290 TD moottoriin rivipumppu?
se vakio turbo on luokkaa imu 36-38mm ja pako 40-42mm sopiva koko vois olla luokkaa imu 45mm ja pako 50mm tai imu 50mm ja pako55mm. nämä superturbottelijat varmasti tiettä sopivimman koon suoraan. sitten jos tehoja haluaa reilusti (300+hv) niin turbon kokoa on syytä kasvattaa noistakin luvuista. ettei vain ala ahistamaan...
No kumpikos nuista on 96 vuosimallissa, ja mitäs niillä on eroa?veskola kirjoitti:Eikös se ole T25 [=taitaa riippua vuosimallista ja kuun asennosta] mutta sama asia kuitenkin, 1,5 bar ja 3 litrasen koneen ilmankulutus ei oikein toimi yhteen tuommosella.Mika.T kirjoitti:minusta tuntuu että se 290TD:n orkkis turbo on liian pieni paineiden nostoon. eikös se ole Garretin gt25? isompaa turboa jos paineita meinaat nostaa.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
GT-sarja on kuulalaakeroitu...eli se ilmeisesti herää herkemmin ja on mahdottomampi eli kannattamaton korjata.
Sitten tulee mielenkiintoinen ilmiö, haetaan tuota ahdinta ja löytyy kolmesta lähteestä:
sitten ja otetaan lähikuva tuosta minun auton ahtimen tyyppikilvestä:

Tuosta kilvestä kun lukee:
GT20
454127-1
A6020960599
Ilmeisesti ahdin on siis OM602 eli 5 sylinterisestä koneesta,
Kaikki muu täsmää mutta miksi se on 20 eikä 25 kuten kaikki lähteet netissä väittää
Eli samalla mersun ja garretin koodilla löytyy erilaista ahdinta.
No enivei, oli se sitten tuo T25 tai GT25 niin saat siitä sen parisataa hummaa, ja sitten alkaa menemään polvilleen. Mikä oli tehotavoite ? Voi sen paineen varmaan 1 bar nostaa ilman ongelmia.
Tuommonen se on:

Sitten tulee mielenkiintoinen ilmiö, haetaan tuota ahdinta ja löytyy kolmesta lähteestä:
Koodi: Valitse kaikki
E290 TD/TDT (96-) 2,9 D 454110-1 GAR T25 3 120 3 900 4496 5 620
E290D (96-) 2,9 D 454127-1 GAR GT25 3 224 4 030 4592 5 740
Koodi: Valitse kaikki
M/Benz (foto) E290 OM602 2.9L 5CYL DI D GT25C 454127-0001 A6020960599 1996
Koodi: Valitse kaikki
Mercedes E-klass -96 2.9 Diesel 454127-1 Garrett GT25

Tuosta kilvestä kun lukee:
GT20
454127-1
A6020960599
Ilmeisesti ahdin on siis OM602 eli 5 sylinterisestä koneesta,
Kaikki muu täsmää mutta miksi se on 20 eikä 25 kuten kaikki lähteet netissä väittää

No enivei, oli se sitten tuo T25 tai GT25 niin saat siitä sen parisataa hummaa, ja sitten alkaa menemään polvilleen. Mikä oli tehotavoite ? Voi sen paineen varmaan 1 bar nostaa ilman ongelmia.
Tuommonen se on:

Lisää tietoa: www.skg.fi
Ei taida tuo ahdin riittää 200 hevoseen. Luulenpa alkavan ahdistaa jo 150 hv:n jälkeen. Ahtopaineen saa kyllä nousemaan, mutta pakopuoli ei virtaa.veskola kirjoitti:
No enivei, oli se sitten tuo T25 tai GT25 niin saat siitä sen parisataa hummaa, ja sitten alkaa menemään polvilleen. Mikä oli tehotavoite ? Voi sen paineen varmaan 1 bar nostaa ilman ongelmia.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Ei täällä hetkellä mitään suurempia teho tavotteita ole. Saavat ainakin vähän aikaa nykyiset hevoset riittää. Itsellä ollut kyseinen auto vuoden ja kaverilla sitä ennen näillä säädöillä pari vuotta. Eli on se tuo turbo ainakin tähän asti sen pienen ahtopaineen ja tehojen noston hyvin kestänyt. Mutta jos sais tuota rahaa vähän kerättyä, niin olisihan se turvallisempi vaihtaa vähän isompi turbo ja voishan sitä sitten samalla yrittää nuita tehojakin vähän nostaa.(vaikka noin 200hv)
Mihinkähän asti nuo tehot uskaltaa ilman laatikon ja perän muutoksia nostaa, niin ettei ole mitään suurempaa riskiä, onkos niistä kokemusta?
Ainahan ne tietenkin saisivat vahvempia olla.
Mihinkähän asti nuo tehot uskaltaa ilman laatikon ja perän muutoksia nostaa, niin ettei ole mitään suurempaa riskiä, onkos niistä kokemusta?
Ainahan ne tietenkin saisivat vahvempia olla.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
- Antti A.
- Dieselspesialisti
- Viestit: 121
- Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
- Paikkakunta: Mynämäki / Turku
Muistaisin, että 400Nm mersu lupaa tuolle 290 manuaalilaatikolle, kun sitä joskus vehosta kyseltiin. Tuolla 290 koneella ei laatikon kanssa ollut ongelmia, mutta +740Nm se ei kestä.PaHa kirjoitti:Oon kans tuota miettiny.. onhan sielä tietty jotaki 3-5 varmuuskertoimet laatikos mutta kyllä se jostaki periksi lopuksi antaa. Tietäis vain noita vääntölukemia.. Kytkin ensin toki luistaa, jos homma on "oikein" ajateltu.. Niin ja perästä kait ampuu laakerit mäkehen.Jani M kirjoitti:Mihinkähän asti nuo tehot uskaltaa ilman laatikon ja perän muutoksia nostaa, niin ettei ole mitään suurempaa riskiä, onkos niistä kokemusta?
Ainahan ne tietenkin saisivat vahvempia olla.
http://users.utu.fi/ajarol/laatikko3.jpg
http://users.utu.fi/ajarol/laatikko1.jpg
http://users.utu.fi/ajarol/laatikko2.jpg
Vakio kytkimen pidosta ei mitään tietoa, mutta veikata voisi että tuossa 400Nm paikkeilla ollaan. Ilmeisesti perä on kestävämpi kuin laatikko, kun se on vielä kunnossa.
Kaksysikymppisen 2-massavauhtipyörä antautuu ennen laatikkoa.
Ja jos laittaa kiinteän vauhtipyörän, alakierrosten (alle 2000 rpm) vääntövärähtely välittyy suoraan laatikkoon ja kasvattaa rasitusta (varsinkin, jos ei ole jousitettua kytkinlevyä).
Eli suurta vääntöä lienee syytä välttää alhaisilla kierroksilla, niin manuaalilaatikon kuin kiertokankienkin keston takia.
Ja jos laittaa kiinteän vauhtipyörän, alakierrosten (alle 2000 rpm) vääntövärähtely välittyy suoraan laatikkoon ja kasvattaa rasitusta (varsinkin, jos ei ole jousitettua kytkinlevyä).
Eli suurta vääntöä lienee syytä välttää alhaisilla kierroksilla, niin manuaalilaatikon kuin kiertokankienkin keston takia.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
....
Joko on kutiteltu lisää tehoja noista 290:stä. Jos jotain uutta tällä rintamalla tapahtuu niin kertokaa ihmeessä. Jos sais jotain hyviä vinkkejä sitten tohon omaan autoon. Autosa ei toistaiseksi ole kun PSI ja jotenkin ei vaan toi menopuoli tyydytä... mahtaisko auttaa jos käyttäis pumpun säädettävänä (esim. Mynädiesel) vai vaikeuttaako toi lastu säätö toimintaa? Saako tommosta sähköstä pumppua edes ruuvatuksi? 

Tesla Model 3
Ex C300 blueTec hybrid S205
Ex e300 blueTec hybrid s212 facelift
EX 280cdi v6 S211
EX 220 cdi S203
EX 290 TD W210
EX. 250D W124
Ex C300 blueTec hybrid S205
Ex e300 blueTec hybrid s212 facelift
EX 280cdi v6 S211
EX 220 cdi S203
EX 290 TD W210
EX. 250D W124