Carrera911 kirjoitti:
- Mistä pidät W211 mersussasi eniten? Entä vähiten?
- Onko ilmajouset hyvä juttu vai vikapesä? En ole aikeissa vetää vaunua.
Auto on ihan hyvä ajaa matkaa ja kaupungissakin todella vaivaton. Mersu käytökseltään ja ajettavuudeltaan.
Vähiten pidän laadun huononemisesta aikaisempiin kokemuksiin perustuneesta olettamuksesta. Pikkuista tai suurempaa sähkövikaa, periaatteellisia surkeita suunnittelu- / laatuongelmia vrt airmatic ongelmat edessä ja takana. Linkki:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Ehkä kaikkein huonointa on maahantuojan antama vastine rahalle huollossa. En purnaa Vehon työn hinnasta, kuluja on organisaation ylläpidossa, mutta rahalle saatu vastine tietotaidossa ja laadussa on ala-arvoista.
Ilmajousikysymykseen vastaus yllämainitussa linkissä kertonee mielipiteeni. Ajo-ominaisuuksiin ilmajouset eivät kovin kummoista iloa tuo. Eivät häikäise millään tavoin perinteiseen jousitukseen verrattuna. W124:n farmarin takapään hydraulinen tasonsäätö saisi suuremman suosion minulta jos nyt kysyttäisiin.
Ylläpitokustannukset ovat olleet järjettömät. Kohta ollaan puolessa auton hankintahinnasta, varsinkin jos kaiken olisi teettänyt Vehossa.
Farmarissa tavaratilan tilavuus oli pettymys. Se on yllättävän pieni!
nautseri kirjoitti:
Ilmajouset on vanhemmissa tuottanut ongelmia,uusimpiin korjottu jo tehtaalla.
-04 ja uudemmat on ,ehkä vähemmän vika herkkiä.
Mihin tämä väite perustuu?
Jos lukee USA:n foorumeita, airmaticin ongelmat jatkuvat edelleen uusissakin autoissa.
Itsellänikin etujousitus meni nyt jo uusiksi toistamiseen. Kestoikä näyttää olevan 3 vuotta etupäällä ja € 2.800,- remontti. Takaiskarit ovat ainoastaa alkuperäistä (täytynee koputtaa puuta).
Division kirjoitti:
Ehdottomasti 2004 malli, koska siinä on sinkkikori (varmistin juuri perjantaina asian Vehon vauriokorjaamolta), nanolakka ja 09/2003 autoihin tuli vikaherkän (vuoto rikkoo vaihdelaatikon) Valeon syylärin tilalle Behr:n valmistama syyläri.
270 Cdi:n ja 320 Cdi:n erot ovat pääosin yhtä suuret kuin 200 Cdi:n ja 270 Cdi:n välillä. 320 Cdi:ssä on suuremmat käyttökulut kaikin puolin, mutta suhteessa myös potkua ja viripotentiaalia sekä hintaa enemmän.
Ilmajouset ovat mukavat ajella, mutta ikuinen murheenkryyni. Rahalla pärjää niidenkin kanssa.
Valittavaksi jää enää se, että kumpaan leiriin haluaa liittyä. Tuontiautoilijoihin vai suomiautoilijoihin. Tästä tuskin kannattaa enempää kertoa, koska siinä mersun osalta toimivat samat universaalit lait, kuin muidenkin automerkkien osalta. Lisäksi seuraavan kommenttini jälkeen muut palstalaiset hoitanevat tuon vertailupolitiikan...
Itse suosittelen ostamaan vain ja ainoastaan Vehon "vaihtotähti" auton. Näitä vaihtotähtiä myyvät muutkin mersun edustajat, kuin pelkkä Veho. linkki:
http://www.mercedes-benz.fi/content/fin ... vices.html
Auton viat on jo valmiiksi korjattu ja seuraavan vuoden ajan saat käytännössä kaikki mahdolliset viat hoidettua tuon takuun piiriin. Lisäksi käytännössä matkustamon kaikki vähänkin kuluneet osat on vaihdettu uusiin, jolloin auto näyttää kuin pakasta vedetyltä, vaikka kilsoja olisi kertynyt jo 200 tkm.
Ei välttämättä Behrin valmistama, Valeo on edelleen käytössä, mutta pitäisi olla parannettua mallia.
Hyvä osoitus suunnitteluvirheestä tämä radiaattori ja valmistaja pesee hommasta kätensä. Enintään tullaan vastaan puolella korjauskustannuksissa, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että otetaan hieman vähemmän katetta = Tehdas ei osallistu kuin sillä, että saa rahaa vain vähän vähemmän korjauksesta eikä maksa mitään.
Erot 270 ja 320 välillä: eikös nämä moottorit ole käytännössä samoja, jos puhutaan rivimoottoreista?
Miksi 320cDi:ssä olisi kalliimmat käyttökulut?
Vehon vaihtotähti: Anteeksi, mutta kuten aikaisemmin mainitsin, laatu ko. firman huollossa on mielestäni niin alhainen että en suuresti arvostaisi heidän korjaamiaan tai huoltamiaan autoja.
Jos puhutaan 200k ajetusta W211 autosta, käytön merkkejä ei sisustassa juuri pitäisi näkyä. Jos näkyy huomattavasti, kellojen pitäisi soida että auto on enemmän ajettu tai todella huonosti pidetty.
Carrera911 kirjoitti:
320 vaikka houkuttelisi, ei tule ehkä kohdallani kysymykseen. Laskutan ajamistani kilometreistä noin 40.000 km vuodessa työnantajaltani, joten pienempi kulutus näkyy "tilipussissa". 220 CDI olisi ehkä paras, mutta niitä on vähemmin tarjolla kuin 270:aa.
Minäkin hankin Mersun juuri siksi, että ajan paljon työnantajan kilometrejä. Miksi ei tehdä niitä mukavammin? Tosin, jos haluaa ajaa mahdolllisimman halvalla ja niin, että kilometrikorvauksesta jää optimaalinen hyöty, silloin ajaisin W124:n viimeisillä vuosimalleilla.
Ei polttoainekulut ole päätä huimaavat 320cDi:lläkään, erityisesti jos työajo muodostuu maantiellä. Kävin Helsingin seudulta Raahessa toissapäivänä ja kulutukset olivat tällaiset:
http://pe-li.fi/mb/Mittari2.JPG
Ainoa "säästötoimenpide" ko. reissulla oli, että ajoin moottoritiellä todellista nopeutta 110 km/h, muuten 10% yli rajoituksen.
Tuo mittarinäyttämä sisältää jo päivän työajoa taajamassa ja Helsingin kehillä.
Raahen keikan jälkeen keskikulutus oli 5,6 l/100km ja keskinopeus 93 km/h. Tankilla olisi päässyt 1400 km ja tankatessa laskettu keskikulutus oli 5,66 l/100km.
Normaalisti keskikulutus on pyörinyt sekalaisessa kesäajossa tämän näytön mukaisesti:
http://pe-li.fi/mb/Mittari.jpg
Vaihtelevassa ajossa tuo kulutusnäyttö on n. 0,3 l/100km optimistinen ja talvella voi huoletta lisätä litran lisää.
320 suora kone on todella makea mylly ajaa ja tarvittaessa suorituskyky on maantiellä riittävä ohituksiin tai vaikka asuntovaunun vetoon. Moottorissa minulla ei ole ollut ensimmäistäkään ongelmaa ja mitään lastutuksia siihen ei mielestäni tarvita.
masaf1 kirjoitti: Ja ilmajousitushan kannattaa ottaa ilman muuta
Ja mitä noihin vaihtotähtiin tulee, niin ne on kyllä pääsääntösin aika sikahintaisia. Samalla hinnalla saa vähän huonompikuntosen, mutta paljon paremmilla varusteilla ja jää rahaa vaikka uusia mitä vaan ja vähän ylikin...
Eli: Ei missään nimessä airmaticia.
Kylmänraudanseppä kirjoitti:
Sitten pääsin kiinni saksan tuontiautoihin (kolme viimeisintä), enkä niistä luovu. Varusteet, siisteys, valinnanvara, hinta-laatusuhde.
Kun ostaa auton saksasta merkkiliikkeestä, niin on vähintään yhtä varmoilla ostoksilla kuin vehossa.
Tuontiautoihin kannanottoni on, että viimeisimmät autot olen itse käynyt Saksasta hakemassa ja ei tarvitse miettiä, mistä seuraavan haen. Yksinkertaisesti autot vain Saksassa ovat parempikuntoisia, huollettuja, varusteltuja ja ne on helppo sieltä tuoda.
Kauppaan tietysti pätee sama kuin Suomessakin: Jos et ymmärrä mitä ostat, niin ostamalla halvimman pelin karvakädeltä saat todennäköisesti yhtä huonon kuin Suomestakin. Mutta ostamalla harkiten saat loistokuntoisia autoja.
Miksiköhän muuten tuontiautoissa on väittämän mukaan huonompi jälleenmyyntiarvo?
Oletteko nähneet autoliikkeessä kahta samanlaista autoa vierekkäin joilla olisi eri hinta: Toinen auto suomi-auto ja toinen saksan-tuonti, mutta jälkimmäinen paljon halvempi, kun se on tuontiauto?
Ei sellaista ole, todennäköisesti saksan-tuonti on kalliimpi parempikuntoisuuttaan ja varusteluiltaan.
Tietysti se ei ole hullu joka pyytää, vaan se joka antaa. Eli tietysti jobbari tarjoaa vähemmän tuontiautosta, jos ylläpidetään tällaista keskustelua, mutta myydesssään ottaa siitä paremman katteen naureskellen.
Jos vierekkäin on samanhintaiset suomi- ja tuontiautot, valitsen ilman muuta sen tuonnin....