johturpe kirjoitti:siisti nahkapaikka kestää siinä hyvin.
Ei kannata nahkapaikata. Satasella vaihdetaan verhoomossa koko se kylkikaista, alkuperäisellä kankaalla. Sitä ei huomaa kukaan, joka ei revi verhoiluja auki.
Totta on, että penkki voi kulua hyvinkin pian puhki, jo alle 200tkm. Mitä lyhyempi kuski, sen enemmän kulumaa. Mitä enemmän hypätään istuimelle ja takas, sen enemmän kulumaa.
Ne, jotka uskoo oman 800tkm olevan autonsa sivutoppauksen olevan tehtaan jäljiltä, tutkikaapa tarkkaan. Autossa on ollut suurella todennäköisyydellä istuinsuojat, tai se sivuosa on verhoiltu uudestaan. Sitä uudelleenverhousta ei huomaa.
Kaverin autossa on todelliset takuukilometrit, kahdelta omistajalta, suomiauto, huollettu samassa liikkessä katsastettu samassa liikkeessä. Kilometrejä 245tkm, ovat varmat. Penkki oli kulunut pahasti puhki, muuten auto lähes virheetön. Lyhyt kuljettaja.. Myös erilaiset vaatteet (vyöt, leatherman yms.) kuluttavat kovin tuota penkin kulmaa. Verhoilun jälkeen kukaan ei pysty sanomaan, että penkkiä olisi korjailtu.
On myös tuttuja mersuja, joilla on ajettu 500tkm ilman mainittavia kulumia istuimessa.
Painotan; penkin kulmasta ei voi päätellä todellisia kilometrejä. Yleinen kunto, se kuuluisa ensisilmäys kertoo paljon. Tekniikan välyksettömyys ja vuotamattomuus, hiljainen loota ja perä, korin kunto, siisteys, ruosteettomuus, kuluineisuus yms kertoovat paljon enemmän kuin tuo penkin nurkka. Jos penkeistä haluaa välttämättä etsiä, niin yleinen ryhti/kankaan kuluneisuustaso kertoo jotakin..