En kuitenkaan usko että kimpoilevat juurikaan kun osaa lopun lyödä varovasti ja kuunnella milloin se on pohjassa. Mutta katsotaan ajan kanssa mitä tapahtuu.E200kompressor kirjoitti:Onneksi olkoon rohkeudesta käydä työhön kiinni.y30harrastaja kirjoitti:Uusien laakereiden asennuksessa paikoilleen käytin vanhan laakerin osia. On muuten aivan loistava työkalu. rullalaakereiden ulkokehillä saa naputeltua uudet nätisti paikoilleen eikä mikään hajoa kun tasaisesti nakuttelee.
Tuo laakerikehien naputtelu on vanha ja paljon käytetty konsti.
Varjopuolena siinä on, että karkaistua laakerikehää toisella karkaistulla laakerikehällä ja takoteräksisellä vasaralla teräksiseen pyörännapaan naputellessa osat "kimpoilevat" pyörännavan laakeripesän pohjasta ja jäävät irti oikeasta paikastaan.
Jolloin käytössä osat kuormituksen myötä asettuvat paikoilleen, enemmän tai vähemmän lopullisesti.
Tuon osien liikkumisen huomaa laakeriin ilmaantuneena välyksenä.
S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
-
- Mersumies
- Viestit: 746
- Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Et varmaan usko, mutta se laakeriin jäävä välys kiristettäessä pitää olla niin pieni, että sen heittokellolla näkee, vaan ei oikein käsin tunne.
Eli jos renkaasta heiluttelemalla tuntuu klappia, on laakeri liian väljä.
Eli jos renkaasta heiluttelemalla tuntuu klappia, on laakeri liian väljä.
-
- Mersumies
- Viestit: 746
- Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
No en varmaan usko. Eikö sen pidä olla niin suuri että rengas heiluu pystysuunnassa maassakin heiluttelemallaRAM kirjoitti:Et varmaan usko, mutta se laakeriin jäävä välys kiristettäessä pitää olla niin pieni, että sen heittokellolla näkee, vaan ei oikein käsin tunne.
Eli jos renkaasta heiluttelemalla tuntuu klappia, on laakeri liian väljä.

Mutta mikä on se oikea välys? Sekin joidenkin mielestä pitää olla tunnettavissa, joidenkin mielestä hieman isompi ja joidenkin mielestä sellainen että juuri ja juuri on klappia, tuskin tunteekaan. Oma periaate oli se että ei ainakaan mene liian kireälle. Mielummin kiristän hieman jälkikäteen.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
-
- Mersumies
- Viestit: 746
- Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Ja nyt seuraa korjaus omiin kommentteihin tässä ketjussa aikaisemmin.
Eli laakeria ei missään autossa kiristetä pyörän ollessa maassa Puhuin siis sitä kuuluisaa P...AA.
Olen pahoillani tästä. Menin sekaisin kun muistelin juttua missä joku oli kiristänyt laakeria maassa ollessa.
Juttu kuitenkin jatkuu niin että laakeri hajosi pienen ajon jälkeen. Olen vaihtanut harrasteautoon etupyörän laakerit
ja silloinkin kiristin ne pyörä ilmassa. Harvinaisempi omma itseltä joten mielikuvat ovat pettäneet.
Ammattimiehet siis täällä olitte aivan 100% oikeassa ja minä täysin väärässä
Eli laakeria ei missään autossa kiristetä pyörän ollessa maassa Puhuin siis sitä kuuluisaa P...AA.
Olen pahoillani tästä. Menin sekaisin kun muistelin juttua missä joku oli kiristänyt laakeria maassa ollessa.
Juttu kuitenkin jatkuu niin että laakeri hajosi pienen ajon jälkeen. Olen vaihtanut harrasteautoon etupyörän laakerit
ja silloinkin kiristin ne pyörä ilmassa. Harvinaisempi omma itseltä joten mielikuvat ovat pettäneet.
Ammattimiehet siis täällä olitte aivan 100% oikeassa ja minä täysin väärässä

- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
0,01mm satakaksnelosessa... Taitaa passata muihinkin. Työohjeista voi joku varmaan katsoa. Mulla on sama homma edessä, kun on hiljattain asennettu laakeri asettunut paikoilleen ja pitäisi oikeaan välykseen laittaa. Mullakaan ei prässiä asennuksessa ollut ja siksi työstä tulee monivaiheinen.
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... 4661,d.bGE" onclick="window.open(this.href);return false;
Tommonen löyty, niin korjaan tällä edellisen 0,01 kirjoitelmani.
Tossa näkyy aika tarkkaan, kuinka suurin piirtein itsekin aattelin heittokellon virittää.
http://www.mazdabg.com/ftp-uploads/Mazd ... arings.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tai sitten jarrulevy pulteilla kiinni (vaikkei niitä näissä kuvissa näy) ja magneettijalalla kello levyyn kiinni.
http://www.peachparts.com/shopforum/att ... 33-300.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Netistä löytyy näitä juttuja vaikka kuinka. Saksaa jos osaisin ja sillä kielellä etsisin, niin voisi löytyä vielä hienompia tarinoita. Näin se nyt kuitenkin pitäisi tehdä ja sitähän tässä kai haettiin.
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... 4661,d.bGE" onclick="window.open(this.href);return false;
Tommonen löyty, niin korjaan tällä edellisen 0,01 kirjoitelmani.
Tossa näkyy aika tarkkaan, kuinka suurin piirtein itsekin aattelin heittokellon virittää.
http://www.mazdabg.com/ftp-uploads/Mazd ... arings.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tai sitten jarrulevy pulteilla kiinni (vaikkei niitä näissä kuvissa näy) ja magneettijalalla kello levyyn kiinni.
http://www.peachparts.com/shopforum/att ... 33-300.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Netistä löytyy näitä juttuja vaikka kuinka. Saksaa jos osaisin ja sillä kielellä etsisin, niin voisi löytyä vielä hienompia tarinoita. Näin se nyt kuitenkin pitäisi tehdä ja sitähän tässä kai haettiin.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Siis hajosiko tosiaan juuri vaihtamasi laakeri? Eihän ollut mikään kiinalainen Powerdrive tms? Kyllähän se melko tiukkaan pitää kiristää että se hetkessä hajoaa tai sitten voitelun pettää totaalisesti.y30harrastaja kirjoitti:Juttu kuitenkin jatkuu niin että laakeri hajosi pienen ajon jälkeen.
Minäkin opin kantapään kautta että ihan oikeasti kannattaa jättää ne kiinalaakerit kauppaan ja ostaa kunnon laakereita eli SKF, FAG ja muut. Tuli kalliiksi kokeilla paikoilleen Powerdrive laakereita kun asennus maksoi korjaamolla 180 euroa ja kestivät alta 2000 km

Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Mun kokemus halpislaakerista oli sellainen, että laakeri olisi varmaan ollut ihan ok, mutta mukana tullut stefa päästi veden laakeriin.
Kunnon laakeri ei kuitenkaan montaa eksua maksanut.
Kunnon laakeri ei kuitenkaan montaa eksua maksanut.
-
- Mersumies
- Viestit: 746
- Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Ei ole hajonnutStarglazer kirjoitti:Siis hajosiko tosiaan juuri vaihtamasi laakeri? Eihän ollut mikään kiinalainen Powerdrive tms? Kyllähän se melko tiukkaan pitää kiristää että se hetkessä hajoaa tai sitten voitelun pettää totaalisesti.y30harrastaja kirjoitti:Juttu kuitenkin jatkuu niin että laakeri hajosi pienen ajon jälkeen.
Minäkin opin kantapään kautta että ihan oikeasti kannattaa jättää ne kiinalaakerit kauppaan ja ostaa kunnon laakereita eli SKF, FAG ja muut. Tuli kalliiksi kokeilla paikoilleen Powerdrive laakereita kun asennus maksoi korjaamolla 180 euroa ja kestivät alta 2000 kmTai siis takuuseen menivät eli valmistusvikaa taisi olla.

- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Mä kyllä tiukkaisin tuon klapin pois. Kuten RAM tuossa ilmoitti, ohjevälys 0,01-0,02 milliä on todella olematon. Että tuskin käsikopelolla sitä huomaat. Tiukkaat sen mutterin sormivoimalla kiinni (ei hampaat irvessä), niin hyvä tulee.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
-
- Mersumies
- Viestit: 746
- Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Vaikuttaakos muuten jotenkin ajettavuuteen tms. jos on liian löysä?aziz kirjoitti:Mä kyllä tiukkaisin tuon klapin pois. Kuten RAM tuossa ilmoitti, ohjevälys 0,01-0,02 milliä on todella olematon. Että tuskin käsikopelolla sitä huomaat. Tiukkaat sen mutterin sormivoimalla kiinni (ei hampaat irvessä), niin hyvä tulee.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
saman lailla itekkin tehny. eka sormin kiinni, sitten jollain avaimella pikkasen lisää, mutta ei paljoa. ehkä joku 3-4nm. sitten auki ja takas sormin kiinni ja siinä on hyvä. ja siltikin useesti, jos on uus laakeri, niin jonkun matkan päästä joutuu vielä lisäkiristään. eli laakeri ei ole mennyt pohjaan asti. sitten riittääkin jo pelkkä sormin kiristely, eikä sen jälkeen tarvi koskea.y30harrastaja kirjoitti:Vaikuttaakos muuten jotenkin ajettavuuteen tms. jos on liian löysä?aziz kirjoitti:Mä kyllä tiukkaisin tuon klapin pois. Kuten RAM tuossa ilmoitti, ohjevälys 0,01-0,02 milliä on todella olematon. Että tuskin käsikopelolla sitä huomaat. Tiukkaat sen mutterin sormivoimalla kiinni (ei hampaat irvessä), niin hyvä tulee.
kyllä väljät pyöränlaakerit vaikuttaa ajoon ihan jonkun verran. jos on sellasta käsin tuntuvaa klappia, niin kyllä sen jo huomaa ajossakin. taikka jos ei huomaa, niin sitten viimeistään huomaa, kun kiristelee ne välykset pois.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E