Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
karvalakki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ke 17.08.2011 04:50
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Heikki Kuitunen kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Kaverini siskon mies toi molemmat muuttoautot jenkeistä vajaa vuosi sitten, tilasi molemmat suomesta, mitään muutoksia niihin ei ole tehty.

Audi Q7 4.2
Possu carrera
Ei tietenkään mitään muutoksia, kun olivat eurospeksattuja autoja..
Mista tiedat, etta olivat eurospeksattuja autoja? Vahan veikkaan, etta vaikka autot olikin Suomesta tilattuja, niin olivat USA-speksilla, silla eurospeksisen auton rekisteriin saaminen USAssa on konstikasta.

USA-speksisenkaan eurooppalaisen auton muutokset Suomeen tuotaessa muuttoautona eivat ole usein kummoiset. Omaa kokemusta on seuraavista:

Saab 9-3: ei mitaan muutoksia, ainostaan kaarrevaloista polttimot veks
BMW 323 farkku: piti lisata parkit etu-umpioihin ja taakse takasumari, seka sumarin katkaisija. Alkuperaiset osat jotain 70eur yhteensa.
BMW 335: takasumarikatkaisija. Sekaan ei olisi ollut valttamaton, mutta halusin auton juuri samanlaiseksi kuin euromalli
R-mersu: ei mitaan muutoksia.
karvalakki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ke 17.08.2011 04:50
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

DBFI kirjoitti:
karvalakki kirjoitti: No, ainakaan USA-mallin R-sarjan mersuihin ei tarvitse tehda yhtaan mitaan muutoksia tuotaessa Suomeen muuttoajoneuvona. Ei yhtaan mitaan. Vanhemmissa autoissa voi olla toinen juttu, mutta yleensa eurooppalaisten tuominen on helppoa ja muutosten hinta lasketaan kympeissa. Camryn ja Subarun muutostyot maksoivat viitisen vuotta sitten tonnin verran.
Puhutko katsastussäännöistä vai ihan kaikesta? En sanonut että kaikkiin malleihin tarvittaisiin muutoksia (ja katsastusmääräyksistä en kommentoi, valoista puhuin vain valokuivion/tehon takia, vanhemmissakin on US-valot menneet läpi katsastuksesta).

Mitenkäs se R:n Comand syö Euroopan kartat? Kikkailemalla yleensä saa väärän alueen kartat asennettua (kovalevylle) mutta joissakin malleissa vaatii koko Comandin vaihdon. En lyö vetoa FM-rasterista mutta US-taajuusaluehan ei ole FM:lle sama ja ennen kaikkea yleensä radio käyttää sikäläistä FM-rasteria eli kuulee täällä vain sattumalta jokusen kanavan (ilman muutoksia).

Kommenttini tarkoitus oli kehottaa ottamaan asioista selvää. Kovin usein ostetaan jotain halvalla ja sitten jälkikäteen ihmetellään miksi mersu tekee jotkut asiat yhteensopimattomiksi ja vaikeiksi mukauttaa toiselle markkina-alueelle. Jos vaikka R:ssä toimi Euroopan kartat ja FM-rasteri oli molemmille sopiva niin se ei tarkoita että samoin olisi kaikilla muilla mersuilla (edelleen oletan että tarkoitit katsastusta ja siinä varmaan olet oikeassa muidenkin mallien osalta).
No yleisessa mielessa puhuin, mutta juuri navista ei kylla ole kokemusta. Vinkkisi ottaa asioista selvaa on erittain hyva ja asiallinen, ja juuri niin kannattaa toimia. Yleensa naissa foorumikeskusteluissa vain kaikuu taustalla liioiteltu kuvitelma ulkomaan-speksien erillaisuudesta, kun kaytannossa autotehdas kuitenkin pyrkii tekemaan autoista mahdollisimman samanlaisia markkinasta riippumatta. Mersussakin esim radio toimii sukkana euroopassa, eika hyppaa parillisten fm-asemien yli. Samoin mittaristo muuttuu SI-yksikoiden mukaiseksi koodaamalla. En tarkoittanut erityisesti kommentoida sinun viestiasi, kirjoituksistasi paatellen tunnet mersut paremmin kuin mina tule koskaan tuntemaan.

Kommenttisi on erityisen aiheellinen harkittaessa muita merkkeja kuin MB, BMW, Saab, Volvo. Nama melko pienet merkit varmastikin panostavat mallien samankaltaisuuteen mista on etua mahantuonnissa. Niiden tuonti muuttoajoneuvona on erittain helppooa. Sen sijaan VW, puhumattakaan amerikkalaisista tai japskeista on ihan eri stoori. Noilla merkeilla kun on tapana tehda kokonaan oma malli USA:an vaikka sita myydaan samalla mallinimella ja samannakoisena kuin euromallia. Valttamatta edes kulutusosat eivat sovi 1-1 ristiin. Kannattaa olla varovainen.

Tietysti aina kannattaa perehtya asiaan, mutta ei naita kannata ylettomasti pelata. Siksi toisekseen, muuttoajoneuvoja ei kannata kuvitella ostavansa business-mielessa, ei nailla autoilla tilia tehda. Kannattaa ostaa sellainen auto, jollaisen haluaa ja jolle on kayttoa. Silla joutuu kuitenkin ajamaan vahintaan kolme vuotta.

Toinen seikka joka on tyypillista muuttoajoneuvokeskustelulle, on se etta suurin osa kommentoijista tuntee autojen tuontikuviot yleisessa tapauksessa, mutta eivat ole koskaan tuoneet muuttoajoneuvoa. Saannokset on kuitenkin aivan toisenlaiset, ja siksi keskustelussa usein annetaan aivan virheellisia ohjeita. Lisaksi keskusteluja seuratessa usein alkaa tuntumaan etta jostain syysta autotehtaat tuovat juuri Suomeen parhaat autot: muualle viedaan katalysaattorittomat, paskoilla valoilla varustetut vermeet joissa ei ole edes kunnollista radiota. Olisiko noin? :)
Heikki Kuitunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:08

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja Heikki Kuitunen »

karvalakki kirjoitti:
Heikki Kuitunen kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Kaverini siskon mies toi molemmat muuttoautot jenkeistä vajaa vuosi sitten, tilasi molemmat suomesta, mitään muutoksia niihin ei ole tehty.

Audi Q7 4.2
Possu carrera
Ei tietenkään mitään muutoksia, kun olivat eurospeksattuja autoja..
Mista tiedat, etta olivat eurospeksattuja autoja? Vahan veikkaan, etta vaikka autot olikin Suomesta tilattuja, niin olivat USA-speksilla, silla eurospeksisen auton rekisteriin saaminen USAssa on konstikasta.
En toki ole satavarma Mersun periaatteista, mutta ei ainakaan muilla merkeillä ole tietääkseni mahdollista tilata Suomesta muita kuin euromalleja.

Omat ja lähipiirin kokemukset muuttoautoista koskevat Volvoa, BMW:tä ja Lexusta, jotka ainakin vannoivat myyvänsä Suomen taxfree-myynnissään vain ja ainoastaan euromalleja.
Tasaisia tuulia!
Heikki Kuitunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:08

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja Heikki Kuitunen »

karvalakki kirjoitti:
Heikki Kuitunen kirjoitti:Ainakaan Euroopassa ei tuollaisilla kuluttajan oikeuksia sorsivalla sopimuksella olisi mitään merkitystä. Kuluttajansuojadirektiivin mukaan tuollaisella sopimuksella saisi pyyhkiä perperiä. Ei auton laillisen omistajan oikeuksia voi tuolla tavoin rajoittaa ja allekirjoitettukin sopimus katsottaisiin pätemättömäksi.
Ei taida amerikan ja euroopan oikeuskaytannot muutenkaan vertautua.
Oikeusjärjestelmät kyllä poikkeavat, mutta käsittääkseni USA:ssa kuluttajan asema on varsin vahva. Tuskin autot olisivat jenkkien vaatimia varoitustekstejä täynnä, jos ameriikassa saisi kuluttajia k**ta silmään sen kuin kerkeää.

Niin tai näin, tuossakin on yksi asia, joka muuttoautoa ostavan on syytä selvittää.

Mites Mersun moottorivalikoima USA:ssa tai muualla kaukaisissa maissa? Dieselit ovat toki eurooppalainen ilmiö, mutta esim. Volkkariin myydään USA:ssa täysin erilaisia moottoreita kuin Euroopassa. 2,5 -litrainen museovapari on perusmoottorina, kun Euroopassa perusmoottorit ovat ahdettuja pikkulohkoja.
Tasaisia tuulia!
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Kertokaapas asiaan vihkiytymättömälle miten tämä muuttoauto-homma pääpiirteissään toimii. Oletetaan että olen menossa x vuodeksi töihin ulkomaille (sanotaan vaikka yksinkertaisuuden vuoksi toiseen EU-maahan), ja haluaisin palatessani tuoda auton mahdollisimman edullisesti (muuttoauton verohelpotuksin) Suomeen. Missä vaiheessa hommaan auton ja mistä jne.?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Heikki Kuitunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:08

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja Heikki Kuitunen »

tj86430 kirjoitti:Kertokaapas asiaan vihkiytymättömälle miten tämä muuttoauto-homma pääpiirteissään toimii. Oletetaan että olen menossa x vuodeksi töihin ulkomaille (sanotaan vaikka yksinkertaisuuden vuoksi toiseen EU-maahan), ja haluaisin palatessani tuoda auton mahdollisimman edullisesti (muuttoauton verohelpotuksin) Suomeen. Missä vaiheessa hommaan auton ja mistä jne.?
Minimissään 1 vuosi ulkomailla, jonka aikana auto 6 kk omistuksessa.

Suomeen palattaessa auto verotetaan tullissa samalla tavalla kuin muutkin käytetyt tuontiautot, mutta maksettavaksi tulevasta verosta vähennetään 13.450,- euroa. Jos veron määrä menee tuon ylitse, niin yli menevä summa maksetaan normaaliin tapaan. Niinpä SLS:n muuttoautona tuova ei kovin paljoa säästäisi, mutta jonkun E 350 CDI:n tuoja saa autonsa verottomana.

Muuttoauto voi olla uutena tai käytettynä hankittu, koska verotusarvo määrätään Suomeen paluun hetkellä ja tuo 13.450 euron vähennys on sama kaikissa tapauksissa. Myöskään auton alkuperä eli ulkomailta tai Suomesta tax freenä ostaminen ei vaikuta verovapauteen.

Siinä se lyhyesti sanottuna.

Enää ei vaadita auton hinnan tienaamista ulkomailla tms. typerää eli myös eläkeläiset ym. voivat tuoda muuttoautoja. Opiskelijat ovat alaikäisten ohella ainoa ryhmä, jolta muuttoauton tuominen ei onnistu.

Tarkempaa tietoa tullin sivuilta:http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp
Tasaisia tuulia!
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Heikki Kuitunen kirjoitti: Minimissään 1 vuosi ulkomailla, jonka aikana auto 6 kk omistuksessa.
Tähän liittyen lisäkysymys: voinko ostaa auton suomalaiselta myyjältä verottomana viimeistään 6kk ennen paluuta, ilman että auto käy koskaan siinä ulkomaassa, jossa itse olen, vai pitääkö auton olla paitsi omistuksessani myös rekisteröity ulkomaille (mihin liittyy se ongelma, että sitten pitää maksaa ko. ulkomaan autoverot, jotka eivät ole välttämättä ihan halpoja)?

e: tuolla myöhemmin sivuatkin tätä asiaa, mutta varmistaisin vielä, että autoa ei tarvitse tuon 6kk aikana rekisteröidä minnekään?

e2: tullin sivuilla lukee "ja muuttajan käytössä vähintään kuuden kuukauden ajan." eli ilmeisesti auto pitää olla rekisteröitynä sinne ulkomaille - ja jos kyseessä on ulkomaa, jonka autovero on samaa luokkaa kuin Suomessa, ei tässä säästä mitään?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

En tiedä nykykäytäntöä, enkä sitä onko tämä totta mutta aikanaan n.20 vuotta sitten naapurimme toi kaksi autoa muuttoautona, toinen sattumalta mersu oli täysin ajamaton, siis todellakin vain muutaman sata kilsaa mittarissa.....joutui kuulemma tekemään ison selvityksen tullille ja verottajalle tämän takia....en koskaan syytä tiedustellut mutta se mersu seisoi ajamatta 3 vuotta vielä tallissa ja sitten myyntiin.

Se oli muuten lankku 300E..... :D

.
Opel, "weird lieben autos"....
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

tj86430 kirjoitti:
Heikki Kuitunen kirjoitti: Minimissään 1 vuosi ulkomailla, jonka aikana auto 6 kk omistuksessa.
Tähän liittyen lisäkysymys: voinko ostaa auton suomalaiselta myyjältä verottomana viimeistään 6kk ennen paluuta, ilman että auto käy koskaan siinä ulkomaassa, jossa itse olen, vai pitääkö auton olla paitsi omistuksessani myös rekisteröity ulkomaille (mihin liittyy se ongelma, että sitten pitää maksaa ko. ulkomaan autoverot, jotka eivät ole välttämättä ihan halpoja)?

e: tuolla myöhemmin sivuatkin tätä asiaa, mutta varmistaisin vielä, että autoa ei tarvitse tuon 6kk aikana rekisteröidä minnekään?

e2: tullin sivuilla lukee "ja muuttajan käytössä vähintään kuuden kuukauden ajan." eli ilmeisesti auto pitää olla rekisteröitynä sinne ulkomaille - ja jos kyseessä on ulkomaa, jonka autovero on samaa luokkaa kuin Suomessa, ei tässä säästä mitään?
Kyllähän se pitää käytössä olla sen puolivuotta eli auto pitää olla siellä missä sinäkin,Ja kannattaa ajaa vähintään 6000km, niin sitä ei käsitellä enään uutena kuljetusvälineenä ALV verotuksessa. Saahan autoon täältä tullin vientikilvet jotka vuoden voimassa, mutta joudut maksamaan kohdemaan ALV:n, sinne mihin EU-maahan auton viet. Eu:n ulkopuolella ei peritä ALV:tä mutta kannattaa selvittää saako siellä ajaa vientikilvillä!
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Heikki Kuitunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:08

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja Heikki Kuitunen »

jussilampi kirjoitti:Kyllähän se pitää käytössä olla sen puolivuotta eli auto pitää olla siellä missä sinäkin,Ja kannattaa ajaa vähintään 6000km, niin sitä ei käsitellä enään uutena kuljetusvälineenä ALV verotuksessa. Saahan autoon täältä tullin vientikilvet jotka vuoden voimassa, mutta joudut maksamaan kohdemaan ALV:n, sinne mihin EU-maahan auton viet. Eu:n ulkopuolella ei peritä ALV:tä mutta kannattaa selvittää saako siellä ajaa vientikilvillä!
Norjaan muuttaessa ei tarvitse maksaa alveja mihinkään ja voi ajaa vuoden suomalaisilla taxfree-kilvillä. :clap:
Tasaisia tuulia!
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Heikki Kuitunen kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:Kyllähän se pitää käytössä olla sen puolivuotta eli auto pitää olla siellä missä sinäkin,Ja kannattaa ajaa vähintään 6000km, niin sitä ei käsitellä enään uutena kuljetusvälineenä ALV verotuksessa. Saahan autoon täältä tullin vientikilvet jotka vuoden voimassa, mutta joudut maksamaan kohdemaan ALV:n, sinne mihin EU-maahan auton viet. Eu:n ulkopuolella ei peritä ALV:tä mutta kannattaa selvittää saako siellä ajaa vientikilvillä!
Norjaan muuttaessa ei tarvitse maksaa alveja mihinkään ja voi ajaa vuoden suomalaisilla taxfree-kilvillä. :clap:
Valitettavasti en ole muuttamassa Norjaan, mutta pidetään tämäkin mielessä.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Heikki Kuitunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:08

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja Heikki Kuitunen »

LopenUupunut kirjoitti:En tiedä nykykäytäntöä, enkä sitä onko tämä totta mutta aikanaan n.20 vuotta sitten naapurimme toi kaksi autoa muuttoautona, toinen sattumalta mersu oli täysin ajamaton, siis todellakin vain muutaman sata kilsaa mittarissa.....joutui kuulemma tekemään ison selvityksen tullille ja verottajalle tämän takia....
Autoverolain mukaan auton pitää olla ulkomaillakäytössä tuon 6 kk:n ajan. Jos on ajanut vain muutaman sata kilsaa, niin saa olla hyvä selitys siitä, kuinka auto on ollut "käytössä", mutta matkamittariin ei ole kertynyt maileja. :eh:

Tuosta käyttövaatimuksesta johtuu sekin, että esim. Kiinassa komennuksella olevat eivät pääsääntöisesti voi tuoda muuttoautoa, kun Kiinaan ei tietääkseni voi tuoda autoa mukanaan.
Tasaisia tuulia!
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Heikki Kuitunen kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:En tiedä nykykäytäntöä, enkä sitä onko tämä totta mutta aikanaan n.20 vuotta sitten naapurimme toi kaksi autoa muuttoautona, toinen sattumalta mersu oli täysin ajamaton, siis todellakin vain muutaman sata kilsaa mittarissa.....joutui kuulemma tekemään ison selvityksen tullille ja verottajalle tämän takia....
Autoverolain mukaan auton pitää olla ulkomaillakäytössä tuon 6 kk:n ajan. Jos on ajanut vain muutaman sata kilsaa, niin saa olla hyvä selitys siitä, kuinka auto on ollut "käytössä", mutta matkamittariin ei ole kertynyt maileja. :eh:

Tuosta käyttövaatimuksesta johtuu sekin, että esim. Kiinassa komennuksella olevat eivät pääsääntöisesti voi tuoda muuttoautoa, kun Kiinaan ei tietääkseni voi tuoda autoa mukanaan.
Juu näin olen asian ymmärtänyt.
Eikös näistä aavikko-yk-sotilaiden autoista joskus ollut kovaa kinaa kun eivät viittinnet hajottaa ajamalla niitä autojaan aavikoilla hiekan hajottaessa moottorit jne, säilöivät niitä komennuksen ajan pressujen alla vakuumiin pakattuina...?

.
Opel, "weird lieben autos"....
Heikki Kuitunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:08

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja Heikki Kuitunen »

LopenUupunut kirjoitti:
Heikki Kuitunen kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:En tiedä nykykäytäntöä, enkä sitä onko tämä totta mutta aikanaan n.20 vuotta sitten naapurimme toi kaksi autoa muuttoautona, toinen sattumalta mersu oli täysin ajamaton, siis todellakin vain muutaman sata kilsaa mittarissa.....joutui kuulemma tekemään ison selvityksen tullille ja verottajalle tämän takia....
Autoverolain mukaan auton pitää olla ulkomaillakäytössä tuon 6 kk:n ajan. Jos on ajanut vain muutaman sata kilsaa, niin saa olla hyvä selitys siitä, kuinka auto on ollut "käytössä", mutta matkamittariin ei ole kertynyt maileja. :eh:

Tuosta käyttövaatimuksesta johtuu sekin, että esim. Kiinassa komennuksella olevat eivät pääsääntöisesti voi tuoda muuttoautoa, kun Kiinaan ei tietääkseni voi tuoda autoa mukanaan.
Juu näin olen asian ymmärtänyt.
Eikös näistä aavikko-yk-sotilaiden autoista joskus ollut kovaa kinaa kun eivät viittinnet hajottaa ajamalla niitä autojaan aavikoilla hiekan hajottaessa moottorit jne, säilöivät niitä komennuksen ajan pressujen alla vakuumiin pakattuina...?

.
Afganistanissa sotivilla ei ollut aikaisemmin mahdollisuutta verovapaan auton tuomiseen, koska Afganistaniin ei voinut viedä autoja. Autoverolakia muutettiin viime vuonna siten, että ulkomailla sotivilta (Suomen armeijan riveissä) ei edellytetä auton käyttämistä ulkomailla oleskellessaan.
Tasaisia tuulia!
karvalakki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ke 17.08.2011 04:50
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Heikki Kuitunen kirjoitti: En toki ole satavarma Mersun periaatteista, mutta ei ainakaan muilla merkeillä ole tietääkseni mahdollista tilata Suomesta muita kuin euromalleja.

Omat ja lähipiirin kokemukset muuttoautoista koskevat Volvoa, BMW:tä ja Lexusta, jotka ainakin vannoivat myyvänsä Suomen taxfree-myynnissään vain ja ainoastaan euromalleja.
No, viela silloin kun Saab ja Volvo viela minua kiinnostivat, niin heilta ei voinut USA:aan edes tilata muuta kuin USA spec autoja, USA-varustepaketeilla ja optioilla. BMW ei myy kuin euro-spec autoja Suomen tax-free myynnissaan, mutta niita ei saa USA:aan. Saksassa BMW:lla oli ainakin viela pari vuotta sitten ns eurodelivery ohjelma, amerikkalainen asiakas sai noutaa USA-speksisen auton tehtaalta Saksasta, ja ajaa sen satamaan parin paivan nakoalareittia.

Turha tasta nyt on inttaa, sina uskot mita uskot. Toivottavasti asiaa oikeasti harkitsevat perehtyvat itse asiaan etteivat joudu harhateille.
karvalakki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ke 17.08.2011 04:50
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Heikki Kuitunen kirjoitti: Oikeusjärjestelmät kyllä poikkeavat, mutta käsittääkseni USA:ssa kuluttajan asema on varsin vahva. Tuskin autot olisivat jenkkien vaatimia varoitustekstejä täynnä, jos ameriikassa saisi kuluttajia k**ta silmään sen kuin kerkeää.
En kylla lahde kinastelemaan tasta asiasta, kun en ole lakimies. Voi olla etta asian riitauttamalla voittaisi oikeudessa. Kun minulle lyotiin tuollainen paperi mersulla eteen, niin minua ei kiinnostanut kauheasti lahtea miettimaan asian sotimista oikeudessa. Sen verran tarkeaa on vapaa liikkuminen USA:aan ja takaisin, etten halua joutua immigrationin kanssa ongelmiin maahantullessa enka sitoutua olemaan paikalla kenties pitkaankin kestavissa oikeudenistunnoissa, varsinkaan kun silla ei mitaan voita. Menin ja ostin vahan kaytetyn auton, kyseinen paperihan sitoi vain ensimmaista omistajaa.
Mites Mersun moottorivalikoima USA:ssa tai muualla kaukaisissa maissa? Dieselit ovat toki eurooppalainen ilmiö, mutta esim. Volkkariin myydään USA:ssa täysin erilaisia moottoreita kuin Euroopassa. 2,5 -litrainen museovapari on perusmoottorina, kun Euroopassa perusmoottorit ovat ahdettuja pikkulohkoja.
[/quote]
Kaikkia moottorimalleja ei loydy USA:sta, mutta joitakin dieseleita kuitenkin nykyisin. BMW, MB on USA:ssa ihan samoja autoja kuin euroopassa, varustelutasossa tosin on eroja, ja pienimpia moottoreita ei taalla saa. VW on ihan eri stoori, kuten aiemmin kirjoitin.

Eurooppalaisten dieseleiden tuloa USA:aan jarrutti pitkaan polttoaineen korkea rikkipitoisuus, mutta vuodesta 2007 alkaen kaikissa dieseleissa on ollut pakko kayttaa matalarikkista polttoainetta, mika on mahdollistanut modernien dieseleiden tuonnin.
karvalakki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ke 17.08.2011 04:50
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Heikki Kuitunen kirjoitti:Autoverolain mukaan auton pitää olla ulkomaillakäytössä tuon 6 kk:n ajan. Jos on ajanut vain muutaman sata kilsaa, niin saa olla hyvä selitys siitä, kuinka auto on ollut "käytössä", mutta matkamittariin ei ole kertynyt maileja. :eh:
Ja tasta syysta pitaa myos ilmoittaa verottajalle tyo- ja lomamatkat, koska verottajan mukaan auto ei ole noiden reissujen aikana ole ollut kaytossa! Eli tama 6kk saanto voi kaytannossa tarkoittaa 9-12kk jos matkustelet paljon. Tama tietysti vahan riippuu ilmoittajan rehellisyydesta, mutta itse en ole lahtenyt verottajan kanssa kikkailemaan.
Gubb3
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 06.12.2011 10:37

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja Gubb3 »

Kiitos vastauksista..
Viimeksi muokannut Gubb3, La 23.05.2020 09:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
karvalakki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ke 17.08.2011 04:50
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Heikki Kuitunen kirjoitti: Tuosta käyttövaatimuksesta johtuu sekin, että esim. Kiinassa komennuksella olevat eivät pääsääntöisesti voi tuoda muuttoautoa, kun Kiinaan ei tietääkseni voi tuoda autoa mukanaan.
No se on totta, ettei Kiinassa komennuksella olevat usein tuo muuttoautoa mukanaan. Mutta ei se kyllä taida siitä johtua ettei Kiinaan saa autoa viedä, ei se ole mikään muuttoajoneuvon tai -tavaran tuomisen ehto. Kyllä se on pääsääntöisesti kiinalainen politiikka, jonka takia niitä autoja ei sieltä tuoda: pari vuotta sitten Kiinasta länsiautoa ostettaessa tai maahantuotaessa piti maksaa isohko panttisumma Kiinan valtiolle, joka periaatteessa piti saada mukaansa kun auton vei ulos maasta. Tämä osoittautui kuitenkin käytännössä hankalaksi pois muuttaessa, joten monikaan ei uskaltanut ottaa moista riskiä, ja siksi auto jäi ostamatta ja tuomatta. Sittemmin pykälät ovat kuulemma vain tiukentuneet ja homma hankaloitunut, joten hallintoon luotto ei ole kovinkaan suurta.
karvalakki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ke 17.08.2011 04:50
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Gubb3 kirjoitti: Musta E200 panoraamakattoikkunalla, kiitos!
Isompikin kone käy, jos riittää rahat..

-G
Hyvältä kuullostaa, ei kun onnellisia kilometrejä mersulla ja muutenkin mielenpainuvia aikoja komennuksella!
Gubb3
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 06.12.2011 10:37

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja Gubb3 »

karvalakki kirjoitti: Hyvältä kuullostaa, ei kun onnellisia kilometrejä mersulla ja muutenkin mielenpainuvia aikoja komennuksella!
Kiitos! Tulee varmasti erikoinen 18kk :shock:
Gubb3
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 06.12.2011 10:37

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja Gubb3 »

,
Viimeksi muokannut Gubb3, La 23.05.2020 09:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja DBFI »

karvalakki kirjoitti: BMW, MB on USA:ssa ihan samoja autoja kuin euroopassa, varustelutasossa tosin on eroja, ja pienimpia moottoreita ei taalla saa.
Minkähänlaista tulkintaa käytit "samanlaisuudelle"? Onhan noissa suurin osa osista samoja mutta jos selaat EPC:tä ja katsot missä osissa on 494/-494 optiokoodi niin kyllä noita tosi monesta kohtaa löytyy. Erothan ei välttämättä tarkoita mitään isoa käytännön ongelmaa mutta samoiksi autoiksi en noita sanoisi.
Heikki Kuitunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:08

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja Heikki Kuitunen »

karvalakki kirjoitti:
Heikki Kuitunen kirjoitti: En toki ole satavarma Mersun periaatteista, mutta ei ainakaan muilla merkeillä ole tietääkseni mahdollista tilata Suomesta muita kuin euromalleja.

Omat ja lähipiirin kokemukset muuttoautoista koskevat Volvoa, BMW:tä ja Lexusta, jotka ainakin vannoivat myyvänsä Suomen taxfree-myynnissään vain ja ainoastaan euromalleja.
No, viela silloin kun Saab ja Volvo viela minua kiinnostivat, niin heilta ei voinut USA:aan edes tilata muuta kuin USA spec autoja, USA-varustepaketeilla ja optioilla. BMW ei myy kuin euro-spec autoja Suomen tax-free myynnissaan, mutta niita ei saa USA:aan.
Puhuttiin näemmä kahdesta eri asiasta.

Sinä puhuit jonnekin vieraille mantereille toimitettavasta autosta, josta oli ilmeisesti tehty vain kaupat Suomessa ja toimitukset ym. hoidettu siellä kaukomailla.

Itse tarkoitin niitä tapauksia, joissa auton toimituskin tapahtui Suomessa ja auto kilvitettiin härmäläisillä 12 kk:n vientikilvillä. Ne autot olivat tavallisia eurospeksattuja, eivätkä eronneet yhtään mitenkään Suomeen jääneistä.

Sekin vaikuttaa asiaan, aiotaanko (onko kenties pakkokin) rekisteröidä auto ulkomaille vai onnistuuko ajelu suomalaisilla vientikilvillä. Tällaisia muuttuvia asioita on muuttoautojen kohdalla paljonkin, joten harvemmin kai mitään yleispätevää vastausta nettipalstoilta saa. Hämmästyttävää kyllä, autoilu ei ole vierailla maillakaan pelkkää onnea ja autuutta, joten suomalaisilla kilvillä tai eurospekseillä voi jossakin maailmankolkassa olla pahoissa ongelmissa.

karvalakki kirjoitti: Turha tasta nyt on inttaa, sina uskot mita uskot. Toivottavasti asiaa oikeasti harkitsevat perehtyvat itse asiaan etteivat joudu harhateille.
Hermot pinnassa?

Mielestäni tässä ei ole mitään ihmeemmin intetty, kunhan nyt tuotu esiin erilaisia näkökantoja. Tilanteet vaihtelevat kohdemaittain ja kotimaisetkin autoveropykälät tuntuvat vaihtelevan vuosittain eli kovin vanhoja tietoja ei kannata ottaa kuin jonkinlaisena keskuteluna.
Tasaisia tuulia!
karvalakki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ke 17.08.2011 04:50
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Heikki Kuitunen kirjoitti: Hermot pinnassa?

Mielestäni tässä ei ole mitään ihmeemmin intetty, kunhan nyt tuotu esiin erilaisia näkökantoja.
Ei tassa nyt mitaan hermojen kanssa ole tekemista, toteamus vain sen suuntaan etta ihan turha jatkaa juupas-eipas keskustelua. Turha tasta nyt vaan on vaitella. Nakokantojahan on kiva tuoda esiin, alkuperaista kysyjaa tietysti aina kiinnostaisi faktat :) Mites se Clint Eastwood sanoikaan yhdessa elokuvassaan, opinions are like assholes, everyone's got one :)

No, mina jatan taman aiheen, jotten ole sotkemassa keskustelua taman enempaa. Jos jotakuta kiinnostaa muuttoauton tuomiseen liittyvat kiemurat&kokemukset erityisesti Yhdysvalloista, niin yksityisviestilla tavoittaa.

Jatkakaa, sanoi kessu armeijassa.
karvalakki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ke 17.08.2011 04:50
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Muuttoautona W212 Eemeli (bensa) - kommentteja..

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

DBFI kirjoitti:
karvalakki kirjoitti: BMW, MB on USA:ssa ihan samoja autoja kuin euroopassa, varustelutasossa tosin on eroja, ja pienimpia moottoreita ei taalla saa.
Minkähänlaista tulkintaa käytit "samanlaisuudelle"? Onhan noissa suurin osa osista samoja mutta jos selaat EPC:tä ja katsot missä osissa on 494/-494 optiokoodi niin kyllä noita tosi monesta kohtaa löytyy. Erothan ei välttämättä tarkoita mitään isoa käytännön ongelmaa mutta samoiksi autoiksi en noita sanoisi.
Vastaan nyt viela tahan, vaikka lupasin pysya poissa :) Olet varmasti aivan oikeassa, kun asiantuntija perehtyy detaljeihin, eroja on varmasti paljonkin. BMW:t tunnen vahan paremmin, ja kylla ne erot loppupelissa aika pienia on auton kaytettavyyden ja toimivuuden kannalta vaikka yksittaisia eroavia osia loytyykin runsaasti. Paaasiassa tarkoitin siis lahinna tammoisen keskivertoautoilijan nakokulmasta, joka paaosin huollattaa/korjauttaa autonsa muilla, lahinna laittaa polttoainetta tankkiin ja nauttii kilometreista. Tallaisen autoilijan nakokulmasta nuo nelja muuttoautoani ovat olleet aivan verrattavissa Suomi-autoihin: kaikki hilpanpilpat toimivat ja muutostyot olivat helppoja. Disclaimer: Navi:sta ei kylla kokemusta, kuten aiemmin tuli mainittua.
Vastaa Viestiin