S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

E200kompressor kirjoitti:
y30harrastaja kirjoitti:Uusien laakereiden asennuksessa paikoilleen käytin vanhan laakerin osia. On muuten aivan loistava työkalu. rullalaakereiden ulkokehillä saa naputeltua uudet nätisti paikoilleen eikä mikään hajoa kun tasaisesti nakuttelee.
Onneksi olkoon rohkeudesta käydä työhön kiinni.

Tuo laakerikehien naputtelu on vanha ja paljon käytetty konsti.

Varjopuolena siinä on, että karkaistua laakerikehää toisella karkaistulla laakerikehällä ja takoteräksisellä vasaralla teräksiseen pyörännapaan naputellessa osat "kimpoilevat" pyörännavan laakeripesän pohjasta ja jäävät irti oikeasta paikastaan.

Jolloin käytössä osat kuormituksen myötä asettuvat paikoilleen, enemmän tai vähemmän lopullisesti.

Tuon osien liikkumisen huomaa laakeriin ilmaantuneena välyksenä.
En kuitenkaan usko että kimpoilevat juurikaan kun osaa lopun lyödä varovasti ja kuunnella milloin se on pohjassa. Mutta katsotaan ajan kanssa mitä tapahtuu.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä

Viesti Kirjoittaja RAM »

Et varmaan usko, mutta se laakeriin jäävä välys kiristettäessä pitää olla niin pieni, että sen heittokellolla näkee, vaan ei oikein käsin tunne.

Eli jos renkaasta heiluttelemalla tuntuu klappia, on laakeri liian väljä.
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

RAM kirjoitti:Et varmaan usko, mutta se laakeriin jäävä välys kiristettäessä pitää olla niin pieni, että sen heittokellolla näkee, vaan ei oikein käsin tunne.

Eli jos renkaasta heiluttelemalla tuntuu klappia, on laakeri liian väljä.
No en varmaan usko. Eikö sen pidä olla niin suuri että rengas heiluu pystysuunnassa maassakin heiluttelemalla :)
Mutta mikä on se oikea välys? Sekin joidenkin mielestä pitää olla tunnettavissa, joidenkin mielestä hieman isompi ja joidenkin mielestä sellainen että juuri ja juuri on klappia, tuskin tunteekaan. Oma periaate oli se että ei ainakaan mene liian kireälle. Mielummin kiristän hieman jälkikäteen.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Ja nyt seuraa korjaus omiin kommentteihin tässä ketjussa aikaisemmin.
Eli laakeria ei missään autossa kiristetä pyörän ollessa maassa Puhuin siis sitä kuuluisaa P...AA.
Olen pahoillani tästä. Menin sekaisin kun muistelin juttua missä joku oli kiristänyt laakeria maassa ollessa.
Juttu kuitenkin jatkuu niin että laakeri hajosi pienen ajon jälkeen. Olen vaihtanut harrasteautoon etupyörän laakerit
ja silloinkin kiristin ne pyörä ilmassa. Harvinaisempi omma itseltä joten mielikuvat ovat pettäneet.

Ammattimiehet siis täällä olitte aivan 100% oikeassa ja minä täysin väärässä 8)
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä

Viesti Kirjoittaja RAM »

0,01mm satakaksnelosessa... Taitaa passata muihinkin. Työohjeista voi joku varmaan katsoa. Mulla on sama homma edessä, kun on hiljattain asennettu laakeri asettunut paikoilleen ja pitäisi oikeaan välykseen laittaa. Mullakaan ei prässiä asennuksessa ollut ja siksi työstä tulee monivaiheinen.

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... 4661,d.bGE" onclick="window.open(this.href);return false;

Tommonen löyty, niin korjaan tällä edellisen 0,01 kirjoitelmani.

Tossa näkyy aika tarkkaan, kuinka suurin piirtein itsekin aattelin heittokellon virittää.

http://www.mazdabg.com/ftp-uploads/Mazd ... arings.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tai sitten jarrulevy pulteilla kiinni (vaikkei niitä näissä kuvissa näy) ja magneettijalalla kello levyyn kiinni.

http://www.peachparts.com/shopforum/att ... 33-300.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


Netistä löytyy näitä juttuja vaikka kuinka. Saksaa jos osaisin ja sillä kielellä etsisin, niin voisi löytyä vielä hienompia tarinoita. Näin se nyt kuitenkin pitäisi tehdä ja sitähän tässä kai haettiin.
Starglazer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38

Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

y30harrastaja kirjoitti:Juttu kuitenkin jatkuu niin että laakeri hajosi pienen ajon jälkeen.
Siis hajosiko tosiaan juuri vaihtamasi laakeri? Eihän ollut mikään kiinalainen Powerdrive tms? Kyllähän se melko tiukkaan pitää kiristää että se hetkessä hajoaa tai sitten voitelun pettää totaalisesti.
Minäkin opin kantapään kautta että ihan oikeasti kannattaa jättää ne kiinalaakerit kauppaan ja ostaa kunnon laakereita eli SKF, FAG ja muut. Tuli kalliiksi kokeilla paikoilleen Powerdrive laakereita kun asennus maksoi korjaamolla 180 euroa ja kestivät alta 2000 km :D Tai siis takuuseen menivät eli valmistusvikaa taisi olla.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto :)
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä

Viesti Kirjoittaja RAM »

Mun kokemus halpislaakerista oli sellainen, että laakeri olisi varmaan ollut ihan ok, mutta mukana tullut stefa päästi veden laakeriin.

Kunnon laakeri ei kuitenkaan montaa eksua maksanut.
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Starglazer kirjoitti:
y30harrastaja kirjoitti:Juttu kuitenkin jatkuu niin että laakeri hajosi pienen ajon jälkeen.
Siis hajosiko tosiaan juuri vaihtamasi laakeri? Eihän ollut mikään kiinalainen Powerdrive tms? Kyllähän se melko tiukkaan pitää kiristää että se hetkessä hajoaa tai sitten voitelun pettää totaalisesti.
Minäkin opin kantapään kautta että ihan oikeasti kannattaa jättää ne kiinalaakerit kauppaan ja ostaa kunnon laakereita eli SKF, FAG ja muut. Tuli kalliiksi kokeilla paikoilleen Powerdrive laakereita kun asennus maksoi korjaamolla 180 euroa ja kestivät alta 2000 km :D Tai siis takuuseen menivät eli valmistusvikaa taisi olla.
Ei ole hajonnut :) Tarkoitin tuossa erästä toista joka kiristi joskus laakerin maassa ollessa. Hajosi pienen ajon jälkeen. Tänään vaihdoin oikeankin etulaakerin. Nyt on sitten edessä molemmat vaihdettu. Kävin heittämässä pienen lenkinkin ja sen jälkeen vielä testasin välystä. Se on nyt molemmilla puolilla sellainen että juuri ja juuri tuntuu kun päittäin pyörää heiluttaa. Saa kelvata.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä

Viesti Kirjoittaja aziz »

Mä kyllä tiukkaisin tuon klapin pois. Kuten RAM tuossa ilmoitti, ohjevälys 0,01-0,02 milliä on todella olematon. Että tuskin käsikopelolla sitä huomaat. Tiukkaat sen mutterin sormivoimalla kiinni (ei hampaat irvessä), niin hyvä tulee.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

aziz kirjoitti:Mä kyllä tiukkaisin tuon klapin pois. Kuten RAM tuossa ilmoitti, ohjevälys 0,01-0,02 milliä on todella olematon. Että tuskin käsikopelolla sitä huomaat. Tiukkaat sen mutterin sormivoimalla kiinni (ei hampaat irvessä), niin hyvä tulee.
Vaikuttaakos muuten jotenkin ajettavuuteen tms. jos on liian löysä?
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä

Viesti Kirjoittaja pera8x »

y30harrastaja kirjoitti:
aziz kirjoitti:Mä kyllä tiukkaisin tuon klapin pois. Kuten RAM tuossa ilmoitti, ohjevälys 0,01-0,02 milliä on todella olematon. Että tuskin käsikopelolla sitä huomaat. Tiukkaat sen mutterin sormivoimalla kiinni (ei hampaat irvessä), niin hyvä tulee.
Vaikuttaakos muuten jotenkin ajettavuuteen tms. jos on liian löysä?
saman lailla itekkin tehny. eka sormin kiinni, sitten jollain avaimella pikkasen lisää, mutta ei paljoa. ehkä joku 3-4nm. sitten auki ja takas sormin kiinni ja siinä on hyvä. ja siltikin useesti, jos on uus laakeri, niin jonkun matkan päästä joutuu vielä lisäkiristään. eli laakeri ei ole mennyt pohjaan asti. sitten riittääkin jo pelkkä sormin kiristely, eikä sen jälkeen tarvi koskea.

kyllä väljät pyöränlaakerit vaikuttaa ajoon ihan jonkun verran. jos on sellasta käsin tuntuvaa klappia, niin kyllä sen jo huomaa ajossakin. taikka jos ei huomaa, niin sitten viimeistään huomaa, kun kiristelee ne välykset pois.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin