
Turbo sinappi (200D w123)
Re: Turbotettu om 615.
No tuo onnistuu, varjopuolena tuossa on off kaasu, moottori on joko sammuksissa tai sitten käy kaasu pohjassa
.

auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: Turbotettu om 615.
ÖÖ hetkonen
Mulla ei ole sitä alipaineletkua kiinni ollenkaa siinä kaasuläpän kotelossa
Tekis varmaan ihan hyvää laittaa se kiinni? 



Re: Turbotettu om 615.
No kyllä se saattas pikkusen paremmin käydä tyhjää
.

auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: Turbotettu om 615.
Paskaa.......... Turbo päästää öljyä imupesään, sekä huomasin etten mä voi laittaa sitä alipaineletkua kiinni kun turbon imupesä ottaa siihen kiinni
Pitäisi aina suunnitella kunnolla......... Mutta eikös sen letkun voi siirtää? voiko sen laittaa ihan imusarjaan, vai onko sen pakko olla siinä alkuperäisessä paikassa?

Re: Turbotettu om 615.
hmm, mitenkähän se oli siinä alunperin? Oliko siellä läppäkotelossa joku kapeampi kohta eli venturi missä se letku on?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: Turbotettu om 615.
Joo on siinä läpän vieressä erillinen venturi kanava missä se letku on, mutta kyllä se jotenkin pelaa suoraan imusarjastakin, hiemn saattaa aaltoilla osakuorma ajossa, mutta ei liene haittaavan käyttötarkoituksessa. Periaatteessa että tuon sais toimimaan oikein ni pitäis pumppuun kalvon toiselle puolen saasa paine ahtimen ja läpän välistä, eli paineletku pumpun öljykorkista (muyistaakseni se toimi uohottimenea) sisään, mutta pumpun tiivisteet tuskin kestää ahtoa. Ei sen puute kuitenkaan aivan täysin sekoita toimintaa, ahdoilla on vaan aina täydet tehot käytössä ja kaasu polkimen nosto rupeaa rajoittamaan syöttöä vasta kun läppä rajoittaa ilman saantia alipaineille asti. Eli tuonkin kanssa pystynee peltoautossa elämään.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: Turbotettu om 615.
Pitkästä aikaa amigot!
Tosiaan, 7. luokka suoritettu, tänään alkoi 72pv pitkä kesäloma. Heti tänään tein kaiken, mitä normaalisti viikossa teen yleensä. Mikäs sen parempi tapa juhlia alkanutta kesälomaa?
Ja nyt meseen.
Tosiian, nyt on tullut värkättyä jotain pientä, tehty parannuksia vähäsen sinne suntänne. Koulussa juotin öljypohjaan 2 putkea messigillä, niihin tuli öljynpaluu. Testin vuoksi vai 2 putkea, ainakin nyt on varmempaa että turbo leviää ensin, eikä koneesta lykkää kanget pihalle.
Sitten, tuli laitettua syöttöpumpun alipaineletku kiinni imusarjan sivuun, missä oli sopiva jenka johon laitoin paineilmaliittimen.
Sitten, videon lopussa myös yksi arvoitus!! (niitähän nyt aina pitää löytyä.) Elikkäs, tuosta kannen päällä olevasta huohotusletkusta tulee siis jonkin näköisellä paineella jopa savua. Miksi? Sitä en tiedä, joten te rakkaat ystävät, kertokaa, onko se vaaraksi koneelle, vai jotain muuta?
http://www.youtube.com/watch?v=FkSxKQ1e ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: Tässä vehkeessä, jos on vaparina, niin kun kaasua painaa, niin tuleeko imusarjaan ali- vai ylipaine?? Tämän kun tietäisi, saisi tuostakin pumpusta säädettyä syöttöä isommalle, mutta siihen on vain 1 tapa ja se säätää koko kierrosalueen syöttöä. Siellä on semmoinen kisko lätkän alla sivussa, jossa on jokaisen pytyn syötön säätö erikseen. Napsin huomenissa kuvia siitä.
Hyvää kesää kaikille mersufoorumilaisille!
Tosiaan, 7. luokka suoritettu, tänään alkoi 72pv pitkä kesäloma. Heti tänään tein kaiken, mitä normaalisti viikossa teen yleensä. Mikäs sen parempi tapa juhlia alkanutta kesälomaa?
Ja nyt meseen.
Tosiian, nyt on tullut värkättyä jotain pientä, tehty parannuksia vähäsen sinne suntänne. Koulussa juotin öljypohjaan 2 putkea messigillä, niihin tuli öljynpaluu. Testin vuoksi vai 2 putkea, ainakin nyt on varmempaa että turbo leviää ensin, eikä koneesta lykkää kanget pihalle.
Sitten, tuli laitettua syöttöpumpun alipaineletku kiinni imusarjan sivuun, missä oli sopiva jenka johon laitoin paineilmaliittimen.
Sitten, videon lopussa myös yksi arvoitus!! (niitähän nyt aina pitää löytyä.) Elikkäs, tuosta kannen päällä olevasta huohotusletkusta tulee siis jonkin näköisellä paineella jopa savua. Miksi? Sitä en tiedä, joten te rakkaat ystävät, kertokaa, onko se vaaraksi koneelle, vai jotain muuta?
http://www.youtube.com/watch?v=FkSxKQ1e ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: Tässä vehkeessä, jos on vaparina, niin kun kaasua painaa, niin tuleeko imusarjaan ali- vai ylipaine?? Tämän kun tietäisi, saisi tuostakin pumpusta säädettyä syöttöä isommalle, mutta siihen on vain 1 tapa ja se säätää koko kierrosalueen syöttöä. Siellä on semmoinen kisko lätkän alla sivussa, jossa on jokaisen pytyn syötön säätö erikseen. Napsin huomenissa kuvia siitä.
Hyvää kesää kaikille mersufoorumilaisille!
Re: Turbotettu om 615.
Kyllä se paljon ajetussa moottorissa on aika normaalia, eli männänrenkaat on jo kulunu ja valistä pääsee palokaasua kampikammioon, ja koska kampikammiossa on öljysumua ni sitä kulkeutuu sitten samalla mukana pois. Letkun pää vain johonkin 4 litran kannuun ni ei ympäristö sotkeennu öljyyn.
Älä sinne pumpun säätötangon säätöihin koske, varsinainen syötön säätö on pumpun takana. alipaine kalvon alapuolella on kohtuu iso säätöruuvi johon käsiksi pääsemiseksi muistaakseni joutui jonkun kannattimen irrottamaan. Aukipäin ruuvaamalla muistaakseni syöttö kasvaa (yli 10vuotta aikaa ku vimeksi moista säätäny joten en muista varmasti)
Älä sinne pumpun säätötangon säätöihin koske, varsinainen syötön säätö on pumpun takana. alipaine kalvon alapuolella on kohtuu iso säätöruuvi johon käsiksi pääsemiseksi muistaakseni joutui jonkun kannattimen irrottamaan. Aukipäin ruuvaamalla muistaakseni syöttö kasvaa (yli 10vuotta aikaa ku vimeksi moista säätäny joten en muista varmasti)
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: Turbotettu om 615.
Joo, siinä on semmonen rauta tosiaan. Pitää joku pikku kannu laittaa tohon letkun alle.
Re: Turbotettu om 615.
Otin tosiaan pienen videonpätkän. Syöttöjä en oo viäkää lisännyt, josko tänään? Ja pitäis rakentaa joku kiinnike kameralle autoon, mihin olis hyvä sijoittaa se? etupenkkien väliin pään korkeudelle?
http://www.youtube.com/watch?v=zs0onDDX ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=zs0onDDX ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbotettu om 615.
Tosiaan, siinä alipainejutun alla oli 19mm mutteri ja semmonen kierretangon pätkä jossa lovi. Avasin sitä 2 kierrosta, ja nyt tulee ihan mustaa savua kaasuttaessa. Huomenna pitää testata, onko vetoja 

Re: Turbotettu om 615.
Moikka. Tosiaan, tuli laitettua jonkinnäköinen kiinnike kameralle kylkeen, mutta paikka oli aivan perseestä. Tärinää löytyi+tuulen aiheuttamat äänet. Seuraavaa videota varten sijoitan kameran sisälle.
http://www.youtube.com/watch?v=jAy9Rk0Q ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=jAy9Rk0Q ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbotettu om 615.
Nyt vähän parempaa pätkää. Kamera sisällä. Kommenttia!
http://www.youtube.com/watch?v=Qurmtqai ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=Qurmtqai ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbotettu om 615.
Tietäen kuinka laiska kyseinen mali vakiona on ni liikkuuhan se aika rivakasti
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: Turbotettu om 615.
Erikoiset pellot teillä, paljon soraa ja pitkuliaisia muotoja, eikä kasvin kasvia. 
Eivaan kivasti kulkee.

Eivaan kivasti kulkee.

Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Re: Turbotettu om 615.
Mitä voi tehdä keittämis ongelmalle? Isompi syyläri?
Re: Turbotettu om 615.
Pitäisikö tehdä paisuntasäiliö?
Eikös se auttais, ei keittäisi niin helposti ja "ylimääräinen" neste pääsee pakenemaan säiliöön? Olisi halpa eikä tarttisi ostaa isompaa jäähdytintä 


Re: Turbotettu om 615.
tässä ei ilmeisesti välijäähytintä ollut? sekin kummasti auttaa lämpöonkelmiin.
Menneitä paljon.
Re: Turbotettu om 615.
Joo. Imusarjakin käy aika kuumana. Aattelin jonkun 100€ kiinancoolerin hankkia sitten kun rahaa löytää.
Re: Turbotettu om 615.
Jaahas. Mennyt jo 3 viikkoa edellisestä päivityksestä.
Tosiaan, turbon kompurapesän aluslevy meni paskaksi kun irrotin sitä, murtui siis vaan. Päätin sitten että hankin toisen turbon heti. Löytyi taas halvalla turbo, kkk 005 03. 1.8l audista/VAGista, ihan soppeli vissiin? JA cooleri tuli ostettua kun halvalla sain

700x280x65
Mahtaako tula painehäviötä paljon? Ja on tullut poltettua pako- ja imusarjan laipat, mutta nyt ei ole ainakaan rahaa ostaa teräsmutkia
Joten vakio pakosarjan hifistelen mahdollisimman hyväksi

Painekoteloa tuli muokattua. Tuli ensin hakattua irti se "tulppa" siitä päästä, sitten sorvattiin siihen nafti holkki/laippa, tiivistimme sialla liitoksen ja laitoimme 2 4mm ruuvia ettei vahingossakaan pääse irtoamaan. Ilmeisesti 2 sylinteri saa eniten ilmaa, 4 taas vähiten. Kaasutankojen tilalle teen ilmeisesti vaijerit, koska en usko että pakosarjaa saa järkevästi kierrettyä tangolla.
Sanokaas nyt, onko sopiva turbo, kun haluan että tämä heräisi suht. matalalta ja ahtaisi ainakin 1 bar. Turbosta sen verran vielä, että maksoin 30€+postit, irrotettu huollossa sen takia että "vinkuu". Eli ilmeisesti siellä on laakerit pian loppu? Turbiini pyörii ainakin vaivattomasti myyjän mukaan. Onko tuo ihan menevä? Kai sillä 500km päästelee?
Tosiaan, tarkoitus olisi saada 2vk sisällä taas ajoon, tehtävälistaa:
-ahtoputket/silikonimutkat/klemmarit pitää hankkia
-vakiopakosarjasta muokata turbolle mahdollisimman hyvä pakosarja
-turbolle paluu- ja menolaipat, pakosarjan ja downpipen laippa
-downpipe tedä
-kaasuvaijerit kaasuläpälle ja pumpulle
-ohjaus katsoa suoraan (tuli tehtyä nopea ohjaus med. rälläkkä&miggi)
-Alatukivarsi hitsata, hajosi ajossa.
-öljypohjan vanhat paluuputkien teiät tigata umpeen ja tehdä yksi isompi
Eli hommaa on, onneksi ahtoputket(silikonit) on ainoaat jotka maksaa.
Pistäkää kommenttia. Ois kiva saada inspiraatiotakin
Sanokaa nyt ainakin onko turbo menevä. Myyjä sanoi vaan, että laakereiden vaihto JOS vinkuminen haittaa. Eipä se minua haittaa, haittaako kestävyyttä?
Tosiaan, turbon kompurapesän aluslevy meni paskaksi kun irrotin sitä, murtui siis vaan. Päätin sitten että hankin toisen turbon heti. Löytyi taas halvalla turbo, kkk 005 03. 1.8l audista/VAGista, ihan soppeli vissiin? JA cooleri tuli ostettua kun halvalla sain


700x280x65
Mahtaako tula painehäviötä paljon? Ja on tullut poltettua pako- ja imusarjan laipat, mutta nyt ei ole ainakaan rahaa ostaa teräsmutkia



Painekoteloa tuli muokattua. Tuli ensin hakattua irti se "tulppa" siitä päästä, sitten sorvattiin siihen nafti holkki/laippa, tiivistimme sialla liitoksen ja laitoimme 2 4mm ruuvia ettei vahingossakaan pääse irtoamaan. Ilmeisesti 2 sylinteri saa eniten ilmaa, 4 taas vähiten. Kaasutankojen tilalle teen ilmeisesti vaijerit, koska en usko että pakosarjaa saa järkevästi kierrettyä tangolla.
Sanokaas nyt, onko sopiva turbo, kun haluan että tämä heräisi suht. matalalta ja ahtaisi ainakin 1 bar. Turbosta sen verran vielä, että maksoin 30€+postit, irrotettu huollossa sen takia että "vinkuu". Eli ilmeisesti siellä on laakerit pian loppu? Turbiini pyörii ainakin vaivattomasti myyjän mukaan. Onko tuo ihan menevä? Kai sillä 500km päästelee?
Tosiaan, tarkoitus olisi saada 2vk sisällä taas ajoon, tehtävälistaa:
-ahtoputket/silikonimutkat/klemmarit pitää hankkia
-vakiopakosarjasta muokata turbolle mahdollisimman hyvä pakosarja
-turbolle paluu- ja menolaipat, pakosarjan ja downpipen laippa
-downpipe tedä
-kaasuvaijerit kaasuläpälle ja pumpulle
-ohjaus katsoa suoraan (tuli tehtyä nopea ohjaus med. rälläkkä&miggi)
-Alatukivarsi hitsata, hajosi ajossa.
-öljypohjan vanhat paluuputkien teiät tigata umpeen ja tehdä yksi isompi
Eli hommaa on, onneksi ahtoputket(silikonit) on ainoaat jotka maksaa.
Pistäkää kommenttia. Ois kiva saada inspiraatiotakin

Re: Turbotettu om 615.
hiljasta
http://www.youtube.com/watch?v=pslDFtLYC1k" onclick="window.open(this.href);return false;
yhden silikonimutkan tilasin, tuo kuminen repesi puoliksi kun vähän nosti kierroksia

http://www.youtube.com/watch?v=pslDFtLYC1k" onclick="window.open(this.href);return false;
yhden silikonimutkan tilasin, tuo kuminen repesi puoliksi kun vähän nosti kierroksia

Re: Turbotettu om 615.
Saa se vinkua .Mitä alako turpoksi
Hieno rönttä ja hyvä harrastus
Hieno rönttä ja hyvä harrastus
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Re: Turbotettu om 615.
Millekkäs tehoille tollanen volvo penta tamd30 koneen turpo on suunnattu? Tietääkö joku? oiskohan tässä IHAN liian iso?
Re: Turbotettu om 615.

Mitäs tykkäätte meitsin uudesta aihiosta?


Re: Turbotettu om 615.
hyvältä näyttää
milläs koneella tämä uus on?

W115 320cdi+722.6-compound
S124 om606
s211 320cdi
S124 om606
s211 320cdi
Re: Turbotettu om 615.
Pitäisi tämänkin olla ihan om615
Mutta uudempi ja mekaanisella syöttöpumpulla
Mutta Kuluttaa varmaan öljyä? Varma en ole, vai onko se vaan siitä kun on seissyt monta vuotta ja öljyt päässeet kiertämään tjs.
Tarkoitus olisi laittaa volvo penta tamd30 turbo, kun bongasin semmoisen 150€ Pitäisi vaan saada mopon osaa myytyä että saa rahaa.
- jarrut korjata
-hydraulikäppäri
-pako/imusarjan teko ja öljylinjat....
Onko normaalia että tyhjäkäynnillä öljynpaineet tapissa? Ainakin kylmänä tämä.



- jarrut korjata
-hydraulikäppäri
-pako/imusarjan teko ja öljylinjat....
Onko normaalia että tyhjäkäynnillä öljynpaineet tapissa? Ainakin kylmänä tämä.
Re: Turbotettu om 615.
Kyllähän ne tapissa silloin on, lämmetes sitte saattaa laskia
W115 320cdi+722.6-compound
S124 om606
s211 320cdi
S124 om606
s211 320cdi
Re: Saquzi's turbo mustard
Jeps, tänään jarrut kiinni ja joku päivä pitäis ilmata ne myös.
Tän nimi on nyt virallisesti Saquzi's turbo mustard
Tän nimi on nyt virallisesti Saquzi's turbo mustard

Re: Saquzi's turbo mustard
Tän sinapin turbotuksen osalta ei ole tapahtunut mitään maata mullistavaa, kun päälle satku pitäis saada niin turboon riittäs rahat..
Mutta, mulla ois ton rivipumpun säädön kans pikku propleema, pumppu on siis mallia w123:

Mulla on siis kyseiset säädöt:
-tyhjäkäynnin säätöruuvi auki 2 kierrosta
-syöttöruuvi auki 2 kierrosta
-maksimikierrokset kiinni 4 kierrosta
Ja ongelma, tyhjäkäynti korkealla, pikkuhiljaa nousee kaasuun koskemattakin, mutta kun kaasua antaa kierrokset jäävät korkealle. Eli mitä teen väärin? Kertokaa mitä pitää säätää, että saan tuon tyhjäkäynnin ja kierrosten normaalin palautumisen kuntoon. Yritin tuolta Ruiskutuspumpun säätäminen osiosta ettiä tietoa, mutta en löytänyt mitään
Mutta, mulla ois ton rivipumpun säädön kans pikku propleema, pumppu on siis mallia w123:

Mulla on siis kyseiset säädöt:
-tyhjäkäynnin säätöruuvi auki 2 kierrosta
-syöttöruuvi auki 2 kierrosta
-maksimikierrokset kiinni 4 kierrosta
Ja ongelma, tyhjäkäynti korkealla, pikkuhiljaa nousee kaasuun koskemattakin, mutta kun kaasua antaa kierrokset jäävät korkealle. Eli mitä teen väärin? Kertokaa mitä pitää säätää, että saan tuon tyhjäkäynnin ja kierrosten normaalin palautumisen kuntoon. Yritin tuolta Ruiskutuspumpun säätäminen osiosta ettiä tietoa, mutta en löytänyt mitään

Re: Saquzi's turbo mustard/ ongelmaa pumpun kanssa!
avaat tota toisiks alinta ruuvvia, mille ei ole annettu selitystä 1/4-puoli kierroksta. siitä lähtisin kokeileen.
EDIT: tota on todella hankala selittää, että mitä pitää säätää. se on niin monimutkanen juttu, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen. mutta toi nyt on sellanen, millä se saattaa parantua. toisaalta se saattaa sitten tehdä senkin, että ihan yläkierroksilla jää sitten oikein kunnolla huutaan. mutta ei hätää, sammuu se silti ihan normaalisti, eli kokeileen vaan.
EDIT: tota on todella hankala selittää, että mitä pitää säätää. se on niin monimutkanen juttu, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen. mutta toi nyt on sellanen, millä se saattaa parantua. toisaalta se saattaa sitten tehdä senkin, että ihan yläkierroksilla jää sitten oikein kunnolla huutaan. mutta ei hätää, sammuu se silti ihan normaalisti, eli kokeileen vaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E