
automaatti vastaan manuaali
Toisaalta hyvin ajoitettu maatin nykäys voi saattaa potentiaaliset perillis-ehdokkaat 5 milliä lähemmäs määränpäätään.Kaapo kirjoitti:Lisäksi: omistajan ollessa seuralaisensa kera L:n takaistuimella "puhteissa", vaihtojen nykimättömyys varmistaa, etteivät perilliset H-hetkellä valu yllättäen S:n ovipahveilla

Mersun automaatti on kautta aikain tunnettu nykivistä ja kovista vaihdoistaan.Mauri H. kirjoitti:Ei mersun automaatti nykäise, paitsi aamun ekalla vaihdolla hiukan
Jos vaihdot ovat pehmeitä, sillon maatti luistaa ja pussi(t) ohenee kummasti lähiaikoina....

On se silti ihan hyvä... ...ja kestävä... ...Kaikkeen tottuu...

Ps. Äänestin automaattia.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Äläs elvistele sillä Getragillasijorma kirjoitti:Tosi miehet vaihtaa kepistä![]()
hehheh
![]()

No, jos vääntöä löytyy kuten Jorman autosta niin ehkä se manuaalikin menee.
Mutta, omassa on paineet nyt aika kovalla, eikä se silti juurikaan nykäise, varsinkaan kun on lämpimät öljyt. Dextron III tekee kummia verrattuna halvempaan laatuun.
Itseasiassa hiukan kuormitettaessa laatikko toimii upeasti, ihan kevyellä kaasulla sen vaihdon ehkä tuntee, tosin tässä rynkytyksessä ei sitä edes huomaa, samperin tienhoitoporukka ja niiden määrärahat.
Nyt viides automaattivaihteistolla varustettu menopeli peräjälkeen, en ottaisi käsivaihteista enää käyttöautoon, kolme automaattivaihteista autoa käytössä tällä hetkellä (siis yksi kerrallaan...
).
Kilvanajossa radalla manuaalivaihteisto puolustaa kyllä paikkaansa, jenkkisportti voisi olla hauskempi käsivalintaisella rata-ajossa, tosin kaupunkiliikenteessä siinäkin automaatti on ehdoton.

Kilvanajossa radalla manuaalivaihteisto puolustaa kyllä paikkaansa, jenkkisportti voisi olla hauskempi käsivalintaisella rata-ajossa, tosin kaupunkiliikenteessä siinäkin automaatti on ehdoton.
epk kirjoitti:Marko M kirjoitti:Edellinen oli automaatti, tämä on manuaali. Seuraavassa autossani pitää olla ehdottomasti automaatti.
vinkki vinkki:
mitä jos löisit tähän nykyiseen autoosi tomaattilaatikon ?
tallista löytyy juurikin 190 2.3 irti otettu tomaatti, vm 92
Ei välttämättä pöllöltä kuulostaisi, mutta tässä on näitä rahareikiä vähän joka suuntaan tällähetkellä

EDIT: Olisikohan moinen laatikon vaihto kovakin homma / kuinka jälkiasennetun vaihteiston saa toimimaan?
230 C 1978
tuolta jotain tietoa: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... %2A+tom%2AMarko M kirjoitti:epk kirjoitti:Marko M kirjoitti:Edellinen oli automaatti, tämä on manuaali. Seuraavassa autossani pitää olla ehdottomasti automaatti.
vinkki vinkki:
mitä jos löisit tähän nykyiseen autoosi tomaattilaatikon ?
tallista löytyy juurikin 190 2.3 irti otettu tomaatti, vm 92
Ei välttämättä pöllöltä kuulostaisi, mutta tässä on näitä rahareikiä vähän joka suuntaan tällähetkellä![]()
EDIT: Olisikohan moinen laatikon vaihto kovakin homma / kuinka jälkiasennetun vaihteiston saa toimimaan?
Maar vaihtamisen vapaus siihen autoon missä kepillä leikkimisestä on myöskin iloa..
No okei, voihan tomaatinkin skruuvailla vaihtamaan miten päin haluaa.. Mutta manuaaliin oon tottunut, siinä missä tomaatilla on ihan huisin paljon hauskempi lähteä mäkilähtöön sen jälkeen kun on jättänyt autonsa parkkiin 35 asteen kulmaan Hgin Kalliossa..
t. J

t. J
W204 C180 Kompressor AMG Sport -10
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Turbaani lukolla
Joo jos automaatti niin compuutterilla ohjattu turbiinilukko on ihan jees.
Polttoaineen kulutus laskee dramaattisesti hyvällä elektroniikalla joka ohjaa
turbiinin lukkoa. Älykäs ohjaus ymmärtää laittaa lukon päälle jo 2-vaihteella, jolloin lootan hyötysuhde nousee lähes manuaalin tasolle (häviöksi jää vielä pumppu ja suuremmat mekaaniset häviöt). Manuaalin hyvänä puolena on
luotettavuus ja ajotuntuma. Automaatin hyvänä puolena on ajon helppous varsinkin kaupunki liikenteessä ja vaihteiden vaihdon aikana liike energiaa siirtyy perään kokoajan jolloin matkustaminen on miellyttävämpää kuin manuaalilla...
Polttoaineen kulutus laskee dramaattisesti hyvällä elektroniikalla joka ohjaa
turbiinin lukkoa. Älykäs ohjaus ymmärtää laittaa lukon päälle jo 2-vaihteella, jolloin lootan hyötysuhde nousee lähes manuaalin tasolle (häviöksi jää vielä pumppu ja suuremmat mekaaniset häviöt). Manuaalin hyvänä puolena on
luotettavuus ja ajotuntuma. Automaatin hyvänä puolena on ajon helppous varsinkin kaupunki liikenteessä ja vaihteiden vaihdon aikana liike energiaa siirtyy perään kokoajan jolloin matkustaminen on miellyttävämpää kuin manuaalilla...
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 655
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Loimaa
Ite olin ennen sitä mieltä että automaatit kuuluu invalideille ja jenkkiautoihin.
Mutta nykyään on ihan kiva ajella vaikka hesan keskustassa puhua puhelimeen, juoda kahvia, syödä eväitä ja näyttää keskisormea ooppeli kansalle jotka kiilailee tai nyssöttää edessä
Toisaalta automaattivaihteisto EI sovi pienitehoiseen autoon esim.200D tai työkäytössä ollut saab 93 -98 1.6 kyseinen saba oli harvinaisen v....mainen ajettava. nykyinen A6 turbo meneekin jo aivan eri tavalla.
Porukoilla on tojota hdj80 automaatti ja se on tosi mukava ajettava kun vertaa edellisiin maastureihin jotka oli "kovalla" laatikolla. ne kinuskit on aina osannut tehdä hyviä ja kestäviä autom.laatikoita.
Tiesittekö muuten että honda on tehnyt -70 luvulla goldwingiä 4vaihteisella automaatilla!!
oli varmaan erikoinen ajattava
Mutta nykyään on ihan kiva ajella vaikka hesan keskustassa puhua puhelimeen, juoda kahvia, syödä eväitä ja näyttää keskisormea ooppeli kansalle jotka kiilailee tai nyssöttää edessä

Toisaalta automaattivaihteisto EI sovi pienitehoiseen autoon esim.200D tai työkäytössä ollut saab 93 -98 1.6 kyseinen saba oli harvinaisen v....mainen ajettava. nykyinen A6 turbo meneekin jo aivan eri tavalla.
Porukoilla on tojota hdj80 automaatti ja se on tosi mukava ajettava kun vertaa edellisiin maastureihin jotka oli "kovalla" laatikolla. ne kinuskit on aina osannut tehdä hyviä ja kestäviä autom.laatikoita.
Tiesittekö muuten että honda on tehnyt -70 luvulla goldwingiä 4vaihteisella automaatilla!!
oli varmaan erikoinen ajattava

1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Tämä tuli niin äkkiä, että roisku pitkin täkkiäKaapo kirjoitti:Pasi M. kirjoitti: Sitä varten Ässissä on kuskit. Saahan suharikin jotain tehdä palkkansa eteen.![]()
Lisäksi: omistajan ollessa seuralaisensa kera L:n takaistuimella "puhteissa", vaihtojen nykimättömyys varmistaa, etteivät perilliset H-hetkellä valu yllättäen S:n ovipahveilla

Mutta jos tuohon kysymykseen tulee niin itse olen automaatin kannalla.
Ei sitä edes tarvitse selittää, niin se vaan pitää olla!
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Menee kyllä OT:ksi, -entinen saabisti heräs, mutta mistäs noin pienikoneisia saabeja löytyy?Ville Komulainen kirjoitti:työkäytössä ollut saab 93 -98 1.6 kyseinen saba oli harvinaisen v....mainen ajettava.
Kaikki 9-3:n motit oli tietääkseni 2litrasia-98vuonna

-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 655
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Loimaa
Pikkusen omia makuaistimuksia...
Manuaalilla ajelen mielummin,automaatti ei oikein minun mieleen,jotenkin haluaa vain itse määrätä ja tietää mikä pykälä siellä laatikossa on.Varsinkin näin talvella ei tuo automaatilla ajelu houkuta.Luultavammin metsähallitus kutsuisi kun innostuisi leikkimään.
Kesällä kävin koeajolla W124 280 E:llä,oli USKOMATTOMAN laiska tuollainen, automaatilla varustettuna,viekö tuo laatikko noin älyttömästi tehoja?Tuntu hieman että menee tehot hukkaan automaattilaatikolla...
Tottakai automaatti on hyväkin,mukava ja vaivaton,mutta ennemmin alla sitten joku S-sarjan mersu ISOLLA koneella...
Manuaalilla ajelen mielummin,automaatti ei oikein minun mieleen,jotenkin haluaa vain itse määrätä ja tietää mikä pykälä siellä laatikossa on.Varsinkin näin talvella ei tuo automaatilla ajelu houkuta.Luultavammin metsähallitus kutsuisi kun innostuisi leikkimään.
Kesällä kävin koeajolla W124 280 E:llä,oli USKOMATTOMAN laiska tuollainen, automaatilla varustettuna,viekö tuo laatikko noin älyttömästi tehoja?Tuntu hieman että menee tehot hukkaan automaattilaatikolla...

Tottakai automaatti on hyväkin,mukava ja vaivaton,mutta ennemmin alla sitten joku S-sarjan mersu ISOLLA koneella...
Kyllähän se on täysin autosta ja sen luonteesta kiinni, kummalla vaihdetaan:
-pikkuautot pääsääntösesti manuaali
-kilvanajoautot manuaali (paitsi kiihdyttelyvehkeet)
-S-Klass automaatti!!
-E ja C Klass vähän moottorin mukaan, vääntävät sietää automaatin.
Mikään ei ole niin hirveetä kuin heikkovääntönen pikkujapsi automaatilla...
-pikkuautot pääsääntösesti manuaali
-kilvanajoautot manuaali (paitsi kiihdyttelyvehkeet)
-S-Klass automaatti!!
-E ja C Klass vähän moottorin mukaan, vääntävät sietää automaatin.
Mikään ei ole niin hirveetä kuin heikkovääntönen pikkujapsi automaatilla...

ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Meikäläinen väittää, että kyseessä on sittenkin "optinen harha". Tietysti riippuu, mihin vertaa ja jos entinen auto on joku 500E, 280E onkin varmaan laiskan tuntuinen.AM kirjoitti:Kesällä kävin koeajolla W124 280 E:llä,oli USKOMATTOMAN laiska tuollainen, automaatilla varustettuna,viekö tuo laatikko noin älyttömästi tehoja?Tuntu hieman että menee tehot hukkaan automaattilaatikolla...![]()
..
Itsellä kyllä oli opettelemista karvalakki-W201:n jälkeen tuohon 300TE:een mikä ei nyt ihan mahdoton raketti ole mutta kohtuullisen rivakka kulkija kumminkin. Jotenkin alussa tuntui, että eihän tää kulje mihinkään, kun ei pitänyt enää keppiä hämmentää eikä mistään kuulunut juuri mitään ääntä. Vasta vilkaisu nopeusmittariin kertoi että vauhtia on rutkasti yli sallitun -- vauhti kertyy varmaan siinä 280E:ssakin jotenkin yhtä huomaamatta ja kivuttomasti.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ei sen niin väliä, vaikka olisi eurokin. Kaukajärvellä bongattu joku aika sitten punainen välikoppainen Escort, automaatilla ja huimalla 1.1-litraisella koneella. Taitaa olla aika tuskaista se eteneminenAhti kirjoitti: Mikään ei ole niin hirveetä kuin heikkovääntönen pikkujapsi automaatilla...

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Kaapo taas väittäisi tähän jonon jatkoksi, että perslistoon verkkaiselta tuntuva kiihtyvyys on helposti houretta ja harhaa myös kepitettävässä autossa. Ainakin siinä vaiheessa, kun massaa on W126:n verran siten meno muutenkin eleetöntä sekä hiljaista. Manuakin vatkaten Daami tuntuu varsinkin motarin rampilta kiihdyttäessä patalaiskalta. Lapikas on konehuoneessa, mutta mitään ei mukamas tapahdu. Kun sitten muutaman sekunnin jälkeen väkeä alkaa tulla perä edellä vastaan sankoin joukoin, eikä oma auto vielä silloinkaan ole kulkevinaan mihinkäänAku P kirjoitti: Meikäläinen väittää, että kyseessä on sittenkin "optinen harha". Jotenkin alussa tuntui, että eihän tää kulje mihinkään, kun ei pitänyt enää keppiä hämmentää eikä mistään kuulunut juuri mitään ääntä. Vasta vilkaisu nopeusmittariin kertoi että vauhtia on rutkasti yli sallitun -- vauhti kertyy varmaan siinä 280E:ssakin jotenkin yhtä huomaamatta ja kivuttomasti.

Mitä tästä opimme: korostetun edustukselliset ja hiotut ominaisuudet autossa vievät ajamisesta sen brutaalin munaskuissa kihelmöivän nautinnon


Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Varmaan myös harhaa aiheuttaa ko. auton paino, 1570kg ja se, ettei kone kuulu sisälle juurikaan. Kun vertaan tuohon 250D:hen, niin kyllähän siinä vauhti tuntuu aika lailla enemmän. En ole ajanut 280E:tä manuaalina, joten en tiedä syökö laatikko tehoja niin paljon, että sitä perstuntumalla huomaisi. Speksien mukaan tosin automaatti on manuaalia ripeämpi 0-100-rykäisyssä, mutta varmasti tuntuu kovaa askia pehmoisemmalta...Kesällä kävin koeajolla W124 280 E:llä,oli USKOMATTOMAN laiska tuollainen, automaatilla varustettuna,viekö tuo laatikko noin älyttömästi tehoja?Tuntu hieman että menee tehot hukkaan automaattilaatikolla...![]()
Tai sitten testasit rikkinäistä yksilöä

"Automaatti on huonompi talvella"
"Automaatti on huonompi matka-ajossa"
Ei ymmärrä. Parempihan se on.
Matka-ajossa tietysti melu on suurempi johtuen loikkarin puutteesta, tehtaalla on lykätty liian tiuha perä autoon. (ainakin minun autossa)
Ohitukset menee automaatilla paremmin, ei tarvitse kytätä kolmonen silmässä ohituspaikkaa, vaan oikea vaihde on - kuten Mauri sanoi - aina päällä. Vain nilkan suoristus, ja johan mennään.
Myös talvella tomaatti on helpompi hallita, ei ole mahdollisuutta sammuttaa moottoria jarrulla, ei tarvitse vaihtaa vaihdetta kesken tai ennen mutkaa ja jos tarvitsee, niin edelleen nilkka hoitaa vaihdon.
Myöskään käsijarrua käyttäessä ei tarvitse kuin nykäistä kahvasta (l. vetää nuppia ja polkaista sitä vasemmanpuoleista lautaa).
Toisessa ketjussa aiemmin käsitelty vasemmanjalanjarrutus on automaatilla helpompi hallita.
Nämä eivät ole mielipiteitä, vaan abspoluuttisia totuuksia.
"Automaatti on huonompi matka-ajossa"
Ei ymmärrä. Parempihan se on.
Matka-ajossa tietysti melu on suurempi johtuen loikkarin puutteesta, tehtaalla on lykätty liian tiuha perä autoon. (ainakin minun autossa)
Ohitukset menee automaatilla paremmin, ei tarvitse kytätä kolmonen silmässä ohituspaikkaa, vaan oikea vaihde on - kuten Mauri sanoi - aina päällä. Vain nilkan suoristus, ja johan mennään.
Myös talvella tomaatti on helpompi hallita, ei ole mahdollisuutta sammuttaa moottoria jarrulla, ei tarvitse vaihtaa vaihdetta kesken tai ennen mutkaa ja jos tarvitsee, niin edelleen nilkka hoitaa vaihdon.
Myöskään käsijarrua käyttäessä ei tarvitse kuin nykäistä kahvasta (l. vetää nuppia ja polkaista sitä vasemmanpuoleista lautaa).
Toisessa ketjussa aiemmin käsitelty vasemmanjalanjarrutus on automaatilla helpompi hallita.
Nämä eivät ole mielipiteitä, vaan abspoluuttisia totuuksia.

[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Itellä kokemuksia -94 E280 T:stä 5 pykäläisellä tomatiilla, ja eihän se kyllä laiska ole! Kyllä kivasti tempoo 0-100 ja vielä 100-180 mennään vauhdilla, ja eleettömästi. Ja kun loota 5-vaihteinen, ei melusta tietoakaan. Kyseinen auto olisi suoraan sanottuna kaikin puolin pilassa manuaalilla. Kaikki manuaalit osaamattoman kuskin käsissä kauheita allekirjoittaneen mielestä, paljon paljon kauheampia kuin automaatit taitamattomilla. Jos loota on kunnossa ja jarrua ei luulla kytkimeksi, ni ei siitä menosta saa kyrpivää juuri millään.m4rcuz kirjoitti:Varmaan myös harhaa aiheuttaa ko. auton paino, 1570kg ja se, ettei kone kuulu sisälle juurikaan. Kun vertaan tuohon 250D:hen, niin kyllähän siinä vauhti tuntuu aika lailla enemmän. En ole ajanut 280E:tä manuaalina, joten en tiedä syökö laatikko tehoja niin paljon, että sitä perstuntumalla huomaisi. Speksien mukaan tosin automaatti on manuaalia ripeämpi 0-100-rykäisyssä, mutta varmasti tuntuu kovaa askia pehmoisemmalta...Kesällä kävin koeajolla W124 280 E:llä,oli USKOMATTOMAN laiska tuollainen, automaatilla varustettuna,viekö tuo laatikko noin älyttömästi tehoja?Tuntu hieman että menee tehot hukkaan automaattilaatikolla...![]()
Tai sitten testasit rikkinäistä yksilöä
Ja kestävyydestä senverran, enpä hurjemmin ole kuullu alkuperäisessä kuosissa olleiden autojen lootien hajonneen. Enämpi kokemuksia siltä manuaalisaralta, että auto sanoo: "Nyök nyök, jurr jurr, ja kovassa vauhissa alaspäin heitossa (kepittämisessä

Maurin kommentit automaatista oli lähellä sydäntä. Asiat on juuri näin ku Mauri kirjotti. Mitä sitä likaisia öljyjä enään kepillä hämmentämään.
Ehdoton automaatti, ja kummastelen kyllä kommenttia että ei ymmärrä SL:n automaattia. Seki olis pilalla manuaalina. Kyllä rattinapit riittää, hurjastelee niillä, ja onhan niissä tiptronic.
124.023
Automaatti ehdottomasti.
Itselläni ensimmäinen automaatti oli Ford Mondeo, jossa oli 4-portainen automaatti, pidin autosta ja automaatista aika paljon, mutta vaihdoin sen Ford Focus manuaaliin, josta sai kyllä maksiminautinnon , jos tykkää manuaalista. Kytkin oli hydraalisesti kevennetty ja vaihteisto oli vaijerivälitteinen, tarkka ja täsmällinen.
Mutta pikku hiljaa alkoi kyllästyttämään manuaali , etenkin silloin, kun joutui aamuruuhkassa ajamaan. Esim. Vihdintietä Helsinkiin päin, juuri kun sain vitosen silmään, tuli pysähdys liikennevaloihin, taas uudestaan kiihdyttys, vitonen silmään ja voi ei taas pysähdys liikennevaloissa, eli oli väillä todella työlästä.
Rupesi taas automaatti kiinnostamaan, ja onneksi Veho teki sellaisen tarjouksen, josta oli vaikea kieltäytyä, ja auton varustus muutenkin sattui nappiin, niin nyt ajetaan 5-lovisella automaatilla. Niin kuin joku aikaisemmin mainitsi, automaatilla ajaessa tahtoo tulla väkisinkin herrasmies, päästää jalakulkijat ylittämään kadut, kun se ei maksa vaivaa, samalla kaupungissa jää aikaa liikenteen tarkkailuun.
Itselläni ensimmäinen automaatti oli Ford Mondeo, jossa oli 4-portainen automaatti, pidin autosta ja automaatista aika paljon, mutta vaihdoin sen Ford Focus manuaaliin, josta sai kyllä maksiminautinnon , jos tykkää manuaalista. Kytkin oli hydraalisesti kevennetty ja vaihteisto oli vaijerivälitteinen, tarkka ja täsmällinen.
Mutta pikku hiljaa alkoi kyllästyttämään manuaali , etenkin silloin, kun joutui aamuruuhkassa ajamaan. Esim. Vihdintietä Helsinkiin päin, juuri kun sain vitosen silmään, tuli pysähdys liikennevaloihin, taas uudestaan kiihdyttys, vitonen silmään ja voi ei taas pysähdys liikennevaloissa, eli oli väillä todella työlästä.

Rupesi taas automaatti kiinnostamaan, ja onneksi Veho teki sellaisen tarjouksen, josta oli vaikea kieltäytyä, ja auton varustus muutenkin sattui nappiin, niin nyt ajetaan 5-lovisella automaatilla. Niin kuin joku aikaisemmin mainitsi, automaatilla ajaessa tahtoo tulla väkisinkin herrasmies, päästää jalakulkijat ylittämään kadut, kun se ei maksa vaivaa, samalla kaupungissa jää aikaa liikenteen tarkkailuun.
