Iskarit alapäästä pois, kallistuksenvakaajan päät irti. Jarruletkuja ei tarvii irrotella kun jättää satulat vaan ylös roikkumaan vaikka mikkilangalla. Käsijarruvaijerit irti. Sitten pultit irti ja kelkka maahan. Ja pitäähän se pakoputkikin irrottaa.atlas kirjoitti:jos vaihdat kaikki nivelet ja kumityynytkin niin helpoin homma olisi tiputtaa koko takakelkka pois ja sitten on helppo suorin selin toimia.Kardaani irti ja jarrupuki auki ja neljästä kumityynystä pultit pois.
Mites ne iskarit nyt olikaan?
Taka-akselin tukivarsien vaihto
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Iskarit OK. Varaajapallot vaihdettu viime kesänä samalla vaihdettin neste systeemiin ja pestiin iskarit. Taidan vaihtaa nyt nuo tukivarret jotka ovat "Väljiä" ja pudotan kelkan keväämmällä, kun ei tarvitse lämmittää tallia sähköllä, niin paljon kuin näillä pakkasilla nytkin - 15 astetta. 

Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Kiitos hyvistä vinkeistä kelkan pudotukseen. Pidetäämpä muistissa nuo ohjeet.Siekkinen kirjoitti:Iskarit alapäästä pois, kallistuksenvakaajan päät irti. Jarruletkuja ei tarvii irrotella kun jättää satulat vaan ylös roikkumaan vaikka mikkilangalla. Käsijarruvaijerit irti. Sitten pultit irti ja kelkka maahan. Ja pitäähän se pakoputkikin irrottaa.atlas kirjoitti:jos vaihdat kaikki nivelet ja kumityynytkin niin helpoin homma olisi tiputtaa koko takakelkka pois ja sitten on helppo suorin selin toimia.Kardaani irti ja jarrupuki auki ja neljästä kumityynystä pultit pois.
Mites ne iskarit nyt olikaan?

Meseillään
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Ja tietenkin kartaani irti mutta se sanottiinkin jo aikasemmin.Mese 320 TE kirjoitti:Kiitos hyvistä vinkeistä kelkan pudotukseen. Pidetäämpä muistissa nuo ohjeet.Siekkinen kirjoitti:Iskarit alapäästä pois, kallistuksenvakaajan päät irti. Jarruletkuja ei tarvii irrotella kun jättää satulat vaan ylös roikkumaan vaikka mikkilangalla. Käsijarruvaijerit irti. Sitten pultit irti ja kelkka maahan. Ja pitäähän se pakoputkikin irrottaa.atlas kirjoitti:jos vaihdat kaikki nivelet ja kumityynytkin niin helpoin homma olisi tiputtaa koko takakelkka pois ja sitten on helppo suorin selin toimia.Kardaani irti ja jarrupuki auki ja neljästä kumityynystä pultit pois.
Mites ne iskarit nyt olikaan?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Tuli vielä mieleen tuo tason säätö eikös se ole rungon ja akseliston välissä? Sekin myös pitää muistaa irroittaa, sen muistuttamasi kardaanin lisäksi. Tänään kävin taas auton alla ruiskuttelemassa lisää CRC:tä pultteihin. 

Meseillään
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ma 06.09.2010 18:25
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Jos tarkotat sitä venttiiliä, niin sitä ei tarvitse kokonnan irroittaa. Jos oikein muistan, niin riittää, irroittaa sen vivun toisen pään, jos terttee sitäkään. Taisi olla vipumekanismin toinen pää kallistuksen vakaajassa, jota kelkan pudotuksen yhteydessä ei tarvitse irroittaa. Paitsi ne päissä olevat tangonpätkät. Joten tasonsäädön vimpaimiin ei tässä yhteydessä tarvitse koskea.Mese 320 TE kirjoitti:Tuli vielä mieleen tuo tason säätö eikös se ole rungon ja akseliston välissä? Sekin myös pitää muistaa irroittaa, sen muistuttamasi kardaanin lisäksi. Tänään kävin taas auton alla ruiskuttelemassa lisää CRC:tä pultteihin.
Iskarien alapään pallonivelet kannatta tarkastaa. Niissä ei saa olla yhtään etenkään väljää. Ne pitää olla niin tiukat, että juuri pystyy käsin vääntämään. Muuten kolisee 100%.
W 124 E 300 D -93
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Olen aiemmin vaihtanut venttiiliin menevän alkuperäisen pallonivel tangon uuteen. Se on helppo päästää irti lukitus mutterista.
Niitä iskarien alapään palloniveliä saa varmaan varaosina?
Niitä iskarien alapään palloniveliä saa varmaan varaosina?

Meseillään
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Tasonsäätöiskareita saa vaan kokonaisena ja kallista on.Mese 320 TE kirjoitti:Olen aiemmin vaihtanut venttiiliin menevän alkuperäisen pallonivel tangon uuteen. Se on helppo päästää irti lukitus mutterista.
Niitä iskarien alapään palloniveliä saa varmaan varaosina?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Ne vaikuttavat olevan kunnossa, kun katselin niitä lisä pesun jälkeen. Ne iskarit taivat olla jotain noin 600 - 800 € kpl?
Meseillään
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
En muista oliko noin paljoa mutta monta satasta kuitenkinMese 320 TE kirjoitti:Ne vaikuttavat olevan kunnossa, kun katselin niitä lisä pesun jälkeen. Ne iskarit taivat olla jotain noin 600 - 800 € kpl?

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Uusia tasonsäätöiskareita saapi ~300e:lla /kpl esim. Kl-varaosilta ja Saksan Ebaystä myös uusia reilulla 200eurolla.Mese 320 TE kirjoitti:Ne vaikuttavat olevan kunnossa, kun katselin niitä lisä pesun jälkeen. Ne iskarit taivat olla jotain noin 600 - 800 € kpl?
http://www.ebay.de/itm/Stosdampfer-Nive ... 5d2e6d2223" onclick="window.open(this.href);return false;
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
No taisin muistella niitä markka hintoja. Täytyy tutkia keväämmällä tarkemmin, kun koko kelkka on pyödällä rempattavana. Voi samalla tarkastaa auton pohjan peräkelkan alta ja pestä/puhdistaa, maalata ja suojata kunnolla tuo alue. 

Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Hei! Palastalaiset tukivarsien pultit on saatu lioteltua irti muut paitsi laakeri kehdon päästä. Alaetutukivarren, ylätukivarsien päästä pitää
vielä jatkaa liottelua. Säätötanko on myös irti molemmista päistä.
vielä jatkaa liottelua. Säätötanko on myös irti molemmista päistä.

Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Hei ! Kaikki pultit on irti. Alaetutukivarren holkit ovat väljät molemmista päistä. Otin irti ja puristin vaseliinia holkiin ja painoin pultin takaisin paikalleen pitämällä sormea toisella puolella jotta vaseliini levisi reikään. Tuli huomattavasti napakammat eikä anna perää.
Uusia ne pitää tietysti, mutta noin jatkossa voisi olla hyvä tehdä tuo temppu vaikka kerran vuodessa noille kaikilla perän tukivarsille.
Samalla kokeilin säätötangon pallonivelen voitelua, kun se oli irti. painoin isolla lääkeruiskulla ja isolla neulalla joka on pyöristetty ettei leikkaa suojakumia ja hyvin meni lämmin vaseliini kartio pultin ja kumin välistä suojakumi täyteen.
Uusia ne pitää tietysti, mutta noin jatkossa voisi olla hyvä tehdä tuo temppu vaikka kerran vuodessa noille kaikilla perän tukivarsille.
Samalla kokeilin säätötangon pallonivelen voitelua, kun se oli irti. painoin isolla lääkeruiskulla ja isolla neulalla joka on pyöristetty ettei leikkaa suojakumia ja hyvin meni lämmin vaseliini kartio pultin ja kumin välistä suojakumi täyteen.

Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Vaihtelin vielä nuo etuylätukivarret ne saa vaihdettua, jos hermo kestää nytkytellä pienellä liikkeellä kiintoavaimella auki ja kiinni pultit.
Loput tukivarret, Koiranluut, kumit/helat vaihtelen kelkan irroituksen ja hiekkapuhalluksen, maalauksen ja suojauksen yhteydessä.
Loput tukivarret, Koiranluut, kumit/helat vaihtelen kelkan irroituksen ja hiekkapuhalluksen, maalauksen ja suojauksen yhteydessä.

Meseillään