Etujousi poikki
Potilas on 124, vm -91 300 TDT.
Etujousissa väreinä 3 keltaista ja 3 punaista.
Kyseessä jotkut madallusjouset, jotka madaltavat n. 30-40 mm (silmämääräisesti)
Ongelma:
Mistään ei tunnu löytyvän tällaisia jousia.
Kymysys:
Mistähän löytyy vastaavanlaisia madallusjousia?
Tarviiko kaivella jotain muuta tietoa näistä autossa olevista jousista?
Etujousissa väreinä 3 keltaista ja 3 punaista.
Kyseessä jotkut madallusjouset, jotka madaltavat n. 30-40 mm (silmämääräisesti)
Ongelma:
Mistään ei tunnu löytyvän tällaisia jousia.
Kymysys:
Mistähän löytyy vastaavanlaisia madallusjousia?
Tarviiko kaivella jotain muuta tietoa näistä autossa olevista jousista?
Tänään napsahti W202:sta etujousi poikki alhaalta laskettuna kolmannen kierteen kohdalta, ajettuani hiljaa töyssyyn.
Jousi-aiheita luettuani ei voi kuin ihmetellä, että tämä tyyppivika on Mersuissa ollut ainakin W123:sta lähtien ja on edelleen.
Jousi-aiheita luettuani ei voi kuin ihmetellä, että tämä tyyppivika on Mersuissa ollut ainakin W123:sta lähtien ja on edelleen.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
ettei nyt vain olis joku madallusjousi kyseessä, kun mulle on tullut vastaan vain sellaisia puolesta välistä ekaa kierrettä - koko ensimmäinen kierre katkenneista mersun alkuperäisiä jousiaVerkke kirjoitti:Tänään napsahti W202:sta etujousi poikki alhaalta laskettuna kolmannen kierteen kohdalta...

sitä taas ei saa enää tyyppiviaksi, jos madallusjouset katkee

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Ai,motonetinkö jouset minunkin mersuissa on olleet alkuperäisjousina?Whaeva kirjoitti:No voihan perse. Luuletteko todella, että uutena ne jouset on katkeillu joka vuosi? Että -86 autoon vaihdettu 24krt. jouset?
Se usein katkeaminen johtuu vain ja ainoastaan siitä, että haette jouset motonetistä, apt:stä, tai kl:stä... Ei ne alkuperäset samalla tavalla katkeile...
Katkeilleet on niin 123:ssa kuin 124:ssakin edestä yleensä,mutta myös takaa.Itse olen rälläkällä viistänyt jousenpään vinoksi,koska kehittelin teorian katkeamiseen siitä suoraksi katkaistusta jousenpäästä.Kun vauhdilla pamahdetaan kuoppaan ja jouset niiaa eka lenkin siihen terävään alkureunaan ja niinollen just tää ekalenkki katkeaa.Mutta nyt täällä vilisee kaikenlaisia korroosioteorioita,tiedä niistä sitten...Mutta muistaakseni en ole joutunut yhtään vinoksi viistettyä jousta vaihtamaan.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Jos olisit edes joskus katsonut sitä tukivartta, tietäisit pyöreän jousenpään istuvan siihen paremmin, kuin viistetyn.
Moniko noista sun mersuista oli uusia?
Fakta on se, että 80-90% kuluttajista hakee motonetistä autoonsa ne "alkuperäisjouset". Loput veholta. Ennen motonettiä haettiin biltemasta, osaset- liikkeestä, tms. Samaa tarvikepaskaa kuitenkin.
EDIT: Ymmärsin viistelyteoriasi ihan väärin. Viistät siis päädyn ns. yläpuolelta?

Moniko noista sun mersuista oli uusia?
Fakta on se, että 80-90% kuluttajista hakee motonetistä autoonsa ne "alkuperäisjouset". Loput veholta. Ennen motonettiä haettiin biltemasta, osaset- liikkeestä, tms. Samaa tarvikepaskaa kuitenkin.
EDIT: Ymmärsin viistelyteoriasi ihan väärin. Viistät siis päädyn ns. yläpuolelta?
No just näin,ihmettelinkin jo puhetta pyöreästä päästa.Siis onhan jousi pyöreä,mutta päästä katkaistu suoraan.Whaeva kirjoitti:Jos olisit edes joskus katsonut sitä tukivartta, tietäisit pyöreän jousenpään istuvan siihen paremmin, kuin viistetyn.![]()
Moniko noista sun mersuista oli uusia?
Fakta on se, että 80-90% kuluttajista hakee motonetistä autoonsa ne "alkuperäisjouset". Loput veholta. Ennen motonettiä haettiin biltemasta, osaset- liikkeestä, tms. Samaa tarvikepaskaa kuitenkin.
EDIT: Ymmärsin viistelyteoriasi ihan väärin. Viistät siis päädyn ns. yläpuolelta?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
tuo jsmaa:n konsti kuulostaa kyllä ihan järkevältä toiminnalta, kun sitä alatukivarren vastinpintaa tutkii ja jousta hetken pyörittelee käsissään 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
ahhh tajusin heti mitä sä tarkotat tuolla viistetyllä päällä! nehä tosiana katkee aina ja justiinsa täyden yhden kierroksen just siitä kosketuskohdasta. Pitääpä vinkkelöidä ni katotaa mitä tapahtuu.
paitti että mun W123 jous oli edes poikki tasan 2 kierrosta mallia "tosi vanha". Mut kaikki muut o ollu tasan yhen kierroksen.
Ite ku ajelin vuonna 1997-1999 w124 '95 taksilla niin heti 97 alkuvuonna, 100tkm mittarissa, meni oikee etujousi, tilalle vehosta takuuseen alkuperäinen. 150tkm myöhemmin sama jousi katkesi. 350tkm aikana vaihdettiin yhteensä 4 jousta. 2 eteen, molemmat oikeelle ja molemmat takajouset. Eli kyl ne uutenaki meni. Vaikka oli heviduutit taksijouset.
Samaa juttua mun isä sopersi kerran ku olin 15v joskus 80 luvulla "Hemmetti ku joka vuosi katsastus uusinnalla ku pitää uusi jousi laittaa"... kysees oli 200D w123 ja 300D w124.
Itehä mä en näitä vaihdellu sillo ni se jäi vaa sivustakattomiselle ja muistan elävästi kun sieltä kupin pohjalta se "sauronin sormus" aina kaivettiin. Tos o mun metalliromuläjäs nyt jo varmaa 20 kpl sellaisia
Niin orginaaleja, Biltemoja kuin HR:iäkin.
tiesittekö muuten että Lesjöforsin suurin OEM jousi-asiakas on Daimler AG? Mistähä lie tulee mersun jouset...
paitti että mun W123 jous oli edes poikki tasan 2 kierrosta mallia "tosi vanha". Mut kaikki muut o ollu tasan yhen kierroksen.
Ite ku ajelin vuonna 1997-1999 w124 '95 taksilla niin heti 97 alkuvuonna, 100tkm mittarissa, meni oikee etujousi, tilalle vehosta takuuseen alkuperäinen. 150tkm myöhemmin sama jousi katkesi. 350tkm aikana vaihdettiin yhteensä 4 jousta. 2 eteen, molemmat oikeelle ja molemmat takajouset. Eli kyl ne uutenaki meni. Vaikka oli heviduutit taksijouset.
Samaa juttua mun isä sopersi kerran ku olin 15v joskus 80 luvulla "Hemmetti ku joka vuosi katsastus uusinnalla ku pitää uusi jousi laittaa"... kysees oli 200D w123 ja 300D w124.
Itehä mä en näitä vaihdellu sillo ni se jäi vaa sivustakattomiselle ja muistan elävästi kun sieltä kupin pohjalta se "sauronin sormus" aina kaivettiin. Tos o mun metalliromuläjäs nyt jo varmaa 20 kpl sellaisia

tiesittekö muuten että Lesjöforsin suurin OEM jousi-asiakas on Daimler AG? Mistähä lie tulee mersun jouset...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Niinpä,mistähän näitä jousia oikein tulee... Siis missähän näiden mersujen ensiasennusjouset tehdään,tai on tehty.Sergey kirjoitti:ahhh tajusin heti mitä sä tarkotat tuolla viistetyllä päällä! nehä tosiana katkee aina ja justiinsa täyden yhden kierroksen just siitä kosketuskohdasta. Pitääpä vinkkelöidä ni katotaa mitä tapahtuu.
paitti että mun W123 jous oli edes poikki tasan 2 kierrosta mallia "tosi vanha". Mut kaikki muut o ollu tasan yhen kierroksen.
Ite ku ajelin vuonna 1997-1999 w124 '95 taksilla niin heti 97 alkuvuonna, 100tkm mittarissa, meni oikee etujousi, tilalle vehosta takuuseen alkuperäinen. 150tkm myöhemmin sama jousi katkesi. 350tkm aikana vaihdettiin yhteensä 4 jousta. 2 eteen, molemmat oikeelle ja molemmat takajouset. Eli kyl ne uutenaki meni. Vaikka oli heviduutit taksijouset.
Samaa juttua mun isä sopersi kerran ku olin 15v joskus 80 luvulla "Hemmetti ku joka vuosi katsastus uusinnalla ku pitää uusi jousi laittaa"... kysees oli 200D w123 ja 300D w124.
Itehä mä en näitä vaihdellu sillo ni se jäi vaa sivustakattomiselle ja muistan elävästi kun sieltä kupin pohjalta se "sauronin sormus" aina kaivettiin. Tos o mun metalliromuläjäs nyt jo varmaa 20 kpl sellaisiaNiin orginaaleja, Biltemoja kuin HR:iäkin.
tiesittekö muuten että Lesjöforsin suurin OEM jousi-asiakas on Daimler AG? Mistähä lie tulee mersun jouset...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Paukahti eilen oikea etujousi poikki ja samantien pois paikalle teinitähdestä. Onneksi vauhtia oli vain kävelyvauhti ja matkaa kotiin oli vain 300 metriä
niin pääsi hiljaa ajamalla perille.
Huomenna on aika pajalle jousien vaihtoon....

Huomenna on aika pajalle jousien vaihtoon....
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
En tiedä ovatko alkuperäiset jouset vai tarvikkeet (eivät madallusjouset kuitenkaan). Tämän forumin erinomaista hakutoimintoa käyttämällä löytää faktoja Mersun jousista; monista W203:stakin niitä on jo vaihdeltu jo 100 - 150tkm nurkilla, eli ei minkäänlaista edistymistä MB:llä ole ollut tässä asiassa.Whaeva kirjoitti:No voihan perse. Luuletteko todella, että uutena ne jouset on katkeillu joka vuosi? Että -86 autoon vaihdettu 24krt. jouset?
Se usein katkeaminen johtuu vain ja ainoastaan siitä, että haette jouset motonetistä, apt:stä, tai kl:stä... Ei ne alkuperäset samalla tavalla katkeile...
Tosin itse olen ongelman parissa ensi kertaa - esim. taannoisesta W201:stä yksikään jousi ei katkennut sinä aikana kun se minulla oli.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
muistakaa, että nuo mersun jouset on myös aika ahtaalla kokoajan, eli kyllä siellä olosuhteet myös aika koville ne jouset laittaa... niin kauan, kun jousien vaihto ei muutu yhtä usein suoritettavaksi, kuin öljynvaihto, niin kai se on vielä sallittua...
hieman eri voimat kuitenkin kyseessä näissä mersun jousissa, mitä McPherson tyyppisissä...
hieman eri voimat kuitenkin kyseessä näissä mersun jousissa, mitä McPherson tyyppisissä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Harvemmin autolla on vuodessa ajettu 100 - 150tkm? Sitä tässä nyt haen, kun moni täällä väitti, että vuosittain saa jousta vaihtaa. Särähti vaan korvaan.Verkke kirjoitti:En tiedä ovatko alkuperäiset jouset vai tarvikkeet (eivät madallusjouset kuitenkaan). Tämän forumin erinomaista hakutoimintoa käyttämällä löytää faktoja Mersun jousista; monista W203:stakin niitä on jo vaihdeltu jo 100 - 150tkm nurkilla, eli ei minkäänlaista edistymistä MB:llä ole ollut tässä asiassa.Whaeva kirjoitti:No voihan perse. Luuletteko todella, että uutena ne jouset on katkeillu joka vuosi? Että -86 autoon vaihdettu 24krt. jouset?
Se usein katkeaminen johtuu vain ja ainoastaan siitä, että haette jouset motonetistä, apt:stä, tai kl:stä... Ei ne alkuperäset samalla tavalla katkeile...
Tosin itse olen ongelman parissa ensi kertaa - esim. taannoisesta W201:stä yksikään jousi ei katkennut sinä aikana kun se minulla oli.
100-150tkm kohdilla taitaa mennä jo melkeen autosta kun autosta jouset ekan kerran...
Ostaessa mulla oli edessä suht puhtaat(suht tuoreet?) jouset ja takana umpiruosteiset ja kierroksen katkenneet jouset. Edestä katkasin 2 kierrosta pois, takaa otin katkenneet palaset pois ja katkasin samoja ruosteisia jousia hiukan lisää. Nyt mennyt 4 vuotta ja yli 70tkm katkeamatta kaikki. Ei ne ihan paskoja ole.

Mersun jouset?
Hallo.
Erään varaosaliikkeen myyjä puhui Mersun jousien kohdalla kylmävalssatuista alkuperäisjousista, jotka katkeavat herkästi, mutta kantavat kuormaa paremmin ja väsyvät hitaammin. Hyllyssä olisi ollut kuumavalssattuja jousia, mutta melk samaan hintaan saisi ruotsalaiset kylmävalssatut.
Kohta puolin edessä jousten vaihto 190e:en, onko kokemuksia näiden eroista?
Erään varaosaliikkeen myyjä puhui Mersun jousien kohdalla kylmävalssatuista alkuperäisjousista, jotka katkeavat herkästi, mutta kantavat kuormaa paremmin ja väsyvät hitaammin. Hyllyssä olisi ollut kuumavalssattuja jousia, mutta melk samaan hintaan saisi ruotsalaiset kylmävalssatut.
Kohta puolin edessä jousten vaihto 190e:en, onko kokemuksia näiden eroista?
190E 2.5-16v 1989
190E 2.0 1990
190E 2.0 1990
Re: Mersun jouset?
Olivatko nuo ruotsalaiset Kilen-merkkiset? Sellaiset ovat nyt minun Mersussa.Kansikas kirjoitti: Hyllyssä olisi ollut kuumavalssattuja jousia, mutta melk samaan hintaan saisi ruotsalaiset kylmävalssatut.
Katselin vanhoja jousia ja tosiaankin muilta osin ruosteettomat ja hyvämaaliset jouset olivat ruostuneet kolmannen kierteen kohdalta.
Toisella puolella sama juttu, olisi mennyt poikki koska vaan. Maali on lohjennut ja ruostuminen alkanut samasta kohti.
Pelkän pintaruosteen tuskin pitäisi johtaa katkeamiseen. Takavuosina Chevroletissa oli jouset kyllä kauttaaltaan ruostuneet, mutta eivät ne silti poikki menneet..
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Mersun jouset.
Lesjöfors tais olla valmistaja, jollen ihan väärin muista. 40e/kpl pyysivät Merteilillä Herttoniemessä. 30e olivat normijouset.
190E 2.5-16v 1989
190E 2.0 1990
190E 2.0 1990