Legendaariset s211 "ilmajouset"

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3994
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Legendaariset s211 "ilmajouset"

Viesti Kirjoittaja Nozki »

kankkis kirjoitti: Ma 14.02.2022 08:29 ...
Katso WIS dokumentti AR40.20-P-0301T siinnä ohjeet alustan korkeuden määrittämiseen ja arvot eri malleille
Kiitos! :thumbup: Ei mulla nyt arvatenkaan tuollaista kulmamittaria ole, mutta tämä on joka tapauksessa hyödyllinen tieto, että tuo on se tapa, jonka tehdas neuvoo.
eppe kirjoitti: Ma 14.02.2022 20:12 Nozki kadunmieshän säätää perus s211 perän korkeutta pyöräyttämällä kallistuksenvakaajassa olevaa anturitangon kiinnitystä suuntaan tai toiseen. Perä joko nousee tai laskee. Silmää miellyttävä kohta löytyy varmasti.
Joo, itse asiassa tällä kertaa homman tausta on juuri siinä, että vaihdoin taakse sen anturitangon ja on vähän epäselvää, että miten hyvin kohdalleen se osui. Onhan siinä vakaajassa tasopinta, jota vasten tuo tanko kuuluisi asettua ja varmaan kohtuudella oikeaan kulmaan sen kanssa osuukin, mutta ei välttämättä ihan tarkalleen. Jotenkin ajattelen, että ajo-ominaisuudet ja pyöränkulmat osuvat parhaiten kohdilleen, jos alustan korkeus on niin kuin tehdas on sen suunnitellut, niin se tässä taustalla oli. Mutta onhan sekin totta, että silmää miellyttävä perusasetus on sellainen lähestymistapa, jota aiemmin on tullut käytettyä muissa Mersuissa teräsjousien ja vaihdettavien aluskumien kanssa, niin miksei sitten tässäkin.

Tangon kääntämisen sijaan sen voi kai Starillakin tehdä. Jotenkin kuvittelen, että tangon kääntämisessä ihan portaattomasti on oma haasteensa juuri se vakaajan tasomainen pinta tangon (pidikkeen) kiinnityskohdassa. Ja sitten pitäis valotkin osata säätää kohdalleen joka tapauksessa, jos perän korkeus muuttuu, sekin toki Starilla.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: Legendaariset s211 "ilmajouset"

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

Nozki kirjoitti: Ti 15.02.2022 16:04
eppe kirjoitti: Ma 14.02.2022 20:12 Nozki kadunmieshän säätää perus s211 perän korkeutta pyöräyttämällä kallistuksenvakaajassa olevaa anturitangon kiinnitystä suuntaan tai toiseen. Perä joko nousee tai laskee. Silmää miellyttävä kohta löytyy varmasti.
Joo, itse asiassa tällä kertaa homman tausta on juuri siinä, että vaihdoin taakse sen anturitangon ja on vähän epäselvää, että miten hyvin kohdalleen se osui. Onhan siinä vakaajassa tasopinta, jota vasten tuo tanko kuuluisi asettua ja varmaan kohtuudella oikeaan kulmaan sen kanssa osuukin, mutta ei välttämättä ihan tarkalleen. Jotenkin ajattelen, että ajo-ominaisuudet ja pyöränkulmat osuvat parhaiten kohdilleen, jos alustan korkeus on niin kuin tehdas on sen suunnitellut, niin se tässä taustalla oli. Mutta onhan sekin totta, että silmää miellyttävä perusasetus on sellainen lähestymistapa, jota aiemmin on tullut käytettyä muissa Mersuissa teräsjousien ja vaihdettavien aluskumien kanssa, niin miksei sitten tässäkin.

Tangon kääntämisen sijaan sen voi kai Starillakin tehdä. Jotenkin kuvittelen, että tangon kääntämisessä ihan portaattomasti on oma haasteensa juuri se vakaajan tasomainen pinta tangon (pidikkeen) kiinnityskohdassa. Ja sitten pitäis valotkin osata säätää kohdalleen joka tapauksessa, jos perän korkeus muuttuu, sekin toki Starilla.
Jos auto oli ”tasapainossa” ennen tangon vaihtoa niin hyvin lähelle oikeaa pääset mittaamalla korkeuden etupäästä ja säätämällä takapään samaan korkeuteen. Jos alustaan ei viime aikoina ole muita muutoksia tehty niin todennäköisesti pyöränkulmatkin on säädetty tuossa korossa.
Star @ Mikkeli

Onko harrastukset tähdellisiä jos harrastaa tähdellisiä?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Legendaariset s211 "ilmajouset"

Viesti Kirjoittaja dealer »

Äkkiseltään katsottuna WIS tiesi kertoa, että alatukivarresta mitataan mitta c ja säädetään niin, että se on 19mm. Ei ollut kuvaa.
Tämä mitta liittyy ilmajousen asentamiseen. Arnott pusseilla ei tarpeen, ne on tehty fiksummin. Bilsteinilla tarvittiin ennen mittausta että jousi jää oikeaan asentoon, nykyään uuden jousen mukana tulee "rakotulkki". Toki kun vanhoja jousia käyttää irti on tarpeen laittaa mittailla vieläkin.

Korkeuden säätö Starilla niin että näyttää hyvältä. Valothan säätyy tarvittaessa kuusiokoloavaimella umpion säädöistä.
wiimax.fi
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3994
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Legendaariset s211 "ilmajouset"

Viesti Kirjoittaja Nozki »

dealer kirjoitti: Ti 15.02.2022 17:23
Äkkiseltään katsottuna WIS tiesi kertoa, että alatukivarresta mitataan mitta c ja säädetään niin, että se on 19mm. Ei ollut kuvaa.
Tämä mitta liittyy ilmajousen asentamiseen. Arnott pusseilla ei tarpeen, ne on tehty fiksummin. Bilsteinilla tarvittiin ennen mittausta että jousi jää oikeaan asentoon, nykyään uuden jousen mukana tulee "rakotulkki". Toki kun vanhoja jousia käyttää irti on tarpeen laittaa mittailla vieläkin.

Korkeuden säätö Starilla niin että näyttää hyvältä. Valothan säätyy tarvittaessa kuusiokoloavaimella umpion säädöistä.
Jaa se oli simmonen homma se 19mm, kiitos tiedosta. :thumbup: Siitä se kuva tosiaan puuttui, niin ei selvinnyt mistä oli kyse. Bilsteinin jouset siellä tosiaan on ja ne aikanaan sen sinisen tulkin kanssa koitettiin oikeaan kulmaan laittaa.

Vielä kun keksisi, että mistä kohdasta Starilla se korkeus säädetään, niin olis hyvä. Jos sitä nyt edes täytyy mihinkään säätää, kun ei sitä ole nosturilta pudottamisen jälkeen liikutettu mihinkään, niin ei tiedä, mihin se korkeus asettuu, kun se pääsee vapaasti paikalleen. Sen verran kun sitä ihan äkkiseltään Starilla ihmeteltiin, niin saatiin ajettua yhtä puolta kerrallaan ylöspäin ja akselin korkeusasema milleinä oli näkyvissä ainakin. Mutta se nollaamisen tekeminen ei selvinnyt. Ei sitä kyllä mitenkään laajemmin siinä ehditty sillä kertaa ihmetelläkään, kun todettiin nollatason olevan ainakin oikeissa maisemissa.
Henkka1000 kirjoitti: Ti 15.02.2022 17:15 Jos auto oli ”tasapainossa” ennen tangon vaihtoa niin hyvin lähelle oikeaa pääset mittaamalla korkeuden etupäästä ja säätämällä takapään samaan korkeuteen. Jos alustaan ei viime aikoina ole muita muutoksia tehty niin todennäköisesti pyöränkulmatkin on säädetty tuossa korossa.
Jeah. :thumbup: Voi olla muuten, että vien joka tapauksessa tuon pyöräsuuntaukseen ennen kesäpyörien laittoa, kun ne on ihan uudet, ettei sitten vahingossa aja uusia renkaita piloille. Edellisestä suuntauksesta on kuitenkin jo jonkin verran aikaa ja kilometrejä mennyt.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin