Mittasin kulutuksen tehdessäni karhula-kalajoki-karhula 'stintin' kuten formulamaailmassa tavataan sanoa.
Ajonopeudet sallitussa tai ainakin lähellä ja useita täyskiihdytyksiä rekkojen ohi matkalla. Ilmastointi päällä koko matkan. 8.45l/100km. Talvella menee litran pienemmällä kulutuksella ilman ilmastointia ja talvinopeusrajoituksin.
Vaikka ajan paljon, minusta tuo kulutus ei anna aihetta mopompaan moottoriin vaihtoon.
dealer kirjoitti:Bensa- ja diesel 124 keskikulutuksessa on eroa varmasti ainakin se kolme litraa dieselin eduksi.
näin on kesällä ja sanoisin että talvella jollain viiden kilometrin työ matkalla tuplaten tuo ja se valehtelee joka väittää pääsevänsä vähemmällä itellä on piili joka menee siis pensa matka ajossa noin yheksallä litralla tänään katoin pätkä ajon keskikulutuksen tietokoneesta ja oli 14,6 pitää olla melko sankari joka 124/300d syöttää tuon määrän nakua
On totta että diesel on edullinen mutta ei olisi uskonut että siihen edullisuuteen liittyy essonbaarilegendaa näin paljon Tai sitten mulla on ollut vain helvetisti syöviä dieseleitä ja tosi pihejä bensavehkeitä...
Manuaali 200D:llä ajelin noin 75tkm ja siinä autossa MINUN ajotyylillä keskikulutus kipusi noin 6.5l tuntumaan. Ajoprofiili on meikäläisellä sellainen jotta siihen kuuluu 3km työmatkaa kaupungissa ja loput pääosin maantieajoa. Tällä hetkellä samat ajot bensiinimoottorisella saman korisella automaattimersulla ja kulutus 9,7l satasella...: http://www.tankkaus.com/graph_yearcons. ... chcar=4106
Autojen tehoero on 55kw joten kyllähän dieselin pitää vähän pienemmällä mennäkkin Sitten kun otetaan huomioon dieselin kalliimpi hankintahinta suhteessa ajettuun ajomäärään ja sitä kautta tuleviin mahdollisiin remontteihin on alle 20tkm vuosiajoilla "melkein" sama kumman ostaa? Meikällä kaksatasen ylläpito oli puhtaasti paljon kalliimpaa tuohon yli 200tkm vähemmän ajettuun bensaveljeen verrattuna, siitä kun korjattiin kansi, levis pumpun epäkeskopyörä ja alip pumppu ynnä muuta pientä. Bensakoneeseen on tarvinnut vaihtaa vain ilmamassamittari
Mulla on 124 250D rek. P-autoks riisseli vero on 67 ekee, et vaik se seisois koko vuoden ni se tulee halvemmax ku pentseeni......ei tartte vaihtaa kynttilöitä, sytkänjohtoja,jakajan kantta, pyörijää
omissa laskuissa en ota huomioon mitään hankintahintoja tms.Vaan pelkästään polttoainekustannukset.20 000 km/vuosi mielestäni kannattaa ajaa E 200 cdi A:lla ennemmin kuin A 140:llä joka oli edellinen auto.
Laskin että jos päivässä tulee kilometrejä 40 tulee dieselillä jo halvemmaksi
laskin bensan kulutukseksi 9l ja dieselin 6l sadalle huomion normaalin dieselveron. Itsellä työmatka n.80 km/päivä päädyin MB 124 200d ja ei ole
ollut vielä vuottakaan niin laskin että 1000euroa halvemmaksi olisi työmatkat
tullut.
Itellä on kanssa diiseli haussa. Kävin helsingissä viime viikolla velipojan TDI Bora Variantilla. Mennessä kaksi henkeä, tullessa neljä henkeä ja matkatavarat (etelän reissulta haettiin pois). Keskikulutukseksi laskin 4,8l/100km. Ei huonosti, on vielä lastutettu pelikin. 157hv ja 320Nm.
Kilsoja mulla tulee reilu 15tkm vuodessa, laskin mersun bensankulutuksen 10l mukaan ja dieselin 6l mukaan. veroksi laskin 500€. Mulle tulisi tuon naftan kulutuksen mukaan noin 500 euroa halvemmaksi per vuosi ajaa dieselillä. Yksi etelänmatka ilmatteeksi per vuosi, ei paha...
Laskin joskus noita 124 farkun osalta kaupunkikulutus on isolla diisselillä 10 ja sama tolla 220 bensalla. vero luokkaa 600 e. pitäis ajaa yli 20 tkm että diisseli kannattais. Eli jos ajais vaan yhdellä autolla vois olla järkevää.
vaikka menee hiusten halkomiseksi, niin pännii niin toi ryöstöveron maksaminen että ajan mieluummin bensalla.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
johturpe kirjoitti:Sama ongelma täällä.. paitsi toinen kyllä on myynnissä että siitä voi päätellä
Kuten myös täällä.Ja kyllähän tuo dieselillä ajelu on vähän liian halpaa,halpa ei voi olla hauskaa->joten ajelen enimmäkseen tuolla farkulla joka vie n.15L/100km tässä lyhyessä pyöritysessä.200D veisi samassa ajossa ehkä jotain 7l/100 dieseliä..joten..ei voi olla hauskaa
Itse ajan mieluummin dieselillä, vaikka kilometrejä ei tule tällä hetkellä varmaan kuin 10-15tkm vuodessa.
Mulla on vähän asenneongelma noita bensa 124:sia kohtaan, kun tuntuvat kuluttavan älyttömästi menohaluihin nähden. Ja sitten vielä bensojen kaikennäköiset käyntihäiriöt ym. Dieselin kun täräyttää käyntiin niin se käy ja käy ja käy...
Ja AM:lle: Kyllä 200D:stäkin saa hauskan kun laittaa 7mm elementtipumpun ja ahtimen kylkeen. Ja kulutus pysyy kurissa.
Tomi kirjoitti:Laskin joskus noita 124 farkun osalta kaupunkikulutus on isolla diisselillä 10 ja sama tolla 220 bensalla. vero luokkaa 600 e. pitäis ajaa yli 20 tkm että diisseli kannattais. Eli jos ajais vaan yhdellä autolla vois olla järkevää.
vaikka menee hiusten halkomiseksi, niin pännii niin toi ryöstöveron maksaminen että ajan mieluummin bensalla.
Näinhän se menee, sitten kun 220E:llä ajetaan pitkää siivua työmatka ajoa niin kulutus tippuu sinne 7L hujakoille. Ei pärjää 200D:lle mutta ei ole kaukana 300D:stä.