Kun rengas kovettuu ja samalla on kulunut muuttuu rengaskasteri. Tarkottaa sitä, että renkaan "tukipiste" tienpintaa muuttuu alkuperäisestä (tosin ei ole koskaan vain yhdessä paikassa). Ja vääntää rengasta eri tavalla, kuin "uudessa" renkaassa.Veijo kirjoitti: Kun pinta kuluu ja kumi vanhentuessaan kovettuu, niin eikö renkaan pitäisi olla silloin jämäkämpi?
Eli tuskin on tuosta kiinni, jos sulla on varmasti riittävän kovat rengaspaineet ja renkaat on pyöreät (vyöt ehjät).
Oire on se, että rengas "vääntää" itseään ei-halutulla tavalla. Vääntäminen moninkertaistuu esim. urissa.
Kulunut/paljon käytetty rengas on kova kulutuspinnaltaan, mutta renkaan rungolta löysä.
Tämä tekee renkaasta sekä huonon pidolta, että löysän ajotuntumalta.
Se milloin kulunut rengas ei vaikuta ajotuntumaan kuluneena on sellainen auto, missä ei ole ollenkaan kamperia eikä aurausta.
Tosin sellainen auto on muuten täysin kelvoton ajaa.