290 TD moottoriin rivipumppu?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

se vakio turbo on luokkaa imu 36-38mm ja pako 40-42mm sopiva koko vois olla luokkaa imu 45mm ja pako 50mm tai imu 50mm ja pako55mm. nämä superturbottelijat varmasti tiettä sopivimman koon suoraan. sitten jos tehoja haluaa reilusti (300+hv) niin turbon kokoa on syytä kasvattaa noistakin luvuista. ettei vain ala ahistamaan...
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

veskola kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:minusta tuntuu että se 290TD:n orkkis turbo on liian pieni paineiden nostoon. eikös se ole Garretin gt25? isompaa turboa jos paineita meinaat nostaa.
Eikös se ole T25 [=taitaa riippua vuosimallista ja kuun asennosta] mutta sama asia kuitenkin, 1,5 bar ja 3 litrasen koneen ilmankulutus ei oikein toimi yhteen tuommosella.
No kumpikos nuista on 96 vuosimallissa, ja mitäs niillä on eroa?
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

GT-sarja on kuulalaakeroitu...eli se ilmeisesti herää herkemmin ja on mahdottomampi eli kannattamaton korjata.

Sitten tulee mielenkiintoinen ilmiö, haetaan tuota ahdinta ja löytyy kolmesta lähteestä:

Koodi: Valitse kaikki

E290 TD/TDT (96-)  	2,9 D  	454110-1  	GAR T25  	3 120  	3 900  	4496  	5 620
E290D (96-) 	2,9 D 	454127-1 	GAR GT25 	3 224 	4 030 	4592 	5 740

Koodi: Valitse kaikki

M/Benz (foto)	E290	OM602	2.9L	5CYL	DI D	GT25C	454127-0001	A6020960599	1996

Koodi: Valitse kaikki

Mercedes E-klass  	-96  	2.9  	Diesel  	454127-1  	Garrett  	GT25
sitten ja otetaan lähikuva tuosta minun auton ahtimen tyyppikilvestä:

Kuva
Tuosta kilvestä kun lukee:
GT20
454127-1
A6020960599

Ilmeisesti ahdin on siis OM602 eli 5 sylinterisestä koneesta,
Kaikki muu täsmää mutta miksi se on 20 eikä 25 kuten kaikki lähteet netissä väittää :roll: Eli samalla mersun ja garretin koodilla löytyy erilaista ahdinta.

No enivei, oli se sitten tuo T25 tai GT25 niin saat siitä sen parisataa hummaa, ja sitten alkaa menemään polvilleen. Mikä oli tehotavoite ? Voi sen paineen varmaan 1 bar nostaa ilman ongelmia.

Tuommonen se on:
Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

veskola kirjoitti:

No enivei, oli se sitten tuo T25 tai GT25 niin saat siitä sen parisataa hummaa, ja sitten alkaa menemään polvilleen. Mikä oli tehotavoite ? Voi sen paineen varmaan 1 bar nostaa ilman ongelmia.
Ei taida tuo ahdin riittää 200 hevoseen. Luulenpa alkavan ahdistaa jo 150 hv:n jälkeen. Ahtopaineen saa kyllä nousemaan, mutta pakopuoli ei virtaa.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Ei täällä hetkellä mitään suurempia teho tavotteita ole. Saavat ainakin vähän aikaa nykyiset hevoset riittää. Itsellä ollut kyseinen auto vuoden ja kaverilla sitä ennen näillä säädöillä pari vuotta. Eli on se tuo turbo ainakin tähän asti sen pienen ahtopaineen ja tehojen noston hyvin kestänyt. Mutta jos sais tuota rahaa vähän kerättyä, niin olisihan se turvallisempi vaihtaa vähän isompi turbo ja voishan sitä sitten samalla yrittää nuita tehojakin vähän nostaa.(vaikka noin 200hv)
Mihinkähän asti nuo tehot uskaltaa ilman laatikon ja perän muutoksia nostaa, niin ettei ole mitään suurempaa riskiä, onkos niistä kokemusta?
Ainahan ne tietenkin saisivat vahvempia olla.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 13:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

PaHa kirjoitti:
Jani M kirjoitti:Mihinkähän asti nuo tehot uskaltaa ilman laatikon ja perän muutoksia nostaa, niin ettei ole mitään suurempaa riskiä, onkos niistä kokemusta?
Ainahan ne tietenkin saisivat vahvempia olla.
Oon kans tuota miettiny.. onhan sielä tietty jotaki 3-5 varmuuskertoimet laatikos mutta kyllä se jostaki periksi lopuksi antaa. Tietäis vain noita vääntölukemia.. Kytkin ensin toki luistaa, jos homma on "oikein" ajateltu.. Niin ja perästä kait ampuu laakerit mäkehen.
Muistaisin, että 400Nm mersu lupaa tuolle 290 manuaalilaatikolle, kun sitä joskus vehosta kyseltiin. Tuolla 290 koneella ei laatikon kanssa ollut ongelmia, mutta +740Nm se ei kestä.
http://users.utu.fi/ajarol/laatikko3.jpg
http://users.utu.fi/ajarol/laatikko1.jpg
http://users.utu.fi/ajarol/laatikko2.jpg
Vakio kytkimen pidosta ei mitään tietoa, mutta veikata voisi että tuossa 400Nm paikkeilla ollaan. Ilmeisesti perä on kestävämpi kuin laatikko, kun se on vielä kunnossa.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Kaksysikymppisen 2-massavauhtipyörä antautuu ennen laatikkoa.

Ja jos laittaa kiinteän vauhtipyörän, alakierrosten (alle 2000 rpm) vääntövärähtely välittyy suoraan laatikkoon ja kasvattaa rasitusta (varsinkin, jos ei ole jousitettua kytkinlevyä).

Eli suurta vääntöä lienee syytä välttää alhaisilla kierroksilla, niin manuaalilaatikon kuin kiertokankienkin keston takia.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Hyvä crashboxi koneen jatkeeksi niin alkaa kestämään.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Sivonen kirjoitti:Hyvä crashboxi koneen jatkeeksi niin alkaa kestämään.
Anteeksi maalaisuuteni :oops: , mutta mikä tässä tapauksessa on crashboxi?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Sori.

Crashbox = suorahampainen (synkronoimaton) laatikko.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Entäs kun on automaatti, mitenkäs paljon lie ne kestää ja mistäs ne ensimmäisenä antautuu?
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
Henri_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 222
Liittynyt: Su 12.09.2004 17:26
Paikkakunta: Pertteli

....

Viesti Kirjoittaja Henri_L »

Joko on kutiteltu lisää tehoja noista 290:stä. Jos jotain uutta tällä rintamalla tapahtuu niin kertokaa ihmeessä. Jos sais jotain hyviä vinkkejä sitten tohon omaan autoon. Autosa ei toistaiseksi ole kun PSI ja jotenkin ei vaan toi menopuoli tyydytä... mahtaisko auttaa jos käyttäis pumpun säädettävänä (esim. Mynädiesel) vai vaikeuttaako toi lastu säätö toimintaa? Saako tommosta sähköstä pumppua edes ruuvatuksi? :oops:
Tesla Model 3

Ex C300 blueTec hybrid S205
Ex e300 blueTec hybrid s212 facelift
EX 280cdi v6 S211
EX 220 cdi S203
EX 290 TD W210
EX. 250D W124
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTY »

Onko mitään uutta 290 rintamalla.
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Vastaa Viestiin