Moikka,
Historiaa:
Ensin vaihdoin akun ja temppuilu jatkui niin vaihdoin laturinkin. Tilanne
parani mutta ei kunnolliseksi ja uusikaan laturi ei jaksa ladata tyhjäkäynnillä, mutta kierroksilla lataa.
Tilanne:
Akku on ihan ok, latasin juuri sitä erillisellä laturilla ja hyvältä näyttää napa
jännite>> eli akku on huomisen ajoon valmis. Olen melkein 99% varma että
laturi vika, koska kaikki kaapelit katsottu>> ja resistanssit ovat pieniä
kaapeleissa. Otan viikolla laturin auki ja yritän etsiä viallista osaa sieltä...
124 latausbrobleema
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
No joo, siis tietenkin virrat pitää olla päällä, mutta tarkoitin että käydessä virtaa ei pitäis mennä laturin D+:aan, eikä tulla sieltä pois.miksu.80 kirjoitti:no juu ei.... sinne menee virta silloin ku virta on päälle kytkettynä virtalukosta...G280E kirjoitti:Näinköhän?Jarno.v kirjoitti:Kumma homma...
sinne laturin D+:aan ei pitäs mennä virtaa kuin startatessa ja sammuksissa
.
Re: Lataus
mitta ne diodisillan diodit... ei siellä oikeastaan muualla vikaa voi olla koska se lataa kierroksilla... mikäs muuten on tyhjäkäynninkierrosluku???capriceman kirjoitti:Moikka,
Historiaa:
Ensin vaihdoin akun ja temppuilu jatkui niin vaihdoin laturinkin. Tilanne
parani mutta ei kunnolliseksi ja uusikaan laturi ei jaksa ladata tyhjäkäynnillä, mutta kierroksilla lataa.
Tilanne:
Akku on ihan ok, latasin juuri sitä erillisellä laturilla ja hyvältä näyttää napa
jännite>> eli akku on huomisen ajoon valmis. Olen melkein 99% varma että
laturi vika, koska kaikki kaapelit katsottu>> ja resistanssit ovat pieniä
kaapeleissa. Otan viikolla laturin auki ja yritän etsiä viallista osaa sieltä...
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
laturi
Moikka,
Vanhasta laturista mittasin diodit ja ne on ok eli johtaa toiseen suuntaan ja toiseen ei... Huomenna vois avata uuden laturin ja katsoa sitä...
Vanhasta laturista mittasin diodit ja ne on ok eli johtaa toiseen suuntaan ja toiseen ei... Huomenna vois avata uuden laturin ja katsoa sitä...
Olen samaa mieltä. Toisessa kulkuneuvossani oli samoja oireita eikä säätäjän vaihtaminen auttanut mitään. Toinen, toimivaksi todettu laturi nosti jännitteen yli 14 V.Perttu K kirjoitti:Kyllä tämä vaikuttaa vahvasti diodivialta...
penax
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Re: laturi
Mitenköhän mittasit?capriceman kirjoitti:Moikka,
Vanhasta laturista mittasin diodit ja ne on ok eli johtaa toiseen suuntaan ja toiseen ei... Huomenna vois avata uuden laturin ja katsoa sitä...
Siellä on kolme paria diodeita sillassa. Jos mittasit ulostulonaovoista, niin mittasit sillan, et yksittäisiä diodeita. Vaikka virta näyttäisikin kulkevan oikeaan suuntaa, niin silti jopa 2 vaihetta voisi olla pimeänä.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Laitahan laturia senverran "atomeiksi" (=pitkät sidepultit auki)että pystyt mittaamaan diodit (sekä kentästä ja sillasta) yksitellen ,tuo ulostulonavoista mittaaminen ei tosiaan riitä vaan on mentävä pintaa syvemmälle aivankuten asiantuntija Jorma edellä kertoo...kyllä sieltä lopulta se "todellinen" vika löytyy !
Talvella olisi hyvä olla tuo 14,6 V:n säädinhiilipaketti ...ei muuten keitä akkua ja latautuu nopeammin täyteen eikä se kyllä katkoajolla koskaan tule täyteen...
55 A:n laturit ovat kyllä aika pieniä virrantuotoltaan kun verrataan tyhjäkäyntilatausvirtaa...jää tosiaan vain muutamiin ampeereihin...varsinkin jos on kulunut hihnapyörä ja vanha kiilahihna luistamassa...onkos oikeantyyppinen hihna ettei vain pohjaisi jolloin luistaa varmasti !
Harmillista vain ettei näissä uudemmissa eemeleissä ole edes kunnollista volttimittaria ,joka kertoisi edes latausjännitteen...pitää varmaan etsiä hyvä DVM (=digitaalinen volttimittari) ja asentaa itse .
Mittaa myös tuo roottorin vastus ...on jotain 3,9....4,3 ohmin luokkaa.
Akun lepojännite (=ilman kuormaa mitattu)antaa vähän suuntaa akun kunnosta eli n. 12,7 V =100% varaustila ja 12,4 V= 75% , 12,2 V=50 % jne...varsinainen kuormitusmittaus kertoisi sitten jo enemmän.
Jo -18 asteen pakkasessa käytettävissä on vain puolet akun nimellisestä kapasiteetistä eli 100 Ah:n akku on ainoastaan 50 Ah eikä siitä tosiaan vanhasta akusta puheenollen enää liian montaa käynnistystä tehdä.
Akuissa on eroja niin kylmälatausvirran vastaanottokyvyssä (jää yleensä muutamiin ampeereihin lämpötilasta riippuen) kuin maksimikäynnistysvirroissa että Ampeeritunneissakin eli siinäpä soppaa akun valitsijalle onkin jo riittävästi erikoisakuista puhumattakkaan kun siihen lisätään vielä erilaiset mittaus-standardit niin ...avot
Starttaillaan...
Talvella olisi hyvä olla tuo 14,6 V:n säädinhiilipaketti ...ei muuten keitä akkua ja latautuu nopeammin täyteen eikä se kyllä katkoajolla koskaan tule täyteen...
55 A:n laturit ovat kyllä aika pieniä virrantuotoltaan kun verrataan tyhjäkäyntilatausvirtaa...jää tosiaan vain muutamiin ampeereihin...varsinkin jos on kulunut hihnapyörä ja vanha kiilahihna luistamassa...onkos oikeantyyppinen hihna ettei vain pohjaisi jolloin luistaa varmasti !
Harmillista vain ettei näissä uudemmissa eemeleissä ole edes kunnollista volttimittaria ,joka kertoisi edes latausjännitteen...pitää varmaan etsiä hyvä DVM (=digitaalinen volttimittari) ja asentaa itse .
Mittaa myös tuo roottorin vastus ...on jotain 3,9....4,3 ohmin luokkaa.
Akun lepojännite (=ilman kuormaa mitattu)antaa vähän suuntaa akun kunnosta eli n. 12,7 V =100% varaustila ja 12,4 V= 75% , 12,2 V=50 % jne...varsinainen kuormitusmittaus kertoisi sitten jo enemmän.
Jo -18 asteen pakkasessa käytettävissä on vain puolet akun nimellisestä kapasiteetistä eli 100 Ah:n akku on ainoastaan 50 Ah eikä siitä tosiaan vanhasta akusta puheenollen enää liian montaa käynnistystä tehdä.
Akuissa on eroja niin kylmälatausvirran vastaanottokyvyssä (jää yleensä muutamiin ampeereihin lämpötilasta riippuen) kuin maksimikäynnistysvirroissa että Ampeeritunneissakin eli siinäpä soppaa akun valitsijalle onkin jo riittävästi erikoisakuista puhumattakkaan kun siihen lisätään vielä erilaiset mittaus-standardit niin ...avot
Starttaillaan...
345 # 650