kauanko renkaat kestää?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jani M kirjoitti:Elikkäs taitaa tuo nopean luokan rengas olla huomattavasti pitempi ikäinen.
Kun näitä asioita intouduin selvittelemään -eri syistä tosin- niin annoin itseni ymmärtää, ettei nopeusluokalla olisi pinnan kanssa niinkään tekemistä, vaan ainoastaan renkaan rungon kanssa.

Näin ollen nopeusluokalla ei pitäisi olla vaikutusta kulutuspinnan kulumiseen suoraviivaisesti ajatellen.
Sitä en sitten enää pysty kotikonstein arvioimaan, vaikuttaako jonkinlaiset kerrannaisvaikutuksiin verrannolliset tekijät siihen seikkaan.

Ymmärtäisin kuitenkin näin, että nopeusluokalla voidaan vaikuttaa lähinnä renkaan "ajo-ominaisuuksiin", ei siis pitoon tai kulutuskestävyyteen suoraan.

...että nämäkin asiat osaa olla tulkinnanvaraisia ja muutenkin vaikeita.
Sitten kun joku vielä tuo "mutua" sekaan, niin mistään ei ota enää millään selvää :D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Ari66 kirjoitti:
Jani M kirjoitti:Elikkäs taitaa tuo nopean luokan rengas olla huomattavasti pitempi ikäinen.
Kun näitä asioita intouduin selvittelemään -eri syistä tosin- niin annoin itseni ymmärtää, ettei nopeusluokalla olisi pinnan kanssa niinkään tekemistä, vaan ainoastaan renkaan rungon kanssa.

Näin ollen nopeusluokalla ei pitäisi olla vaikutusta kulutuspinnan kulumiseen suoraviivaisesti ajatellen.
Sitä en sitten enää pysty kotikonstein arvioimaan, vaikuttaako jonkinlaiset kerrannaisvaikutuksiin verrannolliset tekijät siihen seikkaan.

Ymmärtäisin kuitenkin näin, että nopeusluokalla voidaan vaikuttaa lähinnä renkaan "ajo-ominaisuuksiin", ei siis pitoon tai kulutuskestävyyteen suoraan.

...että nämäkin asiat osaa olla tulkinnanvaraisia ja muutenkin vaikeita.
Sitten kun joku vielä tuo "mutua" sekaan, niin mistään ei ota enää millään selvää :D
Muistaakseni kuitenkin Contin Premiumissa ja Sportissa on käytössä eri kumiseokset, joka varmaankin aiheuttaa suurehkon kulumis eron. Liittyneekö mitenkään nopeusluokkiin, sitä en tiedä.

Luulisi että sitkeämpi seos kestää enemmän kulutusta.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jani M kirjoitti:Muistaakseni kuitenkin Contin Premiumissa ja Sportissa on käytössä eri kumiseokset, joka varmaankin aiheuttaa suurehkon kulumis eron. Liittyneekö mitenkään nopeusluokkiin, sitä en tiedä.

Luulisi että sitkeämpi seos kestää enemmän kulutusta.
Joo.
Eli Premiumia ja Sportia ei voi verrata keskenään, samassakaan nopeusluokassa, koska rengas on tarkoitetty tyystin erilaiseen käyttöolosuhteeseen.

Pitäisi siis verrata eri nopeusluokkien Premiumeja keskenään ja eri nopeusluokkien Sportteja keskenään, ennen kuin saisi nopeusluokista riippuvaa ja riippumatonta eroa aikaiseksi.
Ei siis ristiinvertailua eri mallien kesken.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

mainitaan nyt vaikka ei kukaan usko

kaveri osti aikoinaan Goodyear 400 talvirenkaat taksiin katoin niitä uutena kun eivät olleet vielä auton alla ja totesin onpa pehmoinen kumi seos nämä ei kauaa kestä :D
mutta todellisuus oli tarua ihmeellisempi pyörivät taksin alla 115tkm (ajopäivä kirja) jolloin ostin nuo pehmeät pyörät itselle 6mm pintaa itse ajoin vielä niillä 40tkm :shock: :shock: huono runkoinenhan tuo rengas on (pinta heittoa ) täristävät :?
oli siinä taksissa alla kesä renkaat jotka ei kestäneet kun 15tkm niiden merkkiä en nyt tähän hätään muista varmuudella olisiko ne olleet pirellin 6000
lisätään vielä että ei ne Goodyearit sileät olleet kun 155tkm ajettuna ne alta pois otin vaan kun en kestänyt sitä tärinää :?
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 10:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

--
Viimeksi muokannut Vieras, La 05.11.2005 22:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ke 25.03.2009 09:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

PaHa kirjoitti:Sen verran vielä lusikkaa soppahan että, sehän on ihan selvä asia että renkaan nopeusluokka vaikuttaa kulumiseen! Mitä suurempi nopeusluokka sitä nopeampaa kuluminen on.
Onko näin ?
Tämä asia on itselleni melkoisesti hämärän peitossa......
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 776
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Mitä nopeempaa ajetaan, sitä pehmeempää sen on oltava, että saadaan pitoa lisättyä...

Muuten saattaa Ferrarilla jarrumatkaan tulla äkkiä reilusti lisää kun autobaanalla lyö polkimen pohjaan kun joku tekee kaistanvaihdon laput silmillä eteen...
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ari66 kirjoitti:
PaHa kirjoitti:Sen verran vielä lusikkaa soppahan että, sehän on ihan selvä asia että renkaan nopeusluokka vaikuttaa kulumiseen! Mitä suurempi nopeusluokka sitä nopeampaa kuluminen on.
Onko näin ?
Tämä asia on itselleni melkoisesti hämärän peitossa......
Suurempi nopeusluokka :arrow: kovempi kumiseos :arrow: pyritään suhteuttamaan kuluminen järkevälle tasolle kovassa ajossa
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

raul kirjoitti:Suurempi nopeusluokka :arrow: kovempi kumiseos :arrow: pyritään suhteuttamaan kuluminen järkevälle tasolle kovassa ajossa
?
Siis suuremman nopeusluokan renkaat kuluvat suhteessa vähemmän kuin pienemmän luokan renkaat, jos ajetaan molemmilla esim. 80 km/h ?

Äh..... :)
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

suuremmassa nopeusluokassa käytetään kovempaa kumiseosta ja se vaatiikin hiukan ajoa ennenkuin saavuttaa normaalin pidon ts kylmänä liukas. En ole testannut mutta epäilisin että normiajossa korkeempi nopeusluokka kuluu paljon hitaammin.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Mariini kirjoitti:Mitä nopeempaa ajetaan, sitä pehmeempää sen on oltava, että saadaan pitoa lisättyä...

Muuten saattaa Ferrarilla jarrumatkaan tulla äkkiä reilusti lisää kun autobaanalla lyö polkimen pohjaan kun joku tekee kaistanvaihdon laput silmillä eteen...
Mietinpähän tässä vain... Otetaan joku Z-luokan rengas (Vmax=240?), mitenkä sillä pärjää jos se on pehmeää, siitähän irtoaa kumi palasina pois kovemmissa vauhdeissa? Ei järkeen käy nyt millään ei.

Ari66: Juuri niin ajattelin, en tiedä sitten miten asian laitan on, vai onko se ollenkaan yksiselitteinen.


EDIT, lisätääs mariinille vielä sellanen pointti, että mitä nopeampaa ajetaan, rengas lämpiää, pito kasvaa. Liian pehmä rengas sensijaan SULAA. :wink:
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 776
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

:shock:

Uskottava se on kun se useamman suusta tulee. Meillä vaan kävi noitten V ja W luokan renkaitten kanssa juuri ed.mainitulla tavalla, tosin valmistajat eri, siinä kai se syy.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Eikös tuohon kumiseoksen kovuuteen vaikuta enemmänkin renkaan profiilisuhde, monet ovat ainakin saaneet 40/45-sarjalaiset sakkorajalle yhden kesän aikana? Korkeamman nopeusluokan renkaissa on toki jämäkämpi runko mutta jos niissä on kovempi kumiseoskin, niin minkä takia niiden väitetään ihan yleisesti ja monen suusta kuultuna kuitenkin kuluvan nopeammin ihan normaaliajossakin? :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

PM kirjoitti:Eikös tuohon kumiseoksen kovuuteen vaikuta enemmänkin renkaan profiilisuhde, monet ovat ainakin saaneet 40/45-sarjalaiset sakkorajalle yhden kesän aikana? Korkeamman nopeusluokan renkaissa on toki jämäkämpi runko mutta jos niissä on kovempi kumiseoskin, niin minkä takia niiden väitetään ihan yleisesti ja monen suusta kuultuna kuitenkin kuluvan nopeammin ihan normaaliajossakin? :roll:
No esittäisin tähän sellaisen jostain kuulemani väittämän, että renkaan profiilisuhdetta, tai kokoa muuten alkuperäisestä autoon suunnitellusta muuttaminen saattaa syödä rengasta erityisen paljon. Muuttaako se sinänsä alustageometriaa niin paljon, kun rengastuksesta tuleekin telaketjut, vai pitääkö tähän yhtälöön lisätä vielä muuttuneet pyöränkulmat? Uudemmissahan ne pyritään ja usein kai saadaankin ohjearvoihin, mutta täälläkin ajellaan paljon sellaisilla malleilla missä esim. takapyörien camberia ei voi ilman viripalikkaa säätää.

Aiheuttaako raideleveyden kasvaminen painopisteen muuttumista?(geometriaan toki vaikuttaa)

Vaikuttaako jousitetun / jousittamattoman massan muuttunut suhde?
Vastaa Viestiin