Alumiinivanteen kiristys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
HA.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 27.01.2007 17:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja HA. »

Joo, kaikenlaisia momentteja näkee. Joskus olen seurannut kun vaihtelevat peltivanteella olevia kesä-/talvirenkaita. Laittavat ristikkoavaimen ja sotkevat siihen päälle, oli sitten kyseessä avaus tai kiristys. Ja se narahtava ääni kuulemma pitää kuulua, silloin on hyvä.

Jos ajatellaan 0,5 m varsi ja siihen 50 kg eli 500 N voimaa, on se 250 Nm, mikä lähtee kevyemmältäkin äijältä helposti. Jos varsi on 1 m, on momentti silloin 500 Nm ja jos sotketaan 100 kg metrin varteen, on siinä 1000 Nm.

Mitä mutteripyssyyn tulee, vääntää käsin helposti enemmän kuin halvalla 1/2" pyssyllä. Rengasliikkeiden parhaat 1/2" IR:t vääntää 800 auki ja 600 kiinni, ilman jatkovartta.

Toinen asia on rasvaus, yleensä usein tapaa kun pyöränpultti narahtaa kuivuuttaan. Sanovat jotkut että ei saa laittaa rasvaa koska silloin pultti varmasti aukeaa? Olen nähnyt rengasliikkeissä että vääntävät kuivana kiinni.

Kitka vaikuttaa momentin aiheuttamaan vetojännitykseen eli kiristysvoimaan pultissa helposti 50%. Pultin kiinnipysyminen taas perustuu siihen että pultti kiristettäessä venyy mutta ei ylitä myötörajaa. Että saadaan oikealla momentilla haluttu kiristysvoima, pitää käsittääkseni kierteen ja vastinpintojen olla rasvattuja. Tosin raskaassa kalustossa käyttävät tervaa, mikä pienentää kitkaa mutta estää ruuvin putoamisen vaikka aukeaisi, eikä ruostu.

Sitten yksi asia on erilaiset alumiinivanteet, yleensä niissä on teräskartio ruuvien rei'issä tai keskiöltä keskitys ja otsapinnasta vastaavat pultit. Jos ensiksi mainitun kiinnipysyminen perustuu kartion kitkaan, on otsapintaisen perustuttava pelkästään pultin venymään. Onko pultti kromattu, musta vai sinkitty, vaikuttaa sekin kitkaan. Näin ollen ei muutaman prosentin virhe avaimessa vaikuta mitään. Eri asia on sitten vastinpintojen puhdistus, asettuminen, kiristyksen tasaisuus ja siksi se jälkikiristys. Pultin lujuus vaikuttaa taas venymään, liian luja ei pysy kiinni jos momentti on tarkoitettu pienemmän myötörajan pultille jne.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Auton kanssa yleensä suurin tarvittava momentti on tuo mainittu
110 Nm. On joitakin kireämpiäkin osia, mutta niitä harvoin availlaan,
lukuunottamatta vetoakselin kiinnitysmutteria, noin 300 Nm. Tämän
momentin voi jo säätää jatkovarrella ja punnuksellakin (esim. 15 kg kahden
metrin varteen). Kierteiden tulisi olla puhtaat, jotta momentit tulisivat
oikein.

Jonkin verran on alle 10 Nm momentteja, mm. hehkutulppien päät ja
venttiilikopan kansi, joka kiristetään monessa vaiheessa lopulta yli
10 Nm:in. Pienin momentti on varmaankin jäähdyttäjän tyhjennystulpalla
(2 Nm). Tämmöinen pannaan käytännössä sormin kiinni.

Pienille momenteille tarvittaisiin oma momenttiavain, yksi avain ei kai
yleensä mene yhtä aikaa alle 10 Nm ja yli 100 Nm.

Tuota vaiheittaista ristiinkiristystä tulisi käyttää siellä missä se on
ohjeena, esim. venttiilikopan kansi, sylinterikansi ja jopa ne vanteetkin.

Jiossakin kohteissa vaaditaan uusimaan tiivisteet tai pultit.
Sylinterinkannen pulteissa ilmoitetaan venymä, jota pidemmät
pultit on vaihdettava uusin. Pultit voivat olla eri mittaisia keskenään
ja vanhat pultit tulisi laittaa samoihin reikiin, missä ne olivatkin.

Veholla seurasin 4maticin etuvetoakselin irrotuksen ja kiinnityksen.
Vasen vetoakseli mahtuu pois irrottamatta niveliä. Nuori asentaja ei
katsonut ohjetta, vaan olisi halunnut avata niveliä. Ei sitten avannut,
kun mainitsin että kaikki pyöränkulmat on hiljattain säädetty.
Kaikki mutterit ja ruuvit pantiin kiinni ilman momenttivainta.
Sisäpuolen kiinnityspultit pitäisi ohjeen mukaan uusia,
mutta vanhat kelpasivat. Työ kesti alle ohjearvon, mutta veloitus
oli täysimääräinen. Jotenkin jäi sellainen tunne, että huolellinen
asiakas pystyisi itsekin vastaavaan suoritukseen.
Veho on sentään laatukorjaamo. Huonompi korjaamo voi
aiheuttaa suoranaista tuhoa, vaikka asiakas seuraisi vieressä.

Esimerkki: autoon sovittiin jarrupalojen ja levyjen vaihto eteen.
Levyjen ja palojen merkki sovittiin (parasta tavaraa eli Brembon levyt ja
Juridin palat). Sovittuna aikana auto vietiin korjaamolle, mutta
nuori asentaja ei heti löytänyt jarrulevyjä. 15 minuutin etsinnän
jälkeen hän ilmoitti, että Brembon levyt löytyivät. Jarrusatulat
pantiin roikkumaan letkujen varaan. "Niin teoriassa, mutta
käytäntö on vähän toinen", sanoi asentaja kun kysyin, eikö
ne kuuluisi ripustaa rautalangan varaan.
Huomautin täydestä jarrunestesäiliöstä, mutta "se menee sitten yli",
oli vastaus. Uudet levyt pyyhittiin mielestäni aika kevyesti
puhtaaksi ottaen huomioon paksun suojarasvan, joten pyysin
varmuuden vuoksi puhdistamaan kunnolla, ettei jää rasvaa jarruihin.
Sitten systeemi kasaan ilman momenttiavainta ja homma on
kuulema valmis. Pyysin kuitenkin huuhtelemaan letkulla auton
moottoritilaan valuneen jarrunesteen pois, ettei se syövyttäisi
maalipintaa. Asentaja muisti evästää vielä kertomalla, että
Tekniikan Maailman jarrupalatesti oli maksettu testi eikä
ollut eka kerta. Näin olikin aika suunnata maantielle. Jarrut hiukan
täristivät uutuuttaan, mikä tietysti hiukan ihmetytti, kun osat olivat
laadukkaita. Tärinä paheni ja viikon päästä oli pakko palata
valittamaan asiasta. Dynamometri näytti reilua tärinää molemmin
puolin ja levyt luvattiin vaihtaa takuuna. Oli kuulemma silloin
tällöin kieroja levyjä. Takuukorjauksessa oli eri asentaja, joka
heti myönsi, ettei autossa ollut Brembon levyt. Brembon levyt
tasapainotetaan ja siitä jää näkyvä reikä levyyn. Brembon levyillä
tärinä häipyi. Aikaa paloi kaikkiaan 5 tuntia, missä
ajassa itse olisi ehtinyt tehdä homman kahteenkin kertaan.
Korjaamolle auton vein ainostaan ajan säästämiseksi,
kun sama paikka myi ja asensi. On mahdollista, että vanteiden
kiristymomentti vaikutti levyjen suoruuteen.

On se varmaan kurppaista asentaa, kun asiakas katsoo vieressä.
Jotkut nyrkkipajat eivät sitä salli ja hermostuvat heti, jos
asiakas kommentoi asennusta.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

JarkkoN kirjoitti: Huomautin täydestä jarrunestesäiliöstä, mutta "se menee sitten yli",
oli vastaus.
Eipä ole sitten ihme jos esim. 116 koristen pellit on puhki jarrunestesäiliön alapuolelta. Nehän on pääsääntöisesti huollettu Veholla ensimmäisessä elämässä.
Tuo no kyllä törkeää toimintaa. Jarruneste pehmentää maalin ja se kesii ajanoloon pois.

Mielenkiintoisia havaintoja muutenkin, kaikki mitä tehtiin niin tehtiin ohjeiden vastaisesti.
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

purilas kirjoitti:Pyöränpultit henkilöautoon ehdottomasti käsipelissä kiinnipäin, vaikka sitten momenttiavaimella. Isompiin vehkeisiin jalkapelissä, ei pyssyllä ei...

Kuorma-autovolvon alumiinietuvanteet saivat vedettyä kieroiksi pyssyn kanssa, hurraa ja pompotipompoti maantiellä! :D
Kyllä meiltä ainakin löytyy töistä vartavasten kuorma-auton pyöränmuttereille tehty pulttipyssyyn kiinnitettävä momenttiavain. Kyseisellä avaimella ei saa avata pultteja, koska avain katkeaisi. Toiminta perustuu siihen, että lämmitetty avain on jännitetty avaimen vartta kiertämällä oikeaan momenttiin ja sitten jäähdytetty. Avain siis toimii vain yhteen suuntaan. Tuolla avaimella voi järeämpääkin pulttipyssyä käyttää täysillä.

Rengasliikkeet käyttävät kuorma-auton pyöränmuttereihin yleensä sellaista ihme naksahtelua pitävää sähkökäyttöistä härveliä. Moottori siinä ei ole kovinkaan voimakas vaan kiristys perustuu vauhtipyörään.

Niin ja ei mihinkään vehkeeseen jalkapelissä pultteja/muttereita kiinni. Kuorma-autoonkin niin päin, että pidetään varresta käsin kiinni ja jalkavoimin nostetaan vartta ylöspäin. Siinä on ihan tarpeeksi nilkkoja muljahdellut sun muuta, kun niiden varsien päällä on hypitty ja sitten avain onkin muljahtanut pois mutterista tai avaimen jatkovarsi irronnut. Henkilöautoon kyllä varmasti saa tarpeeksi kireälle ristikkoavaimella ihan käsipelissäkin.

Saa kai minkä tahansa vanteen kieroksi, jos lähtee niitä pultteja järjestyksessä kirimään yksi kerrallaan. Esimerkiksi tuollaisessa 5-pulttisessa mersun vanteessa pitäisi aina hypätä yhden pultin yli. 4-pulttinen vanne pitää kiristää ristiin. 10-reikäisessä kuorma-auton vanteessa jätetään aina kaksi mutteria väliin, kunnes kaikki mutterit on kireällä. Eikä tietenkään heti ensimmäistä tai toistakaan mutteria täräytetä ensimmäisellä kiristyksellä täyteen kireyteen.

Kyllä sitä pyssyäkin voi kiristämiseen käyttää, kunhan ymmärtää ettei sitä tosiaan aina tarvitse käyttää täysillä!

Itse kun säilytän appivanhempien varastossa renkaita, laitan yleensä sellaista kiinnileikkautumisen estämiseen tarkoitettua valkoista tahnaa - en muista merkkiä - pultinreikiin ja pyörännavan ympärille, kun sitä appiukon tallista sattuu löytymään. Joskus tullut myös tervaspraytä laitettua. Ei siis ole voitelevaa (kuten ei tervakaan), vaan estää metallin kiinnileikkautumista. Eipä kuulu pultteja avatessa narahduksia.
W123 280TE -79
jleino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Pe 29.12.2006 17:09
Paikkakunta: Sotkamo

Viesti Kirjoittaja jleino »

Itse toissa päivänä väänsin yhden lyhyen jatkon poikki ja pidemmän mutkalle käyttäen hallitunkin vartta jatkovartena. Aivan sairasta puuhaa,kuivat pultit vedetään myllyllä momenttiin miljoona.. :?
Vastaa Viestiin