vm. -02 Viton laatikko kaipaa uusia öljyjä.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Pitäisi vaihtaa laatikko-öljyt, eli onko se nyt tämä Castrol SMX-S 75W-85 vai vehon myymä esson/ vito500tkm suosittelema Mobil MB GTR 235.10

Saako esim. motonetistä tuota castrolin tai mobilin öljyä?
W638 CDI
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Ei o motossa näkyny noita öljyjä. Varaosamaailmassa näkyi olevan hyvänlainen valikoima laatikkoöljyjäkin...

Ja päivitystä 110D:n laatikon toiminnan osalta nyt kun muutamat tuhannet km:t on ajettu castrolin öljyillä;
Kylmänä laatikon toiminta huomattavasti nihkeämpää kuin ennen, lämpimänä pitää enemmän ääntä...
Eli vaihtunee essolaiset seuraavassa vaihdossa - maksakoon sitte vaikka .... *:ta tai #:a...
Fellah
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 13.11.2009 13:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Fellah »

Mahtaakohan mulle riittää pelkkä öljyjen vaihto, ku ei kakkonen mee millää kylmänä päälle.. Jos oon paikallaa, ni menee heittelemällä, mut hiukanki vauhtii, ni ei kakkone uppoo mitenkää. Rutisee vaa. Siis TOSI pahasti.. Ei oikei tiiä miten sillä liikkuis, ku ei vaihteet toimi sillai ku pitäs. Nyt oon kakkosella lähteny, ja toivonu et ei tarvi pysähtyy...

Eli riittääkö öljyt?

Nii juu.. Ajelen 110D.llä
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Onhan siellä öljyä...?

Aika pienihintainen kokeilu on jos vaihtaa uudet öölit.
Fellah
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 13.11.2009 13:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Fellah »

Eletää toivossa että on.. :D No illemmal käyn naapuria häirittemäs, josko sais auton oikei ylös.. Vai mahtaisko sellaset motonet ajorampit kestää ton painoo? Eikös sinne 1.8 litraa öljyy mene?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei semmosilla lattaraudasta tehdyillä ajorampeilla mitään tee, hommaat kunnollisen hallinosturin ja pari järeää autopukkia. Tuskin on viimeinen kerta kun menet auton alle. En usko että Vito edes nousee ajamalla niille lattarautarampeille :roll:

Vakioalustaista ei muuten taida edes tarvita nostaa, riittää kun ajaa parin kakkoskutosen päälle :wink:

Mulla on itsellä hallinosturin ja neljän pukin lisäksi 10cm korkeat "ajoramppit", jotka on koko auton pituiset ja tehty kakkosnelosista naulaamalla. Pikkurempat eli öljynvaihdot sujuu sen avulla ilman nostamisia, vaikka on madallus.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Fellah
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 13.11.2009 13:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Fellah »

Niimpä itekki meinasin ettei niil mitää tee.. Tarvii varmaa tehä itelle sellaset sopivan loivat rampit.. Mut löytyypä tota kutosen lankkuuki tuolta varaston perukoilta..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos laitat sellaiset nousevat rampit niin materiaali saa olla aika järeätä. Pihalla mulla oli kakkosnelosista lappeelleen naulatut rampit, siis neljä 2*4 lappeellaan, ja joku lekaharkko aina päädyn alle. Kestivät jonkun 10-15 vuotta mutta sitten katkesi.

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0227.jpg

Toi mun 2*6 ramppi tukeutuu siis maahan koko pituudeltaan, eli on vaakasuorassa, kuva:

___________________________________
= = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Tietysti pihalle kannattaisi rakentaa oikein kunnollinen, teräsbetonista tehty paikka alustahommia varten. Justiin eilen tunkkasin auton neljän pukin päälle jarrujen ilmausta varten, niin onhan siinä ihan turhaa hommaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Fellah
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 13.11.2009 13:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Fellah »

Iha L-profiilista meinasin hitsuutella.. Varmaa 30*30*5mm vahvasta.. Naapuris ois 20*20*2mm RHS.stä tehdyt, ja samantyyliset meinasin itellekki tekasta.. Mut näin öljyn vaihtoo ajatellen, ajan 6" lankkujen päälle, tai kurvaan toho naapurii nosturille..
Ruuvaaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 02.07.2009 11:23

Viesti Kirjoittaja Ruuvaaja »

Laitanpa minäkin lusikan tänne soppaan. Oli niin kallista toi spesiaalilimonaadi tuohon automaattiin, että laitoin huuhtelun kera meidän V-sarjalaiseen automaattiin ihan normi Dexron II:set (2 € litra). Ongelmitta on pelannut nyt reilu 10 tkm. Et silleen... Jos hajoaa niin hajoaa, eipä tuo nyt niin raponen peli ole muutenkaan, työnnetään sitten ladon taakse arvoa keräämään.
V 220 CDI -00
VW LT 35 -00
BMW K100 Basic -83
Lynx Ranger V1000 turbo -04
Lynx G-type 440 Racing -97
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Kävin sitte eilen Veholla... :roll:

Pyysin vitoon laatikkoöljyt, Sain tiskille kassin, jossa oli 4x 1 litran pulloa... ennen on riittänyt viton laatikkoon 2 litraa... :shock:

Otti sitte tiskinhoitaja 2 pulloa pois kun ihmettelin asiaa...

Mutta onko toi öölikään nyt sitte oikeeta??? Pullon kyljessä tyyppi A001 989 26 03 10.
??

Hinta oli ainaki tähtitieteellinen reilut 33€/litra... aika kipeetä...
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Mistä tätä Castrol SMX-S 75W-85 öljyä voi ostaa ja onko halvempaa kuin vehon myymä esso, jos se maksaa sen 33e litra

Tämä Catrol SMX-S 75W-85 on siis nyt oikeaa tavaraa manuaalilaatikkoon?

Kiitos!
W638 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minä ostin aikoinaan castrolin öljyä autohuollosta, pumppasivat isosta tynnyristä omaan astiaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

KL myy tuota Castrollia litran purkeissa. Hintaa en muista enää. Jokuhan täällä sanoi että se Esson öljy olisi parempaa mutta omakohtaista kokemusta ei ole. Castrollit ostin ja ne odottaa vieläkin hyllyssä :D
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Mä ajoin noilla casrtollin öljyillä reilut 20 tuhatta km, viime viikolla laitettiin vehon purkista essolaiset tilalle.

Ei toiminu castrolli ainakaa tuossa 110D:n laatikossa; kylmänä (alle +10) ei mene vaihteet päälle, kauhee ulina isommilla vaihteilla, viheltelyä ja rahinaa pienillä.
Noilla esson öljyillä on kuin eri laatikko. Vaihteet menee päälle niin että heilahtaa ja ei pidä mitää ääntä. Ja ihan kuin auto kulkisikin paremmin :roll: :D

Että rahalla saa näköjään... :roll:

66 euroa 2 litrasta öljyä...
vikavito
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 12.07.2010 00:41

vm. -01 Viton automaattilaatikon vaihto.

Viesti Kirjoittaja vikavito »

Nyt ois veres laatikko saatu makso 1230€. Kertoisko joku nyt helpoimman tavan vaihtaa laatikko, kun näyttää niin ahtaalta nuo paikat konehuoneessa.
Myös muut vinkit mitä kannattais ottaa huomioon vaihdon yhteydessä ovat tervetulleita. :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: vm. -01 Viton automaattilaatikon vaihto.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tälleen...tämä on ainoa ja siten helpoin tapa:

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0109.jpg

Ainakin vanhemmassa esikammiokoneessa, tuskin cdi:ssä on sen paremmin tilaa. Ehkä sun tarttis kaivaa jostain se huolto-ohje aiheesta, siinä se kerrotaan.

(Itse yritin ensin nostaa lootan pois koneen ollessa paikallaan, mutta se ei sieltä mahdu tulemaan om601:n ollessa kyseessä)

Manuaalivaihteisto mahtuu irtoamaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vikavito
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 12.07.2010 00:41

Re: vm. -01 Viton automaattilaatikon vaihto.

Viesti Kirjoittaja vikavito »

veskola kirjoitti:Tälleen...tämä on ainoa ja siten helpoin tapa:

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0109.jpg

Ainakin vanhemmassa esikammiokoneessa, tuskin cdi:ssä on sen paremmin tilaa. Ehkä sun tarttis kaivaa jostain se huolto-ohje aiheesta, siinä se kerrotaan.

(Itse yritin ensin nostaa lootan pois koneen ollessa paikallaan, mutta se ei sieltä mahdu tulemaan om601:n ollessa kyseessä)

Manuaalivaihteisto mahtuu irtoamaan.
Kiitos tiedosta, näin minäkin sen ajattelin tapahtuvan. Eikun hommiin sitte vain.
Olis sitte laatikko tarjolla jos joku osaa ja haluaa kattoa mitä se on syöny, ilmaseksi saa toimituskulut tietty joutuu maksaan. :wink:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: vm. -01 Viton automaattilaatikon vaihto.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuolla on tarinaa edelliseltä kerralta kun irrotiin konekehikon autosta ja lootan moottorista:

http://www.autofoorumi.fi/forum/viewtop ... de#p128355

..jos siitä nyt mitään iloa on. Työ tekijäänsä kuitenkin neuvoo parhaiten.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vito1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 23.09.2012 20:09

Re: vm. -02 Viton laatikko kaipaa uusia öljyjä.

Viesti Kirjoittaja vito1 »

Tuntuu vito cdi 02 vuoden mallissa laatikko jäykistymään (13 vuotta samoilla öljyillä :clap: ) Sopiiko tämä motonetin öljy manuaali vitoon? Kiitos! Muita vaihtoehtoja motonetti ei anna manuaali laatikolle.

Febi 21829 Vaihteistoöljy keltainen SAE 75W (GL-4) 1l
Sopivuudet:
Vaihteistoöljy manuaalivaihteistolle vain jos MB 0019892603/235.10 1L
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: vm. -02 Viton laatikko kaipaa uusia öljyjä.

Viesti Kirjoittaja etrade »

Jos ei ole varaa laittaa laatikkon öljyjä mitkä sinne kuuluu niin kannattaa tosiaankin työntää auto sinne ladon taakse kuten aiemmin viestiketjussa. Esso MB 317 on täysin eri tavaraa muihin verrattuna, mutta sitähän ei voi tietää jos ei ole edes nähnyt kyseistä öljyä.
Ladon taakse vaan tai jättää ennemmin vaihtamatta.
vito1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 23.09.2012 20:09

Re: vm. -02 Viton laatikko kaipaa uusia öljyjä.

Viesti Kirjoittaja vito1 »

saako tuota muualta kuin veholta?
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: vm. -02 Viton laatikko kaipaa uusia öljyjä.

Viesti Kirjoittaja etrade »

Pari vuotta sitten sai netistä jostain viron suunnalta edullisemmin litran purkkeja mutta hain kuitenkin veholta. Nyt en löytäny nopeasti netistä.

Tuos vanhempien vitojen öljytilavuuksia
http://www.rvs.fi/diagnostic/page94.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mobililla sama tuote???
http://mobil.cosan.com/en/veiculos/carr ... oil-mb-317" onclick="window.open(this.href);return false;

Samoja tietoja kun motonetin tuottees tuos Mobilis. Motonetistä vaan öljyt :evil: .
vito1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 23.09.2012 20:09

Re: vm. -02 Viton laatikko kaipaa uusia öljyjä.

Viesti Kirjoittaja vito1 »

Maallikkko kysyy, eli kummalla puolella vitossa (W638) on vaihteistoöljyn proput ja mahtuuko sinne tavallinen räikkä ja kuusiokolo hylsy ilman niveltä? Pitääkö propuista kenties vaihtaa samalla tiivisteet? Kiitos vastauksista.
vito1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 23.09.2012 20:09

Re: vm. -02 Viton laatikko kaipaa uusia öljyjä.

Viesti Kirjoittaja vito1 »

Oisko pikavinkkiä antaa, eli öljyt on otettu pois ja tasan 1.8l tuli pihalle. Nyt laittanut uusia öljyjä sisään, niin vähän yli litran saanut sinne ruutattua sisään ja sen jälkeen alkaa tulvimaan yli. Auto on toki laatikon puolelta pukilla. Pitääkö autoa käynnistää välissä ja käydä vaihteita läpi, että saa lisättyä loput sinne vai pitääkö vaihtaa pukki toiselle puolelle autoa, että täyttö aukko kallistuu toiseen suuntaan?

Kyseessä siis manuaali w638 cdi 110 vito
vito1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 23.09.2012 20:09

Re: vm. -02 Viton laatikko kaipaa uusia öljyjä.

Viesti Kirjoittaja vito1 »

Kallistin auton toiseen suuntaan ja loput öljyt sai menemään sisään. Laatikko ei muuttunut sen paremmaksi, pientä jäykkyyttä ja aina kun vaihtaa vaihdetta vaikka auto ei olisi käynnissä kuuluu kova kilahdus ja ääni tuntuisi tulevan laatikon ulkopuoleta niistä siirto mekanismeista.
Vastaa Viestiin