raul kirjoitti:Kaikkien "silloisten" mallien alkusarjan tuotanto alkoi heinäkuussa 1975, varsinainen tuotanto helmikuussa 1976, lukuunottamatta tyyppiä 250, jonka valmistus alkoi huhtikuussa 1976, sekä tyyppejä 280 ja 280E, tuotanto alkoi jo joulukuussa 1975.
Edelliseltä sivulta...
Tuohon tehtaan informaation luotan itse, ainakin paremman puutteessa.
Ja vielä kerran, mersut ovat täynnä erilaisia muutoksia, kuten nyt ollaan puhuttu esisarjan ja varsinaisten sarjojen eroista. Esim. ns. 3 sarjan muutokset eivät tulleet kaikki siihen yhteen ja ensimmäiseen yksilöön joka rullasi ulos linjoilta syyskuussa 1982. Tällä tarkoitan sitä, että "sekasikiöitä" löytyy ja lopullisen tiedon löytäminen voi olla täysin mahdotonta näissä asioissa.
1,0 sarjaan siirryttiin helmikuussa 1976 jos oikein olen ymmärtänyt. Eli silloin W123:sta alettiin valmistamaan ihan virallisesti ja 1,0 sarjaa tehtiin syyskuuhun 1979 ja siitä sitten alettiin tekeen 2,0 sarjaa jne...
Korjatkaa meni jossain kohtaa väärin
Ensinnäkin minä tarkoitin juuri tuota, jota Raul selvittikin, että siirtyminen esisarjasta 1,0 sarjaan ei ollut varmaankaan kovin tarkkaa. Eli teoriassa esimerkiksi voisi kait olla mahdollista, että valmistuspäivämäärien mukaan voisi esimerkiksi 123.123 olla vanhempi ykkössarjalainen, kuin esimerkiksi 123.120 esisarjalainen.
Toiseksi, minusta näistä W123:sta ja W115, joita nyt jonkin verran kunnostellaan pitäisi tehdä tänne foorumille erittäin seikkaperäinen selvitys erimallien eroista. Tämä siksi, että osa harrastajista haluaa kunnostaa autonsa originaalin mukaiseksi ja museorekisteröidä sen. Tällaisista museorekistöröidyistä yksilöistä sitten taas toiset ottavat mallia. Eli kun yhdellä on 123:n 1-sarjalaisessa kolmosen ratti, niin hetkenpäästä niitä voi olla kymmenessä. Luonnollisesti kaikki eivät halua rakentaa autoaan läheskään alkuperäisen oloiseksi, ja sallittakoon se heille, mutta tällaisten tietojen onkiminen on monelle ylitsepääsemättömän vaikeaa. Ulkolaisien nettisivustojenkin luotettavuus on vähän niin ja näin, aina kun ei edes kielitaito riitä.
Koska mersuilla on ajettu valtavia kilometrimääriä, niin korjauksiakin on jouduttu suorittamaan ja silloin ei aina ole pohdittu aivan viimeiseen asti, niin monissa yksilöissä on paljon osia eri vuosikerroista. Entisöintivaiheessa osien vaihtaminen originaalin mukaisiksi ei ole vaikeaa, mikäli tietää, mitä pitää vaihtaa. Esimerkiksi 123.n tai 115:n sisustan vaihdossa ei kauaa nokkatuhise. Tosin usein 115-korisissakin näkee tuuletusikkunattomia etuovia liian vanhoissakin yksilöissä, usein omistajan tietämättä.
Joo tuo listan tekeminen eri vuosimallien eroista olisi todella hyvä. Kun kattoo tuota minunkin auto niin siinä on aika paljon vaihtunut osaa eri vuosimalleista.
Aluksi ajattelin että tuo olisi rekisteröity '77 lopussa kun siinä oli hehku laitettu virtalukon yhteyteen, ja täten se valmistusvuosi voisi olla '78. Mm. vfw123-sivuilla oli aika paljon listattu niitä muutoksia, joista olisi hyvä suomentaa.
Tänään tai huomenna saan sen kantakortin niin saa selville mitä tuo lahna oikeasti on ollut
Jyry kirjoitti: Toiseksi, minusta näistä W123:sta ja W115, joita nyt jonkin verran kunnostellaan pitäisi tehdä tänne foorumille erittäin seikkaperäinen selvitys erimallien eroista. Tämä siksi, että osa harrastajista haluaa kunnostaa autonsa originaalin mukaiseksi ja museorekisteröidä sen. Tällaisista museorekistöröidyistä yksilöistä sitten taas toiset ottavat mallia.
Hep, kannatetaan, jos joku vaan viitsii nähdä vaivaa. Itselläni on kajastellut mielessä lievän projektin hankinta juuri museorekisteröintiä varten, juuri yllämainituista autoista.
Tänä vuonnahan saa sitten 1979 W123:n museorekisteriin. Jotenkin kun uudet autot muistuttaa enemmin toisiaan ja etenkin kun mersukin on lähtenyt tähän muotoiluun mukaan niin vanhan silmää on W123 alkanut miellyttää yhä enemmän. Siinä on jotain aivan perusautoa sekä ripaus W116/W126 muotoja. Oliko se nyt niin että vuonna 2007 saisi sitten 1981:en museokilpiin mutta vuonna 2008 ikärajan kasvaessa 30 vuoteen saakin ainoastaan 1977-malleja tuona vuonna MR-tarkastaa?
No nyt on kantakortti tuossa nenän edessä mutta ei tästä ainakaan mulle selviä että koska valmistettu/tilattu. Varusteita tuli tietoon lisää ja se että tuossa on alunperin ollut siniset penkit Mb-tex verhoilulla, jotka on vaihtuneet kangaspenkkeihin Löytyy skannattu kuvakin tuosta kantakortista...
karra kirjoitti:Oliko se nyt niin että vuonna 2007 saisi sitten 1981:en museokilpiin mutta vuonna 2008 ikärajan kasvaessa 30 vuoteen saakin ainoastaan 1977-malleja tuona vuonna MR-tarkastaa?
Muistaisin että 1982 ensirekisteröityjä saisi museorekisteröityä vielä 25 vuoden ikäisinä ja vasta 1983 vuotisissa ko. raja nousee 30 vuoteen.
kerosiini: Laita ihmeessä skannaus kehiin Vehon kautta saa selville myös valmistuspäivän -jota kantakorttiin ei ole merkitty- mutta voi olla että kaikkiin noin vanhoihin ei ole tietoa saatavana.
Tuli vaan tuossa mieleen että kun tuossa lukee Aufbau-Nr. (järjestysnumero) 01447 että merkkaako se mitään. Laitan kohta nettiin sen skannatun kantakortin.
kerosiini kirjoitti:Tuli vaan tuossa mieleen että kun tuossa lukee Aufbau-Nr. (järjestysnumero) 01447 että merkkaako se mitään. Laitan kohta nettiin sen skannatun kantakortin.
Tilausnumero on tuo Auftrags-Nr, jossa edessä oleva 7 viittaa vuoteen 1977 ja 529 Suomeen. Myös valmistenumeron "juokseva osa" on sen verran suuri, että tämä on hyvinkin varmasti valmistettu 1977.
Saranakotelot hämää vähän itseäkin. Mm. tämä 1977 ensirekisteröity 240D tilattiin täydellä varmuudella uutena Suomeen kaikkine optioineen ja siitä puuttuivat saranakotelot
kerosiini kirjoitti:Tuli vaan tuossa mieleen että kun tuossa lukee Aufbau-Nr. (järjestysnumero) 01447 että merkkaako se mitään. Laitan kohta nettiin sen skannatun kantakortin.
Tilausnumero on tuo Auftrags-Nr, jossa edessä oleva 7 viittaa vuoteen 1977 ja 529 Suomeen. Myös valmistenumeron "juokseva osa" on sen verran suuri, että tämä on hyvinkin varmasti valmistettu 1977.
Siis onko minun vanhin W123:n tilattu 1975, koska siinä tuo "Auftrags-Nr" on 5 56934465.
Kyllä se varmaan on niin. Poistin tuon edellisen väittämäni koska huomasin sen olevan täyttä p*skaa. Oliko sinulla se Fahrzeug-Daten lappu tuommoinen niin kuin minullakin? Minulla on varmaan sitten '77 alussa tilaukseen laitettu auto ja se on tullut Suomen rekisteriin '77 loppuvuodesta. Huomenna kuitenkin selvitän sen valmistus päivän Vehon varaosapuolen kautta.
kerosiini kirjoitti:Kyllä se varmaan on niin. Poistin tuon edellisen väittämäni koska huomasin sen olevan täyttä p*skaa. Oliko sinulla se Fahrzeug-Daten lappu tuommoinen niin kuin minullakin? Minulla on varmaan sitten '77 alussa tilaukseen laitettu auto ja se on tullut Suomen rekisteriin '77 loppuvuodesta. Huomenna kuitenkin selvitän sen valmistus päivän Vehon varaosapuolen kautta.
Semmonenhan se. Minä käsitin niin, että jos on valmistettu ennen 1979, niin ei enää löydy Veholta tietoja. Tai niin ainakin minulle sanottiin.
Tässä tuli aika paljon asiaa nyt mutta vastailen lyhyesti vain tuohon mitä Jyry esitti listauksesta ym... Tän siitä saa kun on aina töissä eikä ehdi nukkua.
Niin, pikkuvinkkinä mainittakoon että mersukerhon lehdessä, Tähdellisissä, tulee jossain vaiheessa ensi vuotta juttua W123:sta, laajemmaltikin.
Nämä asiat todennäköisesti tulevat käsitellyiksi kunhan niistä saa ensin "tarpeeksi uskottavaa" tietoa haalittua.
Menestystä ja pitkää ikää vaan kaikille W123:lle sekä myös innokkaille omistajille.
Itselläni on mukavat muistot juuri 123:sta, jollaisen ostin helmikuussa 1985.
Käytetty Vaihtotähti´-ohjelman mukaisesti kunnostettu auto:
200 D vm 81 classic weiss aj. 330 tkm, hinta 94.500 mk sisätäen
vuoden takuun.
Samainen auto oli puunattuna mm. ko kampanjan lehtimainoskuvissa, erityisessä vaihtotähti-esitteessä sekä veho-henkilökunnan koulutus-
videossa, jossa seikkaperäisesti esitellään kunnostusohjelma.
Ennen näitä kampanjakuvia oli auto lainattu myös Kaurismäen kuvauksiin
elokuvaan Calamarin Unioni.
Terveisin Aki
Mercedes Benz driver - since 1980.
And owner since 1985.
Still going ...
Leka kirjoitti:Saranakotelot hämää vähän itseäkin. Mm. tämä 1977 ensirekisteröity 240D tilattiin täydellä varmuudella uutena Suomeen kaikkine optioineen ja siitä puuttuivat saranakotelot
....Jossa muuten mielenkiintoista on ainakin puuttuvat lampunpesurit...Vai olikos tästäkin jo aiemmin puhetta?
Leka kirjoitti:Ensimmäisinä vuosina lampunpesurit olivat lisävaruste myös Suomessa.
Sinne päin mä jotain muistelin... Koskas ne vakioksi tuli, 1978 jossain vaiheessa? Vai vasta 1980-luvulla? Oliko tästä joku vehon ilmotus tai netissä tietoa?
raul kirjoitti:Sinne päin mä jotain muistelin... Koskas ne vakioksi tuli, 1978 jossain vaiheessa? Vai vasta 1980-luvulla? Oliko tästä joku vehon ilmotus tai netissä tietoa?
Tulikos ne nyt 1978 vai 1979, ei pysty ihan tarkkaan muistaa. Aiheesta oli tietoa jossain tehtaan Service Information-läpyskässä tai Vehon tiedotteessa. Pitäis alkaa käymään niitä lähiaikoina huolella lävitse ja skannailemaan.
Ettei nyt päästäisi ihan helpolla, niin eihän kai Saksassa koskaan ole ollut W123-tyypissä lampunpyyhkimiä vakiona? Suomessakin mielestäni vasta sitten, kun valtiovalta ne sääti pakollisiksi.
T. nimim. "kun W124:ssäkään ei ole ollut".
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Soittelin eilen Rovaniemen ja Helsingin veholle mutta molemmissa meni sormi suuhun kun kysyin sitä valmistus päivää/vuotta. Käskivät helsingistä soittaa jonnekkin maahantuojan tekniseen tukeen mutta enhän minä tajunnut kysyä numeroa Lähetin sitten Saksaan sähköpostia jonnekkin Mersun palveluun josta sai kysyä kaikenlaista henkilöautohin liittyen, odotellaanpa vastausta... Täytyy tässä talven ja kevään myötä hiljalleen ehostaa sisusta parempaan kuntoon ja kesällä sitten korista pahimmat virheet pois.
Timo L. kirjoitti:Ettei nyt päästäisi ihan helpolla, niin eihän kai Saksassa koskaan ole ollut W123-tyypissä lampunpyyhkimiä vakiona?
Ei.
Timo L. kirjoitti:Suomessakin mielestäni vasta sitten, kun valtiovalta ne sääti pakollisiksi.
Millos tulivat ajovalojen pesimet pakollisiksi, en jaksa alkaa etsimään tietoa vanhoista TM:stä? Joskus 2.sarjan tulon tienoilla ne on tulleet Suomessa vakiotavaraksi ( ei vielä -78 ). Pienenä yksityiskohtana pesurien lisähinta 4/1976 oli 1950 mk ja siinä 1.4.1981 lisävarustehinnastossa niitä ei ole enää merkittyinä.
Leka kirjoitti:
Millos tulivat ajovalojen pesimet pakollisiksi, en jaksa alkaa etsimään tietoa vanhoista TM:stä? Joskus 2.sarjan tulon tienoilla ne on tulleet Suomessa vakiotavaraksi ( ei vielä -78 ). Pienenä yksityiskohtana pesurien lisähinta 4/1976 oli 1950 mk ja siinä 1.4.1981 lisävarustehinnastossa niitä ei ole enää merkittyinä.
Ajovalojen pesimet tuli pakollisiksi 1981 ja Eu-direktiivit poistatti ne joskus taas 90-luvulla.
Jottei tämäkään aihe huku pikselihelevettiin (toiselle sivulle ) Niin päivitelläänpä vähän tilannetta: Viikko tai kaksi sitten tuli Saksasta tämä kirje jossa sanottiin, jos nyt englantia yhtään osaan, että autoni on toimitettu Suomeen 1.helmikuuta 1977.
Tuli myös huomattua että Mersuni rattiputkesta löytyi kiinnikkeet rattivaihteen vivustonputkelle. Onko matkamalleina alunperin olevissa näitä kiinnikkeitä?