Kulutus huippunopeudella?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
ruskakuru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ma 22.12.2008 07:55
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja ruskakuru »

Kesälomareissulla ajoin menomatkan yö aikaan siten, että mittari oli aikalailla 140-160 aina kun pysty. lähtiissä tankki täyteen ja seuraavaalle tankkauspaikalle oli matkaa 1050km tällöin ei tankkausvalo vielä palanut ja jäljellä ollutta matkaa olisi ollut vielä, vajaa 200km ajotietokoneen mukaan.

No paluumatka päiväsaikaan liikenteen mukana josta emäntä ajoi vielä arviolta puolet. nii nipin napin selvittiin tankillisella tämä sama huoltoasemien väli, ja matka nopeus oli varmaan 50km hiljaisempi ja aikaa meni varmaan se 4h enämpi.

Eli väittäsin, ettei ainakaan 100km/h ole 320cdi:lle se taloudellisin matkavauhti
kuukausi sitten ajoin saksan läpi 870km nii ajotietokone näytti 8,1l kulutuksen tälle matkalle ja keskinopeus 111km/h
-12 W212 350cdi 4-matic amg 330hk/700nm
-03 W211 320cdi tuikutettu (ex)
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: ei niin paljon

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Ekku kirjoitti:Tuskinpa se nyt kymmeniä litroja satasella vie.

Autosta ei ole omakohtaista kokemusta pitkän aikavälin kulutuksista kovaa ajettaessa, mutta ainakaan moottoripyörät eivät tuplaa kulutustaan vaikka ajettaisiin matkatavaroiden kanssa sellaista 200 keskinopeutta.

Painossa toki on eroa, mutta ilmanvastuskerroin ei taida mp:llä olla kovin hyvä ainakaan laukkujen ja muun roinan kanssa.

Oma Bmw-merkkinen prätkä tuntuu siinä mielessä erikoiselta, että sekalaisen ajon kulutus Suomessa on n. 5-6 litraa sadalle ja Saksassa kamat päällä ajettaessa jatkuvaa 180-240 nopeutta kulutus ei kasva yli 7 litraan.
Höpö höpö kulutus nousee yli 10litran/100km
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ruskakuru kirjoitti:Eli väittäsin, ettei ainakaan 100km/h ole 320cdi:lle se taloudellisin matkavauhti
kuukausi sitten ajoin saksan läpi 870km nii ajotietokone näytti 8,1l kulutuksen tälle matkalle ja keskinopeus 111km/h
ei se nopeus vaan ajo-olosuhteet. Kävin aikoinaan sen taloudellisen ajon kurssin, ni näkihän siitä selvästi että olosuhteilla ja tyylillä on todella suuri vaikutus.

parasta se että taloudellisin ajotapa on myös useimmiten nopein 8)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Cmeli kirjoitti:Tuota, miten se vierintävastus riippuu nopeudesta? Meinaatko että mersut nousee 200km plaaniin ja lähtee sitten lentoon?
Vierintävastus ei oleellisesti riipu nopeudesta (toisin kuin ilmanvastus). Sen takia sen suhteellinen osuus kaikista ajovastuksista on pienempi 200 km/h nopeudella kuin 100 km/h nopeudella.

(Siitä huolimatta mersu voi osaamattomissa käsissä nousta "lentoon" 200 km/h nopeudesta :wink: )
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Vastaa Viestiin