JarkkoN kirjoitti:Ainoa suositeltava akkulaturi, jonka tiedän, on CTEK.
Siinä on mm. 12V jännitelähdeasento, jota voi käyttää
tässä akunvaihdossa. Laturi ei hajota akkua eikä autoa.
Tuo tupakansytkäkaapeli on hyvä kikka, harmi vaan että
liitintä ei ole standardoitu, joten huono liitin voi istua huonosti
paikallaan. Ja akuissa olisi sitten syytä olla täsmälleen sama
jännite, muuten saattaa sulake palaa, kun toinen akku alkaa
latautua sen johdon kautta.
Jos Väykyssä noin vähällä selviää kuin edellä kerrotaan,
niin ei tosiaan kannata viritellä johtoja. Tuo kalibrointi
on taas näitä juttuja, jotka pitäisi vaan tietää etukäteen.
Omassa autossa radio on ainoa, joka kyselee koodeja
akun navan irrotuksen jälkeen. Ja sitä akun napaahan pitäisi
irrottaa lähes joka korjauksen alussa, jos on tehtaan ohjeita
uskominen.
Nythän sinä vitsin heitit,saattaa sulake palaa,eikait siinä voi sulake palaa jos,normaali virran kulutus,eriasia jos toisessa tyhja akku ja ruvetaan starttaan.Ostin muuten Lidllistä sen valmiin kaapelisarjan tupakansytkäristä sytkäriin aikoinaan,maksoi jotain 5,90-15,90 en muista,mutta sakemannin tekemä ja sanottiin että jos toisessa autossa esim. tyhjä akku niin pidetään 45 min johtoja paikallaan,toinen auto käynnissä ja toisessa virta päällä,(eli yhteys akkuun)poistetaan kaapelit ja sen jälkeen voi käynnistää,toisen auton.Ei se toisen auton akku anna kuin sen normaalin virran,jonka akku ottaa vastaan,ja sulake ei ikinä pala siitä normaalista virrasta vaan jos,virtaa otetaan enempi mitä sen sulakkeen kesto on se palaa,eli 10A sulake kestää ottaa 10A x 12V eli=120 wattia,eli 2kpl 55W lamppua palaa vielä komeasti,mutta kolmas polttaa sulakkeen.
Ja se mistä se virta sinne autoon tulee ei auto sitä ymmärrä,sama tuleeko se naapurin akusta sytkärin kautta,akun vaihdon ajan tai omasta akusta on ihan sama asia.
Itsellä roikkuu moottoripyörä koko talven,ylläpito laturissa kylmässä tallissa ,kellokytkimentakaa 2h vuorokaudessa,nimenomaan tupakansytkärin eli virran ulosoton kautta,akku niin kettumainen irroittaa että pitää purkaa puoli pyörää.ja poisoton jälkeen pitää aina radio koodata.