Vielä kerran, CDI ja käynnistysongelmat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

jari_w123 kirjoitti:Tämä nykyinen commonrail tekniikka on jopa yksinkertaisempaa kuin esim. vanhan W123:sen riviruiskutuspumpun hienomekaniikka jousinenn painoineen päivineen :wink: .Jokatapauksessa kummassakin on omat hyvät ja huonot puolensa.
Tuossa osuit asian ytimeen. Harva kaveri pystyy rivipumpun purkaan ja kasaan niin että se vielä toimii, mutta CDI-systeemin kanssa homma onnistuu melkein joka jepeltä jos vaan uskaltaa ryhtyä pulaamaan kaiken netissä liikkuvan pelottelun jälkeen.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jotkut joutuu käymään töissäkin ja vieläpä elämäänkin sieltä saatavilla hankkeilla.
Surkeeta, vai.

Hyvä,kun vika löytyi.
Pelkkä paluuputken vuoto ei estä käynnistymistä.
Siinä alkaa kulkemaan tavaraa vasta, kun moottori on käynnistynyt.

Kuitenkin luulisin, että joku, tai jotkut suuttimet vuotaa koko ajan sinne paluuputkeen.
Se selviäisi esim. testerissä, tai voi sitä testata ihan irroittamalla putket ja silmällä seuraamalla, startatessa pitäisi kaiken polttoaineen pysyä suuttimessa, ettei paine karkaa.
Pitempi vieteri lämpimänä viittaisi tähän, kts. bartonin kirjoitus aiheesta.
Testerissä sellaisen suuttimen kohdalla pitäisi olla plussaa, kun sen ruiskaus on huonompi ja järjestelmä korjaa sitä lisäämällä sinne syöttöä.

Kun muut polttoainelinjan tiivisteet vuotaa, niin käynnistymisvaikeudet alkaa kylmällä moottorilla.
Kuskinpuolen railpaineanturilla (vialla) sama vaikutus.

Akillahan oli niitä 202,n osia.
Cdi-moottorin osat on samat.
Venttilikopan kantta meinaan.
Vie auton sinne, niin vaihtuu sekin tiivisteiden mukana.
Toivottavasti se suuttimen kiinnityspultin kohta on kannessa kuitenkin kunnossa.
Senkin voi kyllä korjata.

Jari on kyllä oikeassa, nämä ovat ihan mopotekniikkaa.
Vaikka ei se siltä silloin tuntunut, kun nelisen vuotta sitten aihetta aloittelin.
Nykyisin on kyllä näiden moottoreiden toiminta jo aika hyvin selvillä täällä.
Mersussa on sikäli hyvä tilanne, verrattuna moneen muuhun merkkiin.
Siis on kuitenkin paikka, josta saa kuitenkin neuvoja, merkkikorjaamolle viennin sijaan.
Aikas tiivishän tämä "cdi-yhteisö" vielä on, mutta käsittääkseni melkolailla kaikki tavallisimmat vaivat on täällä kyllä selvitetty.

Kuvat polttoainejärjestelmästä.
E-220cdi ->02

Kuva
Kuva
Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Asiantuntijat

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Tämä ei perustu asiantuntemukseen vaan kokemukseen.
Ensinäkin Aki P puhuu nykyauton turvallisuudesta Ensinnäkin ohitukset eivät
Koskaan ole turvallisia Tässä on useampaa tapausta nimenomaan uusilla autoilla Kun on Lähdetty mutta kesken ohituksen tietokone onkin eri mieltä
siinä on vitsit vähissä minä kun lähden en niin liukkaasti mutta kyllä 240 D
200 perällä lähtee aika liukkaasti kun vaan on kierroksia ja menee varmasti
eikä näillä nopeuksilla paljon tarvitse ohittakkaan.

ja sitten tähän Erikoislujuusteräkseen mistä nykymersusta sellaista löytyy
kyllä ne enemmä painavat kuin ennen mutta tässä muutama päivä sitten
asiakkaani uurenkarheaan E mallisen taxsin kylkeen tuli Amerikanrauta näitä uudempia Mersu meni aivan solmuun Kun minä muutama vuosi sitten jäin
silloisen 123 kanssa rekan alle Rekka tuli 60 A tolpan kohdalta sisään
Pyörä meni vähän vimpelään akku rikki polkimet vähän sekaisin Tuulilasikin
säilyi ehjänä minulle 5 tikkiä päähän mutta vaimolle ja koiralle ei mitään
Mutta rekasta vääntyi runko joka vakuutusyhtiön mukaan maksoi 25000 mummon mk Se siitä ruostuvasta teräksestä ja sitten ojokustannuksista Jos minun syö 2-3 litraa 100 enemmän se on murto-osa siitä mitä näihin
uusiin maksaa huollot ne ovat aivan tähtieteellisiä Ja pihalla oleviin mersuihin. Kyllä niitä on 40 vuoden aikana ollut sen verran ettei tältä foorumilta löydy sitä määrää Kyläkai sellaisen uudenkin voisi ostaa Mutta
kun lukee tämänkin päivän foodumia on se surkeea luettavaa ja monella
on näitä ns Romuja vielä velkana siinä on vitsit vähissä Eikä siinä auta
Asian tuntemuskaan samoja paaliin vietäviä tämä on minun mielipiteeni
en ole asiantuntija vaan puhun käytännön kokemuksesta j.s.lehti vaan verhoilija.
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Asiantuntijat

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Tämä ei perustu asiantuntemukseen vaan kokemukseen.
Ensinäkin Aki P puhuu nykyauton turvallisuudesta Ensinnäkin ohitukset eivät
Koskaan ole turvallisia Tässä on useampaa tapausta nimenomaan uusilla autoilla Kun on Lähdetty mutta kesken ohituksen tietokone onkin eri mieltä
siinä on vitsit vähissä minä kun lähden en niin liukkaasti mutta kyllä 240 D
200 perällä lähtee aika liukkaasti kun vaan on kierroksia ja menee varmasti
eikä näillä nopeuksilla paljon tarvitse ohittakkaan.

ja sitten tähän Erikoislujuusteräkseen mistä nykymersusta sellaista löytyy
kyllä ne enemmä painavat kuin ennen mutta tässä muutama päivä sitten
asiakkaani uurenkarheaan E mallisen taxsin kylkeen tuli Amerikanrauta näitä uudempia Mersu meni aivan solmuun Kun minä muutama vuosi sitten jäin
silloisen 123 kanssa rekan alle Rekka tuli 60 A tolpan kohdalta sisään
Pyörä meni vähän vimpelään akku rikki polkimet vähän sekaisin Tuulilasikin
säilyi ehjänä minulle 5 tikkiä päähän mutta vaimolle ja koiralle ei mitään
Mutta rekasta vääntyi runko joka vakuutusyhtiön mukaan maksoi 25000 mummon mk Se siitä ruostuvasta teräksestä ja sitten ojokustannuksista Jos minun syö 2-3 litraa 100 enemmän se on murto-osa siitä mitä näihin
uusiin maksaa huollot ne ovat aivan tähtieteellisiä Ja pihalla oleviin mersuihin. Kyllä niitä on 40 vuoden aikana ollut sen verran ettei tältä foorumilta löydy sitä määrää Kyläkai sellaisen uudenkin voisi ostaa Mutta
kun lukee tämänkin päivän foodumia on se surkeea luettavaa ja monella
on näitä ns Romuja vielä velkana siinä on vitsit vähissä Eikä siinä auta
Asian tuntemuskaan samoja paaliin vietäviä tämä on minun mielipiteeni
en ole asiantuntija vaan puhun käytännön kokemuksesta j.s.lehti vaan verhoilija.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Hei haloo :shock: Et kai tosissaan meinaa jot 123 on tänä päivänä vielä turvallinen :lol: Nyt kannattaa viimeinkin mennä itteensä ja ruveta miettimään mitä suustaan päästää :twisted:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mikko K kirjoitti:Hei haloo :shock: Et kai tosissaan meinaa jot 123 on tänä päivänä vielä turvallinen :lol: Nyt kannattaa viimeinkin mennä itteensä ja ruveta miettimään mitä suustaan päästää :twisted:
Ei tosiaan oo turvallinen jos vertaa vastaaviin nykyautoihin,jopa nykyaikainen pikkuauto on turvallisempi puhumattakaan mitä ruoste tekee kolari turvallisuudelle :shock: .Vaan täytyy ottaa huomioon että suomessa on käytössä vielä paljon turvattomampiakin autoja kuin W123,ehkä hyvällä tuurilla kolari tulee just semmosen kans jos on tullakseen tai sitten ei :? .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Joskus kolarissa riittää ihan pikku kolaus ja henki pois. toisinaan eläviä ihmisiä kaivetaan tunnistamattomasta auton jäänteestä, eli on kyse muustakin kuin pelkästä raudan lujuudesta, joka kolari on omanlaisensa voimien suhteen.

Toisekseen erikoislujuusteräs on huomattavasti kevyempää mitä tavan "lahorauta".

Jospa jatketaan tämän asian tiimoilta jossain muualla, koska näyttää ettei tämä "rakentava" keskustelu tuota vastausta varsinaiseen alkuperäiseen ongelmaan. Jos yleensä tarvetta jatkaa??
Jos sanottavaa on vain että paskoja ja pahasia! Eiku paaliin ja museo pelit alle, niin onko kenties väärässä osiossa!
En halua nyt mitään Verhoilija vs. tavan pajajätkä vastakkain asettelua kun näyttää että nämä jutut kohdistetaan aina minulle.

Minua kiinnostaa henk. koht. paljon enemmän mikä vika löytyy tämän topikin NYKYMOOTTORISTA, kuin 240D ohituskiihtyvyys :idea:

Minulla ei ehkä ole 40-vuoden kokemusta vielä mistään, mutta en omista yhtään velkamersuakaan (tällä hetkellä ajossa 4kpl ja puolet cdi:tä), mutta silti yritän olla ihmisten lailla näin "linjoilla" kun en tiedä millainen tyyppi siellä juttuja kahtelee. Ja mitä enemmän näistä asioista saa tietoa, sitä vähemmän voi väittää olevansa 100% varma mistään!
Toisinaan vaan menee Käpy kun "aikuiset miehet??" kommunikoi :evil: :evil:

Jospa annettas jo olla??
Joku mersupurkaamo??
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Aki P kirjoitti:Joskus kolarissa riittää ihan pikku kolaus ja henki pois. toisinaan eläviä ihmisiä kaivetaan tunnistamattomasta auton jäänteestä, eli on kyse muustakin kuin pelkästä raudan lujuudesta, joka kolari on omanlaisensa voimien suhteen.
Juuri näin. Metkaa logiikkaa viljelee yksikin tuttavani, joka on joskus ajanut tolppaan autolla ilman turvavöitä, ja ajelee edelleen vyöttä, koska "on kerran pelastunut juuri sen ansiosta että lensi autosta ulos. "
Alkaa olla lottovoittoa pienemmät saumat pelastua samoilla perustein uudestaan, jos vielä sattuu kolahtamaan..
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tuolla saa purkaa tuntojaan resuista ihan oman mielen mukaan, niin ei mene asiallinen vian etsintä ihan V^^tuiksi :lol: Poistakaa linkki jos on sopimatonta, mutta kun on valmis aihe:idea:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=18326
Joku mersupurkaamo??
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Elä Aki hermoile.
Tuu cdi,tä polettaan,sillä on terapeuttinen vaikutus.
Voidaan sitten särkeä se sinunkin auto, jos välttämättä haluat.
Ehjää kun ei voi korjata.
Oliko viisaasti sanottu.

Porukassa on aina niin paljon muita viisaampia, joita vaan tympii, kun toiset on niin tyhmiä, että rassaavat ihan vääriä autoja.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Pariks päivää silmä välttäny ni ollaan täysin pois aiheesta. :evil:

Eikun asiaan.

Seuraava aamu toi cdi:lle ah niin tutun tuloksen, käyntiin vasta ilmauksen avulla eli vuotoa on ja reilusti. Kaiken lisäksi kosla oli yön tallissa.

Paluuputkia kiristelty ja muutamassa muussakin letkuliitoksessa havaittu toivomisen varaa, tiivisteet hakuseen siis heti.. Ei ollu kajaanin veholla kuulema ku kaks o-rengasta, ei vissiin tarte pitää hyllyssä ku ei oo menekkiä..? :roll:

Suuttimien ohivuotomittaus tulee myös, siitä myöhemmin.

Alustaremontti edelleen vaiheessa myös, varaosakauppias oli myyny väärät helat etualatukivarsiin.

Tuskin vehjas mihinkää pajalle päätyy ennenku testerituloksia halutaan katella, sen verran kädentaitoja kuitenki kaverilla on..

Pystyykös niillä tuikun vermeillä kattelee mitä kaikkea mersun sisuksista, kaiken vai?

Tähän mennessä jos pikaisesti ynnää niin oikeita "vikoja" on ollu huonosti kiinnitetty sähköliitin ja ilmavaivat. Eli ei mitään ihmeellistä cdi:ssä 8)

Niin ja vielä edellisiin OT viesteihin kommentoiden..

Tuskin W123 yhen sivutörmäyksen perusteella viittä tähtee kolariturvallisuudesta saa, sanotaan siitä mitä tahansa.
Varmasti on turvallisempi kun moni aikalaisensa muttamutta..

Isäukko ollu palomies-sairaankuljettaja sieltä W123:n elinkaaren alkupäästä asti eli -78 eteenpäin.

Leikkurit sun muut vermeet joilla kolariautoa tarvittaessa palotellaan on muuttunu siitä ajasta kuulema niin paljon että nykyauton suurlujuusteräksien kanssa sen aikaisilla huippuvermeillä ei tee enää mitään, vrt. purkinavaaja vs. happoterässäiliö. :!:

Edittiä: Tuikulle kiitos kuvatuksista, nuita kaipasinki!
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Molemmat Carsoftit on lainassa sellaisilla miehillä, jotka enemmän tietokoneitten kanssa puljaamisesta älyää.
En saa sitä toimimaan omassani.

Kyllä mulla on kuitenkin itselläkin jotain, joilla obd-portin kautta saa tietoa ulos, ei kuitenkaan suutintestiä.
Aika paljon kuitenkin.

Tuota ei paljoa kannata testailla, ennenkuin ne tiivisteet on vaihdeltu.
Ainaskin.
Ja siihen ne käynnistyshuolet varmaan sitten loppuukin.
Ei se suutinhuoltokaan pois oikeasta olisi.
Jos kerran työhaluja on, niin sen kopan voi jollain pajalla hitsuuttaa ja sitten oikasuttaa.
Ainakin täälläpäin onnistuu, olen vastaavia juttuja paljonkin teetättänyt.
Sitten tietty se imusarjan putsinki ja ohjelma päälle, niin alkaa kaupparatsulle maantie maistumaan ryytipuurolta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Eiköhän siitä saada taudit pois kun aikansa osia uusitaan, hiljaa hyvä tulee 8)

Onko tuikulla ollu jo ilmaongelmia omassa?

paljoko meetrejä mittarissa?
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja timlin »

mulla meni vuosi sitten kaks suutinta niin huonoon malliin et ei meinannu lähtee kaupan pihasta käyntiin. aluksi se oireili kylmänä ja loppua kohen ihan lämpösellä koneella.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Putkia on keräilty pitkin maanteitä.
Nyt on taas rautalangat kiritty ja klemmarit väännetty soikeiksi, saas nähdä... :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jos Salesone kajaanin suunnilla liikkuu, niin kannattaa käydä testauttaan suuttimet/ testeröidä Rengaspalvelu Karjalaisella. Ja Jos Ylivieskaan eksyt niin tuu piipahtaan töpselin päässä :idea:
Ainiin :oops: tulin just oulusta.... oishan sitä voinu ottaa läppärin ja testerin mukaan :idea: :(
Joku mersupurkaamo??
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Potilas on kaverin ajokki, asemapaikkana Haaparanta mutta nyt oli kainuussa kotopuolessaan käymässä. Samoilta seuduilta ollaan lähtösin, Kajaaniin vastikään liittyneeltä Vuolijoelta siis..

Todennäköisesti pääasiallisin vika on nelosen suutin, ohivuotomittaus kertoo kovasta vuodosta. Menee remonttiin heti ens viikolla.

Alustan kolinatkin kuului asettuneen, alatukivarsien etuhelat, pyöränlaakerit ja koiranluut vaihdettu.

Tämmöstä siis, kirjotellaan taas kun jotain tapahtuu!
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Hieno homma että alkaa selvetä :idea: :D
Joku mersupurkaamo??
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Nelosen suutin käytetty pajalla ja todettu vuotavan runsaasti --> tiivisteet vaihdettu suuttimeen ja taas pelaa, ei ollut onneksi haljennut niinkuin joku maalaili tossa aiemmin.

Aiemmin vaivannut pitkähkö startti asettunut, nyt käynnistyy niinkui pitääkin.

Venttiilikoppa kaipaa vielä korjausta ja siinä samalla loput polttoainejärjestelmän tiivisteet vaihtunevat uusiin.
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
iku78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 23.06.2010 17:31
Paikkakunta: Sotkamo

W203 aamukankeutta

Viesti Kirjoittaja iku78 »

Joo 220 CDI aamulla ... tai kahtena peräkkäisenä aamuna on hörähtänyt ja sitten sammunut . Sen jälkeen semmoinen reilu 10 sek. starttaus ja pikkuhiljaa käyntiin. Ihan niin kuin olis samanmoisia vaivoja valuuko kiisseli yön aikana takasin tankkiin ? Neuvokaa te gurut ja idän viisaat. Tuikulle mulla onkin aika 5.7. Jos sitten viimeistään saan neuvoja.
W203 CDI220
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: W203 aamukankeutta

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

iku78 kirjoitti:Joo 220 CDI aamulla ... tai kahtena peräkkäisenä aamuna on hörähtänyt ja sitten sammunut . Sen jälkeen semmoinen reilu 10 sek. starttaus ja pikkuhiljaa käyntiin. Ihan niin kuin olis samanmoisia vaivoja valuuko kiisseli yön aikana takasin tankkiin ? Neuvokaa te gurut ja idän viisaat. Tuikulle mulla onkin aika 5.7. Jos sitten viimeistään saan neuvoja.
Suuttimessa liikaa ohivuotoa! Tee testi tai käytä roikan nokassa niin selviää myös sillä.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=73095

Suutin huoltoon!
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=83970
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, Simppa on aivan oikeassa.
Voi tosiaan olla, että joku suutin vuotaa "ohi", tämän vaivan yhteydessä kyllä yleensä ylejään se käyntiinlähteminen on vaikeaa, kun sitä painetta railputkeen ei ala muodostumaan.

Sinun tapauksessasi pikemminkin luulisin vaivana olevan ilmavuodot itse polttoaineputkistossa.

Koska moottorissa polttoaineen pinta on tankkia korkeammalla, pyrkii polttoaine "vapaana" ollessaan valumaan takaisin tankkia kohden.
Sitä pidättelee itseasiassa vaan muuten putkistoon tuleva alipaine.
Jos putkisto vuotaa, pääsee tankkiin valuvan polttoaineen tilalle imeytymään ilmaa.

Sama vaiva sitten toistuu starttausvaiheessa, kun se polttoaine imetään moottorin keulalla olevalla pumpulla tankista.
Jos putkisto väliltä vuotaa, huononee imevän pumpun teho, kun tankista tulevan polttoaineen lisäksi mukana tulee koko ajan myös ilmaa.

Kun lastutettaessa sitten polttoaineen syöttömäärää lisätään lähelle järjestelmän max kapasiteettia, niin seurauksena saattaa olla sammumisia kovimmissa kiihdytyksissä, kun polttoainetta ei saadakkaan imettyä riittävää määrää paineen pitämiseksi ohjelman pyytämässä haarukassa enää.
-> polttoainelinjan tulee olla tiivis, muuten tulee ongelmia.

Kunnossa ollessaan tuo "vanhempikin" järjestelmä siirtää polttoainetta ihan kunnioitettavia määriä.
AMG,n suuttimilla oleviin, muuten vakioihin 1350bar polttoaine järjestelmiin, olen parhaimmillaan ... tai pahimmillaan, miten vaan, laittanut lähes 120milliä syöttöjä, ilman polttoaineen syöttöongelmia.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Joissain malleissa on takaiskuventtiili siinä pa-linjassa konehuoneessa. Mulla kun on ollut tuota "vajaan tankin"-syndroomaa, eli alle neljäsosatankillisella sammuilee ja tulee EPC-vika. Auttaisikohan tuon takaiskun lisääminen.... konehuoneen pa-putket yms. on vaihdettu k.l.autossa vuosi takaperin.
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, ei valitettavasti auta siihen, se pitää vaan painetta yllä siellä railputkessa/pumpulla, kun auto sammutetaan.
Ei vaikuta moottorin käynnissä ollessa tulevaan ilmaan.
Jos saisit vaihdettua polttoainelinjaan läpinäkyvää putkea, että voisit seurata sitä seassa kulkevan ilman määrää.
Sitähän ei saisi olla ollenkaan, niin kauan kun sitä näkyy, jossain on ylimääräinen reikä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuoppiman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 04.02.2010 17:55
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tuoppiman »

tuikku kirjoitti:.
No, ei valitettavasti auta siihen, se pitää vaan painetta yllä siellä railputkessa/pumpulla, kun auto sammutetaan.
Ei vaikuta moottorin käynnissä ollessa tulevaan ilmaan.
Jos saisit vaihdettua polttoainelinjaan läpinäkyvää putkea, että voisit seurata sitä seassa kulkevan ilman määrää.
Sitähän ei saisi olla ollenkaan, niin kauan kun sitä näkyy, jossain on ylimääräinen reikä.
Olen joutunut sahaamaan w203 CDI220 peliä käyntiin nyt reilun viikon verran. Kaikki muoviputket on vaihdettu polttoainesuodattimelta eteenpäin; tänään viimeinen eli t-haarahärpätin. Sammutuksen jälkeen näkee selvästi kun siirtopumpun alapuolella ilmakuplat leikkii putkessa ja löpön pinta alenee kohti korkeapainepumppua. Onko siis a) siirtopumppu tiensä päässä vai b) korkeapainepumppu vajonnut alamaihin?

Huomenna aamulla näkee oliko letkujen vaihto turhaa leikkiä (ei ollut tarpeeksi työkaluja, niin jouduin hiukan oikaisemaan common-railille menevän letkun reitissä; hiki meinasi tulla). Mersumieheksi näköjään tulee kun on korjaillut kaikkea mahdollista ihmemobiilistaan; vaimo totesi, että on jotain yhteistä HD-hemmojen kanssa. :shock:
t. Tuoppi
____________________________________________________________________________________________________
Vapautettu
C220CDI / GSX1300R
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tuoppiman kirjoitti: Olen joutunut sahaamaan w203 CDI220 peliä käyntiin nyt reilun viikon verran. Kaikki muoviputket on vaihdettu polttoainesuodattimelta eteenpäin; tänään viimeinen eli t-haarahärpätin. Sammutuksen jälkeen näkee selvästi kun siirtopumpun alapuolella ilmakuplat leikkii putkessa ja löpön pinta alenee kohti korkeapainepumppua. Onko siis a) siirtopumppu tiensä päässä vai b) korkeapainepumppu vajonnut alamaihin?

Huomenna aamulla näkee oliko letkujen vaihto turhaa leikkiä (ei ollut tarpeeksi työkaluja, niin jouduin hiukan oikaisemaan common-railille menevän letkun reitissä; hiki meinasi tulla). Mersumieheksi näköjään tulee kun on korjaillut kaikkea mahdollista ihmemobiilistaan; vaimo totesi, että on jotain yhteistä HD-hemmojen kanssa. :shock:
Siis kaikki läpinäkyvät putket ja niiten orinkulat vaihdettu?
suodatin kunnossa?
kannatta tarkista myös suodatimelle tuleva kumiletku(joskus ovat ihan haperoita sen suoja sukan sisältä)
suutimien paluu vuoto tarkistettu?
myös pumpun tiivisteet valskaa välillä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuoppiman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 04.02.2010 17:55
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tuoppiman »

CDI203 kirjoitti:
tuoppiman kirjoitti: Olen joutunut sahaamaan w203 CDI220 peliä käyntiin nyt reilun viikon verran. Kaikki muoviputket on vaihdettu polttoainesuodattimelta eteenpäin; tänään viimeinen eli t-haarahärpätin. Sammutuksen jälkeen näkee selvästi kun siirtopumpun alapuolella ilmakuplat leikkii putkessa ja löpön pinta alenee kohti korkeapainepumppua. Onko siis a) siirtopumppu tiensä päässä vai b) korkeapainepumppu vajonnut alamaihin?

Huomenna aamulla näkee oliko letkujen vaihto turhaa leikkiä (ei ollut tarpeeksi työkaluja, niin jouduin hiukan oikaisemaan common-railille menevän letkun reitissä; hiki meinasi tulla). Mersumieheksi näköjään tulee kun on korjaillut kaikkea mahdollista ihmemobiilistaan; vaimo totesi, että on jotain yhteistä HD-hemmojen kanssa. :shock:
Siis kaikki läpinäkyvät putket ja niiten orinkulat vaihdettu?
suodatin kunnossa?
kannatta tarkista myös suodatimelle tuleva kumiletku(joskus ovat ihan haperoita sen suoja sukan sisältä)
suutimien paluu vuoto tarkistettu?
myös pumpun tiivisteet valskaa välillä
Eikö ne o-renkaat tule uusien putkien kanssa, vai onko niiden lisäksi muitakin renkuloita? Suodatin on vaihdettu syksyllä huollossa (silloin joku huomautus noista pa-putkista).
t. Tuoppi
____________________________________________________________________________________________________
Vapautettu
C220CDI / GSX1300R
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tuoppiman kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
tuoppiman kirjoitti: Olen joutunut sahaamaan w203 CDI220 peliä käyntiin nyt reilun viikon verran. Kaikki muoviputket on vaihdettu polttoainesuodattimelta eteenpäin; tänään viimeinen eli t-haarahärpätin. Sammutuksen jälkeen näkee selvästi kun siirtopumpun alapuolella ilmakuplat leikkii putkessa ja löpön pinta alenee kohti korkeapainepumppua. Onko siis a) siirtopumppu tiensä päässä vai b) korkeapainepumppu vajonnut alamaihin?

Huomenna aamulla näkee oliko letkujen vaihto turhaa leikkiä (ei ollut tarpeeksi työkaluja, niin jouduin hiukan oikaisemaan common-railille menevän letkun reitissä; hiki meinasi tulla). Mersumieheksi näköjään tulee kun on korjaillut kaikkea mahdollista ihmemobiilistaan; vaimo totesi, että on jotain yhteistä HD-hemmojen kanssa. :shock:
Siis kaikki läpinäkyvät putket ja niiten orinkulat vaihdettu?
suodatin kunnossa?
kannatta tarkista myös suodatimelle tuleva kumiletku(joskus ovat ihan haperoita sen suoja sukan sisältä)
suutimien paluu vuoto tarkistettu?
myös pumpun tiivisteet valskaa välillä
Eikö ne o-renkaat tule uusien putkien kanssa, vai onko niiden lisäksi muitakin renkuloita? Suodatin on vaihdettu syksyllä huollossa (silloin joku huomautus noista pa-putkista).
joo tulee eli ne kaikki putket kun on vaihtanut uusin niin samalla vaihtui orinkulat,

siten vaan tutkailemaan noita muita kohtia(jos ei vielä tutkittu)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos on jo ihan miehekkäitä kilometrimääriä autolla takana, niin voi olla, että korkeapainepumpun tiivisteet vähintäänkin vuotaa, voi se kulua ja kuluukin muutenkin, vaivat näkyy tietty ensin starttausvaiheessa (pakkasella).
Toinen pumppu, johon myös kilometrit vaikuttaa on siirtopumppu, jota se toinen nokka-akseli käyttää.
Ilmaa ei kärsisi oikein olla yhtään siellä putkissa, ennenkuin joku keksii, miten sen saa voimaksi muutettua sylinteriin ruiskutettuna, muuten se vaan aiheuttaa ongelmia toimintaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuoppiman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 04.02.2010 17:55
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tuoppiman »

Kilsoja on pelillä takana 213t. Mutta siis neste valuu letkussa siirtopumpulta kohti korkeapainepumppua ja ilmaa tulee tilalle. Kumpaa viisaat veikkaavat ekaksi työn alle, siirtopumppua vai korkeapainepumppua?
t. Tuoppi
____________________________________________________________________________________________________
Vapautettu
C220CDI / GSX1300R
Vastaa Viestiin