W124 300 Automaattilaatikko

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Perttu K kirjoitti:Raja menee suunnilleen 200Nm kohdalla. Jos koneesta löytyy selvästi yli sen vääntöä, on auto jo tehtaalla varustettu vahvemmalla vaihteistolla. Sehän on myös kasikoneiden jatkona.
Pisti kummastelemaan... tutkin kantakorttia ja siinä ilmoitetaan 280E/E280:n vaihteistoksi 722.433, eli 722.4. Tuo ~150hp / ~200Nm raja ei ilmeisesti pidä paikkaansa, kun moottori antaa 197hp / 270 Nm. Mikähän lienee sitten syynä siihen, että 300E:ssä on 722.3, vaikka siinä on tehoa ja varsinkin vääntöä vähemmän? 320E/E320:ssa on 722.3. Olisiko laatikot valittu tehtaalla suoraan iskutilavuuden perusteella :) Näyttäisi tosiaan siltä, että kaikissa alle kolmilitraisissa on 722.4, myös 250D Turbo.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

m4rcuz kirjoitti:Pisti kummastelemaan... tutkin kantakorttia ja siinä ilmoitetaan 280E/E280:n vaihteistoksi 722.433, eli 722.4. Tuo ~150hp / ~200Nm raja ei ilmeisesti pidä paikkaansa, kun moottori antaa 197hp / 270 Nm. Mikähän lienee sitten syynä siihen, että 300E:ssä on 722.3, vaikka siinä on tehoa ja varsinkin vääntöä vähemmän? 320E/E320:ssa on 722.3. Olisiko laatikot valittu tehtaalla suoraan iskutilavuuden perusteella :) Näyttäisi tosiaan siltä, että kaikissa alle kolmilitraisissa on 722.4, myös 250D Turbo.
Voisi olla että uudemmissa alle 3-litrasissa Mersun tehdas on tullut siihen lopputulokseen että uudempi 722.4 kestää vielä tuon koneen. Uutta siinä on oikeastaan uudempi alipainesäädin ja takaöljypumppu puuttuu, muuten sama.
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Jarkko S kirjoitti:Voisi olla että uudemmissa alle 3-litrasissa Mersun tehdas on tullut siihen lopputulokseen että uudempi 722.4 kestää vielä tuon koneen. Uutta siinä on oikeastaan uudempi alipainesäädin ja takaöljypumppu puuttuu, muuten sama.
Ahaa, vai ei tuossa olekaan takaöljypumppua! -> kysymys kuuluu, miksei ole...

Saakos sitä sitten hinata? Tuossa pari viikkoa sitten nimittäin hinailtiin tuo noin 5 km pajalle (alle kuuttakymppiä) kun startti sanoi sopimuksensa irti. Yritettiin myös nykäistä käyntiin, kun muistelin että noin voi näitten autojen kanssa menetellä, mutta muutamalla kokeilulla 0-50 km/h ei kuitenkaan mitään voimaa välittynyt takapyöriltä moottorille (kierrosluku 0). Öljyt olivat kylmät, pakkasta melkein -20C, eli lopetin yrittämisen kyllä sitten siihen, ettei vaan yhtäkkiä "repäise" jotain paikkaa rikki, jos vaikka voima alkaisikin äkkiä kulkea laatikon läpi...
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

m4rcuz kirjoitti:Ahaa, vai ei tuossa olekaan takaöljypumppua! -> kysymys kuuluu, miksei ole...

Saakos sitä sitten hinata? Tuossa pari viikkoa sitten nimittäin hinailtiin tuo noin 5 km pajalle (alle kuuttakymppiä) kun startti sanoi sopimuksensa irti. Yritettiin myös nykäistä käyntiin, kun muistelin että noin voi näitten autojen kanssa menetellä, mutta muutamalla kokeilulla 0-50 km/h ei kuitenkaan mitään voimaa välittynyt takapyöriltä moottorille (kierrosluku 0). Öljyt olivat kylmät, pakkasta melkein -20C, eli lopetin yrittämisen kyllä sitten siihen, ettei vaan yhtäkkiä "repäise" jotain paikkaa rikki, jos vaikka voima alkaisikin äkkiä kulkea laatikon läpi...
Mersulla ovat todnäk todenneet että automaattia ei tarvi enää tästä eteenpäin hinata käyntiin vaan vian sattuessa otetaan auto rekan lavalle. Ja 1 särkyvä osa vähemmäksi.

Ei niitä kovin kannata pitkälle hinailla kun lootalla ei ole voitelua, voi paikat kärsiä.
Vastaa Viestiin