimen käytön jotenkin hankalaksi tai epämukavaksi tai rajoittavaksi. Sitä paitsi, minkä ihmeen takia autolla ajettaessa pitäisi pystyä puuhailemaan kaikkea mahdollista muuta?? Sehän se vasta turvallisuutta vaarantaa, kun osa huomiosta kohdistuu johonkin muuhun "näpistelyyn". Kepin hämmentäminen käy kuitenkin siinä sivussa, kun ei siihen tarvitse kiinnittää sen suurempia huomioita.

Ja kyllä minäkin pystyn silti aivan mainiosti halutessani vaihtamaan musiikkia, kaivelemaan käsilaukkua, meikkaamaan tai räpläämään jotain namiskuukkeleita ajon aikana, manuaalista huolimatta.

Minkä ikäisiä te automaatti-kuskit olette? Jotenkin on sellainen mielikuva, että se on pappa-ikäisten suosikki. Enkä nyt puhu pelkästään biologisesta iästä... :wink:

Makuasiahan se silti taitaa enimmäkseen olla...eikä sillä ole vältämättä mitään tekemistä iän kanssa. Ärsyttää, kun aina ollaan sanomassa milloin mistäkin asiasta, että "kyllä sinäkin sitten tykkään, kun tulet tiettyyn ikään"
Melkein parikymmentä vuotta sitten, ollessani ihan nuori tyttönen ekassa työssä, keski-ikäiset naiset sanoi, että kyllä säkin sitten vanhempana alat kultakoruja käyttämään, leikkaat lyhyet hiukset ja alat kuunnella iskelmää...no, en tiedä kuinka vanhaksi sitä sitten pitäisi tulla mutta kultakorut ja iskelmä ei "iske " vieläkään, ja tukka on edelleen pitkä.. :lol:

Ajankulua se on tämäkin...
8)
mersumimmi
vk00
Mersumies
Mersumies

24 ite oon =) ..eka merssu tuli ku kortin sai ja automaatti, ainakin mitä mulla toi c180 oli ihan surkee nykivä peli manuaalina oikeesti vaikee ajaa..joku muukin siitä täälä kirjottanu..ja sitten 230ce kytkimen välitys ihan sika iso ja myös vaihdevälit..

Kyllä sitten mitä jotain bemareita ym merkkejä ollu niin manuaaleja kaikki,enkä niitä automaattina ottaiskaan.Jotenkin se vaan musta kuuluu mersuun ja jenkkeihin
Merseedespents
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Automaatti mersuun, kiitos.
Harri126
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Vaimo ei aina ymmärrä, kun sanon, että mersulla ajo on rentouttava tapahtuma.
Tai ei se ymmärrä koskaan sitä. :D
Ajaa niin harvoin, että stressaa turhia. :wink:
Automaatilla mennään. 40+
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
bongo
Mersutar
Mersutar

...

Tiedän joo, että toiset moittii mersun kytkintä hankalaksi, kun se on niin "pitkä"...mutta itselle se tuntuu sopivan. Ja joo, mulle kanssa ajaminen on rentouttavaa puuhaa (milloin tientukkeeksi ei asetu joku sunnuntai-ajelija)...on ihanaa kun työpäivä loppuu ja saa hypätä mesen rattiin...siinä rentoutuu, eikä kelillä ole väliä...=)

Ja ai niin...tää on Seinäjoen mersu-kuskille!...se viikonlopun laina-auto oli Volvo, mutta mallia en tiedä vaikka se kaverin onkin. Mun mielestä ne on kaikki niin saman näkösiä etten erota...eikä ko. auto kiinnostanu muutoin...enkä viitti kaverilta kysyä...olishan se ny noloa, loukkaantus, jos menisin kysyyn, et btw, mikä se sun auton malli ja vuosi olikaan...se on siitä niin ylpeä. Mutta aika uuskin se on..(toisaalta, ite kun ajelee vanhoilla niin kaikki 10 vuotta vanhakki tuntuu uusilta), mutta kyllä se 2000-luvulta on...
....en tiä auttoko tää asiaa millään tavalla??

Ja iästä kun tuli puhe, niin oon 37 vuotias...mutta mieli ja muoto ku nuorella tytöllä.. :wink:

Ja itse ajan tällä hetkellä sillä "vaikealla" manuaali 230 farmarilla päivittäin....
....ne ajaa, jotka osaa... 8)

Ja sellanen pointti viä, että "tätä päivää" on kaikki retroilu...joten jos manuaali on vanhanaikanen, niin se on sitten retroa ja niin ollen trendikäs... :D ...joten ehkä olis tosiaan parasta palauttaa autoihin ne veivit takas... :wink:
...mersujen muotoilu osattiin ainakin ennen paremmin...
mersumimmi
maku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja maku »

bongo kirjoitti:
Mutta....sunnuntaina, runsaan ajelun jälkeen, alkoi tuntua siltä että jotain puuttuu. Ajaminen oli tasaista, mutta ehkä liiankin kanssa. Alkoi olla tylsää....liian vähän tekemistä...tuntui kun olisi siirtynyt kuskin tehtävistä matkustajaks
Jos on liian vähän tekemistä automaatilla ajaessa on se merkki siitä että autossa on liian vähän varusteita ;)
LOTUS elise motorsport
W209 CLK 30CDI AMG -ex

Kuva Kuva
Sami201
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Sami201 »

Kyllä mersuun kuuluu automaatti. Ite sillon 18w ostin ton tenavan ja pakko se oli saada manuaalina. Nyt ollu automaatti autoja niin on kyllä mieli muuttunu. Ei enää ikinä manuaalia! Mersun automaatti toimii mielestäni hienosti jos vertaa moneen muuhun :wink:
W201 2.6, W203 1.8 komp, C203 200cdi. Ex: W215 5.0, C124 3.2, R170 2.3
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Re: ...

bongo kirjoitti:...No en olis uskonu, että aiheesta viriää näin "totinen" mielipiteiden vaihto. Aika hassua, että vaihdelaatikko(kin) aiheuttaa kiivailua...vaikka kivahan se on kun syntyy keskustelua...tylsähän tää foorumi olis ilman näitä "vänkäämisiä" :D

Mutta edelleen ihmettelen yhtä asiaa. Mikä siinä vaihteen vaihtamisessa ja kytkimen polkemisessa niin ärsyttävää on? Ei voi tajuta. Itse en edes kiinnitä asiaan mitään huomiota...eikä omalla ajotavalla nuo mersut ainakaan mitenkään nyi, tai mitään...ihan kiltisti ne liikkuu...
Ehkä se pointti onkin siinä...ehkä tykkäisin minäkin enemmän automaatista jos kokisin kepin / kytkimen käytön jotenkin hankalaksi tai epämukavaksi tai rajoittavaksi. Sitä paitsi, minkä ihmeen takia autolla ajettaessa pitäisi pystyä puuhailemaan kaikkea mahdollista muuta?? Sehän se vasta turvallisuutta vaarantaa, kun osa huomiosta kohdistuu johonkin muuhun "näpistelyyn". Kepin hämmentäminen käy kuitenkin siinä sivussa, kun ei siihen tarvitse kiinnittää sen suurempia huomioita.

Ja kyllä minäkin pystyn silti aivan mainiosti halutessani vaihtamaan musiikkia, kaivelemaan käsilaukkua, meikkaamaan tai räpläämään jotain namiskuukkeleita ajon aikana, manuaalista huolimatta.

Minkä ikäisiä te automaatti-kuskit olette? Jotenkin on sellainen mielikuva, että se on pappa-ikäisten suosikki. Enkä nyt puhu pelkästään biologisesta iästä... :wink:

Makuasiahan se silti taitaa enimmäkseen olla...eikä sillä ole vältämättä mitään tekemistä iän kanssa. Ärsyttää, kun aina ollaan sanomassa milloin mistäkin asiasta, että "kyllä sinäkin sitten tykkään, kun tulet tiettyyn ikään"
Melkein parikymmentä vuotta sitten, ollessani ihan nuori tyttönen ekassa työssä, keski-ikäiset naiset sanoi, että kyllä säkin sitten vanhempana alat kultakoruja käyttämään, leikkaat lyhyet hiukset ja alat kuunnella iskelmää...no, en tiedä kuinka vanhaksi sitä sitten pitäisi tulla mutta kultakorut ja iskelmä ei "iske " vieläkään, ja tukka on edelleen pitkä.. :lol:

Ajankulua se on tämäkin...
8)

ei itseäni niinkään arsytä vaihteen vaihtaminen kepulasta, se vaan tuntuu jo näin vanhukselle (42) jotenkin niin turhalta....jollen ole radalla ajamassa...sinne menen aina manuaalivaihteisen kanssa.
miksi kepulaa pitäis räplätä normiajossa?, en keksi syitä siihen sen enempää.
joku sanoo että manuaali on sporttinen?, niiín, miten? sekö sen tekee sporttiseksi että liikennevaloista rivakasti lähtiessä kaikilla kyydissä olevilla päät heiluu kuin linnanmäen kikottimessa?...varsinkin uusissa diesel torbedoissa tuntuu että 120m matkalla pitää vaihtaa kuusi kertaa vaihdetta jotta kajakin saa kiihtymään 10sek sataan.....niin monta kertaa tulee seurattua normikiihdytyksessä vieressä ajavaa manuaalimiestä kun pää nytkyy ja käsi vatkaa....siinä 10sek kiihdytyksessä (joka omalle automaatille on letkeän rivakka lähtö) on vielä automaatilla aikaa kirjoittaa muistelmat.....toinen on jo tehnyt täyden päivätyön....

jos valittavan on vaihteistoja niin itselle ainakin nro1.normi automaatti nro2. DSG ja nro3. 5v manu.

en kiihkoile mutta jos sinulla jo on yksi manuaali ja meinaat tuon pitää perheessä, ota ihmeessä automaatti ja suht tehokkaalla koneella toiseksi....jotenkin voin väittää että vuoden kuluttua palstalla kerrot manuaalin olevan tallissa....?
kuten jo moni ehdotti, käy ihmeessä ajamassa juuri se auto mitä olet etsimässä automaattina, ja sillä koneella jota olet etsimässä....näin saat sen tiedon mitä kaipaat ja jos automaatti tuntuu huonolle niin otat manun, se on sinun päätöksesi kuitenkin.

mielestäni mersu on aina tehnyt automaatteihin kohtuu tehokkaita koneita joilla ajaminen on vaivatonta ja halutessa sporttistakin (tosin sporttisuus on enempi herraskaista lipumista kuin merkin saksalaisilla kilpailijoilla)...

kiva on että viriää keskustelua ja jokaisella on mielipiteensä....tälläisellakin tuuliviirillä....vai olinko mä pussihousu?
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

mäen usko ja mäen anna....

hippinakki kirjoitti:Tuo automaatti on kyllä asia jota joko rakastaa tai vihaa. Etenkin nuorilla on asenne "Toi on joku hiton automaatti, eihän toi mee ees mihkään". Kyllähän tuossa pieni totuus on. Jotenkin manuaalilla kiihtyvyys tuntuu paremmin kuin automaatilla, vaikka tosiasiassa eroa ei olisikaan..

poikani sai kortin juuri muutama kk sitten....pyysi saada ajella audilla tai pakulla koska se on manuaali (abc-kortti ja rekkamies) no just sillä hetkellä en jaksanut audia hakea sille ja pistin sen ajelemaan mersulla....

kundilla oli silmät :shock: ekan kiihdytyksen jälkeen......faija hei miten automaatti voi kulkea näin hyvin....faija :D

ja viikon päästä oltiinkin jo katsomassa automaatti mersuja hänelle....nyt olis hakusessa hyvä 320,420 tai 500 eemeli.....tiedän että näitä "tehokkaita" pelejä ei pitäisi antaa junioreille mutta omasta pojastani tiedän vuosien harrastusten takaa että järki on päässä.....
onneksi myös vähän ajotaitoa....ja omakritiikkiä ja tutkintaakin.

en haluais että poika joutuu "kärsimään" nuoruuttaan kuten itse alitehoisista manuaaleista.....ja jos itsellä olisi ollut joskus järkeä olisinostanut suoraan kortin saatuani kalleimman mersun ja ajellut sillä tähän päivään asti...se olisi muuten ollut halvin vaihtoehto ihan oikeasti!
sonikki
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Käyttää ne jotkut partahöylääkin vaikka sähkönen parranajokone on varmasti mukavempi mutta yhtä tarkkaa siintä ei kuitenkaan saa, sama pätee mun mielestä noissa askeissa :) Esimerkiks Mersun uudemmista sähkö-automaateista en pidä ihan sen takia ettei niissä kytkeydy edes kikkari sillon ku kuljettaja käskee vaan sillon ku se itse laatikolle sopii :roll:
Ja painotetaan nyt vielä sitä että en mä automaatteja kuitenkaa vihaa millää tavalla tai jättäis autoa ostamatta sen takia mut jos valittavana on 2 samanlaista autoa manuskalla ja tomaatilla nii totta h*lvetissä mä sen manuaalin otan :wink:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
LUMI
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja LUMI »

kohta 2kk ja yli 8000km mersun aatomaatilla takana ja ei voi olla muuta kuin tyytyväinen 8)

ja tää on mun elämäni toinen automaatti auto ja ei taida muita enää tullakkaan (no tällähän ajetaan niinkauan ku henki pihisee tai lääkäri vie ajoluvan :shock: )
Kettunen111
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Kettunen111 »

.
Viimeksi muokannut Kettunen111, Pe 04.11.2011 23:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
illinois
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja illinois »

Kumpikin passaa ja kummallakin on ajettu. Jos potkua koneessa riittävästi niin automaatti jees. Itse kuitenkin pidän manuaalista enemmän. Ja kuinkahan moni manuaalin mollaajista ei osaa ajaa mersun manuaalilla siten että kytkimen kanssa yhteispeli on 100 % kunnossa. Väitän että OIKEASTI ei kovin moni. Toki ei se varmaan ole ainut syy kuten viestiketjusta selviää.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
puuhapena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

Mersu+kuutoskone+automaatti= bueno. 8)
Ensimmäinen automaatti itelläni parinkymmenen manuaalin jälkeen ja
kyllä tykkään.
Vaatii kylläkin sen hiukan tehokkaamman koneen siihen laatikon eteen..
Mb C180 A
ex-MB 190E 2.6A

Oi mikä ihana mies, naisten ja eläinten ystävä,
ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
Samuli H
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Minä oon laiska ja mukavuudenhaluinen joten ajelen automaatilla.

Ihmetyttää tuo tehokysymys. Minulla on ollut 72hv-300hv dieseleitä ja kaikkiin sopii yhtähyvin automaatti.

Luulen että monet huomaavat automaatin mukavuuden siinä vaiheessa kun ajellut jonkin aikaa automaatilla ja joutuu manuaalin rattiin. Kytkimen polkeminen ja kepin hämmentäminen tuntuu silloin jotenkin hölmöltä.
Eerkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Automaatti rauhoittaa...

Viesti Kirjoittaja Eerkki »

itse ollut henkeen ja vereen pienestä lähtien "manuaali-vaihde-mies": välikaasu-freak ja tutuilla autolla (huom:omilla) ilman kytkintä ajelua ihan vaan vaihtamisen ilosta ... kunnes ajoin ekaa kertaa tutun 320 E:tä tomaatilla, sen jälkeen ei ole paluuta ollut ja tietenkin oma auto automaatilla. IMinulla se on selkeästi rauhoittanut ajotapaa ja tuntuu olevan muutenkin vähemmän tarvetta stressata liikenteessä.
Pitää myöntää että manuaalina kelpaisi joku roadster tms jolla kuluukin päästellä :wink:
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja skeletorR »

Ehdottomasti manuaali juuri ajamisen ilon takia PAITSI... jos kyseessä on AMG:n 5v tai 7g laatikko.. man toiminnolla.. 8)
SPEEDPRO Mercedes Benz special tuning workshop
Official CARLSSON and BRABUS dealer
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Automaatti on mun mieleen. Ennen muinoin vierastin niitä, kun tuntuivat vievän tehon pois pienistä moottoreista. Nykyiset isot koneet menevät helpon oloisesti automaatilla.
bongo
Mersutar
Mersutar

...

illinois kirjoitti:Kumpikin passaa ja kummallakin on ajettu. Jos potkua koneessa riittävästi niin automaatti jees. Itse kuitenkin pidän manuaalista enemmän. Ja kuinkahan moni manuaalin mollaajista ei osaa ajaa mersun manuaalilla siten että kytkimen kanssa yhteispeli on 100 % kunnossa. Väitän että OIKEASTI ei kovin moni. Toki ei se varmaan ole ainut syy kuten viestiketjusta selviää.
Puhut vähän, mutta asiaa.. :D

Ja vaikka itse tosiaan mielelläni ajan, ja vieläpä ihan hyvin, niin kyllä täytyy myöntää, että "hyräyttää" mies joka oikeasti osaa käsitellä autoa...sitä on ilo vierestä katsella.. :D

Helppo, ei ole sama asia kuin hauska!
mersumimmi
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kyllä minäkin pidän manuaali laatikosta sellaisessa paikassa, johon se kuuluu, eli traktorissa tai kuorma-autossa ja mielummin vielä synkronoimattomana versiona :wink: henkilöautoon se manuaali vain ei jotenkin enää kuulu, kun siinä ei tarvitse edes ulosoton takia saada pidettyä tasanopeutta ja moottorin kierroksia tietyllä kierrosalueella... sitten vielä, kun on tottunut polkemaan noiden vanhojen traktorien kytkintä melkein jo 35 vuotta työkseen, niin tahtoo tuo vasen jalka olla vähän tunnoton h-auton kytkimille :P

ikää ei ole vasta kuin 41 vuotta, mutta traktorilla on tullut tosiaan ajettua työkseen jo oikeastaan 6 vuotiaasta lähtien :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

Re: ...

Viesti Kirjoittaja DBFI »

bongo kirjoitti:
illinois kirjoitti:Kumpikin passaa ja kummallakin on ajettu. Jos potkua koneessa riittävästi niin automaatti jees. Itse kuitenkin pidän manuaalista enemmän. Ja kuinkahan moni manuaalin mollaajista ei osaa ajaa mersun manuaalilla siten että kytkimen kanssa yhteispeli on 100 % kunnossa. Väitän että OIKEASTI ei kovin moni. Toki ei se varmaan ole ainut syy kuten viestiketjusta selviää.
Puhut vähän, mutta asiaa.. :D

Ja vaikka itse tosiaan mielelläni ajan, ja vieläpä ihan hyvin, niin kyllä täytyy myöntää, että "hyräyttää" mies joka oikeasti osaa käsitellä autoa...sitä on ilo vierestä katsella.. :D

Helppo, ei ole sama asia kuin hauska!
Hyvä että foorumilta löytyy ainakin kaksi jotka ovat niitä ainoita jotka osaavat vaihdekeppiä käyttää. :)

Tuota napa:n postausta kyllä piti kommentoida: eihän ne traktoritkaan ole manuaaleja olleet aikoihin (kaikki). Sen verran kuin itse olen ajellut niin enimmäkseen portaattomalla vaihteistolla ja menoa ohjataan joystickistä ja kytkin on noissa muodollisuutena vaikka kytkinlevyjä ei olekaan.

Itse aiheeseen, en oikein ymmärrä keskustelua kun minusta oikeata mersua ei saakaan kuin automaattina, miten siitä sitten voi keskustella kumpi on parempi (ottamatta kantaa kumpi on parempi)? :roll:
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

minä ajan manuaalia ja automaattia, ei mulle ole väliä kumpi siinä koneessa on millä on matkassa, automaatti vain on autossa mukavempi, kun saa unohtaa edes sen vaihtamisen...

traktorit ei oikein tuolla nevalla tahdo toimia, jos ne on mehukytkimellä :wink: ne kuumenee riittävästi jo ihan vanhalla kovallakin kytkimellä, ei siihen tarvita enää sitä mehua väliin tekemään lisää lämpöä... sama homma on pillari hommissa, ne uudet powershift laatikolla olevat pillarit on mukavia ja helpompia käyttää, mutta syttyvät palamaan alle vartissa, jos niillä menee aumaa puskemaan, siksi meillä on siihen hommaan -60 luvuilta oleva kovalla laatikkolla oleva pillari, jolla voi tehdä työn tyhjäkäynnillä, eikä tarvitse pitää koneessa kierroksia, että se lähtis edes liikkeelle... tien tekoon taas se uudempi mehulaatikolla oleva pillari on erittäin pätevä, kun puuttuu muutama keppi heti ohjaamosta, eli kytkimen keppi ja puskulevynkin toiminnot hoituu yhdestä ainosta kepistä...

sitten nämä uudet traktorit, joissa ei ole edes sitä vanhaa kunnon kytkintä, vaan on pakat kytkimen tilalla joita sitten ohjataan sähköisesti, olis saanut jäädä koko keksintö keksimättä :evil: pienin toleranssi millä traktoria tuntuu saavan liikuteltua on n. 30 cm :? ainakin valmetissa...

mitään tuntoa ei ole siinä "kytkinpolkimessa" ja kaikki tapahtuu ennalta arvaamattomalla viiveellä, joskus se nappaa kiinni nopeammin ja joskus ei, yritä siinä sitten siirtää traktoria 3 cm :x toista se on -80 luvun mörkövolvossa, jossa kytkintä painamaan tarvitaan kyllä voimaa hieman enemmän (joku 70 kg :P), mutta traktoria saa liikuteltua millilleen siihen mihin kuski haluaa 8) autossa harvemmin on tätä tarvetta ja automaatilla pystyy suoriutumaan kaikista normaaliliikenteessä eteen tulevista tilanteista jopa manuaalia helpommin :roll:

radalle manuaali tietysti...

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
vk00
Mersumies
Mersumies

Pitäs varmaan hommata manuaali jos tulis itestäkin Rattimies!
Merseedespents
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

niin, mullehan tuo autoilu on vain ikävä välivaihe kodin ja työmaan välissä, että pääsee ajamaan traktorilla/pillarilla/kaivinkoneella :D

itse en enää oikein osaa nähdä mitään hohtoa/intoa koko ajamisessa, kun sitä on tullut tehtyä työkseen muutaman vuoden elämässään, lapsena jo se pelkkä ajamaan pääseminen oli hauskempaa...

Vastaa Viestiin