Kiitokset vihjeestä!Aku P kirjoitti:Otapa yhteys täälläkin kirjoittelevaan nimimerkkiin "ugly finn". Ko. kaveri mittaili omastaan paineita joskus ja muistaakseni joutui teettämään jotain letkun päitä ym...tese kirjoitti:an jouten ja raskii luopua sopuhintaan.
Testausboxin ja painemittarin letkuineen tarvitsisin vaikka lainaan!!!
4-matic ongelma
4-matic kunnossa!
Tulipa tuossa 3-4 viikon ajan n. 10 tuntia päivässä tutustuttua oikein kunnolla tuon laitteen sielunelämään ja varsinkin sen sähkölaitteisiin liittyen matic-sydemiin.
Ongelmahan oli alunalkaenkin siinä että laitteisto ei antanut minkäänlaista vikakoodia joten vikaa etsittiin aluksi parin viikon verran sähkölaitteista mittauksin ja hydraulijärjestelmästä ilman mittalaitteita. Diagnosointi osoittautui melko hankalaksi koska sydemin eri osissa pitää olla eri suuruiset paineet välillä 200 - 1,3 bar.
Lopulta homma tuli kuntoon kun autoon vaihdettiin koko ohjausventtiilistö jonka toimitti eräs herrasmies keskisuomesta ja jolta sain lainattua painemitarin ja kaikenlaista muutakin matic-tavaraa kuten pari pumppua, huoltoventtiilin. Vahvasti uskonvahvistusta, ohjeita ja neuvoja homman onnistumiseen sain myös foorumilla kirjoittelevalta, ongelman kanssa taannoin painiskelleelta "ugly finn" nimimerkiltä.
Harmillinen juttu oli sinänsä se että varsinainen huoltoventtiilistössä ollut vika jäi toistaiseksi paikallistamatta koska vanha ja uusi venttiilistö olivat mittausten perusteella täysin identtiset, mutta todennäköisesti vika on venttiilistön painekytkimessä joka indikoi maadoittamalla ohjainboxille että järjestelmässä on 5 barin paine tai sitten venttiilistössä on yksinkertaisesti vain roska jossakin kriittisessä paikassa.
Noh, joka tapauksessa kunnossa on ja kukkuu joten ISOT KIITOKSET: Petrikar, ugly finn ja keskisuomalainen herrasmies.
tese from Qsamo
P.S. Kunnossa oleva 4-matic lähtee aina liikkeelle tasattu 4-veto päällä, liikkuipa auto sitten eteen tai taaksepäin.
Tulipa tuossa 3-4 viikon ajan n. 10 tuntia päivässä tutustuttua oikein kunnolla tuon laitteen sielunelämään ja varsinkin sen sähkölaitteisiin liittyen matic-sydemiin.
Ongelmahan oli alunalkaenkin siinä että laitteisto ei antanut minkäänlaista vikakoodia joten vikaa etsittiin aluksi parin viikon verran sähkölaitteista mittauksin ja hydraulijärjestelmästä ilman mittalaitteita. Diagnosointi osoittautui melko hankalaksi koska sydemin eri osissa pitää olla eri suuruiset paineet välillä 200 - 1,3 bar.
Lopulta homma tuli kuntoon kun autoon vaihdettiin koko ohjausventtiilistö jonka toimitti eräs herrasmies keskisuomesta ja jolta sain lainattua painemitarin ja kaikenlaista muutakin matic-tavaraa kuten pari pumppua, huoltoventtiilin. Vahvasti uskonvahvistusta, ohjeita ja neuvoja homman onnistumiseen sain myös foorumilla kirjoittelevalta, ongelman kanssa taannoin painiskelleelta "ugly finn" nimimerkiltä.
Harmillinen juttu oli sinänsä se että varsinainen huoltoventtiilistössä ollut vika jäi toistaiseksi paikallistamatta koska vanha ja uusi venttiilistö olivat mittausten perusteella täysin identtiset, mutta todennäköisesti vika on venttiilistön painekytkimessä joka indikoi maadoittamalla ohjainboxille että järjestelmässä on 5 barin paine tai sitten venttiilistössä on yksinkertaisesti vain roska jossakin kriittisessä paikassa.
Noh, joka tapauksessa kunnossa on ja kukkuu joten ISOT KIITOKSET: Petrikar, ugly finn ja keskisuomalainen herrasmies.
tese from Qsamo
P.S. Kunnossa oleva 4-matic lähtee aina liikkeelle tasattu 4-veto päällä, liikkuipa auto sitten eteen tai taaksepäin.
Jotenkin ilahduttaa kuulla, että laitteisto pelaa.tese kirjoitti:4-matic kunnossa!
Tulipa tuossa 3-4 viikon ajan n. 10 tuntia päivässä tutustuttua oikein kunnolla tuon laitteen sielunelämään ja varsinkin sen sähkölaitteisiin liittyen matic-sydemiin.
Ongelmahan oli alunalkaenkin siinä että laitteisto ei antanut minkäänlaista vikakoodia joten vikaa etsittiin aluksi parin viikon verran sähkölaitteista mittauksin ja hydraulijärjestelmästä ilman mittalaitteita. Diagnosointi osoittautui melko hankalaksi koska sydemin eri osissa pitää olla eri suuruiset paineet välillä 200 - 1,3 bar.
Lopulta homma tuli kuntoon kun autoon vaihdettiin koko ohjausventtiilistö jonka toimitti eräs herrasmies keskisuomesta ja jolta sain lainattua painemitarin ja kaikenlaista muutakin matic-tavaraa kuten pari pumppua, huoltoventtiilin. Vahvasti uskonvahvistusta, ohjeita ja neuvoja homman onnistumiseen sain myös foorumilla kirjoittelevalta, ongelman kanssa taannoin painiskelleelta "ugly finn" nimimerkiltä.
Harmillinen juttu oli sinänsä se että varsinainen huoltoventtiilistössä ollut vika jäi toistaiseksi paikallistamatta koska vanha ja uusi venttiilistö olivat mittausten perusteella täysin identtiset, mutta todennäköisesti vika on venttiilistön painekytkimessä joka indikoi maadoittamalla ohjainboxille että järjestelmässä on 5 barin paine tai sitten venttiilistössä on yksinkertaisesti vain roska jossakin kriittisessä paikassa.
Noh, joka tapauksessa kunnossa on ja kukkuu joten ISOT KIITOKSET: Petrikar, ugly finn ja keskisuomalainen herrasmies.
tese from Qsamo
P.S. Kunnossa oleva 4-matic lähtee aina liikkeelle tasattu 4-veto päällä, liikkuipa auto sitten eteen tai taaksepäin.
Ihan turhaan moni kiroaa 4maticin epäonnistuneeksi ratkaisuksi, vaikka käytännön elämässä kyseessä on niin ylivertainen 4x4-systeemi ettei paremmasta väliä.
Jännää nähdä, miten herkkiä nämä nykyiset 4motionit sun muut ovat kaikenlaisille kosketushäiriöille ym. jahka ehtivät ikääntyä.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97