Olen samaa mieltä, näitä momentteja on tullut henkilöautoissa (MB) käytettyä aluvanteille.Risto113 kirjoitti:Ei mene metsään jos vetää 12mm 120nm ja 14mm 140nm.
Millaiset pyöränpultit - orggis alut W211
Re: Millaiset pyöränpultit - orggis alut W211
wiimax.fi
Re: Millaiset pyöränpultit - orggis alut W211
Muistelen, että juuri tuontyyppistä tee-se-itse -kalvainta oli foorumin vannespesialisti Sergey aikanaan käyttänyt juuri sellaisille vanteille, joista pallopinta oli runnottu väärään muotoon suorakartiopulteilla.[ESA-77] kirjoitti:Tuota varten pitäisi olla joku pallokalvain, jolla saisi sen verran poistettua pintaa, että tulisi puhdas metalli esiin. Jossain tee-se-itse-ohjeissa on että "jos sinulla ei ole kierretappia kierteen korjaukseen voit tehdä sellaisen vanhasta pultista tekemällä urat kierreosaan jne." Sopisiko tähän vastaava "jos sinulla ei ole pallokalvainta, niin voit tehdä sellaisen vanhasta pultista tekemällä urat pallopintaan" Pultti on varmaan tarpeeksi kovaa alumiinin työstämiseen. Pallopinnan ja uran kulma ei saa olla pyöristetty, jotta se "lastuaisi".Jacka kirjoitti:Jos noille mun vanteille on joskus joku vääntänyt väärät pultit (ja näin varmaan onkin tapahtunut) ja vanteet on hiukan ottanut itseensä, niin olisiko mahdollista jollain muokata ko "vioittunutta" kartiota paremmaksi? Tai siis onko joku koittanut ko temppua vai onko se yleensäkään mahdollista?
Itse olen kiristänyt aina Tolimanit 140Nm kireyteen, jostain sen olin aikoinani katsonut. Ohjekirjassa tosiaan 130Nm.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09