Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Mistä tietää että onko auto ns. vähäpäästöinen?
Olen tässä pyöritellyt mielessä että jos jossain vaiheessa
laittaisi tuohon pikku meseen turbon.
Jossain luin että vaikka autossa on KAT se ei ole
välttämättä vähäpäästöinen.
MP puolella ainakin homma menee että ennen 1.1.1991 rekisteröityjä
pyöriä voi turbottaa ilman pakokaasu mittaus todistusta.
Auto on 190E 2.0 Sportline -90 (ruisku+KAT)
Olen tässä pyöritellyt mielessä että jos jossain vaiheessa
laittaisi tuohon pikku meseen turbon.
Jossain luin että vaikka autossa on KAT se ei ole
välttämättä vähäpäästöinen.
MP puolella ainakin homma menee että ennen 1.1.1991 rekisteröityjä
pyöriä voi turbottaa ilman pakokaasu mittaus todistusta.
Auto on 190E 2.0 Sportline -90 (ruisku+KAT)
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59
EPC net, josta on tarinaa tuolla on erinomainen apu, kun verrataan eri Mersujen osia keskenään.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Kyllä se koko alusta pitäisi muuttaa vertailumallia vastaavaksi tai paremmaksi, voivat periaatteessa vaatia myös että koko voimansiirto on yhtä järeä tai järeämpi. Cossuissa taitaa myös absit olla melko varhaisesta vaiheesta asti vakiona, ellei jopa alusta lähtien joten absit vaaditaan myös.jokuuu kirjoitti:mitä pitää vaihtaa 2litraseen että voi verrata cossuun käykö pelkät jarrut???
vai pitääkö vaihtaa koko alusta??
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
W201 190E on nyt muutoskatsastettu vertailumoottorina 2.5-16 ja projektista on tarinaa turbo-osastolla. Turbo on Mitsun TD04HL-13G. Ruiskuna on alkuperäinen KE-Jetronic ja pakosarja ja downpipe sekä pakoputki ovat 2,5-tuumaiset omatekemät yhdellä kevyellä takavaimentimella. Kattina on Magnaflow 2,5". Teho on rekisteriotteessa dynolapun mukainen 138 kW 0,45 barin ahtopaineella. Alusta on muutettu vastaamaan mallia 190E 2.5-16 vaihtamalla etuolka-akselit, etujarrut, jouset ja vakaajat. Muutosprosentiksi tuli 6% (Saab 9000 Turbon jäähdyttimestä 2% ja alustasta loput 4%), välijäähdyttimestä ei ole merkintää.
Etujarrusatulat ja olka-akselit napoineen on purettu W124:stä, vakaajat on purettu mallista 2.3-16. Etujarrulevyt ja -palat ovat 16V-mallien alkuperäisiä vastaavat tarvikeosat. Etujouset on purettu 2.5-16:sta ja takajouset ovat vahvistetut tarvikejouset, jotka vastaavat malleissa W124 200CE-300CE ja 400E käytettyä jousta.
Tein EPC netin avulla osaluettelon liitteen, jossa ilmeni vaihdettujen alustan osien Mersun varaosanumerot sekä osien alkuperä. Katsastusmies halusi lisäksi Mersun edustajalta vahvistuksen, että osaluetteloni piti paikkansa. Tähän sain paikalliselta Mersun dealeriltä kirjallisen lausunnon, että listani mukaiset osat ovat mallin W201 2.5-16 alkuperäisosat. Tämän jälkeen varsinainen muutoskatsastus sujui hyvin.
tomant
Etujarrusatulat ja olka-akselit napoineen on purettu W124:stä, vakaajat on purettu mallista 2.3-16. Etujarrulevyt ja -palat ovat 16V-mallien alkuperäisiä vastaavat tarvikeosat. Etujouset on purettu 2.5-16:sta ja takajouset ovat vahvistetut tarvikejouset, jotka vastaavat malleissa W124 200CE-300CE ja 400E käytettyä jousta.
Tein EPC netin avulla osaluettelon liitteen, jossa ilmeni vaihdettujen alustan osien Mersun varaosanumerot sekä osien alkuperä. Katsastusmies halusi lisäksi Mersun edustajalta vahvistuksen, että osaluetteloni piti paikkansa. Tähän sain paikalliselta Mersun dealeriltä kirjallisen lausunnon, että listani mukaiset osat ovat mallin W201 2.5-16 alkuperäisosat. Tämän jälkeen varsinainen muutoskatsastus sujui hyvin.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
eikö täällä kukaan ole muka turbottanut w124 300E mallia, että sais varmuuden muutamaan asiaan 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
niin, paskamaista aina keksiä pyörää uusiksi, kun tietoa olis kyllä olemassa, eikä nyt edes puhuta mistään speciaali tiedosta... ihan muutamasta perus jutusta olisin vain kysellyt...Sergey kirjoitti:oha niitä jokunen mutta ne ei jostai syystä halua kirjotella foorumeille. Kai se o nii mystistä alkemiaa että roviollahan sitä poltetaan. ärsyttävää tollanen itseasias.
no, saahan nuo samat asiat kyllä selville itsekkin, kun vain viittii kätensä liata

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
En ota kantaa minkään yksittäisten mallien muutoksiin, mutta..
Laitetaan ny pari pointtia ihan asioiden selvennykseksi. Mistään minimiahtopaineista ei ole missään mitään päätöstä! On kuultu myös "no vähintään 1,5 bar" konttorilta. Jos moottori on vakio ja ahdettu, niin tehot ei voi pudota. Toki jos vaikka puristussuhdetta on laskettu ja polttoainelaitteet muutettu, niin voidaan tulkita omavalmistekoneeksi jolloin tehoista ei kerro kuin penkkilappu, toki joku järki pitää olla. Nykyään moottorinohjaukset (siis jos aftermarket) on sen verta fiksuja, että kun ei ennakoita ja ruiskutusmääriä tule penkkilappuun, niin nehän voi ehkä olla hitusen pielessä penkissä kun kuitenkin sinne mennään heti kun vehkeet pelaa. En toki kannusta laittomuuksiin, mutta leimamiehen vastuun voi siirtää itselleen suht helposti.
Cooleri pitää vaatia otteeseen jos moinen on! Koska sen lisääminen rinnastetaan moottorin vaihtoon, niin tien päällä on turha selittää poliisille, että "kyllä se siinä jo leimalla oli". Noita A-merkittyjä tehoja ei voi enää nykyään saada, ne on mennyttä maailmaa, eli sopivaa koppaa vaan etsimään. Tosin joskus on myös ahtimen tyyppi merkitty, eikä sitä saa muuttaa. Voi myös olla mallia "garret", mitä ny leimamies on sattunu laittamaan. Voimansiirto pitää sovittaa vastaamaan kasvanutta tehoa ja sen +20% saa vain tehokkaimpaan malliin. Ensimmäisen tulkinta taas on konttorikohtaista. Auto on vähäpäästöinen jos löytyy maininta "vähäpäästöinen" tai "kolmitoimikatalysaattori".
Etsikää yhteistyökykyinen konttori ja käykää siellä konttorilla keskustelemassa, mutta selvittäkää ensin nuo perusjutut vertailumalleista jne. Jos lähdette takki auki hommaan, niin helposti tulee täysi tyrmäys, mutta jos olette suurinpiirtein perillä, niin homma etenee rakentavassa hengessä.
Laitetaan ny pari pointtia ihan asioiden selvennykseksi. Mistään minimiahtopaineista ei ole missään mitään päätöstä! On kuultu myös "no vähintään 1,5 bar" konttorilta. Jos moottori on vakio ja ahdettu, niin tehot ei voi pudota. Toki jos vaikka puristussuhdetta on laskettu ja polttoainelaitteet muutettu, niin voidaan tulkita omavalmistekoneeksi jolloin tehoista ei kerro kuin penkkilappu, toki joku järki pitää olla. Nykyään moottorinohjaukset (siis jos aftermarket) on sen verta fiksuja, että kun ei ennakoita ja ruiskutusmääriä tule penkkilappuun, niin nehän voi ehkä olla hitusen pielessä penkissä kun kuitenkin sinne mennään heti kun vehkeet pelaa. En toki kannusta laittomuuksiin, mutta leimamiehen vastuun voi siirtää itselleen suht helposti.
Cooleri pitää vaatia otteeseen jos moinen on! Koska sen lisääminen rinnastetaan moottorin vaihtoon, niin tien päällä on turha selittää poliisille, että "kyllä se siinä jo leimalla oli". Noita A-merkittyjä tehoja ei voi enää nykyään saada, ne on mennyttä maailmaa, eli sopivaa koppaa vaan etsimään. Tosin joskus on myös ahtimen tyyppi merkitty, eikä sitä saa muuttaa. Voi myös olla mallia "garret", mitä ny leimamies on sattunu laittamaan. Voimansiirto pitää sovittaa vastaamaan kasvanutta tehoa ja sen +20% saa vain tehokkaimpaan malliin. Ensimmäisen tulkinta taas on konttorikohtaista. Auto on vähäpäästöinen jos löytyy maininta "vähäpäästöinen" tai "kolmitoimikatalysaattori".
Etsikää yhteistyökykyinen konttori ja käykää siellä konttorilla keskustelemassa, mutta selvittäkää ensin nuo perusjutut vertailumalleista jne. Jos lähdette takki auki hommaan, niin helposti tulee täysi tyrmäys, mutta jos olette suurinpiirtein perillä, niin homma etenee rakentavassa hengessä.
oma projekti olis tarkoitus siis turbottaa mahdollisimman halvalla, eli ei tarttis tehdä niitä muutoksia jarruille...
voishan tuossa omassa käyttää sitä katitonta mallia vertailuautona, siinä on ihan 1:1 kaikki muut osat, paitsi siinä ei ole kattia... ja tehoja oli kai se 8 hp enemmän
näin siksi, kun ei ne tehot kuitenkaan siihen n. 250 hp jää...
vaikeuksia tietysti tuottaa uskotella, että tehot ei tosiaan ole nousseet, kuin max. 8 hp, jos pellin alta löytyy m90 eaton ja holset hx 40 superi ja pari vesicooleria
ja piruako se niille kuuluu, jos niin noloo virittäjä olen, että en saa kuin 5 hp lisää noilla osilla 
pitäis vain saada ahdetun paperit tuolle äkkiä, niin vois sitten joskus 5-10 vuoden päästä oikeasti alkaa sille jotain tekemään... silloin taas voi olla myöhäistä mitään lupia enää hakea...
en kaipaa siis teknistä apua/neuvoja itse ahtamisen suhteen, vaan kiinnostaa juuri nämä lakitekniset asiat... nimim. porsaanreijät on käytettävä aina hyväksi ja vielä mahdollisiman täydellisesti
voishan tuossa omassa käyttää sitä katitonta mallia vertailuautona, siinä on ihan 1:1 kaikki muut osat, paitsi siinä ei ole kattia... ja tehoja oli kai se 8 hp enemmän

näin siksi, kun ei ne tehot kuitenkaan siihen n. 250 hp jää...
vaikeuksia tietysti tuottaa uskotella, että tehot ei tosiaan ole nousseet, kuin max. 8 hp, jos pellin alta löytyy m90 eaton ja holset hx 40 superi ja pari vesicooleria


pitäis vain saada ahdetun paperit tuolle äkkiä, niin vois sitten joskus 5-10 vuoden päästä oikeasti alkaa sille jotain tekemään... silloin taas voi olla myöhäistä mitään lupia enää hakea...
en kaipaa siis teknistä apua/neuvoja itse ahtamisen suhteen, vaan kiinnostaa juuri nämä lakitekniset asiat... nimim. porsaanreijät on käytettävä aina hyväksi ja vielä mahdollisiman täydellisesti

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mitään "ahdetun papereita" ei ole olemassa. Jos ymmärrän oikein mitä meinaat, eli vanhat "A":n paperit. Toki voit erikoisluvan hakea, mutta miten perustelet tarpeen ylittää vertailutehon? Kiinnostaisi kovasti kuulla. Eli vertailumalli, mahdollisesti siihen +20%, ja ne on katutehot. Toki jos nyt katsastat, niin saat tuon, tulevaisuudessa ehkä kaikki muutokset kielletään..? Lueppa se asetus ajoneuvon rakenteen muuttamisesta ja sisäistä se. Enkä tarkoita AKE:n pöljiä esimerkkitekstejä, vaan ihan laki.napa kirjoitti:pitäis vain saada ahdetun paperit tuolle äkkiä, niin vois sitten joskus 5-10 vuoden päästä oikeasti alkaa sille jotain tekemään... silloin taas voi olla myöhäistä mitään lupia enää hakea...
en kaipaa siis teknistä apua/neuvoja itse ahtamisen suhteen, vaan kiinnostaa juuri nämä lakitekniset asiat... nimim. porsaanreijät on käytettävä aina hyväksi ja vielä mahdollisiman täydellisesti
Jos tupla-ahdetun rakentaminen on ihan piece of kakunpala, niin ei yksi lakiteksti lie ole ongelma

tarkoitus olis siis käydä leimaamassa ja laittaa sitten auto jäähylle 5-10 vuodeksi tai kuinka nyt sattuis kiinnostaa sitä alkaa rakentamaankin...
mitäs ihmeellistä ahtamisessa nyt olis, ihan sama onko siinä 1 turbo, 2 turboa, 1 turbo + remmi tai 2 turboa + remmi jne. ilmaa siinä liikutellaan...
ja kyllä se lakitekstin lukeminen ainakin nyt, on ihan ylivoimainen tehtävä, kun on neljättä vuorokautta hereillä yhteen menoon tuon hortonin päänsäryn takia
jos tuohon 300E mersuun haluaisin oikeasti vain ne 250 heppaa, niin senhän nyt repisi tuosta 3 litraisesta koneesta jo vaparinakin... eikä tarttis mitään vertailuautoja, papereita jne. esitellä konttorilla...
ei ole noita lakijuttuja tullut oikein mielenkiinnolla enää seurattua -90 luvun puolivälin jälkeen, kun ajattelin silloin, että ei sitä enää jaksa alkaa mitään kummempaa tielle rakentelemaan, kun siitä yritetään tehdä niin pirun vaikeata... nyt vain jotenkin iski pirut mieleen, että vois kokeilla rakentaa tuosta 300E:stä jotain tieliikenteeseen, kun siinä olis muuten sopivaa palikkaa kiinni jo tehtaan jäljiltä...
mitäs ihmeellistä ahtamisessa nyt olis, ihan sama onko siinä 1 turbo, 2 turboa, 1 turbo + remmi tai 2 turboa + remmi jne. ilmaa siinä liikutellaan...
ja kyllä se lakitekstin lukeminen ainakin nyt, on ihan ylivoimainen tehtävä, kun on neljättä vuorokautta hereillä yhteen menoon tuon hortonin päänsäryn takia

jos tuohon 300E mersuun haluaisin oikeasti vain ne 250 heppaa, niin senhän nyt repisi tuosta 3 litraisesta koneesta jo vaparinakin... eikä tarttis mitään vertailuautoja, papereita jne. esitellä konttorilla...
ei ole noita lakijuttuja tullut oikein mielenkiinnolla enää seurattua -90 luvun puolivälin jälkeen, kun ajattelin silloin, että ei sitä enää jaksa alkaa mitään kummempaa tielle rakentelemaan, kun siitä yritetään tehdä niin pirun vaikeata... nyt vain jotenkin iski pirut mieleen, että vois kokeilla rakentaa tuosta 300E:stä jotain tieliikenteeseen, kun siinä olis muuten sopivaa palikkaa kiinni jo tehtaan jäljiltä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Lue nyt kuitenkin ensin ajatuksella ainakin nuo THä:n viestit ja aloitusviesti. Sen jälkeen mietit, mihin malliin aiot tehdä vertailun. Keskustele katsastusmiehen kanssa tarvittavista muutoksista ja selvityksistä, niin ei tule yllätyksiä itse muutoskatsastuksen yhteydessä.napa kirjoitti:tarkoitus olis siis käydä leimaamassa ja laittaa sitten auto jäähylle 5-10 vuodeksi tai kuinka nyt sattuis kiinnostaa sitä alkaa rakentamaankin...
mitäs ihmeellistä ahtamisessa nyt olis, ihan sama onko siinä 1 turbo, 2 turboa, 1 turbo + remmi tai 2 turboa + remmi jne. ilmaa siinä liikutellaan...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
se on kyllä tiedossa, että vertailuautona voi käyttää 300E-24 mallia ja sais ottaa tehoja sen 220 hp + 20%, konttorilla selvitetty, kun kävin kyselemässä mahdollisuutta turbotukseen, eli kyselin onko tuo oma vähäpäästöinen... mutta sitten pitäis vaihtaa myös sellaisen 300E-24 mallin jarrut, eli etu- ja takajarrut menis uusiksi ja ne osat jo maksaa enemmän, kuin koko autotomant kirjoitti:Lue nyt kuitenkin ensin ajatuksella ainakin nuo THä:n viestit ja aloitusviesti. Sen jälkeen mietit, mihin malliin aiot tehdä vertailun. Keskustele katsastusmiehen kanssa tarvittavista muutoksista ja selvityksistä, niin ei tule yllätyksiä itse muutoskatsastuksen yhteydessä.napa kirjoitti:tarkoitus olis siis käydä leimaamassa ja laittaa sitten auto jäähylle 5-10 vuodeksi tai kuinka nyt sattuis kiinnostaa sitä alkaa rakentamaankin...
mitäs ihmeellistä ahtamisessa nyt olis, ihan sama onko siinä 1 turbo, 2 turboa, 1 turbo + remmi tai 2 turboa + remmi jne. ilmaa siinä liikutellaan...
tomant

ihan vittuillakseen vois yrittää katsastaa tuota omaa sen katittoman 300E:n tehoille, eli 188 heppaiseksi

pelkän remmin kanssa ei olis ongelmaa, kun sais tiputtaa remmin pois käytöstä vaikka jossain 4000 rpm paikkeilla, mutta kun välttämättä haluan tuohon myös suuren turbon, jos vaikka tulis sille joskus tarvetta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
mun mielestä voi tehä sillaiki että penkittää saman verran kun esim260 on ja sanoo inssille että vääntöjen takia laitoin ahtimen niin sillonhan ei tarvi muuttaa mitään.
tämä voi olla konttoristakin kiinni.
tämä voi olla konttoristakin kiinni.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
tänään taas käyty konttorilla utelemassa kaikenlaista
hain tarrakilvet tuohon 300E mersuun, jos sitä vaikka kävis leimalle koittamassa ja kyselin mitä vikoja siinä on ollut viime katsastuksessa, joskus 2008 syksyllä, että onko multa jääny joku paikka huomaamatta
että ei tartte montaa reissua tehdä konttorille...otin myös puheeksi jarru ym. muutokset turbotuksen yhteydessä...
4 mäntäiset satulat toki pitää olla edessä ja takana riittää farkun jarrut, jos haluaa reilummin tehoja tuohon omaan 124 koppaiseen 300E mersuun, mutta ei niiden satuloiden tartte mistään mersusta onneksi olla
nyt saa rauhassa miettiä minkä kokoiset jarrut tuonne asentaa, kun ei ole tarvetta saada mistään mallisarjan sisältä näitä jarruja
(luulin aluksi, että ne pitää olla tosiaan juuri tuosta 300E-24 mallista ne kaikki jarru osat tai ainakin jostain mersusta...
)
yritin sanoa, että laitan vain eaton m90 ahtimen, joka putoaa pois yläkierroksilla, mutta katsastusmies suorastaan vaatimalla vaati, että pitää laittaa joku iso hyrrä sinne kaveriksi, joka huolehtii yläkierroksilla edes välttävästi koneen hengityksestä
onneksi täällä päin konttoreilla ei suhtauduta näihin turbotuksiin ja muihin muutoksiin kovin tiukkapipoisesti... lain mukaan toki mennään, mutta annetaan hyviä vinkkejä kuinka sitä lakia luetaan
tietysti vinkkejä voi tulla heikommin, jos joku lippalakki vinossa ja housut puolitangossa "amis" niitä sieltä käy kyselemässä tyyliin, "haluan 900 heppaisen bemarin leimalle, mitä pitää tehdä" 
edit: valoistakin oli puhetta ja sellaiset ohjeet sain, että melkein mitä tahansa tuohon 124 keulalle saa rakentaa, kunhan vain valoista löytyy se E hyväksyntä eikä referenssi luvut ylity... eli vois laittaa vaikka 7" pyöreät lähi/kaukovalo umpiot ja sitten vierelle lisäpitkä umpiot, siihen niiden omien umpioiden "reikään" siis, sumarit tietysti siirtyis puskuriin, jos ne siihen tulee vielä asennettua... ulkonäöllä ei nyt ole väliä, vaan valoteholla
vaikka vois siihen aika siistitkin valot saada rakennettua, kun vain ottais asiakseen...

hain tarrakilvet tuohon 300E mersuun, jos sitä vaikka kävis leimalle koittamassa ja kyselin mitä vikoja siinä on ollut viime katsastuksessa, joskus 2008 syksyllä, että onko multa jääny joku paikka huomaamatta

4 mäntäiset satulat toki pitää olla edessä ja takana riittää farkun jarrut, jos haluaa reilummin tehoja tuohon omaan 124 koppaiseen 300E mersuun, mutta ei niiden satuloiden tartte mistään mersusta onneksi olla



yritin sanoa, että laitan vain eaton m90 ahtimen, joka putoaa pois yläkierroksilla, mutta katsastusmies suorastaan vaatimalla vaati, että pitää laittaa joku iso hyrrä sinne kaveriksi, joka huolehtii yläkierroksilla edes välttävästi koneen hengityksestä



edit: valoistakin oli puhetta ja sellaiset ohjeet sain, että melkein mitä tahansa tuohon 124 keulalle saa rakentaa, kunhan vain valoista löytyy se E hyväksyntä eikä referenssi luvut ylity... eli vois laittaa vaikka 7" pyöreät lähi/kaukovalo umpiot ja sitten vierelle lisäpitkä umpiot, siihen niiden omien umpioiden "reikään" siis, sumarit tietysti siirtyis puskuriin, jos ne siihen tulee vielä asennettua... ulkonäöllä ei nyt ole väliä, vaan valoteholla

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Nostellaas vanhaa aihetta niin ei tarvi uutta tehdä;
Jos nyt katsastan tuon tenavan vaikka 230hp tehoille, niin joudun luonnollisesti vaihtamaan voimansiirron jarrut ja alustan.
Mitä muuta käytännössä, kuin 2.3 16v jarrut sekä kallistuksenvakaajat ja vaikka H&R:n alustasatsin? Kytkimet ja vaihdelaatikot nyt luonnollisesti vaihdetaan jytympiin. ASD-perä löytyy ,joten luonnollisesti myös ABS on olemassa.
Muutosten jälkeen joudun ilmeisesti hakemaan nämä eroavaisuustodistukset veholta, jotta herra insinööri voi todeta että muutokset tehty?
Jos nyt katsastan tuon tenavan vaikka 230hp tehoille, niin joudun luonnollisesti vaihtamaan voimansiirron jarrut ja alustan.
Mitä muuta käytännössä, kuin 2.3 16v jarrut sekä kallistuksenvakaajat ja vaikka H&R:n alustasatsin? Kytkimet ja vaihdelaatikot nyt luonnollisesti vaihdetaan jytympiin. ASD-perä löytyy ,joten luonnollisesti myös ABS on olemassa.
Muutosten jälkeen joudun ilmeisesti hakemaan nämä eroavaisuustodistukset veholta, jotta herra insinööri voi todeta että muutokset tehty?
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
300 turbodieselin jarrut ovat riittävät, mutta 124 kW on mahdotonta penkittää, kun 280E-koneessa on ilman ahdintakin yli 140 kW. Ei kai ahtimen lisääminen voi alentaa tehoa?kynsi kirjoitti:Mites kun 300 turbodiisselitenavan katsastaa 2.8 bensaturboksi. Otteessa 124KW ja 300 124 jarruilla. Vertailumallista ei tietoa, ei lue missään...
Bensa 2.8 peruskoneessa 197hp vakiona. Pitäisi olla läpihuutojuttu? Penkitys vain, eikä alustaan muutoksia?
Muutoskatsastuksessa verrataan auton tekniikkaa alkuperäiseen eli jarrujen, jousituksen, voimansiirron jne. pitää vähintään vastata alkuperäiseen mallisarjaan kuuluvaa mallia, jossa on vastaavantehoinen moottori. Tehokkaimpaan vertailumoottoriin saa lisätä tehoa 20%. Jos vertailumalli on 190E 2.5-16, saa koneessa olla 204 hv + 20% = 244 hv (180 kW), kun omamassaa on vähintään 1260 kg. Maksimiteho kilowatteina = omamassa kilogrammoina jaettuna luulla 7.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Tuossa omassani vaihdoin jouset, vakaajat, jarrut ja etunavat vastaamaan 16V-malleja ja hain Mersun dealeriltä leiman paperiin, että osat ovat OK. Vaihteisto on toistaiséksi 722.4 samoin perä pienempää mallia. Tuolla allekirjoitukseen linkitetyillä sivuilla löytyy lisätietoa osista. Osaluetteloa voi käyttää omalla vastuulla.nj^ kirjoitti:...Jos nyt katsastan tuon tenavan vaikka 230hp tehoille, niin joudun luonnollisesti vaihtamaan voimansiirron jarrut ja alustan.
Mitä muuta käytännössä, kuin 2.3 16v jarrut sekä kallistuksenvakaajat ja vaikka H&R:n alustasatsin? Kytkimet ja vaihdelaatikot nyt luonnollisesti vaihdetaan jytympiin. ASD-perä löytyy ,joten luonnollisesti myös ABS on olemassa.
Muutosten jälkeen joudun ilmeisesti hakemaan nämä eroavaisuustodistukset veholta, jotta herra insinööri voi todeta että muutokset tehty?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
eikö kone ole ahtimen laiton jälkeen ns.oma valmiste moottori ? bemareissa on ainakin onnistunut että vaikka koneessa ahdin niin ei ole satu edes niitä hevosia lapuille mitä autossa on vaparina ja hyvin kelvanneet konttorilla. esim siekkinen tietää yhden tälläisen tapauksen aika hyvin.
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Joo kyllähän tuo 124kw muuttuu toki (vanha ote menee roskiin), mutta mihinkähän tuo alustapuoli on tehty. Onko tuossa kossumersussa jotakin jämerämpää alustassa, kuin mitä mulla tuossa on valmiina paikoillaan. 124 turbodiisselin jarrut tiedän tuossa olevan.tomant kirjoitti:300 turbodieselin jarrut ovat riittävät, mutta 124 kW on mahdotonta penkittää, kun 280E-koneessa on ilman ahdintakin yli 140 kW. Ei kai ahtimen lisääminen voi alentaa tehoa?kynsi kirjoitti:Mites kun 300 turbodiisselitenavan katsastaa 2.8 bensaturboksi. Otteessa 124KW ja 300 124 jarruilla. Vertailumallista ei tietoa, ei lue missään...
Bensa 2.8 peruskoneessa 197hp vakiona. Pitäisi olla läpihuutojuttu? Penkitys vain, eikä alustaan muutoksia?
tomant
Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Laitetaan vähän uppia, koska nämä bensaturbojen muutoskatsastukset hukkuvat noiden nokivasaroiden juttujen sekaan. Täytyisi varmaan keksiä joku pahaa hajua ja savua tuottava lisälaite autoon, niin voisi saada vähän rispektiä noilta dieseljätkiltä ,-)
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020