Taka-akselin tukivarsien vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

atlas kirjoitti:jos vaihdat kaikki nivelet ja kumityynytkin niin helpoin homma olisi tiputtaa koko takakelkka pois ja sitten on helppo suorin selin toimia.Kardaani irti ja jarrupuki auki ja neljästä kumityynystä pultit pois.
Mites ne iskarit nyt olikaan?
Iskarit alapäästä pois, kallistuksenvakaajan päät irti. Jarruletkuja ei tarvii irrotella kun jättää satulat vaan ylös roikkumaan vaikka mikkilangalla. Käsijarruvaijerit irti. Sitten pultit irti ja kelkka maahan. Ja pitäähän se pakoputkikin irrottaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Iskarit OK. Varaajapallot vaihdettu viime kesänä samalla vaihdettin neste systeemiin ja pestiin iskarit. Taidan vaihtaa nyt nuo tukivarret jotka ovat "Väljiä" ja pudotan kelkan keväämmällä, kun ei tarvitse lämmittää tallia sähköllä, niin paljon kuin näillä pakkasilla nytkin - 15 astetta. :thumbup:
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Siekkinen kirjoitti:
atlas kirjoitti:jos vaihdat kaikki nivelet ja kumityynytkin niin helpoin homma olisi tiputtaa koko takakelkka pois ja sitten on helppo suorin selin toimia.Kardaani irti ja jarrupuki auki ja neljästä kumityynystä pultit pois.
Mites ne iskarit nyt olikaan?
Iskarit alapäästä pois, kallistuksenvakaajan päät irti. Jarruletkuja ei tarvii irrotella kun jättää satulat vaan ylös roikkumaan vaikka mikkilangalla. Käsijarruvaijerit irti. Sitten pultit irti ja kelkka maahan. Ja pitäähän se pakoputkikin irrottaa.
Kiitos hyvistä vinkeistä kelkan pudotukseen. Pidetäämpä muistissa nuo ohjeet. :thumbup:
Meseillään
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mese 320 TE kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:
atlas kirjoitti:jos vaihdat kaikki nivelet ja kumityynytkin niin helpoin homma olisi tiputtaa koko takakelkka pois ja sitten on helppo suorin selin toimia.Kardaani irti ja jarrupuki auki ja neljästä kumityynystä pultit pois.
Mites ne iskarit nyt olikaan?
Iskarit alapäästä pois, kallistuksenvakaajan päät irti. Jarruletkuja ei tarvii irrotella kun jättää satulat vaan ylös roikkumaan vaikka mikkilangalla. Käsijarruvaijerit irti. Sitten pultit irti ja kelkka maahan. Ja pitäähän se pakoputkikin irrottaa.
Kiitos hyvistä vinkeistä kelkan pudotukseen. Pidetäämpä muistissa nuo ohjeet. :thumbup:
Ja tietenkin kartaani irti mutta se sanottiinkin jo aikasemmin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Tuli vielä mieleen tuo tason säätö eikös se ole rungon ja akseliston välissä? Sekin myös pitää muistaa irroittaa, sen muistuttamasi kardaanin lisäksi. Tänään kävin taas auton alla ruiskuttelemassa lisää CRC:tä pultteihin. :thumbup:
Meseillään
Tährellinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 06.09.2010 18:25

Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja Tährellinen »

Mese 320 TE kirjoitti:Tuli vielä mieleen tuo tason säätö eikös se ole rungon ja akseliston välissä? Sekin myös pitää muistaa irroittaa, sen muistuttamasi kardaanin lisäksi. Tänään kävin taas auton alla ruiskuttelemassa lisää CRC:tä pultteihin. :thumbup:
Jos tarkotat sitä venttiiliä, niin sitä ei tarvitse kokonnan irroittaa. Jos oikein muistan, niin riittää, irroittaa sen vivun toisen pään, jos terttee sitäkään. Taisi olla vipumekanismin toinen pää kallistuksen vakaajassa, jota kelkan pudotuksen yhteydessä ei tarvitse irroittaa. Paitsi ne päissä olevat tangonpätkät. Joten tasonsäädön vimpaimiin ei tässä yhteydessä tarvitse koskea.
Iskarien alapään pallonivelet kannatta tarkastaa. Niissä ei saa olla yhtään etenkään väljää. Ne pitää olla niin tiukat, että juuri pystyy käsin vääntämään. Muuten kolisee 100%.
W 124 E 300 D -93
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Olen aiemmin vaihtanut venttiiliin menevän alkuperäisen pallonivel tangon uuteen. Se on helppo päästää irti lukitus mutterista.
Niitä iskarien alapään palloniveliä saa varmaan varaosina? :thumbup:
Meseillään
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mese 320 TE kirjoitti:Olen aiemmin vaihtanut venttiiliin menevän alkuperäisen pallonivel tangon uuteen. Se on helppo päästää irti lukitus mutterista.
Niitä iskarien alapään palloniveliä saa varmaan varaosina? :thumbup:
Tasonsäätöiskareita saa vaan kokonaisena ja kallista on.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Ne vaikuttavat olevan kunnossa, kun katselin niitä lisä pesun jälkeen. Ne iskarit taivat olla jotain noin 600 - 800 € kpl?
Meseillään
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mese 320 TE kirjoitti:Ne vaikuttavat olevan kunnossa, kun katselin niitä lisä pesun jälkeen. Ne iskarit taivat olla jotain noin 600 - 800 € kpl?
En muista oliko noin paljoa mutta monta satasta kuitenkin :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Mese 320 TE kirjoitti:Ne vaikuttavat olevan kunnossa, kun katselin niitä lisä pesun jälkeen. Ne iskarit taivat olla jotain noin 600 - 800 € kpl?
Uusia tasonsäätöiskareita saapi ~300e:lla /kpl esim. Kl-varaosilta ja Saksan Ebaystä myös uusia reilulla 200eurolla.
http://www.ebay.de/itm/Stosdampfer-Nive ... 5d2e6d2223" onclick="window.open(this.href);return false;
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

No taisin muistella niitä markka hintoja. Täytyy tutkia keväämmällä tarkemmin, kun koko kelkka on pyödällä rempattavana. Voi samalla tarkastaa auton pohjan peräkelkan alta ja pestä/puhdistaa, maalata ja suojata kunnolla tuo alue. :thumbup:
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei! Palastalaiset tukivarsien pultit on saatu lioteltua irti muut paitsi laakeri kehdon päästä. Alaetutukivarren, ylätukivarsien päästä pitää
vielä jatkaa liottelua. Säätötanko on myös irti molemmista päistä. :thumbup:
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei ! Kaikki pultit on irti. Alaetutukivarren holkit ovat väljät molemmista päistä. Otin irti ja puristin vaseliinia holkiin ja painoin pultin takaisin paikalleen pitämällä sormea toisella puolella jotta vaseliini levisi reikään. Tuli huomattavasti napakammat eikä anna perää.
Uusia ne pitää tietysti, mutta noin jatkossa voisi olla hyvä tehdä tuo temppu vaikka kerran vuodessa noille kaikilla perän tukivarsille.
Samalla kokeilin säätötangon pallonivelen voitelua, kun se oli irti. painoin isolla lääkeruiskulla ja isolla neulalla joka on pyöristetty ettei leikkaa suojakumia ja hyvin meni lämmin vaseliini kartio pultin ja kumin välistä suojakumi täyteen. :thumbup:
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Vaihtelin vielä nuo etuylätukivarret ne saa vaihdettua, jos hermo kestää nytkytellä pienellä liikkeellä kiintoavaimella auki ja kiinni pultit.
Loput tukivarret, Koiranluut, kumit/helat vaihtelen kelkan irroituksen ja hiekkapuhalluksen, maalauksen ja suojauksen yhteydessä. :thumbup:
Meseillään
Vastaa Viestiin