Auton ulkoinen talvihuolto?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
mc
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja mc »

Itse olen myös tarkka noista autoista mutta jos sille linjalle lähdetään ettei peitettä voi pitää syystä, että saattaa tulla pieniä naarmuja niin kannattaako sitä silloin enää liikenteessäkään pitää sitä autoa :?: Itse pidän toista autoa tallissa, ja toisen päällä on joskus kokopeite, enkä ole huolissani, tosin nuo meidän autothan ovat jo melko ikäloppuja.

Liikenteessä tulee päivittäin vaurioita helmoihin tuulilasiin konepeltiin ym lentelevästä hiekasta ja kivistä, sekä joka kerta kun harjaat autosta lumet, auto naarmuuntuu jos maalipinta on vähänkin likainen, ja kuinka moni on varma ettei jalkatilasta kaivetussa harjassa ole harjasten välissä hiekkaa, saati kiveä, ja aina kun raappaat lasit, ne naarmuuntuvat, eli, käyttäkäämme sisätilanlämmitintä :o tätä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle, ja yksikään edellämainittu väittämä ei ole huuhaata :lol:

Mutta jokainen katsoo omalla kohdallaan parhaat toimintatavat, näinhän se menee :wink:
jva
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jva »

Benzo kirjoitti:Itse olen myös tarkka noista autoista mutta jos sille linjalle lähdetään ettei peitettä voi pitää syystä, että saattaa tulla pieniä naarmuja niin kannattaako sitä silloin enää liikenteessäkään pitää sitä autoa :?: Itse pidän toista autoa tallissa, ja toisen päällä on joskus kokopeite, enkä ole huolissani, tosin nuo meidän autothan ovat jo melko ikäloppuja.

Liikenteessä tulee päivittäin vaurioita helmoihin tuulilasiin konepeltiin ym lentelevästä hiekasta ja kivistä, sekä joka kerta kun harjaat autosta lumet, auto naarmuuntuu jos maalipinta on vähänkin likainen, ja kuinka moni on varma ettei jalkatilasta kaivetussa harjassa ole harjasten välissä hiekkaa, saati kiveä, ja aina kun raappaat lasit, ne naarmuuntuvat, eli, käyttäkäämme sisätilanlämmitintä :o tätä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle, ja yksikään edellämainittu väittämä ei ole huuhaata :lol:

Mutta jokainen katsoo omalla kohdallaan parhaat toimintatavat, näinhän se menee :wink:
Jepjep..lähestytään asiaa sitten vaikka siitä näkökulmasta että koska en joudu autojamme säilyttämään taivasalla kuin satunnaisesti niin likainen peite likaisen auton päälle on minulle ilman muuta kauhistus.
Liikenteessä tulee vaurioita väistämättä..mutta siinäpä se juju juuri onkin, niitä ei käytännössä voi välttää, mutta likaisen peitteen naarmut voi välttää..samoin kuin esim harjapesukoneen naarmut ym ym ym.
Minä en säilytä sen enempää lumiharjaa kuin ikkunaskrapaakaan jalkatilassa, tuulilasille suihkautan pesimistä pesunestettä ennen kuin jätän auton yöksi ulos, en koskaan pese autoa harjapesussa jne jne jne

Se on totta että suurin osa autoilijoista viis veisaa em kaltaisista pikkuseikoista..mutta siltä sitten näyttää myös heidän autonsa maalipinnaltaan ja muutenkin.
Minusta nuo ovat pikkujuttuja ja pieni vaiva, joka kuitenkin tuottaa yllättävänkin hyvän tuloksen.
Minä näen asian niin että ainakin minulle auto on rahassa mitaten sen verran arvokas "lelu" että jo siinä on ihan riittämiin syytä pitää siitä huolta niin hyvin kuin on mahdollista.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
RH
Mersumies
Mersumies

Re: Auton ulkoinen talvihuolto?

Viesti Kirjoittaja RH »

Nostellaas vanhoja juttuja näin pakkastalven kunniaksi.
Miten porukat tämmöisinä supertalvina hoitaa autojaan ulkoisesti?
Minä olen vähän niinkuin olosuhteiden pakosta tyytynyt toisinaan tapahtuvaan pikapesuun, mutta nyt hoksasin, että paikallisella huoltiksella on TI-pesuhalli, jossa on tosi kätevä polettitoiminen painepesurivempain, jolla saa normihuuhtelun lisäksi tulemaan pesuaineet, vahat ja kaikki. Hommaan menee vähän kauemmin aikaa käsinpesulla höystettynä kuin tuohon pikapesuun, mutta onpa sitten pesujälkikin aivan toista ja hintaa kertyy ripeästi toimien korkeintaan saman verran kuin tuolle peruspesulle pikapesussa. Näin pakkaskeleillä oikein terapeuttista, kun tietää, että pysyy puhtaanakin taas pitkään.
sportsman
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Itsellä on pihassa talvikäytössä kaksi saksalaista cabriota. Autokatosta en ole vielä saanut tehtyä mutta ehkäpä tulevan kesänä.
Puolipeite on ajoittain mersun päällä. Molempia olen pessyt käsin citruspohjaisella autopesuaineella jota saa tavarataloista 5 litran
astiassa(tätä ainetta kyllä suosittelen ). Pikapesukone ei ole meidän juttu vaikka kyllä molempia voi tehtaan mukaan pestä pikapesukoneissa.
Lisäksi vähintään kerran kuussa olen pessyt molempien auton alustat . Tiivisteet olen hoitanut silikoonipuikolla.
Rättikatot on käsitellyt ed. tarkoitukseen tehdyllä aineella. Talviautoilu on sujunut ihan ongelmitta.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
jupehalm
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Ei ole tarvinnut montaa kertaa pestä talvella. Ei kuitenkaan ole kuin muutamia kertoja kun suolakura lentänyt. Yleinsä pyrkinyt pesemään juuri siihen aikaan ennenkuin alkaa pakkaspäivät. Ihan correkin pesuvaha samppoolla. Pienessä pakkasessakin onnistuu pesu jos auto on vaikka sisältä lämmin.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Juhana N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Juhana N »

Itse en ymmärrä liuotinpesuaineiden tarpeellisuutta lainkaan - juurikin tuon vahat vievän ominaisuuden takia. Mikäli on tarvetta jytymmälle pesuaineelle (minulla ei mutta jos jollakulla on) esim. painepesurin takia, suosittelen Pinelineä. Tämä kulunut talvi on ollut aika helppo, paitsi tiivisteet jäätyvät, LISTA-silikoni on ollut kovassa käytössä.

Niin ja siis auton kannaltahan paras olisi muuttaa vaikkapa Arizonaan tai Espanjaan, missä tiet pysyvät kunnossa, autot eivät ruostu, lohkaria ei tarvitse jne. Suomi on hyvä maa mutta tässä maassa ruostuu kaikki autot - ennemmin tai myöhemmin. Onneks peltiosaa saa suht edukkaasti näihin vanhoihin.
Vastaa Viestiin