Väyrynen luokaton liukkaalla?
Omassa välkyssä alla 205/50/17 kitkat ja kyl ton kans elää. Nastat tosin, jos ite olisin hommamassa niin olis alla (tuli kitkat ku ostin auton).
Noi pappa-asetukset (luistonesto) on kyl kitkoilla aika syvältä, mut onneksi siin on se nappula jolla sitä vaikutusta saa leikattua. Taitaa ottaa ~2/3 pois luistonestosta ja siten ainakin saa annettua koneelle 'kaasua'.
Mut jos vetelee ajettaessa suoraan, niin alustassa on kyl sit väljää tai säädöt viturallaan. Oma menee ku juna sohjossa ja polanteessa.
Noi pappa-asetukset (luistonesto) on kyl kitkoilla aika syvältä, mut onneksi siin on se nappula jolla sitä vaikutusta saa leikattua. Taitaa ottaa ~2/3 pois luistonestosta ja siten ainakin saa annettua koneelle 'kaasua'.
Mut jos vetelee ajettaessa suoraan, niin alustassa on kyl sit väljää tai säädöt viturallaan. Oma menee ku juna sohjossa ja polanteessa.
---
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
Vielä parit kommentit jo tässä ketjussa olleiden lisäksi:
Ei Väykyllä talviajelu nyt mitenkään pitäs sen kummemmin vaikeeta olla. On tässä 4:s talvi menossa ja ei suurempaa valitusta. Renkaat 215/55/16.
Kuinkas on ET noissa vanteissa sulla? Jos on liian ulkona gummit, niin vois kuvitella olevan varsin kauhee.
Mutta onhan se omasta mielestäni järjetöntä laittaa talveksi jotain muuta rengaskokoa, kuin kapeimmat, mitä ko. autoon saa laittaa.
Tässä 320 CDI:ssa em. koko on rekisteriotteen mukaan pienin sallittu. On kyllä mielestäni liian leveä tämäkin. Vois jopa harkita kapeampaa laittaa. Onhan siinä se 10% sääntö muistaakseni, jonka saa rekisteriotteesta poiketa suuntaan/toiseen.
Ei Väykyllä talviajelu nyt mitenkään pitäs sen kummemmin vaikeeta olla. On tässä 4:s talvi menossa ja ei suurempaa valitusta. Renkaat 215/55/16.
Kuinkas on ET noissa vanteissa sulla? Jos on liian ulkona gummit, niin vois kuvitella olevan varsin kauhee.
Mutta onhan se omasta mielestäni järjetöntä laittaa talveksi jotain muuta rengaskokoa, kuin kapeimmat, mitä ko. autoon saa laittaa.
Tässä 320 CDI:ssa em. koko on rekisteriotteen mukaan pienin sallittu. On kyllä mielestäni liian leveä tämäkin. Vois jopa harkita kapeampaa laittaa. Onhan siinä se 10% sääntö muistaakseni, jonka saa rekisteriotteesta poiketa suuntaan/toiseen.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Omassa autossa talvipyörissä offset 29mm pielessä, kesäpyörissä 34mm pielessä. Ja hyvä on ajaa. Omien kokemuksien mukaan tuo rengasleveyden, sekä ET- luvun muuttamisesta seuraava reilusti huonontuva ajettavuus on vain legendaa. Toki ohjauksen palautus on aavistuksen voimakkaampaa.
Jos tuntuu, että suorallakaan auto ei kulke vakaasti suoraan, niin oma veikkaus on edelleen, että kylki edellä kuljetaan. Kannattaa laittaa kaveri ajamaan omaa autoa ja tulla sitten itse vaikka perässä seuraten auton asentoa. Selviää ainakin, jos auto menee oikeen kunnolla vinossa.
Juuri tuo muljautus, joka tapahtuu pitävältä liukkaalle tultaessa ja päinvastoin, on tyypillinen oire tästä.
EDIT: Tai siis taitaa olla niin, että leveä rengas ja pieni ET-luku korostaa huomattavasti pielessä oleviä pyöränkulmia. Pyöränkulman saattaa olla senverran pielessä, että kapeilla renkailla vielä ajo luonnistuu, mutta leveillä ei.
Jos tuntuu, että suorallakaan auto ei kulke vakaasti suoraan, niin oma veikkaus on edelleen, että kylki edellä kuljetaan. Kannattaa laittaa kaveri ajamaan omaa autoa ja tulla sitten itse vaikka perässä seuraten auton asentoa. Selviää ainakin, jos auto menee oikeen kunnolla vinossa.
Juuri tuo muljautus, joka tapahtuu pitävältä liukkaalle tultaessa ja päinvastoin, on tyypillinen oire tästä.
EDIT: Tai siis taitaa olla niin, että leveä rengas ja pieni ET-luku korostaa huomattavasti pielessä oleviä pyöränkulmia. Pyöränkulman saattaa olla senverran pielessä, että kapeilla renkailla vielä ajo luonnistuu, mutta leveillä ei.
itse pääsin testaamaan jopa sellaista tilannetta tuolla omalla 124, että toinen pyörä oli pitävällä kuivalla asfaltilla ja toinen jäällä, ei tuo oma siinäkään kiemurrellut, vaikka kunnolla yritin kiihdytellä 
takavanteetkin on jotku 126 koppaisen, eli ne ei edes ole oikealla ET luvulla... (tuossa kuvassa on kylläkin 16" väyrysen vanteet alla) ja pyöränkulmat on siis säädetty "silmämääräisesti" haritukselle
en kyllä ala muuttelemaan mitään tuolta oman 124 takapäästä, koska nyt se tuntuu oikeasti hyvältä ajaa ja jos perä lähtee irti, se varoittaa siitä sopivan ajoissa, eikä pito karkaa äkillisesti...
johtuisko tuo hyvä käytös sitten siitä, kun alustaa ei todellakaan ole madallettu


takavanteetkin on jotku 126 koppaisen, eli ne ei edes ole oikealla ET luvulla... (tuossa kuvassa on kylläkin 16" väyrysen vanteet alla) ja pyöränkulmat on siis säädetty "silmämääräisesti" haritukselle

johtuisko tuo hyvä käytös sitten siitä, kun alustaa ei todellakaan ole madallettu


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
BTW. Yhtä huonontavasti se korottaminen vaikuttaa käytökseen, kuin vastaavasti madallus. Oikeastaan korottaminen tekee käytöksestä yleensä entistä levottomampaa. Yhtä suuria pahoja molemmat, jos niikseen tahtoo nähdä. 
Vaan eipä nuo vaikuta, jos pyöränkulmat tosissaan kohdallaan. Ja puslissa sunmuissa saa olla oikeen saakelisti väljää, kun vasta alkaa vaikuttaa ajettavuuteen kunnolla.
Liikkeelle pääseminen on taas iha eri juttu, joka on kiinni vain renkaista, sekä yksilöstä ratin ja penkin välissä.

Vaan eipä nuo vaikuta, jos pyöränkulmat tosissaan kohdallaan. Ja puslissa sunmuissa saa olla oikeen saakelisti väljää, kun vasta alkaa vaikuttaa ajettavuuteen kunnolla.
Liikkeelle pääseminen on taas iha eri juttu, joka on kiinni vain renkaista, sekä yksilöstä ratin ja penkin välissä.
no mitä nyt olen tuota mersun taka-akselin tuentaa tutkinut ja joustoliikkeen vaikutusta pyöränkulmiin, niin sellaisen johtopäätöksen olen tehnyt, että kun alusta ei enää ole oikealla korkeudella (madallettu), niin joustoliikkeen aikana pyöränkulmat muuttuu luvattoman paljon, korottamisella taas ei ihan niin suurta vaikutusta näytä olevan, toki ei ne silloinkaan enää optimissa pysy, jos tuo perä aivan yläkanttiin vedetään... muutama vuosi on tullut aina silloin tällöin nojailtua tuollaiseen mersun taka-akseliin ja suunniteltua mitä muutoksia siihen pitäis tehdä, että se olisi hyvä kilpuriin, eli ei mitään yhden tai kahden päivän pähkäilyjä, muutamalla uudelleen mitoitetulla tukivarrella ja parilla kiinnityspisteen muutoksella takakelkassa, siitä tuntuu saavan aika hyvän, eli ei ne kovin metsässä ole mersun tehtaalla olleet, kun tuollaista ovat piirrelleet...
mutta yleensä madalluksella saadaan tuo tuenta menemään ihan sekaisin, jos ei samalla mitoiteta tukivarsia uudelleen ja muuteta niiden kiinnityspisteiden sijaintia korin puoleissa päässä...
madalletut alustat saadaan yleensä juuri ja juuri jonkinlaisiin säätöihin, kun pelkkä auton paino vaikuttaa tuentaan, sitten kun tuohon otetaan mukaan kiihdytyksen aiheuttama joustoliike, pyörät näyttää olevan mersussa, kuin mersussa vastaavalla tavalla linkussa, kun jossain vanhassa lamen kusikärryssä, eli mennään pelkästään kumin sisäreunan varassa, jos se ei tunnu ajettavuudessa, niin ei sitten mikään...
mutta yleensä madalluksella saadaan tuo tuenta menemään ihan sekaisin, jos ei samalla mitoiteta tukivarsia uudelleen ja muuteta niiden kiinnityspisteiden sijaintia korin puoleissa päässä...
madalletut alustat saadaan yleensä juuri ja juuri jonkinlaisiin säätöihin, kun pelkkä auton paino vaikuttaa tuentaan, sitten kun tuohon otetaan mukaan kiihdytyksen aiheuttama joustoliike, pyörät näyttää olevan mersussa, kuin mersussa vastaavalla tavalla linkussa, kun jossain vanhassa lamen kusikärryssä, eli mennään pelkästään kumin sisäreunan varassa, jos se ei tunnu ajettavuudessa, niin ei sitten mikään...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Kyllä w124 ja w210 kuuluu olla aurausta etu- ja taka-akselissa.
Autodata sanoo :
-w124, Eteen 2,5mm ja taakse 3mm
-w210 Eteen 1,11mm ja taakse 3,66mm
Eli ei muuta kun rullamitta ja apumies mukaan ja säätämään
, tai 4-pyörä suuntaukseen niin tulee rattikin suoraan.
Autodata sanoo :
-w124, Eteen 2,5mm ja taakse 3mm
-w210 Eteen 1,11mm ja taakse 3,66mm
Eli ei muuta kun rullamitta ja apumies mukaan ja säätämään

r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Renkaan leveys saa heittää 30 mm suuntaan tai toiseen. Muuten joutuu uusintakatsastukseen.
Talvella käyttäisin mahdollisimman kapeita pidon takia, mutta esp hoitaa homma aika hyvin ja toisaalta kohonnut pintapaino lisää renkaan kulumista...
.-Ostaessa oli Dunlopin kitkat alla ja hankkiuduin niistä eroon ennen talven tuloa.

Talvella käyttäisin mahdollisimman kapeita pidon takia, mutta esp hoitaa homma aika hyvin ja toisaalta kohonnut pintapaino lisää renkaan kulumista...
.-Ostaessa oli Dunlopin kitkat alla ja hankkiuduin niistä eroon ennen talven tuloa.


320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Potifaari kirjoitti:Renkaan leveys saa heittää 30 mm suuntaan tai toiseen. Muuten joutuu uusintakatsastukseen.
Talvella käyttäisin mahdollisimman kapeita pidon takia, mutta esp hoitaa homma aika hyvin ja toisaalta kohonnut pintapaino lisää renkaan kulumista...
.-Ostaessa oli Dunlopin kitkat alla ja hankkiuduin niistä eroon ennen talven tuloa.![]()

215/55 R 16
235/45 R 17
235/45 ZR 17
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Eikös tuo autodatan aurausarvo ollu per/pyörä arvo eliJani426 kirjoitti:Kyllä w124 ja w210 kuuluu olla aurausta etu- ja taka-akselissa.
Autodata sanoo :
-w124, Eteen 2,5mm ja taakse 3mm
-w210 Eteen 1,11mm ja taakse 3,66mm
Eli ei muuta kun rullamitta ja apumies mukaan ja säätämään, tai 4-pyörä suuntaukseen niin tulee rattikin suoraan.
takana aurausta on oltava melkosen paljon. Oma "ei niin
virallinen" autodata ei tällä hetkellä pelitä joten en voi tarkistaa.
Itelle kun laitoin ton n.3mm per/pyörä väyryseen niin herkes
venkoilemasta urissa 225 renkailla.
Kyllä se kokonaisaurausta on, eli sulla on nyt sitten tuplasti aurausta. Tarkistin vielä pyöräkulmatodistuksesta jonka sain kun kävin viime viikolla erään w210:n pyörät suuntaamassa. Oli kanssa levoton ajaa, veteli minne sattuu, mutta nyt menee tosi hienosti.
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
No ei ihan tuplasti kun näyttäs että nuo sun milliarvot
ois 15 tuuman pyörille ja mulla on 18 tuumaset. Löysin vanhan
muuntotaulun johon olin merkannu asteet eli eteen 0ast 10min
ja taakse 0ast 33min ( autodatasta kaivetut ) . Milleiksi
muutettuna 18 tuumaselle ois etu n.1,5mm ja taka n.4,5mm.
Täytynee joku päivä panna se autodata taas pelittämään
niin voi ite tarkastaa asian kun jotenkin jäi mieleen että siinä
puhuttiin per/pyörä arvosta. Mutta voihan se olle että oon
väärässä ja muisti pettää kun on vanha pää ja pimpit
mielessä niin ei tälläset elintärkeet asiat pysy päässä tallella.
Joo ja toleranssin kanssa takana ois maksimi n.5,8mm 18 tuumasilla
että hirveesti liikaa siellä ei oo siltikään.
ois 15 tuuman pyörille ja mulla on 18 tuumaset. Löysin vanhan
muuntotaulun johon olin merkannu asteet eli eteen 0ast 10min
ja taakse 0ast 33min ( autodatasta kaivetut ) . Milleiksi
muutettuna 18 tuumaselle ois etu n.1,5mm ja taka n.4,5mm.
Täytynee joku päivä panna se autodata taas pelittämään
niin voi ite tarkastaa asian kun jotenkin jäi mieleen että siinä
puhuttiin per/pyörä arvosta. Mutta voihan se olle että oon
väärässä ja muisti pettää kun on vanha pää ja pimpit
mielessä niin ei tälläset elintärkeet asiat pysy päässä tallella.
Joo ja toleranssin kanssa takana ois maksimi n.5,8mm 18 tuumasilla
että hirveesti liikaa siellä ei oo siltikään.
Taka-akselin tuennan tangot ovat ovat väljäksi syöpyneet. Niissä on alumiiniset helat, jotka katoavat Suomen talvessa 10 vuodessa. Käytä Heinolla Olarinluomassa - vaihtoi minulle ne; ja esitteli vanhat, joissa ei tosiaankaan ollut sisäheloja jäljellä enää yhtään. Ja kylläpä mersu oli kuin uusi sen renpan jälkeen!
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
dealer kirjoitti:Takapään aurauksen säätö EI onnistu rullamittavehkeillä.Eli ei muuta kun rullamitta ja apumies mukaan ja säätämään

Varmaan tuli paremmat laserilla kun millään rullamitoilla. Paksussa lumessa Tää (320) on aika onneton muuten kyllä menettelee.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
kyllä muuten onnistuudealer kirjoitti:Takapään aurauksen säätö EI onnistu rullamittavehkeillä.Eli ei muuta kun rullamitta ja apumies mukaan ja säätämään

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Nelipyöräsuuntaus on kyllä ihan jotakin muuta kuin etu ja takapyörien aurauksen säätäminen rullamitalla tehdyin mittauksinnapa kirjoitti:kyllä muuten onnistuudealer kirjoitti:Takapään aurauksen säätö EI onnistu rullamittavehkeillä.Eli ei muuta kun rullamitta ja apumies mukaan ja säätämääntai sitten asentaja kärsii mielikuvituksen puutteesta... hieman pitää tietysti myös olla matikka päätä...

W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
tässä kukaan ole nelipyöräsuuntauksesta mitään puhunut, vaan takapyörien aurauksen säädöstä, vaikka kyllä se nelipyöräsuuntauskin onnistuu muutaman nippusiteen, pitkän laudan (tai muun vastaavan), rullamitan ja hyvän mielikuvituksen avustuksellatese kirjoitti:Nelipyöräsuuntaus on kyllä ihan jotakin muuta kuin etu ja takapyörien aurauksen säätäminen rullamitalla tehdyin mittauksinnapa kirjoitti:kyllä muuten onnistuudealer kirjoitti:Takapään aurauksen säätö EI onnistu rullamittavehkeillä.Eli ei muuta kun rullamitta ja apumies mukaan ja säätämääntai sitten asentaja kärsii mielikuvituksen puutteesta... hieman pitää tietysti myös olla matikka päätä...

aivan vastaavat tiedot pyörien asennosta saa, vaikka käytössä ei olisikaan mitään "hypersuper laser mittalaitteita"...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Kyllä ne auraukset tosiaankin saa aika lähelle ihan vaan rullamitan avullakin, aika hidasta hommaa tosin viritellä noita lautoja ym. mitä nyt kukakin apunaan keksii käyttää. Itse käytän yleensä 4-piste suuntauksessa, mutta halvempiin autoihin on muutaman kerran tullut säädettyä itsekkin.
Tätä en kyllä ymmärtänyt ??
Tätä en kyllä ymmärtänyt ??
Miten renkaan koko vaikuttaa auraukseen ?No ei ihan tuplasti kun näyttäs että nuo sun milliarvot
ois 15 tuuman pyörille ja mulla on 18 tuumaset. Löysin vanhan
muuntotaulun johon olin merkannu asteet eli eteen 0ast 10min
ja taakse 0ast 33min ( autodatasta kaivetut ) . Milleiksi
muutettuna 18 tuumaselle ois etu n.1,5mm ja taka n.4,5mm.
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
vanteen reunasta mitattuna on tietysti 15" ja 18" vanteella eri millit samoilla asteilla...Jani426 kirjoitti:Kyllä ne auraukset tosiaankin saa aika lähelle ihan vaan rullamitan avullakin, aika hidasta hommaa tosin viritellä noita lautoja ym. mitä nyt kukakin apunaan keksii käyttää. Itse käytän yleensä 4-piste suuntauksessa, mutta halvempiin autoihin on muutaman kerran tullut säädettyä itsekkin.
Tätä en kyllä ymmärtänyt ??Miten renkaan koko vaikuttaa auraukseen ?No ei ihan tuplasti kun näyttäs että nuo sun milliarvot
ois 15 tuuman pyörille ja mulla on 18 tuumaset. Löysin vanhan
muuntotaulun johon olin merkannu asteet eli eteen 0ast 10min
ja taakse 0ast 33min ( autodatasta kaivetut ) . Milleiksi
muutettuna 18 tuumaselle ois etu n.1,5mm ja taka n.4,5mm.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Näinhän se tosiaan onvanteen reunasta mitattuna on tietysti 15" ja 18" vanteella eri millit samoilla asteilla...

r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Väyrynen lähti talosta ennen kaikkea sen takia, kun ei pysynyt enää suoralla moottoritiellä käsissä talvella, vaikka pudotti nopeuden kuuteen kymppiin. Auto oli täysin peruspeli, ja alla oli 15 tuuman vanteet. Kesällä ei ollut ongelmia.
Olen aivan varma, että jotain olisi pitänyt korjata, mutta ei viitsinyt alkaa upottaa vanhahkoon ja paljon ajettuun autoon enää isompia rahoja. Kaikki kohdat oli kyllä vaihdettu sitä mukaan, kun niiden huomattiin olevan vaihtokunnossa. Se olisi ollut sitten tuurissaan, olisiko pajalla löytynyt oikea vika. Niin, ja aurauskulmat oli kyllä laitatettu kohdilleen.
Olen aivan varma, että jotain olisi pitänyt korjata, mutta ei viitsinyt alkaa upottaa vanhahkoon ja paljon ajettuun autoon enää isompia rahoja. Kaikki kohdat oli kyllä vaihdettu sitä mukaan, kun niiden huomattiin olevan vaihtokunnossa. Se olisi ollut sitten tuurissaan, olisiko pajalla löytynyt oikea vika. Niin, ja aurauskulmat oli kyllä laitatettu kohdilleen.
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Peilijäällä lähes oli nuo moottoritietkin taas tänään.
Ei ollut ohittelijoita, vai olisko johtunut siitä että auto sittenkin luikerteli kahden kaistan leveydeltä
En tosin itse huomannut moista ongelmaa
Ei ollut ohittelijoita, vai olisko johtunut siitä että auto sittenkin luikerteli kahden kaistan leveydeltä

En tosin itse huomannut moista ongelmaa

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
HÖH...
W210 290td -97 alla ja menee kuin juna myös näissä lumikeleissä vaikka aivan sudet talvirenkaat alla.
Jarruttaessa,liikkeelle lähtiessä ja kovassa kiihdytyksessä huomaa että on talvikeli.
Väljät sisemmät raidetangon päätkin vielä vaihtamatta.
Jarruttaessa,liikkeelle lähtiessä ja kovassa kiihdytyksessä huomaa että on talvikeli.
Väljät sisemmät raidetangon päätkin vielä vaihtamatta.