124 raidetangon pää
Re: 124 raidetangon pää
Liekköhän säännöt muuttuneet sitten reilun kymmenen vuoden takaa kun vaihdoin katsastuksessa hylätyn raidepään ja jouduin antamaan lämpöä reippaasti ennen kuin irtosi tangosta. Uusi pää tilalle ja näyttämään niin menipä koko tanko hylkyyn. Katsuri sanoi ettei ohjauksen ja ripustuksen osia saa lämpökäsitellä. Nykyisin olen vastaavassa irrotusoperaatiossa antanut alasimenpäällä isoa vasaraa tangon kierreosalle. Se täräyttää ja hiukan venyttää putkenseinämää ja kas vain pää lähtee käsinpyörittämällä irti.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: 124 raidetangon pää
lähes poikkeuksetta ne on jumissa ja lujasti! itsellä meni mm. 2kpl raidetangon pään ulosvedintä/painajaa mutkalle kun koitti irrottaa päitä...taviokuurna kirjoitti: Jos paikat eivät ole jumissa, hinta-arvio on 79€.
Ei ole muuttunu, niille ei saisi antaa lämpöä. itse koin helpoimmaksi vaihtaa koko tangot kun eivät nuo paljoa maksaneet edes. ja uusiin tankoihin/päihin kierteisiin kunnolla esim. tervasprayta niin on ei oo seuraavalla kerralla niin tuskaista avatasompio kirjoitti:Liekköhän säännöt muuttuneet sitten reilun kymmenen vuoden takaa kun vaihdoin katsastuksessa hylätyn raidepään ja jouduin antamaan lämpöä reippaasti ennen kuin irtosi tangosta. Uusi pää tilalle ja näyttämään niin menipä koko tanko hylkyyn. Katsuri sanoi ettei ohjauksen ja ripustuksen osia saa lämpökäsitellä. Nykyisin olen vastaavassa irrotusoperaatiossa antanut alasimenpäällä isoa vasaraa tangon kierreosalle. Se täräyttää ja hiukan venyttää putkenseinämää ja kas vain pää lähtee käsinpyörittämällä irti.

-s124 300tdt -92
Re: 124 raidetangon pää
Koskaan kuullutkaan ettei saa näyttää lämpöä. Paikallinen Vianor paistaa juuttuneet mutterit auki niillä millä niitä nyt kutsutaankaa, kuumennuspihdit että saa auraukset säädettyä. Aina itekkin antanut pikkukosanilla lämpöä että irtoaa kunnolla ne tangon pään lukitusmutterit eikä ikänä ole katsurit motkottaneet.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: 124 raidetangon pää
opetelkaa nyt itse säätämään se auraus... maailman yksinkertaisimpia asioita, mitä autolle voi tehdä (uusiin autoihin on usein jo pelkkä lampun vaihto vaikeampaa, kuin w124 aurauksen säätö...) ja jos kerran vaihtaa raidetangot, niin siinähän sen säätää samalla kätevästi uusilla ja hyvin pyörivillä osilla...taviokuurna kirjoitti:Täytyy vaihtaa 124:n raidetanko, sillä vasemman puolen uloimmassa päässä on väljyyttä. Samalla vaihtanen molemmat puolet. Aurauskulmien säädön ajattelin teetättää RS Superhuollossa Konalan Shellin yhteydessä. Onko kokemuksia kyseisestä paikasta? Jos paikat eivät ole jumissa, hinta-arvio on 79€.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 124 raidetangon pää
ohjauksen osia ei saa lämmittää/hitsata... se sääntö on ollut ainakin 50 vuotta voimassa, mutta harvoin niihin puututaan... eikä se puoliksi puhkiruostunut säätötanko ainakaan parane siitä, kun se vedetään kerran tai kaksi punahehkuun kiireisen asentajan toimestaBTriker kirjoitti:Koskaan kuullutkaan ettei saa näyttää lämpöä. Paikallinen Vianor paistaa juuttuneet mutterit auki niillä millä niitä nyt kutsutaankaa, kuumennuspihdit että saa auraukset säädettyä. Aina itekkin antanut pikkukosanilla lämpöä että irtoaa kunnolla ne tangon pään lukitusmutterit eikä ikänä ole katsurit motkottaneet.

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 124 raidetangon pää
Suuntauksia ja noita alustaremontteja teen monta kertaa päivässä ja ikinä ei ole lämmittäminen haitannut mitään paitsi jos kuumentaa raidepäätä että saa mutterin auki ja heti säätää kun raidepäähän laajenee kuumentaessa ja se tosiaan vaikuttaa jopa millejä auraukseen.
w124 varsinkaan ei lämmittäminen haittaa kun se on simpukkaohjauksella ja raidepää on sisältäkin kiinni nivelellä. Nivel kuumaksi ja lekalla kopsauttaa niin on irti. Itsellä on kyllä induktiokuumennin käytössä ja se ei kuumenna muuta kuin sitä osaa mihin koskee. Paitsi tietenkin johtumalla mutta ei se hehkumaan ala.
Jos et halua kuumentaa niin koita kopsutella lekalla siihen nivelen "ympärille" ja välillä nivelen päähän. Nivelen ulosvetäjästä on joskus apua mutta jos ei kunnon lekalla lähe niin ei lähe silläkään. Lämmittäminen voi joskus olla viimenen vaihtoehto.

Jos et halua kuumentaa niin koita kopsutella lekalla siihen nivelen "ympärille" ja välillä nivelen päähän. Nivelen ulosvetäjästä on joskus apua mutta jos ei kunnon lekalla lähe niin ei lähe silläkään. Lämmittäminen voi joskus olla viimenen vaihtoehto.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: 124 raidetangon pää
Se on kyllä tiedostettu, että alustan osia ei saa hitsata, mutta tuo lämmittäminenkin on pannassa, tuli uutena tietona. Nyt sekin tiedetään ja ollaan viisaampia
Itellä käytössä ei ole laitteita 4-pyörä suuntaukseen ja silloin käytän liikkeiden palveluja. Luultavasti edelleen kosanilla irrottelen juuttuneet mutterit jatkossa ja pidän sitä tehokkaampana ja vähemmän vahinkoa aiheuttavama kuin lekomalla oikeasti isolla pajavasaralla. Jos ei nikkarin vasaralla irtoa niin lämpöä ja pikku moska.

W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: 124 raidetangon pää
Niin no riippuu mitä moukaroiBTriker kirjoitti:Se on kyllä tiedostettu, että alustan osia ei saa hitsata, mutta tuo lämmittäminenkin on pannassa, tuli uutena tietona. Nyt sekin tiedetään ja ollaan viisaampiaItellä käytössä ei ole laitteita 4-pyörä suuntaukseen ja silloin käytän liikkeiden palveluja. Luultavasti edelleen kosanilla irrottelen juuttuneet mutterit jatkossa ja pidän sitä tehokkaampana ja vähemmän vahinkoa aiheuttavama kuin lekomalla oikeasti isolla pajavasaralla. Jos ei nikkarin vasaralla irtoa niin lämpöä ja pikku moska.


W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: 124 raidetangon pää
No totta hitossa riippuu. Tässä tapauksessa puhuin raidetangon lukitusmutterin irrotuksesta kuten kirjoitin. Niinkuin kaikissa asioissa, liika on aina liikaa. Kyllä minä olen oppinut että jos ei heti lähe aukeamaan niin jos on ympäristä ja materiaali suotuisaa niin lämpöä niin aukeaa pienemmällä lekomisella.Siekkinen kirjoitti:Niin no riippuu mitä moukaroiBTriker kirjoitti:Se on kyllä tiedostettu, että alustan osia ei saa hitsata, mutta tuo lämmittäminenkin on pannassa, tuli uutena tietona. Nyt sekin tiedetään ja ollaan viisaampiaItellä käytössä ei ole laitteita 4-pyörä suuntaukseen ja silloin käytän liikkeiden palveluja. Luultavasti edelleen kosanilla irrottelen juuttuneet mutterit jatkossa ja pidän sitä tehokkaampana ja vähemmän vahinkoa aiheuttavama kuin lekomalla oikeasti isolla pajavasaralla. Jos ei nikkarin vasaralla irtoa niin lämpöä ja pikku moska.
aina ei riitä pieni vasara ja nivelen liika lämmittäminen voi aiheuttaa mukavan posauksen
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D