Mariini kirjoitti:Ja siksipä on mielenkiintoista, että moottorit, jotka oikeasti ovat kovalla rasituksella, rekoissa, öljylaatu on 10W-30. Varmasti kesällä taakka mukana tasamaalla tai Alppeja möyriessä käytettäisiin laajemman skaalan voiteluainetta jos sitä tarvittaisiin, mutta kuljetusyrittäjiä ei voida kusettaa samalla mitalla kuin yksityisautoilijoita, ne eivät osta. Tämä on logiikkani yksi kulmakivistä, henkilöauton moottori on varmasti kevyemmällä rasituksella ja öljy ei petä 20-30tkm vaihtovälillä jos raskaan kaluston väli on moninkertainen samalla tavaralla.
Tais ystäväni rekkafirmassa olla tuo vaihtoväli 100tkm....autojahan ei käytännössä sammuteta oikein ikinä....
Pitää oikeen kysästä kun käväsee siell....
Ja kuorma-autojen moottorit on tehty eri periaatteella kuin henkilöautojen,ne on kestettävä.
mutta kuitenkin niitten viritys aste on matala henkilöautoihin nähden.
toisaalta uudet autot kuorkit ovat takuun /huollonpiirissä/liising/huoltosopimuksissa eli käytetään tehtaan suosituksia.
Itse käytämme kesällä 10w40 talvella 5w40 ja osasynteettistä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Kyllä se henkilöauton moottorikin miljoonan kestää kun apulaitteet vaan vaihdetaan, kuinka moni vaan sitä pitää enää liikenteessä silloin ja suhteessa taas öljynvaihtoväli on lyhyempi. Jos siis 40 litran öljyvarannolla tuupataan satatuhatta, eikö muka 5-7 litran missä muistaakseni Mersun koneet menee öljytilavuudeltaan uskalla ajaa ~kahta,kolmeakymmentätuhatta? Jos ollaan realistisia niin aika harva tuuppaa nyt ostettavalla kalustolla lähellekään puolta miljoonaa, paitsi me ammattina ajavat, henkilöauton elinaikana. Ne muut kulut ja vaivat lopettaa sen auton ennenkuin moottori tai vaihteisto antaa mekaanisesti periksi kulumisen takia.
Mariini kirjoitti:Kyllä se henkilöauton moottorikin miljoonan kestää kun apulaitteet vaan vaihdetaan, kuinka moni vaan sitä pitää enää liikenteessä silloin ja suhteessa taas öljynvaihtoväli on lyhyempi. Jos siis 40 litran öljyvarannolla tuupataan satatuhatta, eikö muka 5-7 litran missä muistaakseni Mersun koneet menee öljytilavuudeltaan uskalla ajaa ~kahta,kolmeakymmentätuhatta? Jos ollaan realistisia niin aika harva tuuppaa nyt ostettavalla kalustolla lähellekään puolta miljoonaa, paitsi me ammattina ajavat, henkilöauton elinaikana. Ne muut kulut ja vaivat lopettaa sen auton ennenkuin moottori tai vaihteisto antaa mekaanisesti periksi kulumisen takia.
Juu siis minä höpisin vain siksi tuosta rekkajutusta että kun noita ei paljon sammutella niin öljyksi käy melkein kuravesi