Lämpöongelmia...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Valittelinkin jo toisessa topicissa samaa aihetta mutta laitetaampa vielä lisää löylyä kuumaan keskusteluun. :D
AriR kirjoitti:Ja kone kyllä lämpenee normaalilämpötilaan ihan parin kilometrin matkalla. Jos vaatii 30 km lämmetäkseen, niin vaikuttaa aika selvältä, että termostaatti jumittaa auki.
Omakin pirssi on aika vilpoinen. Jos viidentoista asteen pakkasilla sen herättelee tulille ilman roikkaa, niin parikymmentä kilometriä pitää ajaa, että sisällä tarkenee (silloin lämpömittari oleilee siinä viisarin verran yli kahdeksan kymmenen). Tuolloinkaan hanskat eivät vielä ole liikaa. Kolmenkymmenen kilometrin jälkeen alkaa jo tarjeta ilman takkia.
dealer kirjoitti:Kyllä ulkomaantuonneissakin on kiertovesipumppu.
Sähköistä kiertovesipumppua ei pirssissä ole tai sitten se on kätketty niin hyvään paikkaan, että en ole sitä löytänyt. :oops: Termari (alkuperäinen, 87°) on uusattu pari kuukautta takaperin ja samalla tarkistin magneettiventtiilit. Seuraava epäilys koskee lämppärin kennoja...

t.
Risto
E500 – 211.070
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

Tuo kiertovesipumppu pitäisi olla pakosarjan puoleisella runkopalkilla eikä sitä kyllä siinä ole tai minulta pitäisi viedä ajokortti likinäköisyyden vuoksi.

Letkut tuossa välillä ovat alkuperäisen näköiset, joten en usko että joku sen on siitä parempaan talteen ottanut.

Tarkennan vielä oiretta:
Kone lämpenee parkissa ollessa 80:een ja ylikin (pakkasellakin flekti lähtee pyörimään karvan alle 100 asteessa) ja kuumaa tulee suuttimista, jos säätö on täysillä ja kierroksia pitää 1500 - 2000 välillä (vesipumppu potkii kuuman veden liikkeelle).

Mutta... kun lähdetään liikkeelle (matka- tai kaupunki) niin ilmavirta muuttuu haalean ja lämpimän välille. (ja koneen lämpö pyörii silloin 80 molemmin puolin riippuen rasituksesta)

Mikä prskls viilentää tuon ilman, kun lähdetään liikkeelle?
Kierroksia liikenteessä ajettaessahan on melkein aina vähintään tuo 2000 rpm.

Onko jälkituoduissa jotain puutteita eristeissä tai ovatko letkut jotenkin suojaamattomat tai jokin tuulisuoja puuttuu tai jotain... emmätiiä... :oops:

Nimim. "karvalakki ja toppahaalari rules?"

EDIT: Tulipa mieleen, että onkohan niissä autoissa, joissa lämmintä piisaa, konepellissä äänieriste joka olisi samalla lämpöeriste?
Viimeksi muokannut HandiCap, Pe 25.02.2005 18:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W124 230E -91
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

ilmeisesti joissakin autoissa se pumppu saattaa olla kuskinpuolen rintapellissä...
itellä on kyllä pumppu, mutta siittä on johot poikki mutta hyvin on tarennu, joskus ku ei tuu lämmintä toiselta puolelta niin antaa kunnolla kaasua niin johan rupeaa lämpeämään...
-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1325
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kun moni uusi mersun omistaja näitä juttuja lukee,niin haluan sanoa auton lämpenemisestä jotain ettei kukaan pelästyisi turhaan:
Moni sanoo että auto lämpenee täysin jo muutaman kilometrin ajossa...siis viisari nousee maxiin.(n.80C)
Samaa voi sanoa vanhasta w123:stani,joten 190E:n ostettuani ihmettelin onko termarissa vikaa kun lämpeni niin paljon hitaammin viisarin perusteella...kyllä sai ajaa melkein 6-8km ennekuin viisari näytti n.80astetta. Toisaalta lämmintä ilmaa tuli/tulee kyllä suuttimista jo hyvinkin pian. Varmuuden vuoksi vaihdoin termarin,mutta ei mitään vaikutusta.

Eli vaikka mittarin kipuaminen kestää ,niin kaikki on kunnossa,kulutuslukemat ovat "aatelia"kaltaistensa autojen joukossa.Ihmetyttää kuitenkin miten samalla moottorilla(M102) ajavat saavat viisarin "tappiin" jo muutaman kilsan ajolla.
Anyways...halusin siis kertoa että ei ole syytä olettaa että autossa vikaa jos viisari ei kohoa ripeästi.Sen sijaan jos lämpöä ei ala tulla kohtuullisen ajan jälkeen niin...

Ps.Muistutetaan,ettei moottori ole vielä täysin lämmin lyhyen ajon jälkeen vaikka mittari niin näyttäisikin.Kannattaa siis ennen katsastukseen(päästömittaukseen) menoa ajella reilu lenkki.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

handicap! eilen yks tuttu mersuasentaja sanoi että sen asiakkaalla oli tuollainen samanlainen ongelma että paikallaan tuleee lämmintä ja ajossa tulee haileeta.noh sitten selvisi että moottorinvaihdon yhteydessä oli laitettu vesiletkut väärinpäin siihen kiertovesipumppuun...ja se oli aiheittanu tuollaisen ilmiön...
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

laineracing kirjoitti:handicap! eilen yks tuttu mersuasentaja sanoi että sen asiakkaalla oli tuollainen samanlainen ongelma että paikallaan tuleee lämmintä ja ajossa tulee haileeta.noh sitten selvisi että moottorinvaihdon yhteydessä oli laitettu vesiletkut väärinpäin siihen kiertovesipumppuun...ja se oli aiheittanu tuollaisen ilmiön...
Kiitti vinkistä... tuo varmasti auttaa sellaisella, jolla tuo kiertovesipumppu löytyy, mutta minulta on kaksi asentaja todennut ettei sitä ole, olen verrannut omaani sellaiseen autoon jossa se on ja loppujen lopuksi auton käyttöohjekirjassa on kuva 230E:n konehuoneesta ja siinäkin tuo vesipumppu löytyy siitä runkopalkin päältä, mutta ei minulta :(

Onko mahdollista, että tuohon haaleuteen vaikuttaa lämpökennon ulkopuolinen likaisuus eli ohivirtaava ilma ei saa kennosta mukaansa tarpeeksi lämpöä kuin vain parkissa ollessaan? Jos vaikuttaa, niin kuinka puhdistan kennon ulkopuolelta? Irti ja astianpesukoneeseen?

Dealerilta kysyisin lisäksi:
1. voiko termostaatti mennä rikki 5 kuukaudessa?
2. voiko termostaatin asentaa niin päin p..tä, että se ei toimi oikein? (tottakai voi 8) ) Laitoin sen kyllä täsmälleen samalla tavoin kuten edellinenkin oli.
W124 230E -91
vilippus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 17.11.2003 22:42

Viesti Kirjoittaja vilippus »

Malm kirjoitti:ilmeisesti joissakin autoissa se pumppu saattaa olla kuskinpuolen rintapellissä...
Minulla on juuri näin.
Öljynsuodattimen alapuolella (tai heti siinä vieressä)
Auto on w124 300 DT -90
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

laineracing kirjoitti:kertokaas nyt sit tyhmällekki että mikkähän helkkarin närhenmunat??
Niin ja sulla niitä ei oo kun sulla on W201...
Eikun kojelautaa purkamaan ja vikaa etsimään. Sähkövialta vaikuttas.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

dodii vika selvinnyt ja vika tosiaan oli närhenmunissa!tosin autonakin oli toi -88 500sec. ja siitä ne löyty ainakin tulipellistä akun vierestä ja kiertovesipumppu niitten alta...noh asiaan eli närhenmunien kumitiivisteet paskana joten vedenpaine ilmeisesti sai ne sulkeutumaan ja sit kun auton sammutti ja kiertovesipumppu sammu ni hetken sitä lämmisntä taas tuli...50e kipale uudet raanat ja avot lämmintä tulee ni taas kehtaa isoo cupeetakin ulkoiluttaa näinkin kovilla pakkasilla...=) kiitos vaan kaikillle vastanneille!!!
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kuski sentään vielä voi välillä vilvoitellakin, koska säätö toimii sillä puolella. Apukuskin puolella taasen pääsääntöisesti puhaltaa aina kuumaa riippumatta rullan asennosta. Jos säätörulla palkitsee antamalla myös vilpoista ilmaa.

Närhenmunat katsottu ja eipä siellä suurempia mömmöjä ollut. Eli seuraava vikaehdokas lienee sitten lämmönsäätöyksikkö. Kuinkas helposti tällainen ei_koskaan_keskikonsolia_avannut osaa avata keskikonsolin? Missä järjestyksessä mitäkin pitää irrotella, että pääsisi tuohon piirilevyyn käsiksi?
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tarkista säätöpaneelin potikan juotokset, tödennäköisesti juotos murtunut tai potikan ja rullan välinen tapppi poikki. Purkaus huonolla muistilla, nupit vedetään irti, mutterit auki ja tuhkakupin yläpuolella kaksi ruuvia pois. Ei välttämättä tarvitse purkaa piirilevyä pois kehikosta, tarkistaa vain juotokset ja vaihtaa samalla molemmat lamput. :lol:
Se kehikko oli muistaakseni kiinni muutamalla ruuvilla, näin se vuosi vie vanhan miehen muistin. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Vastaa Viestiin