DBFI kirjoitti:karvalakki kirjoitti:
No, ainakaan USA-mallin R-sarjan mersuihin ei tarvitse tehda yhtaan mitaan muutoksia tuotaessa Suomeen muuttoajoneuvona. Ei yhtaan mitaan. Vanhemmissa autoissa voi olla toinen juttu, mutta yleensa eurooppalaisten tuominen on helppoa ja muutosten hinta lasketaan kympeissa. Camryn ja Subarun muutostyot maksoivat viitisen vuotta sitten tonnin verran.
Puhutko katsastussäännöistä vai ihan kaikesta? En sanonut että kaikkiin malleihin tarvittaisiin muutoksia (ja katsastusmääräyksistä en kommentoi, valoista puhuin vain valokuivion/tehon takia, vanhemmissakin on US-valot menneet läpi katsastuksesta).
Mitenkäs se R:n Comand syö Euroopan kartat? Kikkailemalla yleensä saa väärän alueen kartat asennettua (kovalevylle) mutta joissakin malleissa vaatii koko Comandin vaihdon. En lyö vetoa FM-rasterista mutta US-taajuusaluehan ei ole FM:lle sama ja ennen kaikkea yleensä radio käyttää sikäläistä FM-rasteria eli kuulee täällä vain sattumalta jokusen kanavan (ilman muutoksia).
Kommenttini tarkoitus oli kehottaa ottamaan asioista selvää. Kovin usein ostetaan jotain halvalla ja sitten jälkikäteen ihmetellään miksi mersu tekee jotkut asiat yhteensopimattomiksi ja vaikeiksi mukauttaa toiselle markkina-alueelle. Jos vaikka R:ssä toimi Euroopan kartat ja FM-rasteri oli molemmille sopiva niin se ei tarkoita että samoin olisi kaikilla muilla mersuilla (edelleen oletan että tarkoitit katsastusta ja siinä varmaan olet oikeassa muidenkin mallien osalta).
No yleisessa mielessa puhuin, mutta juuri navista ei kylla ole kokemusta. Vinkkisi ottaa asioista selvaa on erittain hyva ja asiallinen, ja juuri niin kannattaa toimia. Yleensa naissa foorumikeskusteluissa vain kaikuu taustalla liioiteltu kuvitelma ulkomaan-speksien erillaisuudesta, kun kaytannossa autotehdas kuitenkin pyrkii tekemaan autoista mahdollisimman samanlaisia markkinasta riippumatta. Mersussakin esim radio toimii sukkana euroopassa, eika hyppaa parillisten fm-asemien yli. Samoin mittaristo muuttuu SI-yksikoiden mukaiseksi koodaamalla. En tarkoittanut erityisesti kommentoida sinun viestiasi, kirjoituksistasi paatellen tunnet mersut paremmin kuin mina tule koskaan tuntemaan.
Kommenttisi on erityisen aiheellinen harkittaessa muita merkkeja kuin MB, BMW, Saab, Volvo. Nama melko pienet merkit varmastikin panostavat mallien samankaltaisuuteen mista on etua mahantuonnissa. Niiden tuonti muuttoajoneuvona on erittain helppooa. Sen sijaan VW, puhumattakaan amerikkalaisista tai japskeista on ihan eri stoori. Noilla merkeilla kun on tapana tehda kokonaan oma malli USA:an vaikka sita myydaan samalla mallinimella ja samannakoisena kuin euromallia. Valttamatta edes kulutusosat eivat sovi 1-1 ristiin. Kannattaa olla varovainen.
Tietysti aina kannattaa perehtya asiaan, mutta ei naita kannata ylettomasti pelata. Siksi toisekseen, muuttoajoneuvoja ei kannata kuvitella ostavansa business-mielessa, ei nailla autoilla tilia tehda. Kannattaa ostaa sellainen auto, jollaisen haluaa ja jolle on kayttoa. Silla joutuu kuitenkin ajamaan vahintaan kolme vuotta.
Toinen seikka joka on tyypillista muuttoajoneuvokeskustelulle, on se etta suurin osa kommentoijista tuntee autojen tuontikuviot yleisessa tapauksessa, mutta eivat ole koskaan tuoneet muuttoajoneuvoa. Saannokset on kuitenkin aivan toisenlaiset, ja siksi keskustelussa usein annetaan aivan virheellisia ohjeita. Lisaksi keskusteluja seuratessa usein alkaa tuntumaan etta jostain syysta autotehtaat tuovat juuri Suomeen parhaat autot: muualle viedaan katalysaattorittomat, paskoilla valoilla varustetut vermeet joissa ei ole edes kunnollista radiota. Olisiko noin?
