Viton nostajat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
ronksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 13.05.2006 16:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ronksu »

No niin,
se ei ole vitomies joka ei ole kantta käyttänyt pajan pöydällä.

Itsekin vaihdoin tiivisteen tossa kesällä.Homma sujui ihan hienosti näitten mersufoorumilaisten neuvojen mukaan.

Ole tarkkana niitten kannenpulttien kanssa. Itsellä meinasi käydä ohrasesti kun rupesin niitä aukomaan.Viimenen pultti ja avain korkkasi pultissa, kylmä hiki valui pitkin otsaa ja avaimet lenteli.Tässä tuli juuri se eteen mistä veskola varoitti, eli elä käytä hunolaatusia torkseja(ja minähän käytin).No onneksi maltoin katsoa tarkemmin tekemääni vahinkoa ennen kuin rupesin suunnittelemaan koko koneen irroitusta ja pultinkannan poraamista.Sain senverran uppoamaan uuden torksin pultikantaan että se narahti auki.Kyllä joutui sen jälkeen istumaan alas juomaan pari keppanaa ja huokasemaan helpotuksesta. :lol:
Kyllä me tästä saadaan,kohan vähän laitetaan!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No niin, ainahan näissä kannentiivite on rikki :roll:

Ei ne kannet taida olla kovinkaan usein halki, ainoa on tuo vito500tkm:n kansi, mutta olikos sekin 200d:n kansi kun en enää muista ?

Ne joskus vähän paukkuvat ne kannenpultit, huolella putsaa ja ostaa vaikka ihan oman avaimen kannentiivstetyöhän. Se on halpa vakuutus homman onnistumiselle...niin ja sen kuusiokolon kanssa.

Ai niin kopkop, mulla on bilteman kuusiokolosarja pikkuavaimia. Sitten on niitä irrallaan ostettuja kunnollisia isompaan vääntiöön..ja niistä on se 6 mm jo aika kulunut, eli uusia sekin tarvii. Tosin siitä voi smirklata kuluneen osan aina välillä pois. (ja en sitten tiedä heikkeneekö materiaali kun smirkeli sen kuumentaa, luultavasti).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Hartikainen teki diagnoosin ja velotti 20 e.
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Joo kiitos kovasti kannustuksesta, sitä tässä tarvitaan ja homma ei varmaan olisi lähtenyt käyntiin tällä tapaa ilman tätä palstaa. Maanantaiksi olis tarkoitus saada kansi koneistamoon ja pääsis kasaamaan ensiviikolla :shock:
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Kansipultteja ei kannata kertaryykäsyllä vääntää auki. Pikkusen kun nitkuttelee, niin murtuu ruoste pulttien kierteestä ja lopulta pultit aukeaa. Ei säry avaimet eikä pultit katkea. Tämä varsinkin jos autolla paljon ikää ja kilometrejä paljon takana. Kuukausi takaperin avasin ensimmäisen kerran 18 vuotta ja 600tkm ajetusta koneesta kannen. Jos olisin pitkällä vääntimellä kertaryykäsyllä väntänyt, niin pultti taikka avain olisi varmasti katkennut. Takimmaiset kannen pultit olivat umpiruosteessa.

Olen ihmetellyt vitojen kannentiivisteen heikkouksia mistä johtunevat. Henkilöautomalleissa ei vastaavia ilmene vähäisillä kilometreillä.

Kansihalkeamia hyvin harvoin, ainakaan neloskoneissa.
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

XZN avain niille kannenpulteille! EI torx vaikka näyttäis menevänkin..
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Niin, tervetuloa edelleen kasvavaan viton pahvikerhoon 8)
Täältä foorumin kautta saa neuvoja jos ongelmia tulee.
Veskolan www sivuilta löytyy aiheesta työohjeet. (kiristysmomentteja en löytänyt?)

Minua kiinnostaa näissä viton pahvi jutuissa se että onko kyseistä ongelmaa esiintynyt enää toista kertaa? Täällä mitä on juttua ollut niin lähes kaikki pahvi vikaset vitot on olleet 100-250tkm ajettuja joihin pahvia ei oltu vielä vaihdettu. Niin kuin tämäkin tapaus ilmeisesti on. (minun kansivaiva oli erityyppinen niin sitä ei voi laskea mukaan)
veskola kirjoitti:Ei ne kannet taida olla kovinkaan usein halki, ainoa on tuo vito500tkm:n kansi, mutta olikos sekin 200d:n kansi kun en enää muista ?
Viton oma kansi oli halki. En tiedä mikä sitä vaivasi. Vanha ja väsynyt tai jotain. Selvää syytä ei löytynyt, mitään jälkeä kun ei kannessa näkynyt. Kone poltti nelos sylinterissä jäähdytysnestettä. Täydellisen kansirempan jälkeen ei kestänyt kuin 1000km ja sama juttu. Sen jälkeen vaihdettu 200D:n kansi pelaa hyvin. 200D:n kansi on samaa valua mutta vesikanavia on vähemmän. Voi olla jopa parempi.

Kansipultteja kun avaa niin ei kannata hosua. Avain huolella kannan pohjaan asti ennen kuin väännät auki. Kannenpultin kierteet kannattaa putsata kunnolla. Asentaessa moottoriöljyä pultin kierteeseen ja kantaan. Estää pultteja paukkumista ja näin menee paremmin oikeaan momenttiin. Samalla kun kansi remppaa teet ja kansi on irti niin vaihda ehdottomasti uusi termostaatti samalla. Jälkeenpäin sen vaihtaminen on todella tuskaista. Eikä tarvike termarilla.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Omaan Vitoon ei tiettävästi ole vaihdettu pahvia.. jotain vikaa kuitenkin on kun jäähdytysnestettä kuluu litra kahdessa viikossa :D tosin ehkä webasto taitaa vuotaa, mutta eihän toi vettä pitäis viedä jos pahvi on menny??
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

keef kirjoitti:Omaan Vitoon ei tiettävästi ole vaihdettu pahvia.. jotain vikaa kuitenkin on kun jäähdytysnestettä kuluu litra kahdessa viikossa :D tosin ehkä webasto taitaa vuotaa, mutta eihän toi vettä pitäis viedä jos pahvi on menny??
Juu ei. Todennäköisesti vain vuotaa jostain. Mulla pukkasi paineet jäähdytysjärjestelmään heti kun ahdot nousi yli 0,3:n. Ja sitä ei voinnut olla huomaamatta. Vesihöyryä tuli tientäydeltä ja matkustamoon ei tullut lämmintä, vedet suihkusi korkin kautta ulos. Vika oli kannessa, ei pahvissa.
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Veskolan ohjeet kuvineen ovat erinomaiset plus muidenkin kirjalliset ohjeet kerrassaan upeat :D
Näin se homma etenee!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vito500tkm kirjoitti:Minua kiinnostaa näissä viton pahvi jutuissa se että onko kyseistä ongelmaa esiintynyt enää toista kertaa?
On, merkkiliikkeen asentama "vahvistettu"??? tiiviste hajosi 45 000 km asennuksen jälkeen. Tosin minulla oli tehoa liikaa ja liian pieni ahdin käytössä, silläkin voi olla merkitystä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nii, tarkoitinkin ei viritettynä tai asennusvirheestä johtuen.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vito500tkm kirjoitti:Nii, tarkoitinkin ei viritettynä tai asennusvirheestä johtuen.
Mitäääh, onko jollakin virittämätön Vito :shock: Eikös semmonen ole vaarallinen ajaa :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

veskola kirjoitti:Eikös semmonen ole vaarallinen ajaa :roll:
On. Keltaisessa vitossa tuli 200D:tä ikävä.
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Kansi lähti irti mutta helppo homma se ei kyllä ole, täytyy sanoa.
Kannentiiviste ei kyllä näytä palaneelta mutta näkyykö se alkava vuoto paljaalla silmällä on eri juttu?
EGR venttiili kuulemma vaikuttaa kanssa käyntiin ja joku sanoi että saattaa aiheuttaa nakutusta.
Oisko kellään tietoo asiasta?
Onko kellään ollut polttoaineen esisuodatin tukossa?

TURBON IRROTUS.....VOI "PERHANA" SENTÄÄN!! kiva homma! :D
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Kyllä se turbon irrottaminen sitten kolmannen kerran jälkeen rupeaa jo käyttämään :wink: .

Pahvissa ei siis näkynyt jälkeä? Yleensä hajoaa siitä ykkössylinterin ja öljykanavan välistä.
Onko kellään ollut polttoaineen esisuodatin tukossa?
ON. Mulla oli pa-suodatin joka näytti tältä.
Suodatin puhdistuksen jälkeen.
Mutta eipä tuo käyntiin paljoa vaikuttanut. Ainakaan ääniin.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Vitomies kirjoitti:Kansi lähti irti mutta helppo homma se ei kyllä ole, täytyy sanoa.
Kannentiiviste ei kyllä näytä palaneelta mutta näkyykö se alkava vuoto paljaalla silmällä on eri juttu?
EGR venttiili kuulemma vaikuttaa kanssa käyntiin ja joku sanoi että saattaa aiheuttaa nakutusta.
Oisko kellään tietoo asiasta?
Onko kellään ollut polttoaineen esisuodatin tukossa?

TURBON IRROTUS.....VOI "PERHANA" SENTÄÄN!! kiva homma! :D
Kannentiivisteen sylinteriä ympäröivään metallirenkaaseen tulee yleensä tummentuma varsinkin, jos vuoto on sieltä ykköspytyltä öljytilaan. Nestetilaan oleva vuoto puhdistaa useasti kirkkaan jäljen pakkasnesteen vaikutuksesta. Paha pakkasnestevuoto esim. bensakoneissa puhdistaa jopa männän laen kirkkaan puhtaaksi vuotavasta sylinteristä.
Mersun koneen kanssa kannataa olla tarkkana kun tekee diagnoosia vuotavasta tiivisteestä. Nakutuslähteitä on monta. Itse en lähde vaihtamaan kannentiivistettä ennen kuin paisariin tulee ilmakuplaa tai tiiviste vuotaa ulospäin öljyä siinä määrin,että venttiilin hydr. nostajille ei riitä enää öljynpaine.
Kannattaa näyttää kannentiivistettä ja alumiinikantta ennen puhdistusta sellaiselle joka on tehnyt kansiremppoja. Liuottimilla puhdistetussa alumiinikannessa näkyy yleensä vielä tummentumana vuotokohta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Esisuodatin kuuluu vaihtaa aina 45 vai 90 vai 180 tkm välein. Hinta on muutamia euroja...niin siis vaihtaa :lol:

Tutkimusten jälkeen kansi suoraksi ja uusi tiiviste liimalla kiinni...sitten taas runtua :lol:

...jaa mikäs siinä turbon irrotuksessa :lol: heh heh heh. Vaikeampi se suurempi viriturbo on irroittaa :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Siihen esisuodattimeen pitää sitten myös hankkia se tiiviste erikseen... :lol:

Viton huoltoa helpottais huomattavasti, jos siinä olis ohjaamossa samanlainen koirankoppi kuin 207-310 pakuissa...
..siitä kopperosta on monasti melkoisia huoltotoimenpiteitä tehty... ja poistettu teeri :shock:
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Sinne koneistamon pöydälle kansi jäi odottamaan käsittelyä.
Sovittiin että venttiilinvarrenkumit uusitaan, venttiilien tiiviys tarkistetaan,suuttimet ponnistetaan ja kansi oikaistaan.Hinta tulee olemaan 160e.
Voi olla että kasaamaan pääsee vasta ensiviikolla.
Kiinnostaisi tietää mikä on yleisin syy tai paikka josta turbo särkyy?
Oisiko turbolle mitään mitä tässävaiheessa voisi tehdä tai tarkistaa
:roll:
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Mulla on sellainen käsitys että 200tkm ajettu turbo pitäisi olla vielä hyvässä kunnossa. Vaan ei noista koskaan varmasti tiedä että millon hajoaa. Ainoa varmistus olisi käyttää se nyt pajalla huollossa. (Itse en käyttäisi)
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Muuttuvasiipiset turbot pitäisi huoltaa 1000...1500 käyttötunnin jälkeen eli jopa 100...150 tkm välein. Karstoittumisen vuoksi siivet tahtoo juuttua kiinni.

Katsokaapa täältä kun, ette muuten usko:
http://www.technologie-entwicklung.de/G ... turbo.html

Tavallinen turbo kannattaa käyttää tarkistuksessa, jos se vain on irti autosta ja alkaa olla ajettu jo 200tkm. Säästyy isommilta kustannuksilta.
Poikkeuksetta taitaa olla käytäntö, että turbot ajetaan huoltamattomana paskaksi ja ostetaan uusi tilalle.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ellei se akseli, jossa siivet ovat kiinni, liiku holtittomasti sivusuunnassa, niin ei kannata päätä vaivata turbon kunnosta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Onko vitoihin asennettu tehdasasennuksena monenlaisia turboja vai onko malli sama kaikissa?
Viheltävä ääni olettettavasti kertoo jos jotain on vialla?
Tällaista kysyttävää taas tuli mieleen..."karjalaa kallistellessa" :lol:
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Sama kaikissa, (cdi:ssä eri).
Viheltääkö turbo?
Onko sulla viton pumppu vakiosäädöissä?
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Ei vihellä turbo ja kaikki on alkuperäisissä kuosissa :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Joissain aivan viimeisimmissä, ainakin saksan v230td-malleissa, joissa on egr, löytyy alipaineella ohjattava turbo.
Vitomies kirjoitti:...ja kaikki on alkuperäisissä kuosissa :)
Miksi :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Minulla on siinä turbon kyljessä sellainen alipaineboksin näköinen laite,mikähän lienee?
Samoin syöttöpumpun päädyssä on alipainekalvolla varustettu boksi?
Vito on ollut norjassa vuoteen 2005 asti ja sieltä se on alunperin ostettu. :roll:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikös turbon kyljessä ole paineboxin näköinen kello, eli hukkaportin kello. Pumpulla on samannäköinen alipaineella toimiva tyhjäkäntisäädin.

Jos turbon kellolel tulee letku imusarjalta yhden mokkulan kautta niin kyseessä on paineellaohjattava hukkaportti. Mikäli siellä on niitä isoja mustia mokkuloita, joiin menee alipaine ja sähköä, niin sitten alipaineella.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Tuossa on viton turbo ylipainekellolla.
Kuva
Vastaa Viestiin